03292024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۱۰۸۱۶4865

جلسه ی هم اندیشی شورای مساجدشوش با کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهرشوش برگزار شد

دانیال کیهانی ـ خبرنگار شوش نیوز

عکس ـ زهرا حیدری نیا

جلسه ی هم اندیشی شورای مساجد شهر شوش با کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهرشوش در سالن اجتماعات شهرداری این شهر برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ، ساعت 15 روز دوشنبه 16 آبان ماه1401 جلسه ی هم اندیشی شورای مساجد شهر شوش با کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهرشوش با حضور «مهدی اسلامی پناه رئیس کمیسیون فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر شوش ، علی حسین محمدی نژاد رئیس شورای اسلامی شهر شوش  ، مهدی تمیمی عضو این کمیسیون ، حجت الاسلام سعید خلیلی نیا دبیر شورای مساجد شهر شوش ، عبدالزهرا برهانی فعال فرهنگی و مذهبی و 19 نفر از مدیران کانون های فرهنگی و هنری مساجد شهر شوش »  جلسه ی هم اندیشی به منظور آشنایی با مشکلات مساجد برگزار شد .

پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم ، مهدی اسلامی پناه رئیس کمیسیون فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر شوش ضمن عرض خیرمقدم به مدیران کانون های مساجد و فعالان فرهنگی و مذهبی گفت : امیدوارم با تشکیل چنین جلساتی شاهد رفع مشکلات فرهنگی شهرستان شوش باشیم و باید از علی حسین محمدی نژاد رئیس شورای اسلامی شهر شوش که انصافا در تمام مراحل در رفع مشکلات همکاری داشته اند تشکر و قدردانی نمایم .


وی افزود : معمولا مساجد همیشه سنگر بسیار مستحکمی خصوصا در مسائل فرهنگی بوده و خواهند بود و در این راستا جا دارد به گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری اشاره کنم که می فرماید : « فرهنگ و  صف‌آرایی فرهنگی در مقابل دشمن آن چیزی است که بنده هم اگر در راه آن کشته شدم، احساس می‌کنم که در راه خدا کشته شده‌ام. هرکس در این راه کشته شود، در راه خدا کشته شده و هرکس در این راه، زحمتی متحمّل شود، در راه خدا متحمّل شده است. مسأله، مسأله‌ی کوچکی نیست...نقش فرهنگ به نظر من یک نقش تعیین کننده و اساسی است و ما امروز مورد تهاجم هستیم.» وقتی حضرت آقا این را فرمایش می کنند و در مقابل آن یک سرباز کوچک هستیم و باید در رکاب ایشان حرکت کنیم تا ظهور آقا امام زمان(عج) ، این هدف اصلی و خاص برگزاری این جلسه است و به صورت عام این است که ما از نظرات ، پیشنهادات و بعضا انتقادات آمدیم آنها را در سه بخش « فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی » دسته بندی کردیم و امروز از مسائل فرهنگی مساجد شروع می کنیم ، به امیدخداوند در دومین جلسه به مسائل هنری می پردازیم و سومین جلسه را به مسائل ورزشی اختصاص می دهیم .


در ادامه علی حسین محمدی نژاد رئیس شورای اسلامی شهر شوش ضمن تقدیر و تشکر از رئیس کمیسیون فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر شوش که تدارک این جلسه را برعهده داشتند و همچنین از حضور مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد قدردانی نمود و گفت : ان شاءالله بتوانیم آرام آرام با نهادینه کردن این جلسات در مسیر فرهنگی بتوانیم گام های مثبتی برای این شهرستان تاریخی و مذهبی برداریم .

وی در ادامه به جایگاه مسجد در جامعه اشاره کرد و خاطر نشان نمود : مسجد زنده است ، مسجد در عصر رسول اکرم(ص)  فقط محل « عبادت، اعتکاف، اقامه ی نماز جماعت، تعلیم و تعلم و سخنرانی نبود؛ بلکه کارهای اجتماعی نیز در آن انجام می گرفت» ؛ در واقع مسجد می‎توانست بسیاری از حرکت‎های اجتماعی را سازمان‎دهی کند. مواردی از قبیل « کنترل تنشهای اجتماعی، حل اختلافات مردمی و خانوادگی و قبیلهای، رشد آگاهی‎‎های سیاسی در جامعه، مقابله با تهاجم فرهنگی، زنده نگهداشتن امر به معروف و نهی از منکر، کنترل اماکن فسادانگیز و جذب جوانان  و همه ی افراد به مسجد »، از جمله حرکت‎های اجتماعی است که این مکان مقدس  می‎تواند در خلق و ساز‎مان‎دهی آن‎ها جایگاهی بی بدیل داشته باشد که البته متأسفانه برخی از مساجد ما در عصر حاضر از این موضوع دور مانده و این کارکرد خود را از دست داده‎اند. اولیای امر، مخصوصا ائمۀ جماعات و  ، کانون های فرهنگی و هنری مساجد و «شورای امور مساجد» از جمله کسانی هستند که مسئولیت سنگین و خطیری در این زمینه بر عهده دارند.

رئیس شورای اسلامی شهر شوش در تکمیل سخنان خود اظهار داشت : مسجد قلب تپنده ی جامعه ی اسلامی در تمامی امور و مسائل بوده و به اتفاق مورخان، خشت اول تشکیل جامعه ی اسلامی در صدر اسلام با بنای مسجد در شهر مدینه نهاده شد. پیامبر اکرم (ص) با وحی الهی تعریف جدیدی از دین‎داری ارائه نمود و جامعۀ نوینی را بر اساس شریعت اسلام پایه‎گذاری کرد و محور این حرکت را مسجد قرار داد. ایشان همرامی دین و سیاست، دنیا و آخرت، مردم‎داری و خداباوری را در یک نهاد جمعی و اجرایی به نام «مسجد» سامان بخشید و مسجد را به عنوان نقطه ی « تعامل، توسعه، محبت، مودت، انس و اخوت»  در بین امت مسلمان مطرح ساخت. مسجد نه تنها به زندگی دینی مردم معنا بخشید، بلکه نقش ژرف و عمیق در صحنه ی سیاست و اجتماع ایفا کرد و ایمان و اعتقاد و اخلاص و ایثار را در خدمت به جامعه و توسعه ی سیاسی و اسلامی به‎کار گرفت. انقلاب اسلامی ایران نیز به دلیل داشتن خاستگاه و محتوای دینی، فرزند و مولود مسجد است و بی‎شک ادامه ی حیات آن نیز جز در سایۀ مسجد امکان‎پذیر نیست. از این‎رو پرداختن به معارف و ابعاد و زوایای مختلف مسجد، گامی محکم و استوار در راستای استمرار و بقای این نهضت مقدس است. مسجد تنها نهادی است که از آغاز تأسیس تاکنون، مرکز و محور تحولات عظیمی در جامعه ی اسلامی بوده و جایگاهی است که نقش بسیار زیادی در تربیت فرد و بازسازی اجتماع و حاکم کردن دین بر جامعه دارد.


علی حسین محمدی نژاد در بخش پایانی سخنان خود به نقش مسجد در شکل‌گیری هویت اجتماعی نوجوانان و جوانان اشاره کرد و گفت : مسجد به عنوان یک پایگاه عبادی و اجتماعی اگر با توجه به معیارهایی چون  فعال بودن امام جماعت، استفاده از افراد فرهیخته به ایفای نقش در جامعه بپردازد با کارکردهای خاص خود می‌تواند تأثیر بسزایی در شکل‌گیری هویت اجتماعی نوجوانان و جوانان داشته باشد. سلامتی یک جامعه در گروی سلامتی روحی و شخصیتی افراد آن جامعه است. هویت اجتماعی هر فرد هم بیانگر چیستی و کیستی آن فرد به لحاظ اجتماعی است و هم معرّف حقیقت آن جامعه است. نهادهای اجتماعی اثر فراوانی در شکل‌گیری این هویت اجتماعی افراد دارند. «مسجد به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای اجتماعی، جایگاه خاصی در این حوزه دارد. دوره ی نوجوانی و جوانی هم، به لحاظ دوره خاص زندگی که دوره شکل گیری هویت و شخصیت فردی و اجتماعی و دوره تثبیت آن است، قابل توجه مضاعف است. امام خمینى(ره) دراین باره چنین مى‌فرماید: «این مسجدالحرام و مساجد دیگر در زمان رسول اکرم(ص) مرکز جنگ‌ها و سیاست‌ها و مرکز امور اجتماعى و سیاسى بوده، این طور نبوده است در مسجد پیامبر، همان مسائل عبادى نماز و روزه باشد، مسائل سیاسى اش بیشتر بوده. اسلام مى‌خواهد که مردم آگاهانه براى مصالح مسلمین در آن‌جا فعالیت کنند.». پس مسجد در جامعه اسلامی یک نهاد عبادی و اجتماعی فعال است که در مسائل مختلف اجتماعی جامعه، من جمله تربیت اجتماعی انسان‌ها و هویت بخشی به مسلمین خصوصاً جوانان به طور کاملاً فعال می تواند ایفای نقش کند که ان شاءالله در این چنین جلساتی بتوانیم  بستر را همانند دهه ی 60 برای حضور گسترده ی جوانان و نوجوانان به مساجد فراهم کنیم .

در ادامه مدیران کانون های مساجد به مدت 75 دقیقه به  نکته نظرات خود پیرامون مسائل فرهنگی و اجتماعی اشاره کردند .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست