04182024پنج شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۱۱۱۷3041

جلسه ی کمیته ی بانوان و خانواده ی ستاد دهه ی مبارک فجر شهرستان شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 15 روز سه شنبه 17 بهمن 1396 در آستانه ی فرا رسیدن یوم الله 22 بهمن ، جلسه ی کمیته ی بانوان و خانواده ی ستاد دهه ی مبارک فجر شهرستان شوش در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان  به مدیریت دکتر غزی برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ سرپرست فرمانداری شهرستان شوش ضمن  تبریک به مناسبت دهه ی مبارک فجر و عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه  به مقایسه ی وضعیت زنان قبل و بعد از انقلاب اسلامی پرداخت و در این خصوص اظهار داشت : «در کشور ایران، حقوق سیاسی ـ اجتماعی زنان در جریان نهضت مشروطه و پس از آن مورد توجه قرار گرفت و در دوران پهلوی اول در سطح گسترده ای وارد مباحثات سیاسی، حقوقی و اجتماعی گردید. آنچه در فاصله ی بین دو انقلاب(انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی) درباره ی  حقوق زن ایرانی اتفاق افتاد، خالی از مناقشه نبود. وجود فرهنگ و ارزش های اسلامی، ملی و بومی از سویی و طرح دیدگاه های فمینیستی طرفدار تساوی حقوق زن و مرد و رهایی زنان از سویی دیگر، عرصه ای برای بروز دیدگاه های متعارض و مختلف فراهم کرد. وقوع انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی، نگاهی دوباره به حقوق زنان وطرد برخی از دیدگاه ها و روندهای گذشته را می طلبید. این بار حقوق زنان در چارچوب های ارزش های دینی و انقلابی طرح شد و متون قانونی به ویژه قانون اساسی در همین چارچوب، حقوقی برای زن شناسایی و تضمین نمود.

وی افزود : هر نظام فكري ديدگاهي كلي راجع به انسان دارد و منزلتي براي آنها قائل است. نگاه به زن با نگاه و تفسيري كه مكتب اسلام به انسان دارد ارتباط مستقيمي داشته كه در يك مقايسه كلي نظام شاهنشاهي بعد از پيروزي انقلاب و وضعيت زنان قابل مقايسه نيست زيرا در نظام شاهنشاهي، زنان محو در نظام فرهنگي غرب بودند و تفسيري كه فرهنگ غربي به زنان داشت، نظام شاهنشاهي نيز از آن ديدگاه تبعيت مي‌كرد. در فرهنگ غرب پس از شكل‌گيري دوره تجربه‌گرايي افراطي و در نهايت نگاهي كه افراد به جامعه پيدا كردند براساس شناخت حقايق غيرمادي بود كه بدون شك اين نوع ديدگاه از جهان و انسان كه فقط جنبه مادي و ظاهري دارد جاي هيچ‌گونه تفسيري براي شناخت خدا و رفتار انسان نمي‌ماند. اين مدرس دانشگاه در ادامه مي‌گويد: در نگاه غربي چون انسان فراروي حقيقي خود را پيدا نمي‌كند به آن سو حركت مي‌كند. 

دکتر غزی هم چنین افزود :  همچنین هويت بخشي به زنان در متن جامعه و خودباوري آنها از دستاوردهاي اين دوران نيز به حساب مي‌آيد. همواره رشد معلمان زن در كليه مقاطع تحصيلي افزايش پيدا كرده است و زناني كه تا قبل از انقلاب اسلامي در زمينه‌هاي فرهنگي و اجتماعي با مشكلاتي دست و پنجه نرم مي‌كردند و كمتر فرصت ادامه تحصيل داشتند بعد از به وقوع پيوستن انقلاب شكوهمند اسلامي فضاي امن ايجاد شده باعث شد تا آنها به ادامه تحصيل پرداخته و موفقيت‌هاي بسزايي را كسب كنند. 


سرپرست فرمانداری در تکمیل این مقایسه به یک مثال اقتصادی اشاره کرد و گفت : قبل از انقلاب حقوق ماهانه ی یک کارگر حدود دو هزار تومان بود و سر ماه تمی توانست دو بار مرغ بخرد در حالی که امروزه کف هر حقوق ماهانه دست کم یک میلیون و سیصد هزار تومان است و هر کیلو مرغ کشتار روز هفت هزار تومان است و کارگر بارها قادر به خرید می باشد .

وی افزود : در این 39 سال ما پیشرفت  قابل توجهی داشته ایم ، اکثر شما خانم هایی که درجلسه حضور دارید سنتان به قبل از انقلاب اسلامی نمی رسد ؛ در آن زمان شاید کمتر از 5 درصد روستائیان از نعمت برق بهره می بردند در حالی که امروزه فقط 5 درصد روستاها از نعمت برق ممکن است محروم باشند  ، آسفالت ، جاده به اندازه ی کافی  ، گاز  ، تلفن ، اینترنت و ... قبلا از انقلاب در روستاها وجود نداشت اما الان جایی را سراغ نداریم که از این نعمت ها به دور باشد . و شما بانوان می بایست این پیشرفت ها را برای فرزندان خود و معلمین برای دانش آموزان بازگو نمایید .

سرپرست فرمانداری شهرستان شوش در بخش دوم سخنان خود به بخشی از فضائل پیامبر اعظم(ص)  و حضرت فاطمه زهرا (س) اشاره کرد و خاطر نشان نمود : در آیات بسیاری از قرآن كریم، خدای متعال به چیزهایی سوگند یاد کرده، از جمله: « قلم ، ذات پاك خویش، روز قیامت، فرشتگان، ماه ، خورشید و... » در حالی که خداوند بی نیاز از سوگند بوده ولى سوگندهاى قرآن همواره داراى دو فایده مهم است: نخست تاكید روى مطلب و دوم بیان عظمت چیزى كه به آن سوگند یاد مى‌شود؛ زیرا هیچ كس به موجودات كم ارزش سوگند یاد نمى‌كند. و اهمیت برخی از مطالب آنقدر بالاست كه خداوند در یك سوره یازده مرتبه قسم یاد نموده است. اما جالب است که چهار بار به پیامبر اکرم(ص) سوگند یاد کرده است «  لَعَمْرُكَ إِنَّهُمْ لَفِى سَكْرَتِهِمْ يَعْمَهُونَ/// به جانت سوگند اينها در مستى خود سرگردانند (و عقل و شعور خود را از دست داده اند . » ـ و در یکی از سوگندها حتی به عمر کوتاه پیامبر سوگند یاد کرده است .

وی در ادامه  به سوره ی ضحی پرداخت و تصریح نمود : « وَالضُّحَى ـ وَاللَّيْلِ إِذَا سَجَى ـ مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَى ـ وَلَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الْأُولَى ـ وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى ـ أَلَمْ يَجِدْكَ يَتِيمًا فَآوَى ـ وَوَجَدَكَ ضَالًّا فَهَدَى ـ وَوَجَدَكَ عَائِلًا فَأَغْنَى ـ فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلَا تَقْهَرْ ـ وَأَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ /// سوگند به روشنايى روز ـ سوگند به شب چون آرام گيرد ـ [كه] پروردگارت تو را وانگذاشته و دشمن نداشته است ـ و قطعا آخرت براى تو از دنيا نيكوتر خواهد بود ـ و بزودى پروردگارت تو را عطا خواهد داد تا خرسند گردى ـ مگر نه تو را يتيم يافت پس پناه داد ـ و تو را سرگشته يافت پس هدايت كرد ـ و تو را تنگدست‏ يافت و بى ‏نياز گردانيد ـ و اما [تو نيز به پاس نعمت ما] يتيم را ميازار ـ و گدا را مران » .

دکتر غزی افزود : ممکن است این سئوال پیش آید که چرا خداوند که این همه پیامبر را دوست دارد و به نامش سوگند یاد کرده است  پس چرا فرزند ذکور به او نداده است ؟ اما وقتی که حضرت زهرا (س)متولد می شود سوره کوثر به پیامبر وحی می شود « إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ـ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ـ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ /// ما کوثر را به تو عطا کردیم ـ پس برای، پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن ـ که بدخواه تو خود ابتر است » پس نتیجه می گیریم که  خداوند تفاوتی را بین پسر و دختر نمی داند ، همانگونه که  می دانید حضرت زهرا(س)  فقط متعلق به خود و پیامبر(ص) نیست به خاطر این است که می گوید « سید النساء العالمین » .

سرپرست فرمانداری شهرستان شوش در پایان ، مشاور خود و نمایندگان ادارات در کمیسیون امور بانوان را به حضوری حماسی در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن فراخواند .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست