04252024پنج شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۱۲۱۰2246

همایش آموزشي ، ترویجي مکانیزاسیون کشاورزی با محوريت چغندرقند در تالار نیایش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

به همت هیئت بازسازی شرکت قند و جهادکشاورزی شهرستان شوش ، همایش آموزشی ترویجی مکانیزاسیون کشاورزی با محوریت بهره وری تولید چغندر قند با حضور کارشناس اعزامی شرکت  از کشور آلمان در تالار نیایش برگزار شد .

 

به گزارش شوش نیوز ؛ در این همایش ابوذر دیناروند عضو هیئت بازسازی شرکت قند و تصفیه ی شکر شهرستان شوش ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری بی بی دو عالم حضرت فاطمه ی زهرا(س) و عرض خیر مقدم به حاضرین در همایش ، به فواید کشت چغندر پائیزه اشاره کرد و گفت : ایران یکی از شش کشور جهان محسوب می شود که به لحاظ تنوع اقلیمی و عرض جغرافیایی، شرایط رشد و تولید شکر از هر دو محصول چغندرقند و نیشکر را داراست. در زمینه تولید چغندرقند نیز به برکت تنوع اقلیمی موجود در کشور، می توان این محصول را به دو صورت بهاره (در مناطق معتدل سرد) و پاییزه (در مناطق گرمسیر و معتدل گرم) تولید کرد. البته، تاکنون به دلیل تمرکز کشت چغندرقند پاییزه در استان خوزستان، میانگین سهم کشت زیرکشت 9100 هکتار)، به حدود 7/5 درصد رسیده است  و به نظر من قدرت استان به کاشت چغندر قند پائیزه است .

 

وی افزود : زمانی که کارخانه قند شوش  فعال بود ، اقتصاد کشاورزها بسیار بهتر از الان بود که در سه چهار سال گذشته کشت چغندر وجود نداشت .

 

دیناروند هم چنین اظهار داشت : کشت پائیزه ی چغندرقند در ایران از سال 1342 آغاز شد . « مطالعات زیادي روي جنبه هاي مختلف به زراعی، به نژادي، گیاه پزشکی، اقتصادي، کیفیت و سایر خصوصیات زراعت چغندرقند پاییزه در ایران طی سال هاي گذشته انجام شده است »  نتایج این تحقیقات مؤید آن است که می توان چغندرقند را به عنوان یک محصول پاییزه مهم و اثرگذار در سیستم تناوبی مناطق مستعد معرفی کرد. مهم ترین عاملی که می توان آن را به عنوان شاخصی بارز براي اولویت و برتري کشت پاییزه چغندرقند نسبت به کشت بهاره معرفی کرد، استفاده بهینه از نزولات آسمانی در طول دوره رشد و کارآیی مصرف آب در زراعت چغندرقند پاییزه است این موضوع هنگامی اهمیت بیشتري مییابد که در ایران آب عامل اصلی محدودکننده کشاورزي قلمداد میشود. به هر صورت، مجموع مطالعات انجام شده نشان میدهد که می توان سطح زیرکشت چغندرقند پاییزه را به ویژه در حوزه هاي رودخانه دز و کرخه توسعه داد  . علاوه بر استان خوزستان که امکان افزایش سطح زیرکشت این گیاه به راحتی وجود دارد می توان در مناطق دیگر از استانهاي ایلام، فارس، کرمان و کرمانشاه نیز کشت پاییزه چغندرقند را مورد توجه قرار داد ؛ حتی با اصلاح و معرفی از رقم هاي مقاوم تر به بولتینگ و مطالعات تکمیلی دیگر، شاید بتوان در آینده کشت پاییزه چغندرقند را در مناطقی از جنوب استان خراسان، استان گلستان و دشت مغان نیز رواج داد .

 

عضو هیئت بازسازی کارخانه قند شوش در ادامه به فواید و مزایای کشت پائیزه ی چغندر قند اشاره کرد و تصریح نمود : چغندرقند در جهان به دو صورت بهاره و یا پاییزه کشت می شود. در ایران، با توجه به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف، کشت چغندرقند بهاره معمولاً از اوایل اسفند شروع و تا پایان اردیبهشت ادامه می یابد. زمان برداشت چغندرقند بهاره اواخر شهریور تا پایان آذر است. در حالی که کاشت چغندرقند پاییزه در پاییز (اواخر شهریور تا اوایل آذر) و برداشت آن در بهار انجام می شود .  عوامل اصلی محدودکننده ی عملکرد ریشه و قند در چغندرقند عبارتند از « طول دوره ی رشد رویشی و توانایی گیاه در دریافت انرژي تشعشعی خورشید که به شاخص سطح برگ » بستگی دارد. چغندرقند اساساً به عنوان یک محصول بهاره کشت می شود (یعنی در بهار کشت و قبل از شروع سرماي زمستان برداشت می شود). ظهور سریع و یکنواخت گیاهچه ها در اوایل فصل بهار عامل تعیین کنندهاي در شروع توسعه ی برگ به عنوان عامل مهم تأثیرگذار بر عملکرد نهایی است. بااین حال، به دلیل دماهاي پایین در این موعد از سال، برگ به آهستگی توسعه می یابد و پوشش سایه انداز مطلوب موردنیاز براي دریافت تشعشع تنها تا ماه خرداد است که حاصل می شود و درنتیجه بوته ها نمی توانند از حدود 40 درصد تشعشع سالیانه ی کل بهره برداري کنند . در چنین شرایطی، استفاده از محصولات پاییزه به جاي بهاره جذاب است زیرا شرایطی ایجاد می کند که می توان از اتلاف انرژي اجتناب کرد. گیاهانی که به عنوان محصولات پاییزه کشت می شوند (مانند کلزاي روغنی و غلات پاییزه) در پاییز کشت و در سال بعد برداشت می شوند. محصولات پاییزه پیش از ورود به دوره ی زمستان، شاخص سطح درنتیجه و با وجود آنکه غلات و کلزاي پاییزه زودتر از رقمهاي بهاره میرسند، اما تیپ هاي پاییزه نوعاً 20 تا 30 درصد عملکرد بیشتري نسبت به تیپ هاي بهاره دارند. بر همین اساس، کاشت پاییزه چغندرقند نیز می تواند جذابیت بیشتري داشته باشد. نشان داده شدهاست چغندرقندي که در پاییز کشت می شود ظهور گیاهچه ی بیشتري نسبت به انواع بهاره دارد . همان گونه که انتظار می رود، سطح برگ چغندرهاي کشت پاییزه نیز بسیار بیشتر است. تحقیقات نشان داده است که وزن خشک برگ چغندرقند پاییزه در ماه هاي آذر و خرداد (به ترتیب 2-1 و 10-4 تن در هکتار) بسیار بیشتر از چغندرهاي بهاره در خرداد (4-2 تن در هکتار) بود. درنتیجه، چغندرهاي پاییزه در طول فاز اولیه ی دوره ی رشد خود تشعشع بیشتري دریافت میکنند  . با این حال، چغندرهاي پاییزه تغییراتی در عملکرد ریشه نشان می دهند که دلیل آن گذار بوته ها از رشد رویشی به زایشی است که در بهار در پی قرار گرفتن بوته ها در معرض دماهاي سرد زمستان افزایش می یابد. درنتیجه، تنها راه توسعه ی کشت پاییزه چغندرقند دسترسی به رقمهایی با مقاومت بالا به بولتینگ یا بدونبولتینگ خواهد بود .


 

وی افزود : در شهرستان شوش ، مهم ترین عاملی که میتوان آن را به عنوان شاخصی بارز براي اولویت و برتري کشت پاییزه چغندرقند نسبت به کشت بهاره معرفی کرد، استفاده بهینه از نزولات آسمانی در طول دوره رشد و کارآیی بیشتر مصرف آب در زراعت چغندرقند پاییزه است. این موضوع هنگامی اهمیت بیشتري می یابد که در شوش آب عامل اصلی محدودکننده کشاورزي قلمداد می شود. به جز موارد خاص که بارندگی هاي بهاره به جوانه زدن و استقرار گیاه کمک می کند، مراحل اصلی رشد چغندرقند بهاره در تابستان صورت میگیرد و گیاه تقریباً در تمام دوره رشد خود از مرحله جوانه زنی تا برداشت نیازمند آبیاري است. این درحالی است که دوره اصلی رشد چغندرقند پاییزه در پاییز و زمستان انجام می گیرد و قسمتی از نیاز آبی گیاه از طریق بارندگی تأمین می شود. از آنجایی که، نحوه توزیع بارش در مناطق مختلف کشور عموماً به نحوي است که حدود سه چهارم بارش سالیانه در دو فصل پاییز و زمستان روي می دهد. بنابراین، کشت پاییزه چغندرقند این امکان را دارد که بخشی از نیاز آبی خود را از طریق بارندگیهاي منطقه تأمین کند . این موضوع در نهایت به کاهش میزان مصرف آب و افزایش کارآیی مصرف آن در خصوص تولید شکر در محصول چغندرقند پاییزه منجر می شود . به عبارت دیگر، محصول پاییزه و بهاره چغندرقند بهازاي مصرف یک مترمکعب آبِ آبیاري به ترتیب معادل 853 و 532 گرم شکر تولید می کنند .

 

سپس  عبدالرحیم رحیمی نیا رئیس انجمن صنفی کشاورزان شهرستان شوش در ابتدا ایام شهادت حضرت زهرای مطهر(س) را تسلیت گفت و برای برای ای که مسلمین از پیروان راستین چهارده معصوم باشند دعا نمود و در ادامه از بانیان برگزاری همایش قدردانی نمود و ضمن اعلام آمادگی کشاورزان را برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی خاطر نشان نمود : در مجموع ما کشاورزان در تمام ابعاد نظیر « زارع ـ باغ دار ـ دامدار ـ شیلات و آبزیان ، ادوات و ماشین آلات ، کارشناسان و .... » برای اجرای برنامه های بلند مدت حاضر به انجام وظیفه هستیم ، کما این که تا بهار هم این کار را انجام داده ایم .

 

وی در ادامه کار کشاورزی را یک نوع هنر دانست و در این خصوص اظهار داشت : بر روی بنر خیرمقدمی که در این سالن نصب شده بخشی از آن خوش آمدگویی به هنرمندان است و باید گفت که کشاورزان هم یک نوع هنر انجام می دهند ،  کجا می یابید  یک تابلوی نقاشی دلنواز و چشم نوازتر از  مزارع کشاورزی منظم و شادابی که ما کشاورزان به لطف و علم  الهی به وجود می آورده و به نمایش می گذاریم تا عکاس از آن خلق اثر نموده و نقاش گران بهاترین تابلوهای منصوعی را از این منظره ی زیبای طبیعی و واقعی بکشد و در نمایشگاه ها  در معرض دید عموم قرار دهد .


 

رحیمی نیا در ادامه در راستای اعلام آمادگی توسعه ی کشاورزی عنوان نمود : ما با کسانی سرکار داریم  که ؛ « برنامه ریز و مجری برنامه هستند، اگر برنامه ریزی هایی که شده است به واقع و به درستی عملیاتی شود ، قطعا مواردی که مهندس دیناروند پیرامون چغندر قند اشاره کردند ؛ باید گفت خوزستان در همه ی ابعاد اول بوده است و به یادمان باشد استان خوزستان ر  هشت سال دفاع مقدس مستقیما در مقابل دشمن جانانه دفاع کرد و ایستاد ؛ هر چند که کل کشور درگیر جنگ تحمیلی بودند اما چون خوزستان در خط مقدم بود و شهدای زیادی را تقدیم کرد تا ایستاده بماند و در ابعاد دیگر هم خوزستان این آمادگی را دارد و چون این همایش به طور خاص بحث چغندرقند را با خود یدک می کشد ، لذا ما هم به همین موضوع تخصصی می پردازیم .

 

وی افزود : لازم است که سطح زیر کشت این محصول به 60 هزار هکتار برسد و در بحث ذرت هم باید سطح زیر کشت به 150 هزار هکتار برسیم ودر کشت های دیگر هم خوشبختانه اول هستیم اما برای رسیدن به این مهم می بایست برنامه ریزی درازمدت و زیربنایی را داشته باشیم ، ما کشاورز و تولید کننده هستیم و به اثبات رسانده ایم که هر وقت زیربنایی و دراز مدت کار کرده ایم ثمر آن را گرفته ایم ، لذا برای تداوم آن آماده هستیم و انتظار ما حمایت از بخش تولید است .

 

رئیس انجمن صنفی کشاورزان شوش با توجه به حضور جمعی از خبرنگاران در همایش به انتظار خود از این قشر اشاره کرد و گفت : انتظار دارم که این صحبت ها و این انتظارات از بخش تولید به گوش مسئولین رسانده شود و لذا باز تأکید می کنم انتظار ما از مسئولین حمایت واقعی از بخش کشاورزی است ؛ چرا؟ چون خود را یکی از پایه های اساسی تحقق اقتصاد مقاومتی می دانیم ، ما نه اهل سیاست هستیم و نه سیاسی حرف می زنیم ، اما سیاست را خوب می فهمیم ، انتظار ما این است برنامه های درازمدتی که صورت می گیرد با جابجایی و عوض شدن دولت ها تغییر نکند ، انتظار ما این است که برنامه ها علمی ، فنی و تحقیقی دیده شود ؛ چرا که پایه ی اقتصاد مملکت کشاورزی است .


 

وی افزود : ما در بخش سیاست های کلان مقاومت اقتصادی در ابعاد مختلف  برنامه ریزی ها خواستار در نظر گرفتن « علم ، و فن و تحقیق و پژوهش » در بخش های « تولید ـ صرفه جویی آب ـ حمل و نقل و ... » هستیم هر چند در گذشته و حال در برنامه ریزی ها نظاره گر کم لطفی هایی بوده و هستیم ؛ و اگر می خواهیم از این به بعد شاهد این کم لطفی ها خواسته یا ناخواسته نباشیم می بایست « برنامه ریزی صحیح و بلندمدت و بدون نقص ـ اجرای کامل برنامه ها توسط هر دولت و با هر گرایش سیاسی ـ مکازیساسیون مدرن  (یعنی اگر امروز هزینه ای برای به روز کردن داشته باشیم سرمایه ای برای آینده خواهد بود ) را به صورت جدی مدنظر داشته باشیم .

 

رحیمی نیا در پایان رسیدگی و توجه به مسائل کشاورزی را ریشه کنی بیکاری دانست و در این راستا اظهار داشت : اگر می خواهیم به سرعت معضل بیکاری که مهم ترین مسئله ی تمام دولت هاست ریشه کن کنیم راه آن در بخش کشاورزی است ، توسعه ی واقعی بخش کشاورزی ، صنایع جانبی بخش کشاورزی ، مدرن کردن بخش کشاورزی و خصوصاً بخش مکازیساسیون می توان اشتغال فراوانی را ایجاد نماید .

 

در ادامه  دانیل ملیچر کارشناس اعزامی شرکت گریمه از کشور آلمان به زبان آلمانی  به معرفی تولیدات شرکت خود پرداخت و گفت : گروه بزرگ GRIMME متشکل از چند شرکت بزرگ در زمینه تولید ادوات و ماشین های کشاورزی می باشد که به طور تخصصی در مکانیزاسیون سیب زمینی، چغندرقند و سبزیجات فعالیت دارند. ای شرکت یکی از 3 شرکت بزرگ اروپایی در زمینه ماشین های برداشت بوده و محصولات آن به بیش از 100 کشور در دنیا صادر می گردد.

 

در پایان نظام آبادی نماینده ی شرکت تاکا ضمن ترجمه ی سخنان دانیل ملیچر به معرفی شرکت تاکا پرداخت و گفت : شرکت تاکا در سال 1351 با مشارکت مک کوی استرالیا، با نام ایران اَگری پارتس تاسیس و مورد بهره برداری قرار گرفت. دامنه تولید محصولات شرکت در ابتدا شامل قطعات فرسایشی و ساخت سازه های فلزی بوده که به مرور زمان گستره تولیدات و فعالیت های آن افزایش یافته تا جائیکه امروزه بیش از 300 نوع محصول مختلف در زمینه ادوات کشاورزی و نیز گستره وسیعی از سازه های  فلزی را تولید می نماید.

 

مالکیت شرکت تاکا در سال 1386 از دولتی به خصوصی تغییر نموده و در راستای اصل چهل و چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به بخش خصوصی واگذار گردید. مدیریت جدید شرکت پس از استقرار به بازنگری و اصلاح ساختارها و سازماندهی مجدد فرآیندهای کسب و کار پرداخته؛ توسعه ارتباطات صنعتی و تجاری بین المللی را در دستور کار خود قرار داده است.

 

این شرکت پس از برقراری و توسعه روابط تجاری خود با شرکت های معتبر و پیشرو بین الملی بیش از ده محصول مدرن را برای اولین بار در کشور با مشارکت شرکای تجاری اروپایی تولید و در بازار ایران عرضه می نماید. که استفاده از این محصولات می تواند به افزایش راندمان مزارع، کاهش نیاز به آب، انرژی و کود شیمیایی، جلوگیری از فرسایش خاک و حفاظت از محیط زیست منجر گردد.

 

شرکت تاکا انعطاف پذیری سازمان های کوچک و نظام مندی سازمان های بزرگ را یکجا به نمایش گذاشته و حفظ اعتماد بلند مدت مشتریان را ارزش سازمانی خود قرار داده است.


 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست