04192024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۰۷۱۸2716

اولین جلسه شورای کشاورزی با حضورسرپرست فرمانداری شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 8:30 صبح روز سه شنبه 18 مهرماه1396 اولین جلسه ی شورای کشاورزی با حضور دکتر عدنان غزی سرپرست فرمانداری شهرستان شوش با محوریت « امهال وام های کشاورزان خسارت دیده ی حوادث غیرمترقبه » در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ دکتر غزی در آغاز جلسه  به هدفمند بودن جلسات اشاره کرد و عنوان نمود : من به دنبال تشکیل جلسات و صرفا حرف زدن نیستم بلکه خروجی هر جلسه برای توسعه و آبادانی شهرستان مهم است که در نهایت مردم از ما راضی باشند ، لذا در تمام جلسات به خاطر این که از وقت نهایت استفاده شود ابتدا دبیر گزارشی را مطرح  و سپس بخشداران هر کدام به مشکلات حوزه ی خود پرداخته و رئیس انجمن صنفی مربوط به جلسه نیز گزار خود را ارائه می دهد و سپس هر کسی خواست صحبتی که کارشناسی شده باشد را اجازه گرفته و در حدیک تا سه دقیقه مطرح می کند و در نهایت خودم جمع بندی جلسه را بر عهده خواهم گرفت .


وی در ادامه به محوریت جلسه « امهال وام های کشاورزان خسارت دیده ی حوادث غیرمترقبه » اشاره کرد و خاطر نشان نمود : متأسفانه شهرستان شوش در زمینه ی حق حذب سیل که جلسه ی آن هفته ی گذشته در استان تشکیل شد ؛ شهرستان شوش یکی از شهرستان های ردی پائین جدول بود و نتوانسته اند اعتبارات را جذب کنند و امیدوارم این مشکل را در قالب کشاورزی نبینیم ؛ تأکید زیادی به موضوع کشاورزی دارم چون شوش از نظر کشاورزی یک قطب استراتژیک در سطح کشور است .

مهندس ملکزاده مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شوش ضمن تبریک هفته ی نیروی انتظامی گزارش از روند کشتاورزی ، دامپروری و شیلات شهرستان شوش را تشریح نمود و در این خصوص اظهار داشت : شهرستان شوش دارای « 119 هزار هکتار اراضی آبی است که قریب به60 هزار هکتار آن زیر شبکه های مدرن آبیاری دز ـ کرخه و شاوور ـ 29 هزار هکتار از طریق چاه ها مشروب می شوند و 29هزار و 300 هکتار از طریق پمپاژ مستقیم از طریق رودخانه ها تأمین می گردد ؛»


وی افزود : شهرستان شوش دارای سه رودخانه ی « کرخه ـ شاوور و دز » می باشد و کمتر جایی در کشور سراغ داریم که  وفور و نعمت آب را دارا باشد ، این هم به برکت وجود حضرت دانیال نبی(ع) است .

ملک زاده در ادامه به سایر ارازضی کشوری شوش اشاره کرد و اظهار داشت : 37941 هکتار جنگل و و بیشه  ، 104 هزار هکتار مرتع و حدود 90 هزار هکتار اراضی بیابانی در منطقه داریم  که بخشی از ریزگردهای داخلی به خاطر همین 90هزار هکتار بیابانی است .

مدیر جهادکشاورزی شهرستان شوش سپس تصریح نمود : شهرستان شوش در بحث کشاورزی هم در سطح استان و هم کشور دارای جایگاه ویژه است و 318 هزار تن تولید گندم در سال زراعی گذشته مقام اول کشور را کسب نمودیم و بعد از شوش شهرستان مرودشت استان فارس است که با 48 هزار تن کمتر در ردیف دوم کشوری قرار گرفت و از طرفی بعد از ده سال وقفه کارخانه ی قند شوش در حال احیاء شدن است و به همین منظور 2 هزار هکتار از زمین ها برای کاشت چغندر قنددر نظر گرفته شده است .و در مجموع در بخش کشاورزی با 2 میلیون تن است که معادل 5/14 درصد تولید کل استان خوزستان و معادل 7/1 دهم درصد کل تولید کشور را توانسته ایم به خودمان اختصاص دهیم .


علیرضا ملک زاده سپس به امور دام  پرداخت  و خاطر نشان نمود : ما در شهرستان شوش 3300نفر شتر جایگاه نخست استان ؛ با 16 هزار رأس گاومیش رده ی دوم استان را به خود اختصاص داده ایم . ودر بخش صنایع تبدیلی باید بگویم که کل شهرستان شوش نسبت به این موضوع عقب ماندگی زیادی دارد .

سرپرست فرمانداری شهرستان شوش بر ضرورت احداث صنایع تبدیلی کشاورزی در این شهرستان تاکید کرد و گفت: با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های بالای کشاورزی در شوش احداث صنایع تبدیلی ضروریست. و باتوجه به این که شهرستان شوش یک شهرستان کشاورزی است و پتانسیل های بالقوه ی خوبی در این خصوص دارد باید جلسات مرتب با شورای کشاورزی به صورت مستمر و با خروجی مناسب در جهت حل مشکلات کشاورزان برگزار گردد.


وی گفت: اجرای صنایع تبدیلی به دلیل ایجاد اشتغال پایدار و فراهم آوری ارزش افزوده برای شهرستان بسیار مهم می باشد.

"غزی" با اشاره به طغیان رودخانه دز در فروردین سال 95 و وقوع سیلاب و ایجاد خسارت به کشاورزان گفت: برخی از بانک های شهرستان در زمینه ی جذب اعتبارات برای کشاورزان به خوبی عمل نکرده اند.

وی از مدیران بانک های شهرستان خواست تا دراین خصوص پیگیری جدی را داشته باشند.

وی بر تامین سوخت مورد نیاز ادوات کشاورزی جهت کشت محصولات نیز تاکید کرد و گفت: اداره پخش فرآورده های نفتی شوش با هماهنگی جهاد کشاورزی و بخشداران سوخت مورد نیاز کشاورزان را تامین کنند.

سرپرست فرمانداری شهرستان شوش همچنین از شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان نیز خواست تا ضمن لایروبی زهکش ها و انهار کشاورزی نسبت به اصلاح و ساماندهی کانال های آبیاری غرب کرخه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به آغاز کوچ عشایر به شهرستان شوش گفت: اداراه دامپزشکی با هماهنگی امورعشایر در خصوص ساماندهی ورود عشایر به شهرستان تمهیدات لازم را به عمل آورند.


همچنین مهندس سید جمیل موسوی بخشدار بخش فتح المبین ، پورعاطف بخشدار بخش شاوور ، علی سرپرست بخشدار بخش مرکزی ـ عبدالرحیم رحیمی نیا رئیس انجمن صنفی کشاورزان ، کثیر رئیس امور دام و شیلات ، شفیع خدایی رئیس اداره ی هواشناسی و.... نکته نظرات خود را مطرح نمودند .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست