04202024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۱۰۲۹2991

هفتمین جلسه ی شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 10:10 صبح روز جمعه 29 دیماه 1396 هم زمان با روز ملی هوای پاک ، هفتمین جلسه ی شورای سلامت و امنیت غذایی در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان شوش برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ مهندس غلامرضا میرزایی رئیس مرکز بهداشت شهرستان شوش  در آغاز به قرائت مصوبات جلسه ی قبل اشاره کرد و عنوان نمود : اتلاف سگ های ولگرد اولین مصوبه ی جلسه ی قبل بود که شهرداران پنج شهر « شوش ، فتح المبین ، حر ، شاوور و الوان »در حوزه ی شهری و بخشداران سه بخش « مرکزی ـ شاوور و فتح المبین » و دهیاران در حوزه ی روستایی اقدامات لازم را به عمل آورند .

وی افزود : مهمترین معضلات و مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سگهای ولگرد، « شیوع بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان ، افزایش آن در جمعیت دامی و انسان و انتقال بسیاری از بیماری‌ها از سگ به انسان » می‌باشد و از جمله مهمترین آنها می‌توان به بیماریهایی نظیر«هاری، کیست هیداتیک، سالک،کالاآزار،لاروهای مهاجر احشایی بروسلوز و لپتوسپیروز » اشاره نمود که برضرورت اجرای دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد بیش ازپیش تاکید می ورزد.

میرزایی سپس ساماندهی دام های سرگردان را دومین مصوبه ی جلسه ی ششم دانست و اظهار داشت : دلیل بیمارهای مشترک دام و انسان ، در شش جلسه ی گذشته این موضوع را یادآور شدیم اما هنوز لاینحل باقی مانده است ، در حال حاضر 75بیماری دامی وجود دارد. پس ضرورت دارد بخش هایی که به تامین غذای شهروندان می پردازد به این موارد توجه کنند. به همین منظور برای جلوگیری از هرگونه آسیب به سلامت شهروندان  ؛ شهرداران  با توجه به ضرورت رعایت مسائل شرعی و توسعه جایگاه های عرضه دام و نیز ایجاد ساز و کار برای استفاده از ظرفیت اها می بایست زمینی را برای ساماندهی حیوانات سرگردان نظیر « گاو ، گاومیش ، اسب و گوسفند » در نظر بگیرند . و این دغدغه بیشتر به شهرهای « حر و شاوور » اختصاص دارد .

مهندس میرزایی در ادامه به زهکش های شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه اشاره کرد و گفت : زهکش های شرکت نیشکر هفت تپه باعث آلودگی محیط زیست اهالی روستاهای میان آب و سید خلف گوماط در شهرستان شوش شده است و باعث اعتراض و نارضایتی  اهالی روستاهای میان آب و سید خلف گوماط  شده است و  تا کنون بارها به مدیریت این شرکت تذکرات لازم داده شده ولی متأسفانه هیچ  نتیجه ای نگرفته ایم  . 


چهارمین موضوعی که رئیس مرکز بهداشت شهرستان شوش به آن اشاره کرد ؛ عرضه ی مرغ زنده  در شهرها بود  که در این خصوص تصریح نمود : عرضه ی طیور و خصوصاً مرغ به صورت زنده و توسط خودروهای غیرمجاز و یا درون سبد  در نقاط مختلف شهر  کاملا غیربهداشتی است ؛ لذا شهرداران در سطح شهر و بخشداران و دهیاران نسبت به جلوگیری از فروش  مرغ زنده در روستاها اقدام کنند .

رئیس مرکز بهداشت شهرستان شوش پنجمین مصوبه ی جلسه ی قبل را به مشکلات عهده ی بهداشت آب روستایی در شهرستان شوش اختصاص داد و در این راستا خاطر نشان کرد : « عدم تصفیه و فیلتراسیون کافی آب رودخانه ی دز  در تأسیسات آبرسانی خلیفه حیدر و زبید دبات ئر بخش شاوور ؛ شکستگی شبکه ی توزیع و خطوط انتقال ، کدروت بالار آب ، عدم کلر باقیمانده در برخی مناطق و آلودگی میکروبی آب در برخی دیگر از مناطق  » منجربه کیفیت پایین و کدر شدن آب شرب برای جمعیت روستاهای تحت پوشش در این نه ماه گذشته از سال 1396 به شمار می آید که همین وضعیت بر اساس آمار دقیق در تعداد کلرسنجی مرکز آهودشت « نامطلوب 55/44 درصد و تعداد مطلوب 41/56 درصد» می باشد .

وی افزود : شبکه آبرسانی خلیفه حیدر از مجموع 38 روستایی که تحت پوشش دارد به 22 روستا آبرسانی می کند و شبکه آبرسانی زبید دبات 13 روستا را تأمین می کند و با توجه به این که از طرفی فیلترهای زبید دبات بلااستفاده مانده اند و از سویی دیگر به خاطر  لایروبی نشدن و کدر شدن آب متأسفانه حجم ورودی آب بسیار کم شده و به همین دلیل اثرکلر را هم کاهش داده است ، لذا لایروبی این تأسیسات امری ضروری است و چون اداره ی آب و فاضلاب روستایی با کمبود نیروی انسانی دست و پنجه نرم می کند اما تلاش خود را به کار گرفته است نیاز است دیگر دستگاه ها هم به یاری اداره ی آب و فاضلاب روستایی بشتابند چون آب شرب مربوط به سلامت عموم است .

رازقی رئیس اداره ی آب و فاضلاب روستایی  در این خصوص اظهار داشت : با توجه به این که شبکه ی آبرسانی خلیفه حیدر در سال 1385 افتتاح شده است ، بحث اساسی آن خط انتقال است و خوشبختانه اخیر لوله های 4 و 6 اینج رسیده که در حال انجام کار هستیم ولی تأسیسات بیت موزان از هر نظر جدید است اما بزرگترین مشکل ما در رودخانه ی دز همین شرکت های تولیدی صنعتی « نیشکر هفت تپه ، کاغذپارس ، حریر خوزستان و اخیرا شرکت قند و تصفیه ی شکر» است که باعث شده یک لایه ی روغنی روی آب را بگیرد و از طرفی با توجه به شستشوی چغندر قند  این لایه به رنگ سیاه در سطح آب ایجاد شده است و متأسفانه چه بخواهیم و چه نخواهیم  باید گفت که فاضلاب هم در این رودخانه تخلیه می شود و این  کار بر مشکلات آب شرب افزوده است .


عرضه ی بنزین یورو 4 ، آموزش های لازم  در خصوص ایدز در سطح مدارس و دانشگاه ها و بررسی  مسائل بهداشتی در مدارس از دیگر مصوبات جلسه ی قبل بود که میرزایی توضیحات لازم را در این خصوص ارائه نمود .و در تکمیل سخنان خود اظهار داشت : در بررسی پسماند زهکش های شرکت ها باید این نکته را یادآور شوم زهکشی که از شرکت نیشکر هفت تپه  خارج می شود به سه قسمت تقسم شده  بخشی از آن مستقیم به طرف خلف حیدر هدایت می گردد و بخشی دیگر به طرف شهر حر در جریان است ؛ دو باز برای پاسخگویی با مشارکت محیط زیست از مدیریت شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه دعوت شده اما متأسفانه  نسبت به موضوع بی توجه بوده و هر دو بار نیامده است .

مهندس فیروز حاجی کلی رئیس اداره ی محیط زیست ضمن تأیید سخنان رئیس مرکز بهداشت گفت : پرونده ی شرکت هایی که باید آلودگی آب شده اند به دادگستری ارسشال گردیده و منتظر اعلام رأی هستیم و به محض دریافت رأی دادگستری برخوردهای لازم را به عمل می آوریم ، اما آیا به نظر شما آلودگی فقط به آب مربوط می شود ؟ امروز روز ملی هوای پاک است ، شهرداری شوش با کاشت نهال در پارک مهارت پیش دستی کرده که کار ایشان قابل تحسین است و ما باید آموزش های لازم را با رویکردهای « فرهنگی ، ورزشی و هنری » در قالب انواع آلودگی ها به شهروندان بیاموزیم ، به طور مثال « سوختن کاه و کلش ، بوق زدن های ممتد در عروسی ها و حتی  وقتی که می خواهیم با هم سلام و احواپرسی داشته باشیم و...» همه به نوع خود آلودگی هستند  ؛ لذا انتظار دارم در این هفته تمام ادارات با کاشت نهال در محوطه ی اداری خود از هفته ی هوای پاک حمایت کنند .


مهندس میرزایی رئیس مرکز بهداشت و دبیر شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان شوش دستور کار جلسه را اعلام نمود و تصریح نمود : همه ی ما  با بیماری سرطان  آشنا هستیم  ؛ سرطان را می توان عدم هماهنگی بین رشد و مرگ سلول های یک بافت از بدن که بوجود آمدن تعداد بیش از حد معمول سلول ها را به دنبال دارد ، تعریف کرد . به این سلول های اضافی انباشته شده در یک ناحیه ، غده یا تومور گفته می شود . بهتر است که بدانید به تومور ، نئوپلاسم (neoplasm) هم گفته می شود . تومور خوش خیم به معنای رشد غیر معمول یک نوع از بافت بدن است که باعث ایجاد یک برجستگی موضعی می شود ، در حالی که سلول های بوجود آورنده ی آن  ، همان سلول های طبیعی بدن هستند . تومور خوش خیم به نئوپلازی گفته می شود که متاستاز ( ویژگی بدخیمی) را نداشته باشد. اما در تومورها میزان بدخیمی توسط ویژگی‌های آناپلازی (به هم ریختگی ساختمان طبیعی سلول)، سرعت تهاجم تومور به بافتهای مجاور و متاستاز به بافتهای دور مشخص می‌گردد. بیشتر از این عنوان برای توصیف سرطان‌های بدخیم استفاده می‌کنند.تومور بدخیم به بافت های مجاور خود حمله می‌کند و حتی ممکن است تا بافت های دوردست گسترش یابد ؛ تومور بدخیم را می‌توان مترادف با سرطان دانست یا به زبان ساده‌تر هرگونه نئوپلازی بدخیم را سرطان یا چنگار می‌نامند .

وی افزود : در حال حاضر بیشترین نوع سرطان به پوست بر می گردد اما چون زود بهبود می یابد  نامی از آن برده نمی شود ؛ اما رایج ترین سرطان مربوط به مردان را می توان  سرطان « پرستات ، روده ، ریه و مثانه » و رایج ترین سرطان مربوط به زنان را ؛ سرطان « سینه ، دهانه ی رحم ، کولورکتال و لوزالمعده و ریه » هستند ولی کشنده ترین آن که در هر دو جنس رایج است سرطان نای و ریه است و با توجه به ریزگردهایی که به عنوان مهمانان ناخوانده کل استان های جنوبی و خصوصا خوزستان را در برگرفته این خطر را بیشتر نشان می دهد .

میرزایی در پایان ، « بی تحرکی ، خوردن فست فوت ها ، استفاده از سموم شیمیایی در مزارع کشاورزی تا رسیدن محصول بر سر سفره ، پیاده روی نکردن و....» را بیشترین عامل بروز سرطان دانست .

مهدی اسلامی پناه مدیر عامل مؤسسه ی مردمی حمایت از بیماران سرطانی« مهرورزان» ضمن تشریح عملکرد انجمن تحت پوشش خود گفت : این انجمن رسما در سال1392 مجوز فعالیت خود را از فرمانداری شهرستان شوش گرفت و تاکنون توانسته است 200 نفر مبتلا به سرطان را شناسایی و تحت پوشش خود ببرد و خوشبختانه تعدادی از آنها بهبودی را به دست آورده اند اما قطعا این آماربالاتر است چون برخی به دلایلی که خود دارند حاضر نمی شوند به انجمن مراجعه نموده و تشکیل پرونده دهند .

وی افزود : از آنجایی که تنها منبع مالی ما جمع آوری کمک های مردمی و یا وایز قسمتی از حقوق کارکنان دستگاه ها خصوصا فرهنگیان اداره ی آموزش و پرورش می باشد ؛ متأسفانه در سال 1394 بنا به گفته ی فیاضی یکی از اعضای هیئت مدیره ، اداره ی دارایی 8 میلیون تومان به عنوان مالیات از انجمن ما برده است ، انجمنی که برای پرداخت اجاره ی محل استقرار خود ماهانه یک میلیون و 400 هزار تومان پرداخت می کند و اگر هم پولی جمع آوری می نمایند برای بیماران هزینه می کند .

مصطفی نظری دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شوش اظهار داشت : حوزه ی سلامت نباید وارد مسائل حاشیه ای شود ؛ منکر زحمات  مرکز بهداشت نیستم ولی باید قبول کنیم یک سری خلع وجود دارد که بایدپر شوند ، وضع بهداشت عمومی ما در« خیابان ها ، معابر و پارک ها » که محل زندگی روزمره ی مردم است  مناسب نیست  با توجه به این که شوش یک شهر زائرپذیر است .

وی افزود : پسماندها را به چند نوع باید تقسیم کرد  « فاضلاب شهری ، پزشکی و عفونی ، صنعتی  و عادی » و هر کدام از این نوع پسماندهای به تنهایی می تواند سلامت مردم را به خطر بیاندازد و مشخص نیست پسماندها به چه روش و شیوه ای دفع می شوند .

نظری هم چنین اظهار داشت : نظارت بر رستوران ها و قهوه خانه ها باید تقویت شود ، نانوایی ها را بیشتر مورد بازدید و نظارت قرار دهیم چون کیفیت نان خیلی پایین است ، آب شرب روستاییان با توجه به اطلاعاتی که داده شد بیشتر مربوط به رودخانه ی شاوور است و چون حقوق عامه مدنظر است باید رفع این مشکل را در اولویت قرار دهیم . و همچنین از اتلاف سگ های ولگرد در شهرها گزارش داده می شود اما نمی گویند که این سگ های ولگرد در روستاها چگونه اتلاف می شوند و یا اصلا اتلاف می شوند یا خیر .

دادستان عمومی و انتقلاب شهرستان شوش در ادامه به دکل های شرکت های همراه اول و ایرانسل اشاره کرد و خاطر نشان نمود :  این دکل ها با توجه به این که معمولا در خانه ها نصب می شوند باعث نگرانی مردم شده اند  البته از نظر محیط زیست وجود چنین دکل هایی بی خطر اعلام شده اما نظر مرکز بهداشت هم به خاطر سلامتی مردم برای ما مهم است  و باید مشخص شود اگکر خطراتی برای مردم به وجود می آورند راهکار مناسبی اندیشیده شود .و بحث زهکش ها از نظر حقوقی به ما محول شود  تا اقدامات لازم به عمل آید .

وی ضمن هشدار درباره فروش داروهای غیرمجاز در عطاری‌ها اظهار داشت : عطاری ها در کنار فروش داروهای گیاهی ، دخالت در کار جامعه ی پزشکی می کنند و مثلا با فروش قرص ترامادول که عوارض وحشتاکی دارد و همه می دانند که «ترامادول یک داروی مسکن شبه مخدر است که برای تسکین دردهای متوسط تا شدید مانند دندان درد، دردهای پس از عمل جراحی، دردهای ناشی از سرطان، دردهای عضلانی اسکلتی حاد و همراه با داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی برای درمان «استئوآرتریت» یا همان آرتروز مفاصل، به کار می رود.» لذا انتظار داریم وظایفی که در حوزه ی بهداشت و سلامت برمی گردد به جد عملیاتی شود .

وی در پایان خطاب به انجمن های مردم نهاد اظهار داشت : با توجه به این که انجمن های مردم نهاد دارای مجوز هستند و رسمیت دارند در صورت مشاهده ی هر گونه تخلف می توانند مستقیما  گزارش اعلام جرم را به ما اعلام کنند .

سرپرست فرماندار شهرستان شوش در جمع بندی هفتمین جلسه ی شورای اداری سخنان خود را به تأکید سلامت از دیدگاه پیامبراعظم(ص) شروع کرد و گفت : پیامبر اسلام (ص) و ائمه معصومین به بهداشت و سلامتی جسم توجه زیادی داشتند و مصرف مال را در این راه اسراف نمی دانستند، چنان که عقیده داشتند آن چه در راه سلامتی بدن مصرف شود، اسراف نمی باشد. اسراف در چیزهایی است که باعث ضرر رساندن به بدن شود. یکی از علل پیشرفت مسلمانان در پزشکی، توجه پیامبر اکرم (ص) به مسائل بهداشتی بوده است. اسلام، درباره اصول کلی پزشکی و بهداشت دستورهایی به پیروانش داده است که می‌توان از این دستورها به عنوان یکی از پایه‌های علم پزشکی اسلامی یاد کرد.


دکتر غزی سپس به تحقیق لویی پاستور در مورد وجود میکروب در آب اشاره کرد و خاطر نشان نمود : حدود 150 سال پیش لویی پاستور از این که می‌دید مواد آلی ، نور قطبی را منحرف می‌سازد، حدس زد که باید موجودات زنده ریزی در این کار دخالت داشته باشند. چون به مطالعه میکروسکوپی پرداخت، مشاهده کرد که تخمیر شیره ی چغندر ، نتیجه عمل موجودات بسیار ریزی می‌باشد که به شکل کپک است و در تخمیر ناقص همین کپک با کپک دیگر ، تولید جوهر شیره می‌نماید. این بود که عنوان کرد برای جلوگیری از عمل موجودات مزاحم که مانع تخمیر می‌شوند، باید آن را جوشاند. پاستور نظریه ی بوه جود آمدن خودبه خودی را رد کرد. او ، نتیجه این مطالعه را در سوم اوت 1857 به آکادمی علوم داد و ثابت نمود که مخمر احتیاج به کنترل دارد تا بتواند زندگی نماید و اظهار داشت که آب مانند شراب ، ترش نمی‌گردد، مگر این که موجودات ریزی به داخل آن راه یابند و همین موجودات ، اگر به وسیله جوشاندن و حرارت دادن از بین بروند، دیگر نه چیزی تولید می‌شود و نه عمل تبخیر صورت می‌گردد.اما  همه او را مسخره کردند و به همین دلیل هر وقت بزرگان می خواستند سلامت و بهداشت را توصیه کنند از احادیث و روایات پیامبر (ص) و ائمه ی اطهار استفاده می کنند که این احادیث و روایت برای عموم مردم قابل پذیرش هستند .


وی افزود : از همان صدر اسلام گفته اند ولی که هوا خیلی گرم است لباس سفید بپوشید چون گرما را جذب نمی کند و وقتی هوا سرد است لباس تیره بپوشید چون نور آفتاب را به خود جذب می کند و این یعنی ائمه ی اطهار از همان موقع به فکر سلامتی مردم بوده اند . و همچنین گفته اند که اگر ناخن ها را نگیرید همان میکروبی که زیر ناخن جمع می شود درواقع شیطان است ، پس وقتی که همه می دانیم سلامت واژه ای است که عموم مردم را در برمی گیرد می بایست همه دست در دست هم دهیم و برای سلامتی « جامعه ـ شهر و انسان ها » تلاش کنیم و یکی از موارد داشتن شهری پاکیزه و تمیز است .

سرپرست فرماندار شهرستان شوش به انتقاد برخی از شهروندان نسبت به فعالیت آخر سال شهرداری اشاره کرد و تصریح نمود : همه ی ما وقتی که در آخرین روزهای سال به سر می بریم اقدام به خانه تکانی می کنیم ، فرش ها ، موکت ها ، پرده ها و خلاصه هر آنچه که در معرض گرد و خاک یک ساله بوده است را شستشو کرده و تمیز می کنیم ؛ قطعا شهرداری هم به مناسبت های مختلف خصوصا دهه ی مبارک فجر که سالروزی پیروزی انقلاب اسلامی است و تعطیلات نوروزی اقدام به پاکیزه کردن شهر می کند هر چند شهرداری شوش انصافا در تمام بخش ها همانگونه که مشاهده می کنید فعال و پویا است .

دکتر غزی  برای دفع پسماندهای شرکت نیشکر هفت تپه اظهار داشت : یک کارگروه تخصصی با حضور « مرکز بهداشت ـ محیط زیست ـ دادستان ، تعزیرات حکومتی ، تعاون کار و رفاه اجتماعی ، صنعت معدن و تجارت و شهرداران و بخشداران »  فعال شود و به جد پیگیر این موضوع باشد .

سرپرست فرمانداری شهرستان شوش در خصوص کسر مالیات از مؤسسه ی مردمی حمایت از بیماران سرطانی « مهرورزان » گفت : از مدیر عامل این مؤسسه می خواهد با در دست داشتن مدارک و مستندات به دفترمسئول امور اجتماعی فرمانداری مراجعه کرد و در صورتی که این مالیات غیر قانونی کسر گردیده به این مؤسسه بازگردانده شود .

وی در پاسخ پیشنهاد عباس کرم الهی رئیس انجمن روزنامه نگاران با توجه به حمایت از مشاغل آزاد و افزایش کیوسک های فروش مطبوعات اظهار داشت : من از مسئول امور اجتماعی فرمانداری می خواهم با توجه به اصل ساماندهی کیوسک ها به متقاضیان نصب کیوسک فروش مطبوعات پاسخ مثبت دهند ، چون یکی از دغدغه های ما همین موضوع است که چرا شوش فقط یک کیوسک فروش مطبوعات دارد .

دکتر غزی در بخش پایانی جمع بندی خود به وجود دکل های مخابراتی پرداخت و اظهار داشت : مطالعات علمی نشان داده دکل های BTS که در مناطق مسکونی تعبیه شده اند، امواج الکترومغناطیسی فراوانی را از خود ساطع می کنند که این امر می تواند موجب بروز مشکلات خونی و مغزی برای ساکنانی که در میدان مغناطیسی تاثیر گذار این امواج زندگی می کنند، شوند. چند سالی است که در این زمینه بحث های فراوانی شده است ولی همچنان اذهان مردم درگیر این موضوع بوده چون نتیجه قاطعی در این زمینه به دست نیامده است. اکثر متخصصان مغز و اعصاب بر این باورند که هر چند میزان تشعشعات این ایستگاه‌ها اندک هم باشد، اما به مرور در معرض قرار گرفتن دایم در مقابل این تشعشعات می‌تواند تاثیرات بسیار منفی بر بدن افراد بگذارد.که یکی از این  تأثیرات منفی  بروز سرطان است .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست