04192024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۰۱۲۷2372

نخستین جلسه ی شورای کشاورزی شهرستان شوش در سال 1396 برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز یکشنبه 27 فروردین 1396 ساعت 9:30 صبح ، نخستین جلسه ی شورای کشاورزی شهرستان شوش با حضور کلیه ی اعضاء در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ فرماندار شهرستان شوش در ابتدای سخنان خود به ضایعه ی اسفبار سیل در استان های شمال غربی ایران اشاره کرد و گفت :متأسفانه همان گونه که در رسانه ی ملی همه مشاهده نمودیم سیل وحشتناکی ، برخی از شهرستان های استان های شمال غرب کشور محاصره نمود و تا کنون منجر به جانباختن ، ناپدید شدن و مصدوم شدن بیش از 100 نفر از هموطنان ترک زبان ما شد و من به نمایندگی از طرف مسئولین و مردم ولایت مدار شهرستان شوش به خانواده های این جانباختگان تسلیت عرض می کنم .

وی افزود : قاعدتاً بخشی از این ضایعه ی اسفبار  بی توجهی مردم و بخشی هم به نهادهای دست اندرکار برمی گردد در حالی که ما در سال گذشته با توجه به این که سیل رودخانه ی دز  هر چند به بخش های کشاورزی و صنعتی خسارات سنگینی وارد کرد اما با آماده باش قبلی و مدیریت درست خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم ـ چون ساکنان روستاهای ساحل نشین را از قبل به نقاط دیگر منتقل کرده بودیم .

مهندس رضا نجاتی در ادامه به اطلاعیه ی جدید هواشناسی اشاره کرد و اظهار داشت : با توجه به بارندگی های شدید در استان های بالا دست اعلام شده که دریچه های سدهای دز و کرخه باز شده و میزان قابل توجهی از آب پشت سدها رها می شود لذا کلیه ی دستگاه ها از هم اکنون در آماده باش صد درصد باشند و شهرداری ها کلیه معابر ، جلو و جداول را لایروبی نموده تا در سطح شهر شاهد آبگرفتگی های احتمالی نباشیم .

فرماندار شهرستان شوش در ادامه به آغاز برداشت گندم از مزارع شهرستان شوش خبر داد و خاطر نشان نمود : قرار است زحمات چند ماهه ی کشاورزان از روزجمعه 1 اردیبهشت 1396 آغاز شود لذا از هم اکنون  باید اداره ی غله و تعاون روستایی  به فکر « سوخت ـ ترافیک و فعال نمودن مراکز خرید گندم باشند .

وی در ادامه به آغاز به کار هم زمان تعریض پل شهید ناجیان خبر داد و در این خصوص اظهار داشت : از آنجایی که تا سال گذشته گندم های بخش فتح المبین از طریق پل شهید ناجیان به مراکز خرید گندم در شوش منتقل می شد ، اما با توجه به این که قرار بود از ابتدای اسفند 1395 تعریض پل آغاز شود اما به خاطر راهیان نور به 1 اردیبهشت 1396 موکول شده است و در این راستا دیگر نمی توانیم تاریخ آن را به وقت دیگری به تعویق بیاندازریم ، لذا به به کامیون داران و کشاورزان اطلاع داده شود که از طرفی می بایست مراکز خرید گندم در بخش فتح المبین فعال شوند که بیشترین گندم در همان بخش خریداری شود و مابقی گندم ها از طریق جسرنادری  واقع در جاده دهلران به مراکز خرید در شوش منتقل شود و بخشداری و شهرداری فتح المبین نیز به ساکنان روستاهای تحت پوش  خبر بدهند که پل شهید ناجیان مسدود شده لذا از طریق همین پل شناور ارتش که برای هر ماه حدود 50 میلیون تومان از من خواسته اند تردد نمایند .


فرماندار شهرستان شوش همچنین  فعال نمودن یک اکیپ نظارت را امری ضروری دانست و در این زمینه اظهار داشت : کمیته ای متشکل از « فرمانداری ـ جهاد کشاورزی ـ غله ـ تعاون روستایی ـ تعزیرات حکومتی ـ صنعت، معدن و تجارت نیروی انتظامی ـ پلیس راه ـ مرکز بهداشت و انجمن صنفی کشاورزان» راه اندازی شود تا وقتی که 550 کمپاین برای برداشت از دیگر استان ها به شوش می آیند ابتدا از نظر این که آلوده به هر گونه بیماری ناشی از برداشت گندم سایر شهرستان ها نشده باشند نظارت و آزامایش های مورد نیاز صورت گرفته و سپس مجوز برداشت به آنها داده شود .

نجاتی در ادامه به سطح زیر کشور  گندم اشاره کرد و تصریح نمود : پیش بینی می شود از 62 هزار هکتار سطح زیر کشت ، 180هزار تن گندم برداشت شود و از کشاورزان با قیمت مصوب هرکیلوگرم گندم معمولی 13000 ریال و گندم  درم  13300  ریال خریداری خواهد شد.

وی افزود : کاربرداشت گندم شهرستان توسط 550 دستگاه کمباین از اول اردیبهشت ماه آغاز که به مدت چهل و هشت روز ادامه خواهد داشت و توسط کامیون ها که می بایست به فکر 4 میلیون لیتر گازائیل بود تا حاصل دسترنج کشاورزان 10 مرکز خرید انتقال داده شود و دراین راستا 12 اکیپ، کار کنترل و نظارت بر مراکز خرید این محصول را نیز برعهده دارند.

رئیس شورای کشاورزی شهرستان به تصیم اخیرا دادگستری پیرامون  آتش سوزی کاه و کلش اشاره کرد و گفت : کشاورزان از هم اکنون دانسته باشند که امسال بعد از برداشت گندم اقدام به آتش زدن کاه و کلش نکنند چون دادگستری با افرادی که به این هشدار توجهی نداشته باشند برابر قانون برخورد خواهد نمود لذا هم از انجمن صنفی کشاورزان و جهاد کشاورزی و هم از رسانه ی ملی و اصحاب رسانه و مطبوعات انتظار دارم که در این زمینه اطلاع رسانی دقیقی داشته باشند و از طرفی هم از واحد های آتش نشانی شهرداری پنج شهر و شرکت های تولیدی و صنعتی می خواهم که برای آتش سوزی های احتمالی در مزارع از هم اکنون آماده باشند تا در اولین فرصت اقدام به مهار آتش نمایند .

فرماندار شهرستان شوش در بخش بعدی سخنان خود پیشنهاد برگزاری جشنواره ی شروع برداشت را داد و خاطر نشان نمود : پیشنهاد می دهم  برای آغاز برداشت گندم  از کشاورزان سایر استان ها نیز دعوت به عمل آید تا به شکرانه ی برداشت این نعمت الهی جشن باشکوهی برگزار شود .

در ادامه "علیرضا ملک زاده" مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شوش در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از برداشت محصول گندم در سطح شهرستان خواستار همکاری دستگاه های عضو شورای کشاورزی در این رابطه شدو  در بخش نگرانی های خود گفت : نگرانی ما برای برداشت گندم ؛ بعد مسافت است که هزینه های مضاعفی را می بایست متحمل شویم تا گندم ها را از جسر نادری به شهرستان شوش انتقال دهیم .

وی افزود : کمبود چادر هم یکی دیگر از نگرانی های ما در سال جاری است و چون  احتمال بارندگی هست وقتی که گندم ها در مراکز خرید جمع آوری می شوند می بایست بر روی آنها چادر کشیده شود که متأسفانه از این نظر در مضیقه هستیم .

عبدالرحیم رحیمی نیا رئیس انجمن صنفی کشاورزان  نیز در بخشی از سخنان خود به غیر قانونی بودن نرخ مصوب خرید گندم اشاره کرد و حاطر نشان نمود : قیمت گندم می بایست بر اساس نرخ تورم در نظر گرفته می شد و با نزخ 1397 تومان در هر کیلو خریداری می گردید اما اعلام شده که هر کیلو گندم معمولی 1300 تومان از کشاورز خریداری می شود و این خلاف قانون است .

وی افزود : سیکل تحویل گندم  طولانی و ریزش کمباین  زیاد است و می بایست نظارت دقیقی برای جلوگیری از ریزش زیاد به عمل آید .

سپس رئیس اداره ی برق شهرستان شوش  به  خسارت به تیرهای چراغ برقی که گاهاً چوبی هستند و در زمین های کشاورزی نصب شده اند اشاره کرد و گفت ؛ بهترین کار این است که از آتش زدن کاه وکلش جلوگیری شود چون ما هر ساله دچار خسارت می شویم و وقتی هم تیر چراغ برقی به علت سوختگی سقوط کند کشاورزان اجازه ورود ما ادوات ما را هم نمی دهند که انتظار می رود از هم اکنون به کشاورزان گفته شود که از آتش زدن جای گندم خود خود داری کنند .

شایان ذکر است شهرستان  200 و بیست هزار نفری شوش در شمال استان خوزستان تامین کننده ی گندم مورود نیاز بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر مردم کشور می باشد.

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست