04192024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۱۱۰۴2133

دومین جلسه ی کمیته ی بانوان و خانواده ی ستاد دهه ی فجر برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

دومین جلسه ی کمیته ی بانوان و خانواده ی ستاد دهه ی مبارک فجر شوش  روز دوشنبه 4 بهمن 1395 ساعت 15:30 در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد .

فروغ پور احمدی مشاور فرماندار در امور بانوان و خانواده و مسئول کمیته ی بانوان و خانواده ی ستاد دهه ی مبارک فجر ضمن قدردانی از مهندس نجاتی فرماندار و عبدالحسین آل کثیر معاونت فرمانداری به خاطر حضور در جلسه از برگزاری 240 برنامه در دهه ی فجر خبر داد و در این راستا گفت : از مجموع این برنامه ها تا این لحظه 17 برنامه به عنوان برنامه های شاخص  مدنظر قرار گرفته که ممکن است توسط ستاد دهه ی فجر تعداد این برنامه های شاخص کاهش و یا افزایش پیدا کند .

وی افزود : « برنامه های با دیدار با نواختن زنگ انقلاب و دیدار با آیت الله امام ، امام جمعه با حضور مسئولین ادارات و اعضای این کمیته در روز سه شنبه 12 بهمن هم زمان با ورود حضرت امام خمینی(ره) به وطن آغاز خواهد شد  و در در طول این هفته ضمن این که هر اداره برای پرسنل و خانواده های خود برنامه های داخلی دارد اما « دیدار با خانواده های معظم شهداء به صورت روزانه ، برگزاری همایش یاوران انقلاب  ـ برگزاری جشنواره ی غذایی در پارک بانوان با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران ، آموزش و پرورش و شهرداری   ـ برگزاری کارگاه آموزشی آسیب های اجتماعی با محوریت طلاق برای دانش آموزان دختر ـ برگزاری جشنواره در شهر الوان ـ غبار روبی مزار شهداء ـ حضور در نماز سیاسی عبادی جمعه ـ برگزاری همایش عفاف و حجاب ـ دایر نمودن نمایشگاه ـ برگزاری نماز جماعت  دریکی از مدارس بخش شاوور  که  همه ی دانش آموزان آن با پوشش چادر  هستند و.... » از عمده ترین برنامه های ما هستند که برخی از آنها به صورت اختصاصی و برخی دیگر همپای آقایان حضور خواهیم داشت .


پور احمدی در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت : در ستاد دهه ی مبارک فجر 17 کمیته معرفی شده که 16 کمیته برای مردان که نیمی از جامعه هستند برنامه ریزی می کند و کمیته ی بانوان و خانواده به تنهایی برای رنان و دختران که نیمه ی دیگر جامعه هستند برنامه دارد و انتظار ما توجه ویژه ی فرماندار به این کمیته است .

مهندس رضا نجاتی ضمن قدردانی از کمیته ی بانوان و خانواده ی ستاد دهه ی فجر به مسئول این کمیته متذکر شد و خاطر نشان نمود : از اجرای برنامه های تکراری و کلیشه ای خود داری شود ، برمنامه هایی را مدنظر داشته باشید که تأثیرگذار بوده و گیرایی بالایی برای جامعه و خصوصا بانوان و دختران داشته باشدو برای این که برنامه هایی با کیفیت بالا داشته باشید از ظرفیت های حوزه ی علمیه  و دانشگاه  استفاده کنید

فرماندار شهرستان شوش در ادامه به نقش بانوان در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت : همه ی شما می دانید که  ! انقلاب اسلامي نويد آسماني بود كه انسانها را به بازيافت اصالت خود بشارت داده و به جسمهاي بي جانشان حياتي تازه بخشيد . تا قبل از اين انقلاب بزرگ، نگرش حاكمان در ايران به زن، نگرشي ابزارگونه براي برآوردن نيازهاي مادي بود . ابزاري كه پيشرفت آن به معناي تنوع ظاهري و همسان با مدهاي رايج و ارضاي غرايض شهواني جنس مخالف البته در لواي عناوين زيبا و آراسته هم چون آزادي زنان يا زن مترقي به متن جامعه تزريق مي شد . 

وی خاطر نشان کرد : حضرت امام خميني ( ره ) وضعيت زنان در زمان رژيم طاغوت را به زنان جاهليت تشبيه نموده و اشاره می فرماید كه « در آن زمان نيز همچون عصر جاهليت، مقام معنوي زنان ناديده گرفته شده و تا حد يك كالاي مادي تنزل پيدا كرد . » در چنين فضاي تاسف باري كه سايه شوم خود را بر ملت مسلمان ايران انداخته بود خورشيد انقلاب اسلامي به رهبري خردمندانه حضرت امام راحل طلوع كرد و زنان و مردان مؤمني كه از اين وضعيت غير اسلامي كه رهاورد حكومت ظالم و خود فروخته پهلوي بود به تنگ آمده بودند با پيروي از فرامين اسلامي مقتدايشان عليه حكومت مستبد پهلوي شوريدند و انقلاب اسلامي را به ثمر رساندند . بر هيچ كس پوشيده نيست كه زنان نقش بسيار مهمي در پرورش نهضت اسلامي ايفا نموده و حقيقتاً در مواردي نقش سنگين تر و موثرتري را نسبت به مردان در جريان مبارزه داشتند . اهميت بيشتر آن زماني آشكار مي شود كه به اين نكته مهم اشاره نماييم كه « زنان نه تنها در برخي موارد در صحنه مبارزه حضور جدي و فعال داشته و خود در خط مقدم مبارزه حاضر مي شدند بلكه مشوق اصلي مردان و همسران خويش براي شركت در اين مبارزه به حساب مي آمدند» . نقش موثر ديگر آنان تربيت فرزندان صالح براي ادامه راه و آينده نهضت اسلامي بود كه از اهميت ويژه اي برخوردار است . حضرت امام خميني ( ره ) با اشاره به اين مهم مي فرمايد: « ما نهضت خودمان را مديون زنها مي دانيم ، مردها به طبع زنها در خيابانها مي ريختند ، تشويق مي كردند زنها مردان را ، خودشان در صفهاي جلو بودند ، زن همچون یک موجودي است كه مي تواند يك قدرت لايزال ، يك قدرت شيطاني را بكشد» و در جاي ديگر مي فرمايند: « امروز ز نهاي شيردل طفل خود را به آغوش كشيده و به ميدان مسلسل و تانك دژخيمان رژيم مي روند . در كدام تاريخ چنين مردانگي و فداكاري از زنان ثبت شده است .؟»


 نماینده ی وزارت کشور در شهرستان شوش در تکمیل سخنان خود تصریح نمود : زنان مسلمان ايران با بهره گيري از تعاليم روح بخش اسلام و نشان دادن بيزاري خود از وضعيت غير اسلامي زمان محمد رضا شاه پهلوي كه در سايه حكومت منحوس و ضربه هاي سنگيني به اسلام و مسلمين وارد شد كمر همت بستند و به استقبال خطر رفتند تا اسلام عزيز حفظ گردد . رهبر حكيم و فرزانه انقلاب اسلامي حضرت آيت الله خامنه اي«مدظله العالی»  درباره نقش زنان در پيروزي انقلاب اسلامي مي فرمايند : « زنان در پيروزي انقلاب اسلامي داراي دو نقش مثبت و موثر بودند ، نقش اول آنها فعاليت مثبت و مستقيم در مبارزه خود و نقش بعدي زنان كه از اهميت بيشتری برخوردار است نقش صبر ، شكيبايي ، مساعدت و تحمل مشكلات ناشي از مبارزه بود .»

وی افزود : مقام معظم رهبری در جایی به تشریح جایگاه والای زن پرداخته و فرمودند: « نقش زنان در انقلاب ثابت کرد که زن در سایه ایمان و آگاهی و به دور از فسادی که دنیای غرب برای او درست کرده است می تواند نقش اول را در تحولات تاریخی و جهانی ایفا کند ، ثابت کرد که افتخار و عظمت زن در چیزهایی که دستهای آلوده صهیونیست برای او در دنیای کنونی فراهم آورده نیست بلکه زن در سایه مهارت و عفت و احساس مسوولیت است که می تواند دوشادوش مردان و در مواردی جلوتر از آنها گام بردارد .» آنچه مسلم است این است که تنها به مفاهیم والای انسانی مکتب اسلام است که پیشرفت ، تعالی و سعادت حقیقی برای زنان جامعه و به دنبال آن کل جامعه ایجاد می شود و همین نگاه بود که توانست انقلاب اسلامی را در ایران به پیروزی برساند و تحمل هشت سال جنگ طاقت فرسا را برای آنان سهل و آسان نماید . یعنی همان روحیه والای اسلامی که عالی ترین نمونه آن بانوی بزرگ عالم حضرت صدیقه طاهره ( س ) است ، همان که هم نقش مادری خویش را به طور کامل ایفا نمود و بهترین فرزندان تاریخ بشریت را تحویل جامعه داد و هم نقش همسری خود را در کنار حضرت علی ( ع ) در عالی ترین شکل خود به انجام رساند و هم حضور جهادی و مملو از بینش عمیق الهی خویش را در راه دفاع از ولایت نمایان ساخت .

شایان ذکر است قبل از ورود فرماندار ، جلسه توسط معاونت فرمانداری شهرستان شوش مدیریت شد که برخی از بانوان موارد زیر را مطرح کردند :

خانم بیلاوی نماینده ی بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان شوش از به آسیب های اجتماعی و حضور دختران و بانوان در جاده های اصلی به عنوان تکدیگر اشاره کرد و گفت : برخی از خانواده های نیازمند و به عبارتی آسیب دیده  در سنین مختلف بین 9 ساله تا بزرگسال در جاده ی ترانزیت به تکدیگری مشفولند و من نگران آن هستم که عده ای از این بانوان و دختران مورد سؤاستفاده ی برخی فرصت طلب قرار گیرند .

وی افزود: یکی از رانندگان که آشنا است به من گفت « شما که با برخی از مسئولین به صورت مستقیم صحبت می کند اطلاع دهید که وقتی خودداران با سرعت در جاده در حال تردد هستند بارها پیش آمده که اگه ذره ای بی دقتی می کردم ممکن بود این بانوانی که وسط جاده و بر روی مانع ها مشغول تکدیگری هستند را زیر بگیرم . و من درخواست دارم  یا انجمنی در این راستا تشکیل شود که ما کمک های خود را  تحویل دهید و یا آنها را جمع آوری کرده و ساماندهی کنند ، در این میان برخی از این تکدیگران به بیماری خاص متبلا هستند و چون تحت پوشش نهادی نظیر کمیته ی امداد و یا بهزیستی نیستند برای تأمین داروهای خود مجبور به تکدیگری می شوند .

دکتر راضیه هاشمیان یکی از نخبگان و فرهیختگان شهرستان شوش به نامشهود بودن  هم گام بودن مردان و زنان  درجامعه اشاره کرد و اظهار داشت :در حالی که زنان می توانند هم گام با مردان پیش روند ، پس می بایست در تمام زمینه ها این هم گامی مشهود باشد و چون بنا به اظهارات خانمی که مدیریت یک آژانس هوایی را دارد  این نامشهودی را متوجه شدم این جلسه را فرصتی دانستم تا آن را مطرح کنم .

وی افزود : این مدیر آژانس به من گفت :« وقتی تقاضا کردم تا با استفاده از بند پ آئین نامه ی خدماتی که به دفاتر خدمات زیاتی اشاره می کند استفاده کنم  حج و زیارت را به من بدهند تا در زمینه‌ « ثبت‌نام، تنظیم و انجام مسافرت‌های زیارتی به داخل و خارج از کشور، ذخیره مکان و هرگونه خدمات زیارتی با‌ رعایت قوانین و مقررات حج و زیارت » فعالیت داشته باشم ، در پاسخ گفته شد به مدیران زن مجوز بند پ داده نمی شود . و این موضوع فقط در سطح استان خوزستان اجرا می شود در حالی که در سایر استان ها به جنسیت کاری ندارند و من برای این که شما را در این جلسه بیشتر با شرایط اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی صدور مجوز آشنا کنم ، دقیقاً این شرایط را از روزنامه دنیای اقتصاد (روزنامه صبح ایران ) با این لینک http://donya-e-eqtesad.com/news/806678در زیر اشاره می کنم و شما می توانید از طریق این لینک با  از کل آئین نامه مطلع شوید :

شرایط اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی صدور مجوز

بر اساس ماده 4 آیین‌نامه اخذ مجوز برای دفاتر ارائه‌دهنده‌ خدمات مسافرتی، سیاحتی- جهانگردی و زیارتی از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی ممکن است. در بند الف این ماده، ضوابط کلی به شرح زیر درج شده است:

ـ ارائه محل مناسب براي دفتركار

ـ معرفي مدير فني

ـ ارائه نام و نشان دفتر

ـ سپردن تضمين (بر اساس ماده 10 آیین‌نامه، متقاضی مجوز باید تضمین معتبر معادل دست‌کم پنجاه میلیون ریال برای هر مجوز به مرجع صدور مجوز به‌عنوان حسن انجام کار و تضمین تعهد تسلیم کند. تبصره این ماده نیز تاکید می‌کند این مبلغ هر دو سال یک‌بار با توجه به شاخص تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی توسط مرجع صدور مجوز افزایش می‌یابد).

در بند ب ماده 4 دو شرط برای اشخاص حقوقی که می‌توانند مبادرت به اخذ مجوز کنند وجود دارد:

ـ تابعیت ایران

ـ ارتباط با موضوع فعالیت شخص حقوقی با فعالیت‌های موضوع آیین‌نامه.

باید اشاره شود که بر اساس تبصره ماده 4 صدور مجوز برای اتباع خارجی متقاضی تاسیس دفتر در ایران، صرفا در قالب اشخاص حقوقی پذیرفته می‌شود.

در بند پ ماده 4 نیز 9 شرط برای اشخاص حقیقی متقاضی دریافت مجوز دفاتر در نظر گرفته شده است: تابعيت ايران، متدين به دين اسلام يا اديان دیگر به رسميت شناخته‌شده در قانون اساسي، عدم اعتياد به مواد مخدر بنا به تایيد مراجع ذي‌صلاح، ارائه گواهي عدم سوء پيشينه كيفري، داشتن كارت پايان خدمت نظام وظيفه يا معافيت از آن براي متقاضيان مرد، داشتن حداقل مدرك تحصيلي كارشناسي، نداشتن اشتغال ديگر كه مانع فعاليت مورد نظر باشد، داشتن حداقل 25 سال سن، داشتن حداقل 3 سال سابقه كار مفيد مرتبط با فعاليت مورد نظر و صلاحيت شغلي.

دکتر هاشمیان در پایان بیان نمود : انتظار دارم که این موضوع پیگیر شود  چون این در واقع یک نوع تبعیض بین زنان و مردان از نظر مدیریتی است .

فرح حیازی کارشناس اداره ی آموزش و پرورش و عضو کمیسیون امور بانوان و خانواده ی بانوان و خانواده ی فرمانداری شهرستان شوش به دانش آموزان کم بضاعت و بی بضاعت اشاره کرد و خاطر نشان نمود : قبلا مرکز بهداشت شوش از طریق خانم کردی همکاری های زیادی در مسائل بهداشت و سلامت دانش آموزان بی بضاعت داشتند اما الان این همکاری کم رنگ شده و من برای تهیه وسایل بهداشتی این دانش آموزان  از جیب خودم و با کمک خیرین برای بیش از 100 دانش آموز وسایل بهداشتی حریداری کرده و در اختیارشان گذاشته ایم . و برای این که دانش آموزی به خاطر همین بی بضاعتی ترک تحصیل نکند  بارها بخشنامه ارسال کرده ایم  ولی آن طور که انتظار داشتیم چیز عاید نشد و من در این جا به صراحت بگویم  که برای کودکان بی بضاعت به « مشاور و هم چنین پزشک » نیاز مبرم داریم ، چند بار از دکتر یعقوبی درخواست کردیم که برای دانش آموزان مشاوره ترتیب دهد ولی چون برای پرداخت حق الزحمه  در اختیارم نبود دیگر از ایشان هم دعوت نکردم ؛ البته مطمئن هستم اگر ردیف بودجه ای برای اداره ی آموزش و پرورش در این راستا بود مدیریت این اداره دریغ نمی کرد چون یکی از دغدغه های ایشان همین دانش آموزان بی بضاعت است و من امیدوارم در این بیست اولویت که یکی از بندهای آن جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان است این دغدغه برطرف شود .

خانم فروغی نماینده ی حوزه ی علمیه ی خواهران به فرسوده بودن مکانی که حوزه در آن مستقر است اشاره کرد و در این راستا اظهار داشت : از طرفی چون ساخت و ساز ساختمان حوزه ی علمیه بسیار قدیمی و فرسوده است و از طرفی دیگر چون این ساختمان در طرح تعریض  خیابان قرار گرفته است  ، دستور تخلیه صادر شده لذا من از اداره ی آموزش و پرورش انتظار دارم که به صورت موقت مکانی مستقل در اختیار ما بگذارد تا زمینی که در جوار مسجد امام جعفرصادق(ع) به ما داده شده ساخته شود  .

خانم سرخه نماینده ی شهرداری مطالبی مطرح نمود اما چون اجازه ی رسانه ای کردن مطالب خود را نداد ما هم اشاره نمی کنیم .

آل کثیر معاونت فرمانداری شهرستان شوش اظهار داشت موارد مطرح شده را با فرماندار در میان می گذارم و پیگیر موضوع آژانس هوایی از طریق استانداری خواهیم شد .


در پایان خانم فرهمند  حکم دبیر کمیته ی بانوان و خانواده ی ستاد دهه ی مبارک فجر را از دستان مهندس نجاتی فرماندار شهرستان شوش دریافت نمود .

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست