04252024پنج شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۰۳۰۲2434

همایش روز جهانی حمایت از بیماران اسکیزوفرن در شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

عکس ـ نجمه اصلانی

روز سه شنبه 2 خرداد 1396 ساعت 10 صبح به همت مراکز توانبخشی دانیال و شفاعت ، نخستین همایش روز جهانی حمایت از بیماران اسکیزوفرن در تالار نیایش شهرستان شوش برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ نسرین پارسا مدیر فنی مرکز توانبخشی دانیال ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین به تاریخچه ی تأسیس مرکز توانبخشی دانیال اشاره کرد و گفت : مرکز جامع توانبخشی دانیال شهرستان شوش  با تکیه ی بر ایزد یکتا  در سال 1385 و با  تلاش و پیگیری های نه /9 نفر از متخصصان و کارشناسان  با برگزاری مراسم افتتاحیه  این مرکز  و همچنین مرکز توانبخشی شفاعت با مدیریت جعفر چعبی زاده زیر نظر مؤسسه ی خیریه ی امیر المؤمنین و اداره ی بهزیستی در شش فاز « دارو درمانی ـ روان درمانی ـ خانواده درمانی ، آموزش مهارت ، توانبخشی و فعالیت های فوق برنامه » آغاز کار نمود و این فعالیت همچنان ادامه دارد .


وی در پایان از علی سرخه رئیس فایت رنجر پارکور استان خوزستان  و اعظم عبدالی مدیر فنی مرکز توانبخشی شفاعت که در امر برنامه ریزی و برگزاری همایش یاری گر بوده اند قدردانی نمود و از اداره ی بهزیستی نیز انتظار داشت که همانند گذشته از  حمایت های خود این مراکز را بهره مند نماید .

دکتر عباس ظهیری ، دکترای روانشناسی مرکز مشاوره ی بهار به عنوان سخنران اصلی این همایش ابتدا به معرفی بیماری اسکیزوفرنی پرداخت و عنوان نمود : روان‌گسیختگی یا اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی (به انگلیسی: Schizophrenia)یک اختلال روانی است که مشخصه ی آن ازکارافتادگی فرایندهای فکری و پاسخگویی عاطفی ضعیف است. این بیماری در بین همه ی بیماری‌های عمده ی روان‌شناختی از همه وخیم‌تر می‌باشد و معمولاً خود را به صورت توهم شنیداری، توهم‌های جنون آمیز یا عجیب و غریب، یا تکلم و تفکر آشفته نشان می‌دهد، و با اختلال در عملکرد اجتماعی یا شغلی قابل توجهی همراه است. شروع علائم معمولاً در دوران نوجوانی رخ می‌دهد، با یک شیوع در طول زندگی جهانی در حدود ۰٫۳–۰٫۷٪.تشخیص بر اساس مشاهده ی رفتار و تجارب گزارش‌شده ی بیمار است.


وی افزود : نقطه ی اتکای درمان، داروهای ضد جنون است، که عمدتاً فعالیت گیرنده دوپامین (و گاهی اوقات سروتونین) را سرکوب می‌کنند. روان‌درمانی و توان بخشی حرفه‌ای و اجتماعی نیز در درمان مهم هستند. در موارد جدی‌تر - که امکان ایجاد خطر برای شخص بیمار و دیگران وجود دارد - ممکن است به بستری اجباری نیاز باشد، اگر چه ماندن در بیمارستان در حال حاضر کوتاه‌تر و کمتر از آن چیزی است که زمانی مرسوم بود.

اختلال عمدتاً ادراک را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما معمولاً به مشکلات مزمن در رفتار و احساسات نیز می‌انجامد. افراد مبتلا به اسکیزوفرنی در معرض شرایط اضافی (همراه بیماری) هستند، از جمله افسردگی اساسی و اختلال اضطراب؛ احتمال سوء مصرف مواد مخدر در طول زندگی تقریباً ۵۰٪ است. مشکلات اجتماعی از قبیل بیکاری طولانی مدت، فقر و بی‌خانمانی، شایع هستند. امید به زندگی متوسط افراد مبتلا به این اختلال به دلیل افزایش مشکلات سلامت جسمی و نرخ خودکشی بالاتر (حدود ۵٪) ۱۲ تا ۱۵ سال کمتر از کسانی که مبتلا به آن نیستند.

دکتر ظهیری در ادامه به علائم این بیماری اشاره کرد و تصریح نمود : فرد مبتلا به اسکیزوفرنی ممکن است دچار توهم‌هایی شود (که اغلب به صورت شنیدن صداها گزارش شده است)، خیالات (اغلب عجیب و غریب یا سرکوب گرانه در طبیعت) و آشفتگی فکری و کلامی می‌باشند. مورد دوم ممکن است از از دست دادن قطار اندیشه، تا جملات نظم در معنی، تا تناقض شناخته شده به عنوان آشفته گویی در موارد حاد متغیر باشد. گوشه‌گیری اجتماعی، نامرتبی لباس و بهداشت، و از دست دادن انگیزه و قضاوت تماماً موارد عادی موجود در اسکیزوفرنی می‌باشند. اغلب الگوی قابل مشاهده‌ای از مشکل عاطفی وجود دارد، برای مثال عدم پاسخگویی به محرکات . اختلال در شناخت اجتماعی با اسکیزوفرنی مرتبط است، همچنین علائم پارانویا؛ انزوای اجتماعی به طور معمول اتفاق می‌افتد. همچنین معمولاً مشکلات در کار و حافظه ی بلند مدت، توجه، عملکرد اجرایی، و سرعت پردازش رخ می‌دهد. در یک زیرگروه غیر معمول، فرد ممکن است تا حد زیادی ساکت باشد، در وضعیت‌های حرکتی عجیب و غریب، یا در جلوه‌های بی‌موردی از اضطراب قرار بگیرد، که همه ی اینها نشانه‌هایی از جنون جوانی می‌باشند .

روانشناس  مرکز مشاوره ی بهار هم چنین خاطر نشان نمود : در اوایل قرن بیستم، روانپزشک کورت اشنایدر علائم روان‌پریشی را که وی فکر می‌کرد اسکیزوفرنی از سایر اختلالات روانی مجزا می‌کند فهرست‌بندی کرد. اینها به نام «علائم درجه اول» یا علائم درجه اول اشنایدر معروفند. آنها عبارتند از: کنترل هذیان توسط نیروی خارجی، اعتقاد به این که افکار به درون ذهن شخص وارد می‌شوند یا برگرفته از ذهن شخص می‌باشند؛ اعتقاد به این که افکار شخص به افراد دیگر اشاعه می‌یابند، و شنیدن صداهای وهم‌آوری که منتقد افکار یا اعمال شخص یا آمیزشی از صداهای وهم‌آور دیگر باشند.

اگر چه آنها به طور قابل توجهی به معیارهای تشخیصی کنونی کمک کرده‌اند، اما ویژگی علائم درجه اول بحث‌برانگیز می‌باشند.

دکتر عباس ظهیری  در تکمیل سخنان خود اظهار داشت : اواخر نوجوانی و اوایل دوران بلوغ، دوره‌های اوج شروع بیماری اسکیزوفرنی می‌باشند،که سال‌های بحرانی توسعه ی اجتماعی و حرفه‌ای یک نوجوان است.  در ۴۰٪ از مردان و ۲۳٪ از زنان مبتلا به اسکیزوفرنی، این مهم قبل از سن ۱۹ سالگی خود را نمایان می‌کند . برای به حداقل رساندن گستردگی اختلال مرتبط با اسکیزوفرنی، به تازگی کار بسیاری برای شناسایی و درمان مرحله ی علائم اولیه (قبل از شروع) بیماری به انجام رسیده است، که تا ۳۰ ماه قبل از شروع علائم قابل تشخیص است. کسانی که بیماری اسکیزوفرنی آنها در حال پیشرفت است ممکن است علائم گذرا یا خود محدودگری روانی و علائم نامعین کناره‌گیری از اجتماع، تحریک پذیری، بی‌قراری، و عدم مهارت حرکتی را در طول مرحله ی ابتدایی بیماری تجربه کنند.


وی سپس به علائم مثبت و منفی بیماری اسکیزوفرنی اشاره کرد و بیان  نمود : اسکیزوفرنی اغلب با واژه‌های علائم مثبت و منفی (فقدان) شرح داده می‌شود. علائم مثبت، آنهایی هستند که اکثر افراد به طور عادی تجربه نمی‌کنند، اما در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی موجود می‌باشند. آنها می‌توانند شامل « هذیان، اختلال افکاری و گفتاری، و توهم لمسی، شنوایی، بصری، بویایی و چشایی باشند، و معمولاً به عنوان جلوه‌ای از جنون در نظر گرفته شوند. به طور معمول توهمات نیز مرتبط با محتوای مقوله ی خیال می‌باشند. عموماً علائم مثبت خوب به دارو پاسخ می‌دهند. علائم منفی فقدانی از پاسخ‌های عاطفی طبیعی یا سایر فرایندهای فکری می‌باشند، و کمتر به دارو پاسخ می‌دهند . آنها معمولاً شامل یکنواختی عاطفی یا کمبود عاطفه و احساس، فقر بیان (عجز گویایی)، ناتوانی در تجربه ی خوشی و لذت (فقدان لذت)، عدم تمایل به تشکیل روابط (بی تفاوتی اجتماعی)، و فقدان انگیزه (فقدان اراده) و همچنین در برخی از حالات، بیمار دارای پژواک کلامی (تکرار کلمات پرسشگر به خود) » می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که نشانه‌های منفی نسبت به علائم مثبت بیشترین تأثیر را در کیفیت زندگی ضعیف، ناتوانی عملکردی، و بار مسئولیتی که بر دوش دیگران است دارند.  اغلب افراد با علائم منفی برجسته دارای سابقه ی ناموزونی قبل از شروع بیماری می‌باشند، و اغلب پاسخ به دارو محدود می‌باشد.

از دیگر برنامه هایی که در این همایش اجرا شد می تواند به خوانش شعر مصطفی رحیم خانی ـ اجرای نمایش طنز استخدام  توسط «کامبیز حیدری ـ عیسی کرملاچعب و عباس کرم الهی » اهدا لوح تقدیر به اشخاصی که با قلم یا قدم خود همکاری با دست اندرکاران داشته اند و اهداء جوایز توسط زینب سواری  از مددکاران سابق  به مددجویان مراکز توانبخشی دانیال و شفاعت اشاره کرد .

 

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست