03292024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۹۱۰۱۶4114

از پوستر یازدهمین جشنواره ی بین المللی شعر رضوی در اهواز رونمایی شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان آیین رونمایی از پوستر یازدهمین جشنواره ی بین المللی شعر رضوی در سالن احتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ، ساعت 10:45 صبح رو سه شنبه 16 دیماه 1399 آئین رونمایی پوستر یازدهمین جشنواره ی بین المللی شعر رضوی با حضور جمعی از روئسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستانها و سرپرستان انجمن های شعر مرتضی جمشیدی معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی  استان خوزستان ضمن عرض خوش آمدگویی به  حاضرین در جلسه گفت : این جلسه پیرامون رونمایی یازدهمین جشنواره شعر رضوی به زبان عربی « یادمان دعبل خزاعی» از سری برنامه های هیجدهمین جشنواره ی امام رضا(ع) توسط   اداره کل فرهنگ و ارشاد ااسلامی  خوزستان با همکاری بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع)و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شکرانه ی ورود شکوهمند حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) از خاک خوزستان و دروازه ی ورود تشیّع به سرزمین ایران،  در محورهای موضوعی زیر برگزار نماید.


ـ اهداف جشنواره

الف: اشاعه و ترویج فرهنگ منوّر رضوی.

ب: گسترش فعالیتهای فرهنگی، هنری و مذهبی مرتبط با سیره ی ائمه معصومین بهویژه امام رئوف، آقا امام رضا (ع).

 

ج: شناسایی و معرفی بیشتر شاعران آیینی به ویژه شاعران جوان و گرامی داشت پدیدآورندگان آثار برتر فرهنگی هنری در زمینه ی سیره، شخصیت و معارف امام رضا (ع)و کمک به انتشار این آثار.

د: گسترش آفرینشهای فرهنگی و دینی در زمینه ی شعر به زبان عربی .


ـ محورهای موضوعی

1 ) ـ سیره و زندگی حضرت امام رضا(ع).

2 ) ـ مناقب و صفات حضرت امام رضا (ع).

3 ) ـ جلوه های فرهنگ رضوی ( علم، شفاعت، حلم، کرامت، فضیلت، مهربانی، معجزه و . . . ).

ـ شرایط:

1 ) ـ شاعران گرامی می توانند آثار خود را در قالب شعر عربیِ قصیده ارسال نمایند.

2 ) ـ اشعار ارسالی باید از محتوایی مناسب پیرامون محورهای موضوعی برخوردار باشند.

3 ) ـ اشعار ارسالی، قبالً در کنگره و یا جشنوارهی شعری دیگری شرکت نکرده باشند.

4 ) ـ برای ارائه دهندگان آثار محدودیت سنّی وجود ندارد.

5 ) ـ اشعار در کاغذ A4 و در نرم افزار WORD 2007یا 2010 با فونت 14 از طریق سامانه ی ثبت نام جشنواره ، پست الکترونیکی و یا واتساپ به دبیرخانه ی جشنواره ارسال شود.

6 ) ـ در صورت خاتمه طرح فاصله گذاری اجتماعی و برگزاری حضوری مراسم اختتامیه، حضور برگزیدگان در جشنواره الزامی است.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسالمی خوزستان با همکاری بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  درنظر دارد به شکرانه ی ورود شکوهمند آن حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) از خاک خوزستان و دروازه ی ورود تشیّع به سرزمین ایران، یازدهمین جشنواره ی شعر رضوی به زبان عربی (یادمان دعبل خزاعی) از سری برنامه های هجدهمین جشنواره ی امام رضا (ع) را در محورهای موضوعی زیر برگزار نماید.

7 ) ـ در صورت برگزاری حضوری مراسم، اسکان و پذیرایی میهمانان بر عهدهی دبیرخانه جشنواره می باشد.

8 ) ـ در صورت عدم وجود شرایط مناسب به منظور برگزاری مراسم اختتامیه، این مراسم به صورت مجازی برگزار خواهد شد که شرایط آن متعاقبا اعلام  می گردد.

9 ) ـ شاعران مقیم خارج از کشور می توانند آثار خود را به همراه تقاضای شرکت در جشنواره به دفاتر رایزنی های فرهنگی و یا سفارت جمهوری اسلامی در آن کشور تحویل دهند و یا از طریق سامانه ی ثبت نام و یا پست الکترونیکی زیر اقدام نمایند.

10 ) ـ دبیرخانه ی جشنواره با توجه به نوع و حجم آثار رسیده، از طریق هیئت داوری، تعدادی از آثار را انتخاب و صاحبان آثار برگزیده، برای حضور در جشنواره دعوت می شوند.

11 ) ـ آثار ارسالی در اختیار جشنواره بوده و برگشت داده نخواهد شد.

12 ) ـ  شرکت کنندگان در بخش شعر فصیح و شعبی، می توانند حداکثر 2 اثر از طریق بخش ثبت نام در جشنواره ، پست الکترونیکی و یا واتساپ ( به صورت فایل woord )ارسال نمایند.

13 ) ـ شرکت کنندگان دانشجو در بخش پژوهش، می توانند فقط یک اثر ، طبق شرایط مقاله نویسی علمی ، از طریق بخش ثبت نام در جشنواره ، پست الکترونیکی و یا واتساپ ( به صورت فایل woord )به دبیرخانه ی جشنواره ارسال نمایند.


14 ) ـ با توجّه به شرایط قبلی جشنواره ؛ از پذیرش آثار برگزیدگان نفر اول دوره ی قبل در دو بخش فصیح و شعبی، در یازدهمین جشنواره ی بین المللی شعر رضوی به زبان عربی، معذوریم .

دکتر محمد جوروند مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان ضمن قدردانی از عباس حزباوی و روئسای ادارات شهرستان های « شوش ، هویزه ، حمیدیه ، شادگان ، باوی » ، شاعران و روئسای انجمن هایی که در این جلسه حضور به هم رسانده اند و خبرنگاران عزیزی که همیشه در پوشش خبری متحمل زحمت می شوند  و امروز هم در این مراسم حضور دارند قدردانی می کنم .


وی در ادامه به معرفی عباس حزباوی پرداخت و گفت : عباس حزباوی از مفاخر ادبیات جهان اسلام در دوره ی معاصر است و همراهی  و همکاری اش با ما ستودنی است و من از ایشان تشکر می کنم ؛ ایشان می گفتند از امام رضا(ع) باید قدردان باشیم که در کنگره شعر رضوی ما را راه داده است تا خدمتی کرده باشیم . من در حوزه ی فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت هایی در حوزه های « تئاتر ، موسیقی ، هنرهای تجسمی ، فیلم ، عکس  »  داریم اما اجرای بعضی از برنامه ها باعث تطهیر روح انسان می شوند و جانمان یک تقدسی پیدا کند و اجرای کنگره ی بین المللی شعر رضوی یکی از همین برنامه هاست که هر ساله آن را برگزار می کنیم و در دو سه سال اخیر این کنگره در شهرستان شوش برگزار شده است که جا دارد در این راستا هم از رضا ذاکری سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر نمایم و هم از عباس کرم الهی از«دوستان قدیمی ، پیشکسوت تئاتر و رسانه که علاوه بر این حوزه ها در بحث عکس و ورزش نیز خدمات زیادی را به فرهنگ ، هنر و ورزش شهرستان شوش داشته است »و انصافا هر برنامه ای که به عهده ی شوش گذاشته شده به خوبی توانسته اند هم از نظر کمی و هم کیفی آن برنامه ها را برگزار نمایند .


دکتر جوروند در ادامه خطاب به روئسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و روئسای انجمن ها اظهار نمود : هم از نظر مادی و هم از نظر معنوی ؛ این جشنواره ، جشنواره ی خوب و قابل ملاحظه ای است و با توجه به این که خود دستی در شعر دارم ، چه قبلا و چه حالا در کنگره های مختلفی شرکت کرده ام و اگر بخواهم از نظر مادی به قضیه نگاه کنم می بینم شاعران متأسفانه به گرمی از جشنواره ی بین المللی شعر رضوی به گرمی استقبال نکرده اند ، ما یک شاعرانی داریم که هر ساله به صورت مشترک در جشنواره شرکت می کنند ، این قابل تقدیر و قابل ستایش است اما یک سری شاعر بزرگ داریم که اصلا در جشنواره شرکت نمی کنند با توجه به این که این جشنواره به زبان عربی برگزار می شود و شاعران هم در شهرستان های عرب نشین زندگی می کنند لذا از شما انتظار داریم به سراغ این شاعران بروید و از آنها بخواهید هر طور شذده در این دوره شرکت نمایند .

وی افزود : مثلا «علیرضا بطیلی» معروف به «راضی فیصلی» است و کمتر کسی است که اهل عزاداری و مرثیه برای اهل بیت(ع) به زبان عربی باشد و این شاعر عرب خرمشهری را نشناسد. معروفیتی که حالا پهنه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را در نوردیده است. شعر می تواند سبب صلح بین مردم جهان شود، می تواند «مرزها، رنگ ها، نژادها و هر چیزی که حائلی میان انسانیت باشد را بردارد.» اما در کنگره ی شعر رضوی این شاعر به جز دوره ی دیگر حضوری در این برنامه نداشته است ، البته ما نباید منتظر بمانیم که خودش بیاید بلکه باید به سراغش برویم لذا من هم از مرتضی جمشیدی و نسرین بیگدلی می خواهم که به سراغ رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی خرمشهر رفته از این شاعر خواهش کنید که در کنگره ی شعر رضوی حضور یابد چون خواهش کردن از شاعر اهل بیت(ع) و یا بوسیدن این شاعران و تواضع در مقابل آنها یک افتخار است ؛ عزیزان  عار نداشته باشید از این که به در خانه ی یک شاعر اهل بیت بروید و از او برای حضور در کنگره دعوت کنید .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان به ارزشمند بودن اشعار شاعران اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت : من بر این اعتقاد داریم اگر ابیات شاعران اهل بیت را زیر سر کودکی قرار دهند که آن کودک یک بیماری دارد آن کودک شفا پیدا می کند ؛ هر کسی یک بیت در مورد اهل بیت(ع) بسراید ؛ خداوند در بهشت خانه ای برای او می سازند ، با دعوت از شاعران برجسته ای نظیر مقدم و... وزن جشنواره را بالا ببرید .

دکتر جوروند در بخش بعدی سخنان خود به سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش گفت : در شهرستان شوش جلسه ای را با حضور امام جمعه ، فرماندار و شهردار برگزار کنید و برای برگزاری این جشنواره برنامه ریزی نمایند ، خوشبختانه فرماندار شهرستان شوش از هیئت اجرایی همین جشنواره است ، با  دکتر غزی همینجا نشستیم و کارها را داوری کرده ایم و الان هم اگر در این جلسه حضور ندارد به خاطر این است که به تهران رفته است . هدف ما برگزاری این جشنواره به صورت حضوری است اما با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی ؛ خوشبختانه حیاط بقعه ی دعبل خزاعی آن چنان بزرگ است که اگر صندلی ها را به فاصله ی یک و نیم متر از هم بچینیم دست کم 1000 نفر ظرفیت دارد ، چون شاعر باید به صورت حضور با خوانش شعر خود حس و حالش را به مردم انتقال دهد .پس علاوه بر تشکیل جلسه ؛ زمینه ی حضور عشایر « لر ، عرب و بختیاری» را نیز مهیا نمایید . لذا انتظارم هم از رضا ذاکری  و هم از عباس کرم الهی و هم از دیگر دوستانی که بین عشایر در شهرستان شوش نفوذ دارند می خواهم که با سران طوایف و عشایر برای حضور  صحبت کنید . بخش شاوور و بخش فتح المبین را فراموش نکنید .

وی افزود : امسال طوری برنامه ریزی شود که صبح شاعران در تالار نیایش به خوانش اشعار خود در دو بخش « فصیح و شعبی» برای مردم بپردازند و بعد از نماز مغرب و عشاء در بعقه ی دعبل خزایی شش شاعر برگزیده اشعار خود را خوانش نمایند . خوشبختانه اهالی شهرستان شوش همه عاشق اهل بیت(ع) هستند و بی شک با «تشکیل جلسه ، اطلاع رسانی در فضای مجازی و نصب بنر و پوستر» در سطح شهرستان شوش مردم به گرمی استقبال خواهند نمود .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان خطاب به مرتضی جمشیدی معاونت فرهنگی خود یادآور شد : امسال  از هر دیس در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ها بخواهید که هر کدام یک مینی بوس از شاعران خود را به شهرستان شوش بیاورد هزینه ی رفت و برگشت این شاعران هم با اداره ی کل خواهد بود .

دکتر جوروند  در ادامه از معاونت فرهنگی خود خواست تا زمینه را برای حضور شاعران کشورهای « عراق ـ لبنان ـ سوریه ، کویت  و یمن مظلوم » مهیا نماید چون وقتی جشنواره بین المللی است نسبت به سال های گذشته پربار تر برگزار شود .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان در ادامه به جوایز در نظر گرفته شده برای نفرات اول تا سوم هر دو بخش «فصیح و شعبی» اشاره کرد و گفت : طبق جدول زیر اگر دقت کنید جوایز نسبت به سال های گذشته و حتی دیگر جشنواره ها بهتر در نظر گرفته شده است و این را هم از خبرنگاران می خواهم که اطلاع رسانی کنند تا شاعران بیشتری خود را در این رقابت محک بزنند :

جوایز

بخش فصیح:

نفر اول تندیس جشنواره + لوح تقدیر + جایزه نقدی به مبلغ 35/000/000 ریال.

نفر دوم تندیس جشنواره + لوح تقدیر + جایزه نقدی به مبلغ 30/000/000 ریال.

نفر سوم تندیس جشنواره + لوح تقدیر + جایزه نقدی به مبلغ 25/000/000 ریال.

بخش شعبی:

نفر اول تندیس جشنواره + لوح تقدیر + جایزه نقدی به مبلغ 35/000/000 ریال.

نفر دوم تندیس جشنواره + لوح تقدیر + جایزه نقدی به مبلغ 000/000 /30 ریال.

نفرسوم تندیس جشنواره + لوح تقدیر + جایزه نقدی به مبلغ 25/000/000 ریال.

بخش ویژهی دانشجویی (دانشگاهی و حوزوی)

ـ به 2 نفر از شرکت کنندگان دانشجو که پژوهشی پیرامون محورهای موضوعی جشنواره ارائه دهند و بنا بر رای هیئت داوران حائزی اهدا می گذرد .

امتیاز برتر گردند، بدون اولویت نفری 25/000/000 ریال تقدیم می شود.

دکتر محمد جوروند سپس به گاهشمار کنگره اشاره کرد و گفت :

ـ گاهشمار:

ب : مهلت ارسال آثار به دبیرخانه ی جشنواره: 1399/09/10

ج: تاریخ برگزاری جشنواره 6 اسفندماه1399

ـ نشانی تارنمای ثبت نام:

/www . shamstoos.portal.irسامانه متمرکز بنی اد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع)

ـ نشانی دبیرخانه

خوزستان، اهواز، امانیه، خیابان فلسطین، جنب کتابخانه ی شهید رجایی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ـ طبقه ی سوم ـ امور فرهنگی واحد امور ادبی، کدپستی 13175 -61336                                                    تلفن : 06133332723  نمابر // 06133334094-5  شماره همراه (واتساپ) : 09169093954 پست الکترونیکی :این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

دکتر محمد جوروند با پیشنهاد «زهرا بن یباره از شاعران شهرستان رامشیر که اخیرا در جشنواره ی الجزایر رتبه ی اول را اخذ نموده  » با راه اندازی کارگاه آموزش شعر فصیح و شعبی و همچنین نمایشگاه دستاوردهای دستی توسط اداره ی میراث فرهنگی شهرستان شوش  در کنگره ی بین المللی شعر رضوی موافقت نمود .

رضا ذاکری سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش در آیین رونمایی پوستر یازدهمین جشنواره ی بین المللی شعر رضوی ضمن قدردانی از  امام جمعه ، فرماندار ؛ رئیس اداره ی اوقاف و امور خیریه ، اعضای شورای تأمین ، سپاه ناحیه ی شوش ، نیروی انتظامی ، و کلیه ی مسئولین انجمن های فرهنگی و هنری اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش گفت : این عزیزان در سال های گذشته نهایت همکاری و همیاری را در برگزاری جشنواره با ما داشتند و با توجه به این که قرار است امسال هم مراسم افتتاحیه و هم اختتامیه در شوش برگزار شود ، با برگزاری جلسه ی شورای فرهنگ عمومی با محوریت «یازدهمین جشنواره ی بین المللی شعر رضوی » برنامه ریزی ها و تقسیم کار به عمل خواهد آمد .


در پایان با حضور «دکتر محمد جوروند مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان ـ دکتر عباس حزباوی ـ مرتضی جمشیدی معاونت فرهنگی ـ نسرین بیگدلی کارشناس فرهنگی ـ رضا ذاکری سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و.... از پوستر یازدهمین جشنواره ی بین المللی شعر رضوی» رونمایی شد .


شایان ذکر است با اهدا لوح تقدیر به زهرا بن یباره از شاعران شهرستان رامشیر به خاطر کسب رتبه ی اول در جشنواره ب الجزایر تجلیل شد .


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست