04192024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۰۳۲۰2465

نظارت بر فروش احشام در حاشیه ی شهر شوش سلامتی مردم را تضمین می کند

به قلم ـ عباس کرم الهی

دوسالی است که با فرا رسیدن فصل گرما بیماری  « تب کریمه ی کنگو » در استان های جنوبی کشور از جمله استان خوزستان باعث آلوده شدن احشام از جمله گوسفندان می شود .

ادارات دامپزشکی و مراکز بهداشت در سطح شهرستان های استان خوزستان با نظارت و کنترل دقیق به هنگام ذبح گوسفندان در کشتارگاه ها ، خیال مردم را جهت استفاده از  گوشت قرمز راحت کرده اند ، اما نظارت بر فروش احشام زنده در حاشیه ی شهرها نباید به فراموشی سپرده شود .

امروز وقتی که از جاده ی روستای دوار عبور می کردم و در مکانی که احشام به فروش می رسند ، یکی از شهروندان که در حال خرید یک رأی گوسفند برای افطار در ماه مبارک رمضان بود ، مرا واداشت تا تماس تلفنی با مهندس میرزایی رئیس مرکز بهداشت شهرستان شوش داشته و موضوع را با ایشان در میان بگذارم ، مهندس میرزایی ضمن این که اظهار داشت ؛ « خوشبختانه در شهرستان شوش تاکنون بیماری تب کریمه کنگو مشاهده نگردیده اما پیشنهاد ما را پذیرفت و قرار شد که توصیه های لازم را با اداره ی دامپزشکی داشته باشد .


امسال که گفته می شود روز به روز گرمای استان خوزستان بیشتر می شود و ما هنوز در سومین ماه بهار به سر می بریم ، قطعا نذورات و دادن ناهار و شام در ماه محرم که در اوج گرمای شهریور است ، آماده باشی است برای دست اندرکاران تا گرمای سال 1396 را به سلامت پشت سر بگذاریم .

بیماری تب کریمه ی کنگو :

یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

مشخصات عامل:

این ویروس دارای پوشش پروتئینی است و قطر ساختمان آن ۸۵ تا ۱۰۰ نانومتر است و از گروه آران‌ایهای تک رشته‌ای است. مقاومت ویروس در برابر گرما کم است و در دمای ۵۶درجه سلسیوس به مدت ۳۰دقیقه از بین می‌رود؛ بنابراین پختن گوشت و یا پاستوریزه کردن شیر باعث از بین رفتن ویروس می‌شود، ضمناً ویروس می‌تواند در خون به مدت ۱۰روز در دمای ۴۰درجه سلسیوس مقاومت کند.

ویروس در محیط اسیدی مثلاً اسید استیک دو درصد (و یا محیط اسیدی ایجادشده پس از جمود نعشی) از بین می‌رود و همچنین در برابر سدیم هیپوکلریت یک درصد و محلول دو درصد گلوتار آلدئید و یا ضدعفونی کننده‌های فنول ۳ تا ۵ درصد، حساس است. با اینکه مواد شوینده مانند صابون ویروس را از بین نمی‌برند ولی تا حدی ویروس را غیرفعال می‌کنند. اسیدوزی که پس از چند ساعت از ذبح دام در جسد حیوان پیدا می‌شود موجب از بین رفتن ویروس می‌شود در کشتارگاه‌های صنعتی، لاشه دام به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سلسیوس نگهداری می‌شود تا ویروس از بین برود. نگهداری گوشت در یخچال منزل در دمای ۱+تا ۴+ درجه سلسیوس به مدت حداقل 24 ساعت نیز ویروس را از بین می‌برد.

پیدایش این بیماری :

بیماری اولین بار در سال ۱۹۴۴ در کریمه اوکراین شرح داده شد و نام تب خونریزی دهنده برای آن اعلام شد. در سال ۱۹۶۹ معلوم شد بیماری‌زای ایجاد کننده تب خونریزی دهنده در کریمه مشابه همان بیماری است که در سال ۱۹۵۶ در جمهوری دموکراتیک کنگو مشاهده شده است. از این رو با توجه به مشابهت نشانه‌ها در هر دو مکان، به بیماری، نام کنونی داده شد. تب خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو در انسان، بیماری شدیدی همراه با مرگ و میر حدود ۳۰ ٪ ایجاد می‌کند و شیوع بیمارستانی آن نیز بسیار بالا است.

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست