04192024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۷۳۰3465

نشست نمایندگان کمیسیون بانوان فرمانداری و مدیر شبکه ی بهداشت و درمان برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 10 صبح روز یکشنبه 29 مهرماه 1397نشست نمایندگان کمیسیون بانوان فرمانداری شهرستان شوش و مدیر شبکه ی بهداشت و درمان با محوریت « سلامت بانوان » در سالن کنفرانس مرکز بهداشت این شهرستان برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛در این نشست ابتدا فروغ پوراحمدی مشاور فرماندار شوش در امور بانوان و خانواده ضمن تبریک هفته ی سلامت زنان گفت: زن ها به عنوان پایه های اصلی خانواده و محور اساسی سلامت « رشد ، پویایی و اعتلای خانواده و جامعه » هستند. از این رو لازم است که نگاه ویژه ای به این قشر داشته باشیم.

پوراحمدی گفت: هرگاه سخن از سلامت به میان آمده، اولین چیزی که به ذهن ها متبادر می شود ، سلامت جسمانی است که طبیعتا منظور از سلامت، فقط سلامت جسمی نیست،بلکه برخورداری از رفاه کامل جسمانی،روحی و روانی،عاطفی،اجتماعی و معنوی است. لذا زن به دلیل نقش حساس و جایگاه و.موقعیت بسیار با اهمیتی که در سلامت خانواده و جامعه دارد ، طبیعتا مراقبت و توجه ویژه به نیازهای جسمی، روحی و.روانی، عاطفی، اجتماعی و.معنوی او از اهمیت خاصی برخوردار است و دقت بیشتری را می طلبد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به اینکه در.جمع بانوان شاغل قرار داریم، لذا روی بحثم رو معطوف به این قشر میکنم. از آنجائی که زنان شاغل از یک طرف به عنوان یک کدبانو باید تمام و کمال به وظایف خود در خانواده بپردازند، از طرفی با مخاطرات شغلی در محیط کار روبرو هستند، شرایط روحی و روانی آنها هم.با آقایان متفاوت است، لذا بیشتر دچار فرسودگی‌های شغلی میشوند.

مشاور فرماندار شوش درمورد بانوان و خانواده خطاب به دکتر سواری- مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شوش گفت : به مانند آموزش و پرورش ، یکی دیگر از دستگاه هایی که بیشترین آمار بانوی شاغل را به خود اختصاص داده است، شبکه بهداشت ودرمان است  لذا شما  به عنوان یک مدیر توانمند ، چه راهکارها و تمهیداتی را برای به حداقل رساندن مشکلات شغلی بانوان تحت امرتان در محیط کارشان طراحی و با اجرا نموده اید؟

پوراحمدی در پایان ضمن اشاره به تغییرات و توسعه ی فضا و امکانات بیمارستان نظام مافی شوش، به دغدغه ها و نیازهای بهداشتی، درمانی و سلامت شهرستان شوش پرداخت و گفت: سال هاست مردم شهرستان شوش و بویژه بانوان انتظاراتی در جهت رفع کمبودها و کاهش مشکلات بهداشتی و درمانی شهرستان مطرح می کنند که انتظار میرود،در آینده ای نه چندان دور، شاهد تامین این.نیازمندیها در سطح شهرستان شوش باشیم.

پوراحمدی در پایان به تعدادی از نیازمندی های مربوطه از جمله « عدم وجود سونوگراف زن در شهرستان شوش ـ تامین پزشک متخصص بویژه متخصص زنان و زایمان که دارای مطب باشند ـ تامین دستگاه ام آر آی ـ اعزام کارشناس بهداشت به روستاهای فاقد خانه بهداشت ـ توسعه ی فرهنگ بهداشتی در سطح شهرستان ـ توسعه ی فضا و امکانات تنها بیمارستان شهرستان شوش و  ورود به روستاها و آموزش خانواده ها در جهت ارتقاء آگاهی های بهداشتی و سلامت خانواده ها بویژه بانوان » اشاره کرد .

دکتر نوروز سواری مدیر شبکه ی بهداشت و درمان شهرستان شوش در آغاز سخنان خود به تشریح وضعیت « بهداشت و درمان» در شهرستان شوش اشاره کرد و گفت : خوشبختانه ما در شهرستان شوش در بخش  بهداشت نسبت دیگر شهرستان ها جلوتر هستیم و هم اکنون کلیه ی روستاها به خانه های بهداشت و یا مراکز بهداشتی به سهولت دسترسی دارند و در حال حاضر ما دارای چهار کد  هستم ، دو کل شهری و دو کل در حوزه ی روستایی ، اما باید اعتراف کنم که در بخش درمان  مشکل داریم  ، در سال 1386 که رئیس بیمارستان  و پس از آن مدیر شبکه بودم بیمارستان نظام مافی شهرستان شوش 125 تخت فعال داشته و اکنون مه مجددا به عنوان مدیر شبکه منصوب شده ام و 11 سال از آن زمان می گذرد تعداد تخت های بیمارستان همان 125 تخت فعال است ؛ چرا در این 11 سال  حتی یک تخت فعال به بیمارستان اضافه نشده است ؟ باید گفت از سهل انگاری  مدیران و روئسای  سابق بوده که به فکر توسعه نبوده اند در حالی که ظرفیت نسبی این بیمارستان 233 تخت فعال استو وقتی ماتخت فعال به اندازه ی کافی نداشته باشیم از یک سری امتیازات محروم می گردیم مثلا دستگاه (MIR) نمی دهند ؛ هر چند مقدمات کار چیده شده و به دنبال بخش خصوصی هستیم تا از صفر تا صد سرمایه گذاری نماید ؛ هر چند از دیگر شهرستان ها تمایل به سرمایه گزاری در این بخش را دارند اما ما به دنبال سرمایه گزاران بومی هستیم تا این امتیاز به افراد غیر بومی واگذار نشود .

وی افزود : اما از شهرستان شوش  قطعا چون خرید دستگاه آلمانی بیش از 10 میلیارد تومان است  و برای جا به جایی هر قطعه از آن 5 میلیون تومان هزینه دارد  و از آن مهمتر  اگر متخصص (MIR) نداشته باشیم  نصب آن دستگاه برای سرمایه گزار هم  بی فایده خواهد ماند و طرفی دیگر  نیروی انسانی مورد نیاز ، امکانات و تجهیزات و... می بایست توسط بخش خصوصی تأمین شود و در مقابل تعرفه ی دولتی  برای مردم در نظر داشته باشد .


دکتر سواری در ادامه به توجه شبکه ی بهداشت و درمان به بانوان اشاره کرد و خاطر نشان نمود : شما اگر نگاهی به آمار پرسنل بیمارستان نظام مافی و یا مراکز بهداشت شهری و روستایی داشته باشیم مشاهده می کنید که نیمی از نیروها خانم هستند پس در می یابیم خانم ها درصد مشارکت  بیشتری دارند  و به مشورت  و روش افکار آنها نیاز داریم .

مدیر شبکه بهداشت و درمان در خصوص استفاده از متخصص خانم در بخش سونوگرافی اشاره کرد و تصریح نمود : با توجه به تأکیدات امام جمعه و برخی از مسئولین برای استفاده از متخصص خانم در بخش سونوگرافی باید بگویم متأسفانه  در سطح کشور متخصص سونوگرافی خانم  کم است هر چند که با هزار زحمت یک خانم را در این بخش شناسایی کردیم اما وقتی که خواستیم وی را حذب کنیم به خاطر نامهربانی برخی از مردم در حوزه ی روستایی این متخصص از اینجا رفت و الان در استان قم مشغول به فعالیت شده است و در یک کلام باید بگویم که در شمال استان خوزستان ما از داشتن متخصص سونوگرافی زن محروم هستیم .

دکتر سواری در پاسخ به سئوال یکی از بانوان در مورد نگهداری حیوانات در خانه  اظهار نمود :  ما تا زمانی که گزارشی به دستمان نرسد  و شاکی خصوصی  نداشته باشیم که شهروندی با نگهدای حیوان در خانه  بهداشت عموم را در معرض خطر قرار می دهد  نمی توانیم در زندگی کسی تجسس کنیم  اما گاها گزارشاتی رسیده و ما هم  حتی افرادی را به مقامات قضایی  معرفی کرده ایم .

مدیر شبکه ی بهداشت و درمان شهرستان شوش در ادامه در مورد سئوال بانویی دیگر در مورد انتقال بیماران با آمبولانس شخصی گفت :  خوشبختانه با پیگیری های دکترسید راضی نوری نماینده ی شهرستان شوش و فرماندار  ما مشکلی به نام آمبولانس نداریم  ئ با 6 دستگاه آمبولانسی که به ناوگان ما اضافه شده است در مجموع 16 آمبولانس آماده به خدمت داریم ؛ اما این که چرا  بارها مشاهده می شود که بیماران توسط آمبولانس شخصی به دیگر شهرستان ها و یا استان ها منتقل می گردد ، در واقع  چون بخشنامه ای از وزارتخانه داریم مبنی بر این که تا زمانی که پزشک معالج و رئیس بیمارستان تشخیص ندهند  که مداوای بیمار در بیمارستان امکان پذیر نیست و می بایست به شهری دیگر منتقل شود حق جا به جایی و استفاده از آمبولانس بیمارستان را نداریم لذا در صورت رضایت کتبی بیمار و یا همراهان درجه ی یک بیمار با هزینه ی خودشان و با استفاده از آمبولانس شخصی بیمار خود را به شهر و یا استانی دیگر می برند .


یکی دیگر این سئوال را مطرح کرد که راه های انتقال بیماری ایدز چیست که دکتر سواری در پاسخ یادآور شد :  « خون وفراورده های آن ـ تزریق مشترک ـ مادر به جنین و ارتباط جنسی » است ؛ به عبارتی یکی دیگر از مایعات بدن که حاوی تعداد زیادی گلبول سفید است ترشحات جنسی است پس ترشحات جنسی در فردی که ویروس HIV وارد بدنش شده است آلوده به این ویروس هستند و در صورتی که این ترشحات وارد مخاط تناسلی فرد سالم گردد می تواند باعث انتقال ویروس شوند توجه کنید این خطر برای همه افراد وجود دارد مثلا“ اگر مردی اعتیاد تزریقی داشته باشد و از آن طریق آلوده به ویروس HIV شده باشد ، همسر وی نیز هنگام تماس جنسی می تواند به این ویروس آلوده شود .خطر انتقال از مرد به زن دو و نیم برابر است.لازم به ذکر است وجود عفونتهای دیگر دستگاه تناسلی خطر این انتقال را افزایش می دهند . در هر حال راه انتقال جنسی در بسیاری از کشورهای دنیا از شایع ترین راه های انتقال است . وی در تکمیل سخنان خود به راه های عدم انتقال اشاره کرد و خاطر نشان نمود : ویروس ایدز از طریق تماس های عادی مثل « کارکردن با یکدیگر ، هم صحبت شدن ، همسفر بودن ، دست دادن ، بوسیدن » ، روابط اجتماعی مثل « سوار شدن در اتوبوس و تاکسی » استفاده از « حمام عمومی ، استخرو توالت ؛ باس ، پوشاک ، پتو و رختخواب ؛ عطسه ، سرفه و نیش حشرات » سرایت نمی کند .

دکتر سواری در پاسخ سئوال یکی از بانوان در مورد بیمارستان 64 تختخوابی که قرار بود جنب درمانگاه امام علی(ع) ساخته شود اظهار نمود : در سفر اول دولت نهم به شهرستان شوش و در زمان  عبدالرضا مصری  وزیر رفاه و تأمین اجتماعی زمینی که جنب درمانگاه امام علی(ع) وجود دارد  و متعلق به شبکه ی بهداشت و درمان  است  را برای احداث بیمارستان 64 تختخوابه  انتخاب نمودند  اما بعد از این که مدت زمانی را پشت سر گذاشتیم  نتوانستند این زمین را بگیرند  آن زمان  حریبزاوی فرماندار شهرستان شوش بود  بعد از گذشت  مدت زمانی  و در موقعی که امیر حیات مقدم استاندار خوزستان بود موافقت شد که این زمین برای احداث بیمارستان  در نظر گرفته شود  اما باید ابتدا  زمین به اداره ی مسکن و شهرسازی داده می شد و تأمین اجتماعی  از آنها زمین را خریداری می کرد  ؛ مسکن و شهرسازی آن زمان زمینی را که ما حدود 28 میلیون تومان خریده بودیم را می خواست با مبلغ 500 میلیون تومان به تأمین اجتماعی بفروشد و برای پرداخت این مبلغ شش ماه مهلت تأیین کردند در این زمان صادق محصولی به عنوان وزیر رفاه و تأمین اجتماعی سکان این وزارتخانه را از مصری تحویل گرفته بود ولی اینقدر این پروسه کش یافت که پرونده ی آن  به طول کامل بسته شد  و تلاش هایی که شد بی حاصل ماند  و الان به دنبال آن هستیم که این زمین را دوباره به شبکه ی بهداشت و درمان برگردانیم .

 

بانویی از اعضای کمیسیون بانوان فرمانداری در مورد عدم توجه به لایروبی رودخانه شاوور پرسید که چرا شبکه ی بهداشت نسبت به این موضوع بی توجهی می کند و مدیر شبکه ی بهداشت و درمان پاسخ داد : لایروبی رودخانه ی شاوور از شرح وظابف شهرداری شوش می باشد  اگر اگر در مورد هدایت فاضلاب  به طرف این رودخانه که از وسط شهر و از کنار حرم مطهر دانیال نبی(ع) می گذرد باید بگویم که  بارها در جلسه ی شورای سلامت و امنیت غذایی  این موضوع مطرح شده و در واقع برای رهایی از این معضل باید فاضلاب شهری در دستور کار قرار گیرد که مستلزم تخصیص اعتبار است .

یکی از بانوان شهر شاوور از مدیر شبکه ی بهداشت و درمان تقاضای چاپ بروشورهای آموزشی به زبان عربی را داد که دکتر نوروز سواری  در پاسخ تصریح نمود : زبان رسمی ما ایررانی ها فارسی  است و لذا تمام بروشورهای ما  به زبان فارسی توسط دانشگاه علوم پزشکی دزفول چاپ می شوند ، اما اگر نیاز به سخنرانی به زبان عربی برای نکات آموزشی سلامت باشد این تقاضا قابل اجرا می باشد .

بانویی دیگر در مورد علائم سرطان سینه از دکتر سورای توضیح خواست که ایشان دادآور شد : تجربه‌ی دردی تیز در سینه‌ها، که احتمالا با حساس شدن آنها همراه شده، می‌تواند ترسناک باشد. شاید این علائم شما را به فکر بیندازند که آیا ممکن است مسئله جدی باشد. اغلب اولین چیزی که زنان و حتی مردان متوجه‌اش می‌شوند و آنها را به ملاقات با پزشک ترغیب می‌کند پیدا شدن یک توده در سینه است. گرچه سرطان سینه به طور معمول هیچ نشانه‌ای در مراحل اولیه ایجاد نمی‌کند، کشف به موقع می‌تواند وضعیت فرد مبتلا به سرطان سینه را از قربانی به نجات‌یافته تغییر بدهد. در جوامعی که زنان معاینات شخصی ماهیانه‌ی سینه‌ها را جدی می‌گیرند و در مواجهه با علائم وقت را برای ملاقات با پزشک هدر نمی‌دهند سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود که این موضوع کار درمان را آسان‌تر می‌کند.

 

وی افزود : « تغییر شکل در نوک سینه ، ترشحات شفاف، قرمز، قهوه‌ای یا زرد از نوک یکی از سینه‌ها ، تورم یا توده در اطراف استخوان ترقوه یا زیر بازو‌ها و....... » علائم سرطان سینه در مراحل ابتدایی می باشند .

دکتر نوروزی در ادامه  به  ارزیابی سلامت  جسمی میانسالان اشاره کرد و خاطر نشان نمود : شاید شما  نیز در خطر بیماری های قلبی عروقی باشید ؛ بیماری عروق قلب اولین علت مهم و شایع مرگ و میر میانسالان است . پس همه ی میانسالان باید خود را از نظز احتمال ابتلا  به بیماری عروقی قلب ارزیابی نمایند . توجه داشته باشید  که این ارزیابی برای سلامت قلب و عروق شما  یک دسته بندی  سریع و فوری فراهم نموده و شما را برای اقدامات بعدی ضروری راهنمایی می کند . این اقدام ممکن است خود مراقبتی یا اصلاح رفتارها و شیوه ی زندگی یا مراجعه برای دریافت خدمات  پزشکی باشد .در این پروسه  از شما سئوالاتی پرسیده می شود  و با توجه به جواب هایی که می دهید  راهنمایی های لازم  به شما ارائه می شود و در نهایت  اگر تشخیص داده شد  که علائمی برای به خطر افتادن سلامت شما مشاهده شده ؛نامه ای داده می شود تا تست های اولیه نظیر « چربی خون ، قند خون و..... » انجام دهید که در این راستا بنرهایی در سطح  شهر نصب شده اما متأسفانه بانوان استقبالی نکرده اند .

 

اکرم شایان فرنماینده ی  آموزشگاه یاس نبوی در ادامه به انتقاد از فوریت های پزشکی پرداخت و در این راستا گفت : دیروز شنبه 28 مهرماه 1397 ساعت 16:45 خانمی در محل آموزشگاه  دچار تنگی نفس شد به طوری که لحظه به لحظه حالش وخیم تر می شد  به 115 تماس برقرار کردیم که متأسفانه  ترتیب اثری داده نشد و با توجه به این که فوریت های پزشکی مقابل ما  مستقر است به صورت حضوری رفته و تقاضای کمک کردیم تا این که یکی از آنها بدون وسایل آمد و وقتی با حال بد این زن مواجه شد  به صورت دستوری گفت  آن را تا پای آمبولانس با خود بیاورید ، هر چه التماس کردیم که چرا اکسیژن به او وصل نمی کنید ؟ چرا برانکارد نمی آورید توجهی نکر و رفت ما هم به هر زحمت بود خانم را به اتفاق یکی دو نفر دیگه تا پای آمبولانس بردیم ، وقتی که او را روی تخت در آمبولانس به صورت دراز کش قرار دادیم ، آن بهیار می خواست سرم به او وصل کند که ناگهان مقداری خون از دست  آن زن به لباس بهیار پخش شد ؛ به محض این که خون پخش شد ، بهیار با فریاد و غصب به خانمی که حال مساعدی نداشت فریاد زد « این چه مسخره بازی است ؟ چرا خونت اینقدر رقیق است ؟ »لذا  من به عنوان یک شهروند از شما انتظار دارم که با چنین افرادی برخورد نمایید .


دکتر نوروز سواری به محض  اتمام سخنان اکرم شایان فر ، قول مساعد داد که با بهیار مورد نظار برخورد نماید تا درس عبرتی برای سایر همکاران باشد .

خدیجه طالبی نماینده ی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش برای استقبال بانوان از ارزیابی سلامت  جسمی میانسالان گفت : نصب بنر هم هزینه بر است و هم مردم زیاد به بنرهای نصب شده توجهی نمی کنند اما اگر از طریق رسانه ها و فضای مجازی اطلاع رسانی شود درصد استقبال به مراتب بالاتر خواهد بود چون به هر جهت اکثر مردم در خانه و محل کار با فضای مجازی سر و کار دارند و ما در این خصوص خبرنگاران مطمئن و قابل اعتمادی داریم که با فضای مجازی آشنایی کامل دارند و می توان از این ظرفیت استفاده کرد .

خانمی دیگر از اعضای کمیسیون بانوان فرمانداری شهرستان شوش به  وضعیت  و نحوه ی ویزیت پزشکان متخصص در درمانگاه خیریه ی امیرالمؤمنین اشاره کرد و گفت چرا به پزشکان  اجازه ی داشتن مطب خصوصی داده نمی شود تا حداقل در مطب های شخصی بتوانیم خود را ویزیت کنیم ؟

مدیر شبکه ی بهداشت و درمان شهرستان شوش در پاسخ اظهار نمود : هر متخصص در درمانگاه  حداکثر 30 نفر را ویزیت می کند اما پزشکان  برای عصرها  می توانند مطب خصوصی داشته باشند  و بیماران خود را  جهت مداوا به مطب های خود دعوت نمایند . همان گونه که گفتم در شهرستان شوش ما 125 تخت فعال داریمک در حالی که با توجه به جمعیت شوش حداقل به 400 تخت احتیاج دادیم  و همین کمبود تخت همین یکی از دلایلی است که پزشکان متخصص و فوق تخصص  به اندازه ی کافی  در اختیار ما نیست ، شما اگر به شمال کشور نگاه کنید هم از تعداد تخت فعال و هم پزشکان متخصص از وضعیت خوبی به سر می برند در حالی که به استان خوزستان  ظلم شده است ، وقتی تأمین اجتماعی و خدمات درمانی  بدهی خود  را نمی دهند چطور  می توانیم پزشک را راضی کنیم که  در درمانگاه بیش از 30 نفر پذیرش نماید ؛ همه در لاوی گری مرا می شناسند بارها برای  رفاه حال بیماران تمام تلاش خود را در مقابل  بالا دستی های خود داشته ام .

سمیه سرخه مسئول بسیج جامعه ی زنان ، حوزه ی نرجس خاتون به گوشه ای از کار جهادی  در روستاهای مزرعه و آهودشت اشاره کرد و گفت : در این مناطق با وضعیت اسفبار زندگی روستائیان مواجه شدیم ، از طرفی اطلاعات بهداشتی بانوان  بسیار پایین بود و از طرفی تجهیزات و امکانات  خانه های بهداشت  محدود بود ، شکم های کودکان به خاطر استفاده از آب آلوده حجم طبیعی نداشتند و آبی که با آن ظرف های خود را می شویند پر از انگل است ، ما در این کار جهادی از طرف سپاه و مدیریت شبکه ی بهداشت و درمان  با اعزام پزشک بانوان و کودکان را به صورت رایگان ویزیت نمودیم ؛اما برای روستائیان محروم این دیار باید بیش از پیش برنامه ریزی شود که سلامت آنها به خطر نیافتد .

 

وی در ادامه به پیر شدن جامعه اشاره کرد و یادآور شد : جمعت ایران بسیار پیر شده  اما هیچ تبلیغی و یا همایشی برای زاد و ولد انجام نشده است  آیا به خاطر این که وضعیت اقتصاد  به صورت موقت  خراب است  باید آینده ی این کشور را نادیده گرفت ؟

دکتر سواری  در آخرین بخش از پاسخ به سئوالات و پیشنهادات عنوان نمود : در رابطه با آلودگی آب برخی از روستاها ما گزارش خود را یبه اداره ی آب و فاضلاب روسایی داده ایم  و آنها هم مشغول  رفع مشکل هستند هر چند برای خرید لوله و تعویض لوله های شکسته به اعتبارات بیشتری نیاز است ؛ وظیفه ی ما  ابتدا تذکر دادن و سپس گزارش را ار ائه نمودن است . و قطعا در آینده ی نزدیک مشکل آب روستاهای مورد نظر مرتفع خواهد شد و از این بابت جای نگرانی نیست .

شمسی صیدالی نماینده ی اداره ی ورزش و جوانان شهرستان شوش در حالی که منیژه جاسم نژاد مدیر مسئول روزنامه ی ایام ، فائقه شیرک خبرنگار شوش نیوز و اینجانب در جلسه حضور داشتیم بر خلاف نظر خدیجه طالبی اظهار داشت : برای ارزیابی  سلامت میانسالان  نباید به رسانه ها و فضای مجازی اعتماد کرد بلکه با در اختیار گذاشتن بروشور به ما نمایندگان می شود زیر مجموعه را برای استقبال از این طرح دعوت نمود .

در پایان عباس کرم الهی قبل از ترک جلسه گفت : من گفته ی نماینده ی اداره ی ورزش و جوانان را همراه با این گزارش پوشش می دهم و می نویسم اگر به رسانه ها و فضای مجازی نباید اعتماد داشت ؛ اولا چرا مقام معظم رهبری فرموده است « من اگر امروز رهبر نبودم رئیس فضای مجازی می شدم » و از طرفی اگر رسانه ها مورد اعتماد ایشان نیستند جمع نبندد ، نه فضای مجازی به صورت صد درصد بد است و نه خوب و نه همه ی رسانه ها را باید مورد هدف قرار داد ، آنهم عزیزانی که در شهرستان شوش بدون کوچکترین چشمداشتی و صرفا به خاطر عشق و علاقه به زادگاهشان در این حرفه  مشغول شده اند ؛ امید است که این خانم فعال در عرصه ی ورزش بانوان حرف خوئد را پس بگیرد و یا حداقل اگر اگر از فرد یا افرادی ناراحت است تمام رسانه ها و فضای مجازی را مورد هجمه ی خود قرار ندهد .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست