03292024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۳۰۸3208

دومین جلسه ی شورای سلامت و امنیت غذایی سال 97 شهرستان شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 9:30 صبح روز سه شنبه 8 خردادماه 1397 ، دومین جلسه ی شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان شوش در سال 1397 به ریاست فرماندار در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ مهندس غلامرضا میرزایی در ابتدا  مصوبات جلسه ی قبل را قرائت نمود و در مهمترین بخش از این مصوبات با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و شیوع بیماری « وبای التور» گفت : بیماری وبا ، نوعی بیماری اپیدمیک است که توسط باکتری ویبریوکولرا  vibrio cholera   ایجاد می شود. شخص ممکن است با مصرف آب یا غذای آلوده با باکتری ، مبتلا شود . که در شهرستان شوش یکی از دلیل مبتلا شدن به این بیماری شکستگی لوله های شرب آب خصوصا در مناطق روستایی است که قرار شد ادارات آبفار و آبفا در این جلسه گزارشی از عملکرد خود را تشریح نماید .


محمد رازقی رئیس اداره ی آب و فاضلاب روستایی  با توجه به تلاش های فراوان برای رفع شکستگی های لوله های شرب آب به  عدم تخصیص اعتبار و کمبود امکانات برای مرتفع شدن این دغدغه اشاره کرد و گفت : هم اهالی روستاهای بخش شاوور و هم مسئولین مطلع هستند که ما برای امنیت سلامت مردم کوشا هستیم اما به خاطر همین کمبود امکانات به دادگاه فرا خوانده شدیم و در حال حاضر با قید ضمانت آزاد هستم .


عادل حرباوی رئیس اداره ی آب و فاضلاب شهری نیز از شروع به کار  پیمانکار  برای رفع شکستگی های لوله های آب خبر داد و خاطر نشان نمود : بیشترین شکستگی های لوله های آب به کوی ابوذرغفاری اختصاص دارد و پیمانکار ما در حال رفع این شکستگی ها در این منطقه می باشد .


مهندس میرزایی سپس به نحوه ی انتقال گوشت سبک و سنگین از کشتارگاه به قصابی ها اشاره کرد و گفت : یکی دیکر از مصوبات ما در جلسه ی قبل این بود که شهرداری شوش مکلف شد نسبت به تأمین یکدستگاه خودروی یخچال دار این معضل را برطرف نماید .

محمدرضا مشکی زاده رئیس اداره ی دامپزشکی شهرستان شوش در این خصوص اظهار داشت : خوشبختانه شهرداری شوش به تعهد خود عمل کرد و با اجاره نمودن یک وانت و تجهیز آن به یخچال با دمای بالای صفر درجه این معضل را برطرف نمود و از این نظر سلامت رسیدن گوشت سبک و سنگین از کشتارگاه به قصابی ها تأمین گردید .


رئیس مرکز بهداشت شهرستان شوش سومین مصوبه ی مهم جلسه  ی قبل را جلوگیری از آتش سوزی کاه و کلش مزارع کشاورزی بعداز برداشت گندم دانست و در این خصوص تصریح نمود : با توجه به تأکید مهم و مصوبات جلسه ی قبل متأسفانه باز شاهد آتش زدن کاه و کلش بودیم که در این زمینه انتظار داریم خیرآبادی از جهادکشاورزی توضیحات لازم را ارائه نماید .

خیرآبادی نیز در توضیحی گفت : با توجه به این که گفته می شود این آتش سوزی‌ها علاوه بر این که چهره  ی نازیبایی از طبیعت نشان می‌دهند باعث بروز مشکلات زیست محیطی زیادی برای مردم و اکوسیستم منطقه و همپنین وارد آمدن خسارات اقتصادی می‌شود و گاهی آتش به مزارع همسایه نیز سرایت کرده و با سوزاندن خوشه‌های طلایی حداقل باعث خسارات مالی و روحی جبران ناپذیری می شود. اما در مقابل باید به این نکته هم اشاره کرد که زمینی که بعد از برداشت گندم قرار است بلافاصله زیر کشت برود ممکن است حشرات موزی که در همان کاه و کلش زندگی می کنند در صورتی که در زمین باقی بمانند ممکن است به محصول زیر کشت بعدی خسارت وارد نماید لذا سوزاندن این کاه و کلش این فایده را دارد که محصولات بعدی از حمله این گونه حشرات در امان هستند. ولی با این وجود با توجه به کلاس های آموزشی و فرهنگ سازی نسبت به جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش الان فقط 25 درصد کشاورزان اقدام به سوزاندن کاه و کلش می کنند .


جمع آوری سگ های ولگرد و همچنین اهشام سرگردان در سطح شهر شوش از دیگر مصوبات جلسه ی قبل بود که مهندس میرزایی به آنها اشاره نمود .

رئیس مرکز بهداشت شهزرستان شوش در ادامه ضمن ارائه ی گزارشی به دستور کار جلسه پرداخت و گفت : اقدامات و تدابیربهداشتی در ماه مبارک رمضان در نظر گرفته شده و در فضای مجازی و سایت های خبری منتشر شد و علاوه بر آن توسط 19 تیم بازرسی شامل 25 نفر ؛  652 مورد بازرسی از اماکن توذیع مواد غذایی  به عمل آمد  و با دستور دستگاه قضایی و تعزیرات حکومتی 16 مورد پلمپ مغازه گردید ؛ یک تن  ترشیجات معدوم شد و 42 مورد نمونه برداری از مواد غذایی و 68 مورد نمونه برداری آب آشامیدنی  ، 1604مورد کلرزنی انجام شد .

وی افزود : در طرح  رمضان « کارگاه های قنادی و تهیه و توزیع زولبیا و بامیه ؛ رستوران ها ؛ واحدهای نانوایی ؛ قصابی ؛ مرغ و ماهی ؛ آش و حلیم و .... » مورد بازرسی بهداشتی قرار گرفتند و به مدیران این اماکن توصیه شد که کارکنان آنها برای رعایت نکات بهداشتی « رعایت اصول بهداشت فردی، الزام استفاده از لباس کار و کلاه و رعیات نظافت عمومی محل کار » را رعایت نمایند .


مهندس میرزایی  در ادامه به دغدغه ی خود در لیالی قدر و توذیع مواد غذایی توسط دستفروشان به مردم اشاره کرد و گفت : هم در لیالی قدر که نذورات بین مردم توذیع می شود و هم خریدهای شیرینی قبل از عید سعید فطر ؛ ما می توانیم مغازه هلایی که دارای پروانه هستند و زیر نظر اصناف فعالیت دارند را نظارت نموده و در صورت تخلف با آنها برخورد قانونی شود اما دستفروشان  که قطعا سلامت مردم را به خطر می اندازند برای برخورد با آنها می بایست تدابیری اندیشیده شود .

وی در ادامه به 10 خرداد به عنوان روز  جهانی مبارزه با دخانیات اشاره کرد و خاطر نشان نمود : در کشور ایران از 5 خرداد تا 11 خردادماه به عنوان هفته ی مبارزه با دخانیات نام گزاری شده و امسال نیز هم چون سال قبل با شعار « اعتیاد ، دشمن سلامتی خانواده » برنامه هایی در سطح کشور اجرا می شود و در حال حاضر متأسفانه در سطح کل جهان بیش از یک میلیارد نفر مبتلا به استعمال سیگار و قلیان هستند که دومین علت بروز بیماری های غیرواگیر ما همین استعمال دخانیات است که از نظر سنی به مقطع ابتدایی هم کشیده شده ، خصوصا استعمال قلیان که هر بار دمیدن در قلیان مساوی است با کشیدن 70 نخ سیگار و در این شرایط نیاز به برنامه ریزی در سطح مدارس و آموزشگاه ها می باشد .

فاخر باوی رئیس دادگاه عمومی بخش شاوور در خصوص صحبت های رئیس اداره ی آب و فاضلاب روستایی اظهار داشت : توذیع آب آلوده به هر نحوه و به هر شکل بین مردم جرم است و سهل انگاری و کمبود امکانات و نداشتن اعتبارات مالی  مانع تصمیم گیری قضایی نخواهد شد چون سلامت مردم برای ما مهم است و اگر هم رئیس اداره ی آب و فاضلاب روستایی شهرستان شوش از احضار و آزادی با قید ضمانت در این جلسه صحبت می کند این را برای خود و دستگاه متبوع یک فرست بداند و از مدیر کل در استان بخواهد تا قضیه ی سلامت مردم را جدی بگیرد و اگر باز بی توجهی  را مشاهده نمود اعلام کند که با این شرایط حاضر نیستم سلامت مردم به خطر بیافتد .


وی در خصوص آتش زدن کاه و کلش تصریح نمود : در مسیر جاده ی اهواز به طرف شوش حداقل 20 مورد آتش زدن مشاهده شده  و بدون شک تشکیل پرونده ی قضایی در این خصوص یک نوع بازدارندگی است و محیط زیست  موظف است  از اشخاصی که با آتش زدن کاه و کلش مبادرت می ورزند  به مقامات قضایی شکایت نماید .

مصطفی نظری داستان عمومی و انقلاب شهرستان شوش با انتقاد از پلمپ 16 مغازه در شهرستان شوش اظهار داشت : وقتی که مرکز بهداشت شهرستان شوش مجوز صادر می کند می بایست نظارت دقیق خود را هم مد نظر داشته باشد که سلامت مردم به خطر نیوفتد ولی ولی نسبت به نظارت بی توجهی شود متأسفانه  به سراغ پلمپ  می رود که در واقع این کار باید آخرین تصمیم باشد ؛ چون همه وضعیت اشتغال در جامعه را می دانیم و اگر قرار باشد که آخرین تصمیم که پلمپ کردن است را به اولین اقدام مدنظر داشته باشیم افرادی را که خانواده های را از این طریق امرار معاش می کنند از کار بیکار می کنیم و 16 پلمپ برای شود آمار بالایی به حساب می آید و نشان دهنده ی آن است که در بخش نظارت کوتاهی شده است .


وی در خصوص وضعیت آب آشامیدنی شوش گفت : همه از وضعیت آب شوش اطلاع داریم و لذا وظیفه ی دادگستری است که برای سلامت مردم پیگیر باشد چون خود مردم تاکنون در این خصوص شاکی نبوده اند .

نظری به حفرچاه های غیر مجاز اشاره کرد و خاطر نشان نمود : تاکنون موردی بع دادگستری گزارش نشده است ؛ « محیط زیست ، جهادکشاورزی و مرکز بهداشت »: سال های قبل کارهای خوبی انجام داده بودند و با برگزاری همایش های مختلفی  از کشاورزان دعوت نموده بودند تا هم نسبت به آتش سوزی کاه وکلش مبادرت نورزند و هم برای آبیاری زمین های خود به حفر چاه های غیر مجاز رو نیاورند و امسال هم انتظار می روند در این خصوص به صورت مشترک چنین همایش هایی را در نظر داشته باشند .

سپس شهرداران شهرهای« شوش ، الوان ، شاوور و حر » و ساسان ساکی رئیس انجمن دوستداران طبیعت و شهر اداره ی محیط زیست شهرستان شوش توضیحاتی در مورد  جمع آوری سگ های ولگرد و اهشام سرگردان را ارائه نمودند .


دکتر عدنان غزی فرماندار شهرستان شوش در جمع بندی دومین جلسه ی سلامت و امنیت غذایی در سال 1397 در ابتدا به اهشام سرگردان در سطح حوزه هلای شهری اشاره کرد و گفت : یکی از مشکلات جدی ما در حوزه ی سلامت ؛ تبدیل روستاهای بزرگ و دارای شرایط به شهر شدن است  ؛ با توجه به این که باید  از آن به بعد با مدنیت شهری این روستاها را باید وقف دهیم اما متأسفانه با همان بافت عشایری  و روستایی باقیمانده اند که در این زمینه باید تدابیر لازم اندیشیده شود .

وی در ادامه به بیماری وبای التور اشاره کرد و خاطرر نشان نمود : بیماری التور ، یک بیماری خطرناکی است که در آب خوابیده شده و اگر از محل فاضلاب  خارج شوذد کنترل آن برای ما بسیار سخت خواهد شد ؛ لذا اگر برای جلوگیری از این بیماری در همان نهر که هنوز لبریز نشده است کلرزنی را انجام دهیم  خطر به طور کامل برطرف خواهد شد .


فرماندار شهرستان شوش در بخش سوم جمع بندی سخنان خود به آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت گندم اشاره کرد و گفت : جهاد سازندگی اگر احساس می کند آتش زدن به نفع  زمین است بررسی های کارشناسی شده ی خود را با اسناداتی که در اختیار دارد ارائه نماید چون من به شخصه  در این خصوص تاکنون نشنیده ام که آتش زدن کاه و کلش به نفع زمین باشد  و از طرفی انتظار دارم اگر این فرضیه از نظر کازرشناسان  تأیید نشد ظرف مدت یک ماه آینده نتیجه ی قطعی را نسبت به آن دسته از کشاورزانی که اقدام به آتش زدن کاه و کلش نموده اند را با همکاری محیط زیست و مرکز بهداشت در اختیار ما قرار دهند .

دکتر غزی  در ادامه به سگ های ولگرد اشاره کرد و اظهار داشت : انجمن دوستداران طبیعت و شهر اداره ی محیط زیست و امور اجتماعی فرمانداری  نسبت به بررسی مکان مد نظر برای نگهداری موقت سگ های ولگرد ؛ هماهنگی های لازم را به عمل آورند و در جلسه ی بعد نتیجه ی کار را ارائه نمایند .

فرماندار شهرستان شوش به هفته ی مبارزه با دخانیات اشاره کرد و تصریح نمود : همانگونه که مهندس میرزایی اشاره کرد متأسفانه سیگار  حتی مورد استفاده ی دانش آموزان مقطع ابتدایی به وفور مشاهده می شود  و ما نباید به صورت جزیره ای عمل کنیم و من در چنین مواردی از دبیر شورای سلامت و امنیت غذایی انتظار دارم حتی اگر روئسای ادارات « آموزش و پرورش ، دانشگاه ها ، فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی » عضو رسمی این شورای نیستند  از آنها دعوت رسمی به عمل آید تا در چنین جلساتی که ضرورت دارد حضور یابند تا برنامه ریزی مدونی داشته باشیم .


نماینده ی عالی وزارت کشور در شهرستان شوش در بخش پایانی سخنان خود به وضعیت آب بخش شاوور اشاره کرد و خاطر نشان نمود : وضعیت آب این بخش متأسفانه نگران کننده است و حتی در جلسه ی شورای سلامت و امنیت غذایی استان خوزستان نیز مطرح شده است و این به عنوان یک دغدغه هم برای من ، هم نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی و هم دیگر مسئولین حتی در ستاد مدیریت بحران شهرستان شوش تبدیل شده است .

در پایان مهندس غلامرضا میرزایی رئیس مرکز بهداشت شهرستان شوش  گفت : طرح تشدید نظارت بر واحدهای « عرضه ؛ تهیه و تولید مواد غذایی»  تا پایان ماه مبارک رمضان در شهرستان شوش ادامه دارد ؛ شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی با شماره تلفن ۱۹۰ تماس بگیرند.

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست