04252024پنج شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۹۱۲۲۵4221

فرماندار شهرستان شوش از اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی خواست تا در آخرین روز از مهلت باقیمانده جوانان انقلابی و دارای تخصص را برای داوطلبی شوراهای اسلامی شهر و روستا دعوت نمایند

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

برای اولین بار فرماندار شهرستان شوش با دعوت از اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی از آنها خواست تا جوانان انقلابی  و دارای تخصص را برای داوطلبی ششمین دوره ی شوراهای شهر و روستا تشویق نمایند .

به گزارش شوش نیوز ؛ ساعت 16 روز دوشنبه 25 اسفندماه1399 با حضور دکتر عدنان غزی فرماندار ، محسن ستاری فر معاونت سیاسی ، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان شوش ، مهدی عارف سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی ، خالد منصوری مسئول روابط عمومی فرمانداری ، جمعی از اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی جلسه ای در سالن اجتماعات سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانداری با محوریت تشویق جوانان انقلابی دارای تخصص برای داوطلبی در ششمین دوره ی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شد .


فرماندار شهرستان شوش سخنانان 36 دقیقه ای خود را با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری  پیرامون مشکلات در سطح کشور و شهرستان شوش آغاز نمود و در این راستا گفت : حضرت آقا فضا را فضای امید و آرزو برای جامعه  می داند با توجه به این که ریز قضایای مشکلات در جامعه را می داند و حتی از « ظرفیت های شهرستان شوش ، بیکاری ، مشکلات ورودی شهر شوش و طرح 550هزار هکتاری» کاملا آگاه هستند و توصیه های لازم را به استاندار خوزستان داشته است و فرمایش حضرت آقا به حل سریع مشکلات است اما همانطور که اشاره کردم امسال را سال امید و آرزو برای مردم می داند .

دکتر عدنان غزی در بخش دوم سخنان خود به اهمیت و ارزش فضای مجازی اشاره کرد و اظهار داشت : فضای مجازی آنقدر مهم و تأثیر گذار است که حضرت آقا فرموده است « اگر من رهبر نبودم دوست داشتم رئیس فضای مجازی کشور می شدم » .


وی در ادامه به موضوع ششمین دوره ی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا اشاره کرد و تصریح نمود : در حالی که برخی فکر می کنند انتخابات متعلق به چپ یا راست است و یا متعلق به محافظه کاران و اصلاح طلبان است در صورتی که اصلا چنین نیست همه در انتخابات سهیم هستند و قانون اساسی هم تفاوتی بین اقشار و مردم نمی داند ، از مقام عظمای ولایت تا یک فرد عادی در جامعه حق رأی دادن دارند « انتخابات پیشانی یک نظام جمهوری اسلامی ایران است » شما دیدید مه در آمریکا با این همه ادعای دموکراسی که گوش دنیا را کر کرده بودند و اگر دست رژیم صهیونیست در کار نبود ایالات متحده ی آمریکا از بین می رفت ، تخلفات و شیطنت هایی که در انتخابات به وجود آمد منجر به اعتراضات گردید که شما اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی این جریانات را از طریق رسانه ی ملی مشاهده کردید اما الحمدالله کشور ما از ابتدا تا کنون انتخابات « ریاست جمهوری ـ مجلس شورای اسلامی ـ مجلس خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا» برگزار شده و ثابت شده که انتخابات متعلق به کل مردم است .


فرماندار شهرستان شوش در ادامه یادآورشد : در این بین بعضی از افراد ، برخی از احزاب و عده ای از گروه ها در انتخابات داوطلب می شوند و اگر رد صلاحیت شدند مردم نسبت به حضور در انتخابات  دلسرد می کنند در صورتی که این چنین فردی معیار و ملاک انتخابات نیست ثانیا اگر خودش راست می گفت شرکت نمی کرد اما شرکت می کند رد که شد از مردم می خواهد که در انتخابات شرکت نکنند و فکر می کند که خودش چون رد شده دیگر کسی نباید رأی بدهد .


وی برای مثال به انتخابات تعاونی مسکن اصحاب رسانه اشاره کرد و گفت : چندی پیش از بین عزیزانی که برای عضویت در هیئت مدیره ی تعاونی مسکن داوطلب شده بودند تعدادی به عنوان اعضای هیئت مدیره انتخاب شدند در سطح کشور هم به همین روال است ؛ شایده عده ای بر نحوه ی برگزاری انتخابات و یا انتخاب اعضای هیئت اجرای و اعضای هیئت نظارت نقدهایی داشته باشند ، شخص خودم هم ممکن است نقد داشته باشم و قطعا هم دارم اما انتقاد ندارم ، نقد جایز است و ممکن است نسبت به فلان عضو هیئت اجرایی یا هیئت نظارت نقدی وارد باشد که نیار به بحث و بررسی دارد اما انتقاد به معنای تخریب است هر چند انتقاد به معنای درست هم داریم و من در جلسات مختلفی در گذشته به انواع انتقادات تخریب گونه و درست و نقدهای به جا اشاره کرده ام .


دکتر عدنان غزی در جمع بندی سخنان خود برای داشتن شورایی موفق که به دنبال توسعه ی پایدار شهرستان شوش باشند از اصحاب رسانه و مطبوعات و همچنین فعالان در فضای مجازی خواست تا چنانچه نیروهای جوان دارای تخصص های مرتبط با شوراهای اسلامی شهر و روستا را سراغ دارند به ثبت نام در ششمین دوره ی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا تشویق نمایند .

در ادامه اصحاب رسانه و فعالان در فضای مجازی از جمله « دکتر علیرضا کریمی ـ مهندس علی سعدی ـ مهدی آل کثیر ـ فاطمه سواری و.....» نظرات خود را اعلام نمودند .


تحلیل شوش نیوز در مورد تخصص های مورد نیاز شوراهای اسلامی شهر و روستا :

فلسفه ی شورای اسلامی شهر و روستا تسریع در توسعه و آبادانی شهر و روستا است. شورایی موفق است که همه ی فعالیت های شهر و روستای قابل تعریف در شرح وظایف دخیل بوده و در واقع هر نوع پروژه بزرگ و کوچکی با نظارت و تصویب آنها باشد.

شوراهای اسلامی شهر و روستا یکی از مظاهر مشارکت مدنی مردم در اداره مجتمع های زیستی است و بعد از راه اندازی در سال های نخست انقلاب و وقفه ای چند ساله، بیش از 20 سال است که در قالب پنج دوره ی چهار ساله ی متوالی به عنوان نهادی مهم در عرصه مدیریت شهری فعال شده است. اما این که چه افرادی و با چه تخصص هایی و چگونه وارد این عرصه می شوند محل تأمل است. آیا ورود برخی افراد که توانمندی و تخصص هایی متناسب با وظایف شورای شهر مندرج در قانون شوراها ندارند می تواند شورایی کارآمد، متخصص و بصیر را تشکیل دهد؟

شوراهای شهر در این پنج دوره با افت و خیزهای متعددی روبه  رو بوده است و نقد عملکرد شوراهای اسلامی شهر خود فرصتی جداگانه می  طلبد. اما چون قرار است به تخصص های مورد نیاز اشاره کنم به ضعف و قوت های پنج دوره ای که گذشت اشاره نمی کنم .

اما واقعاً ملاک و شاخص تعیین صلاحیت نامزد شورای شهر چیست؟ و کدام شاخص یا شاخص  ها می  تواند به عنوان ملاک  های تعیین کننده برای داوطلب مناسب مدنظر مردم قرار گیرد.

به سراغ گروه  های سیاسی اگر بروید هنوز هم اکثراً همان قواعد باندی و رفاقتی را ملاک اصلی انتخاب و نهایی شدن لیست  ها قرار داده  اند و مهم نیست که فرد جزو باند چه مهارت ویژه  ای برای حضور در شورای شهر داشته باشد حال آن که تفاوت  های کرسی نمایندگی شورا با سایر عرصه  ها جدی و تعیین کننده است.

به نظر می  رسد در این ابهام قانون می  تواند راهگشا باشد. قانون انتخابات شورای اسلامی در ماده ۷۱ به دقت وظایف شورای شهر را تبیین نموده است و این ماده می  تواند مهمترین سند ملی ملاک  ها و شاخص  های وظیفه محور برای شوراها به شمار رود.

الف) : نسبت وظایف:

اگر جنس کلید واژه  های ماده ۷۱ را به دقت مرور کنیم متوجه خواهید شد که موادی که اشاره به موضوع « بررسی» دارد 3/5 درصد از وظایف شورا را در بر می  گیرد که از آن جمله بند ۲ این ماده است. از سویی دیگر بیش از 10 درصد از وظایف شورا به استناد ماده ۷۱ قانون از جنس « نظارت» است. در کنار این دو وظیفه حدود 7 درصد از وظایفی که قانونگذار برای اعضای شورا مشخص کرده دقیقاً اشاره به وظیفه « برنامه  ریزی» دارد.

وظیفه بعدی مندرج در قانون، « تصویب و وضع قوانین» است که به تنهایی بیش از 55 درصد از وظایف را شامل می  شود و می  توان آن  ها را پرحجم  ترین مجموعه وظایف شورا خواند. حدود 20 درصد از وظایف شورا هم مشخصاً « اقدام مستقیم» است. به عنوان مثال انتخاب شهردار یکی از اقدامات مستقیم شورا خواهد بود و در نهایت آخرین وظیفه شورا؛ 3/5 درصد « تأیید یا رد» پیشنهادهای شهرداری است که بالغ بر 3/5 درصد از وظایف را شامل می  شود.

ب) : بر اساس وظایف تخصصی:

با مراجعه به قانون شوراها - ماده ۷۱  و بررسی کلید واژه  های تعیین کننده وظایف، می  توان این بندها را به ۵ تخصص اصلی تقسیم کرد که شامل  « 1 ـ شهرسازی 2 ـ  اقتصاد شهری 3 ـ  حقوق 4 ـ حسابداری حسابرسی و 5 ـ  مدیریت فرهنگی ، هنری ،اجتماعی و ورزشی» هستند.

ج) : وزن بندی هر تخصص:  

بنابراین در هر کدام از گرایش  های پنجگانه ، برای شهری نظیر شوش که با شوراهایی 7 نفره قرار است ششمین دوره را آغاز نماید به تخصص های زیر نیاز مبرم دارد :

1 ) ـ کارشناس حقوق

2 ) ـ کارشناس معماری یا شهرسازی

3 ) ـ کارشناس تربیت بدنی و ورزش

4 ) ـ کارشناس فرهنگی و هنری

5 ) کارشناس حسابداری و امور مالی

6 ) ـ کارشناس علوم اجتماعی و تربیتی

7 ) ـ کارشناس مدیریت بازرگانی

امیداست که برای اولین بار مردم ولایتمدار شهرستان شوش در هر پنج شهر « شوش ـ فتح المبین ـ حر ریاحی ـ شاوور و الوان » و روستاهای تابعه به فکر توسعه و آبادانی  پایتخت تمدن ایران زمین ، دیار پیامبر باران ـ دیار شهیدان گمنام ، شوش دانیال(ع) باشند و با انتخاب «اصلح ترین ، انقلابی ترین ، مطالبه گر ترین و خداترس ترین »داوطلبین باشند . ان شاالله

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست