04262024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۱۰۲۳2094

بازدید رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور از آثار تاریخی شوش

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

در پی سفر دکتر زهرا احمدی زاده معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان « میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور » به استان خوزستان ، از محوطه های باستانی و معبد چغازنبیل « دو اثر ثبت جهانی شوش»بازدید نمود .

به گزارش شوش نیوز ، ساعت 10 صبح روز پنجشنبه 23 دیماه 1395 ، دکتر زهرا احمدی زاده ، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ایران به همراه ، دکتر محمدحسن طالبیان ، معاونت میراث فرهنگی ، خسرو نشان مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان ، مهندس رضا نجاتی فرماندار ، مهندس یوسف زمانی شهردار ، سید مجید نوری زاده رئیس شورای اسلامی شهر شوش ، سرهنگ حمیدرضا بهاروند فرماندهی نیروی انتظامی ، سعید دیناروند رئیس اداره ی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شوش ، محمدحسین ارسطوزاده رئیس پایگاه میراث فرهنگی و جمعی از اصحاب رسانه و مطبوعات و اعضای انجمن دوستداران میراث فرهنگی از مناطق تاریخی و باستانی شهرستان شوش بازدید نمود .

دیدن فیلم مستند شوش به روایتگری زینب مولایی مسئول روابط عمومی میراث فرهنگی و عضو انجمن روزنامه نگاران اولین برنامه ای بود که مورد توجه دکتر احمدی زاده قرار گرفت و پس از آن از « موزه ، نمایشگاه صنایع دستی ، آزمایشگاه تعمیر و مرمت اشیاء آسیب دیده ای که بیشاز 50 سال است در انبارها نگهداری شده اند ، قلعه ی شوش و معبد چغازنبیل (زیگورات) دیگر امکانی بودند که مورد بازدید رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری قرار گرفتند .


مهندس رضا نجاتی فرماندار شهرستان شوش دست آورد این سفر را برای شهرستان شوش مبلغ یک میلیارد ریال عنوان نمود که برای تریم و بازسازی آستان مقدس حضرت دانیال نبی(ع) تخصیص داده شده است .

رضا نجاتی همچنین با تشریح ظرفیت بالای شهرستان شوش در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری با سفر گردشگران خارجی و نیز 2 میلیون مسافر نوروزی و کاروان راهیان نور از سراسر کشور بر ضرورت توسعه زیر ساخت های عمرانی در این شهر تاکید کرد. 

وی افزود:با توجه به تعامل خوب مردم شهرستان شوش با سازمان میراث فرهنگی و دستگاه های اجرایی برای ثبت جهانی محوطه شوش می طلبد تا سازمان میراث فرهنگی نیز متقابلا به نیاز و درخواست مردم این شهر در زمینه اجرای طرح های عمران شهری و توسعه زیرساخت های گردشگری توجه کند.

فرماندار شوش افزود:شوش شهری با قدمتی هفت هزار ساله است و همین امر سبب شده تا در تمام ایام سال میزبان گردشگران خارجی از کشورهای مختلف جهان باشد لذا تامین زیر ساخت های شهری و اجرای طرح های عمران شهری برای خدمت رسانی به جهانگردان خارجی و مسافران نوروزی ضروری است.


نجاتی با بیان اینکه در راستای حفظ آثار ارزشمند تاریخی در شوش نیاز است تا توسعه شهری نیز صورت گیرد گفت: طرح های عمران شهری که از شهرداری شوش طراحی شده و یا در دست اجراست در راستای معرفی میراث فرهنگی و تامین زیر ساخت های لازم برای گردشگردان داخلی و خارجی است لذا انتظار می رود سازمان میراث فرهنگی روند اجرای این طرح ها را تسریع کند.

وی نبود پایانه مسافری و ‌کتابخانه مرکزی را از جمله مشکلات مردم شهرستان شوش برشمرد و گفت:علاوه بر طرح توسعه حرم دانیال (ع) که در دست اجراست ، مرمت مقبره حضرت دانیال(ع) که در وضعیت نامناسب و خطرناکی است ضروری است و انتظار می رود سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی این امر برای مرمت و بازسازی مقبره حرم دانیال (ع) همکاری لازم را به عمل آورد.

فرماندار شوش همچنین رفع موانع سدراه احداث پل  درمحدوده بیمارستان نظام مافی شوش و در عرض جاده ترانزیتی شوش - اهواز برای کاهش سوانح رانندگی را ضروری دانست و از رئیس سازمان میراث فرهنگی خواست با نظر مساعد نسبت به رفع محدودیت ایجاد شده برای ساخت این پل وارد عمل شود.

نجاتی همچنین طرح تفضیلی شهر شوش واحداث پل جایگزین در چهار راه اصلی شهر شوش درجاده ترانزیتی اندیمشک ـ شوش ـ اهواز را ازدیگر نیاز ها و درخواست های ضروری مردم این شهرستان عنوان کرد.


هر چند تلاش ما برای نشست خبری با دکتر زهرا احمدزاده معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور به خاطر فشردگی سفر نتیجه ای نداشت اما ، دکتر احمدی زاده در حالی که از نقاط مختلف بازدید می کرد اظهار داشت : «اگر خوزستان می‌خواهد قطب گردشگری دفاع مقدس باشد ، باید برای آن برنامه‌های مشخصی داشته باشد.»


دکتر احمدی‌پور درباره پرونده‌های ثبت میراث جهانی شده گفت: « متاسفانه در استان‌هایی نظیر خوزستان و شهرستان هایی هم چون شوش  وقتی اثری ثبت جهانی می شود  ، انگار کار به اتمام رسیده و برنامه مشخص و مدونی برای آثار ثبت جهانی شده‌ اصلا  وجود ندارد، در حالی که در همه جای دنیا برعکس این مسأله اتفاق می‌افتد و بعد از ثبت، تازه برنامه‌ریزی برای استفاده از این ظرفیت جهانی شروع می‌شود.»

او افزود: «با توجه به این که شهرستان شوش با دو اثر ثبت جهانی شده ی « چغازنبیل و محوطه های باستانی »دارای ظرفیت‌ و پتانسیل خوب تاریخی در استان خوزستان وکشوراست و یا کلا استان خوزستان با این همه مؤلفه های تاریخی و گردشگری ، همپای دیگر استان ها قرار دارد ؟ ، مسئولان اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان و شهرستان شوش و دیگر شهرستان های این استان باید بدانند که این استان  و این شهرستان مقصد چندم گردشگری است؟ و اگر قرار است رتبه این مقصد ارتقا پیدا کند چه اقداماتی باید انجام دهند.؟ از طرفی باید به ازای ارتقا، زیرساخت‌های مربوط به آن نیز توسعه پیدا کند، زیرا در غیر این صورت این رشد پایدار و ماندگار نیست.»


رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور هم چنین در مرکز استان خوزستان و در جمع خبرنگاران میراث فرهنگی به نبود بازارچه ی دائمی صنایع دستی اشاره کرده و این را ضعفی بزرگ برای خوزستان دانسته و در این راست اظهار داشته است ؛ « با وجود ظرفیت‌های بی‌شماری که استان خوزستان در حوزه ی صنایع‌دستی دارد نداشتن بازارچه صنایع‌دستی دائمی یک ضعف برای استان به شمار می‌آید، فروشگاه‌های کوچک و پراکنده نمی‌توانند در تبدیل صنایع‌دستی به یک آورده و ثروت پایدار براي جمعيت صنعتگر موثر باشند، در واقع باید صنایع‌دستی را در غالب بسته‌ای فرهنگی و اقتصادی ببینید و مشخص کنید که سهم استان خوزستان در تولید صنایع‌دستی چیست.؟»


او گفت: «ظرفیت‌های قانونی خوبی در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری داریم و اگر از آن‌ها استفاده کنیم دستگاه‌های مختلف از صداوسیما گرفته تا وزارت مسکن و شهرسازی به تکالیف خود در قبال سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و از طرفی دیگر سازمان میراث‌فرهنگی به تکالیف خود در برابر سایر دستگاه‌ها آگاه می‌شود. باید با بازخوانی مجدد اسناد و قوانین و شناسایی ظرفیت‌های قانونی موجود، از ظرفیت نهادهای مختلف در خدمت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استفاده کنیم.»

وی افزود: « استان خوزستان باید مشخص کند که می‌خواهد در بخش گردشگری در چه رتبه‌ای قرار بگیرد. آیا می خواهد مقصد گردشگری باشد یا معبر؟ و برای ماندگاری مسافرانی كه از این استان به عنوان معبر گردشگری استفاده می‌کنند چه برنامه‌ای دارد؟»


احمدی‌پور با تأکید بر این که سال 2017 سال گردشگری پایدار در دنیا معرفی شده است گفت: «آموزش و تغییر رویکرد‌ها لازمه تحقق گردشگری پایدار است. این تغییر رویکرد باید در همه نهادها و ادارات استان‌ و هم چنین شهرستان هایی نظیر شوش ایجاد شود.»


 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست