04262024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۰۹۱۲2872

شورای کشاورزی شهرستان شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 9:10 صبح روز شنبه 11 آذرماه 1396 ، جلسه ی شورای کشاورزی به مدیریت معاونت فرمانداری با محوریت « برداشت محصول ذرت » در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان شوش برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ معاونت فرمانداری شهرستان شوش ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد خاتم انبیاء حضرت محمد مصطفی(ص) و هفته ی وحدت  ، از برگزاری جلسه ای در روز دوشنبه 13 آذرماه 1396 خبر داد و گفت : با توجه به این که قرار است روز دوشنبه با حضور مدیران کل ادارات استان خوزستان  و با حضور نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی  جلسه ای برگزار شود لذا  در جلسه ی امروز اگر موضوع در خصوص « آب ، بذر ، بازار خرید ، سوخت و ... » به بن بست خورد در جلسه ی روز دوشنبه  مورد بحث و بررسی قرار می گیرد .

"عبدالحسن آل کثیر" معاون فرماندار شهرستان شوش ، هدف از تشکیل شورای کشاورزی را استفاده از حداکثر همکاری و نظرات مسوولان کشاورزی در جهت بهبود افزایش کمی و کیفی محصولات و بازاریابی عنوان کرد.


وی مهمترین راه های رسیدن به اهداف شورای کشاورزی را استفاده از ظرفیت های  بخش خصوصی و تشویق آن، تشویق کشاورزان  به کشت های یک پارچه و راهنمایی مردم به حفظ و نگهداری از منابع طبیعی و محیط زیست عنوان کرد.

"آل کثیر" با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با شعار "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" گفت: در این راستا و در جهت تحقق شعار سال باید بخش کشاورزی مورد حمایت جدی قرار گیرد.

وی گفت: با اشاره به اینکه شهرستان شوش یک شهرستان کشاورزی با زمین های حاصلخیز زیادی می باشد که شغل غالب مردم نیز کشاورزی است گفت: این شهرستان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله ذرت و گندم در رتبه ی اول استانی و کشوری قرار دارد.

همچنین "علیرضا ملک زاده" مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شوش گفت: برداشت محصول ذرت دانه‌ای این شهرستان امسال با استفاده از 180 دستگاه کمباین انجام می‌‌شود.

وی افزود: در شهرستان شوش در سال‌جاری 21 هزار هکتار از اراضی مستعد زیر کشت محصول ذرت رفته است که  پیش بینی می‌شود بیش از 140 هزار تن محصول برداشت شود.

صبح امروز نشست شورای کشاورزی شهرستان شوش با محوریت برداشت ذرت به ریاست معاون فرماندار و با حضور جمعی از مسوولان شهرستان شوش در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار گردید.

معاون فرماندار شوش :هدف از تشکیل شورای کشاورزی استفاده از حداکثر  توان مسوولان امر در جهت افزایش کیفی و کمی محصولات کشاورزی است.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان  ضمن تبریک ایام ولادت با سعادت پیامبر اعظم (ص) و پس از اشاره به جایگاه قانونی انجمن صنفی کشاورزان و نقش آن در دفاع از حقوق کشاورزان به کارهای بر زمین مانده بخش کشاورزی و مشکلات مرتبط پرداخت و در همان ابتدای سخن از خبرنگاران خواست فقط به گزارش تشکیل جلسه و صحبت های کلی مسئولین اکتفا ننموده و انتقادها ، مشکلات و چالش هایی را که از طرف انجمن صنفی کشاورزان و با استدلال محکم کارشناسی و قانونی مطرح میشود را نیز منعکس نمایند .

در ادامه رحیمی نیا مطالب مهمی را بطور مستدل و قاطع مطرح و خواستار جواب مسئولین شهرستانی و استانی در این زمینه شد و لزوم ذکر این مطالب را در مصوبات جلسات یادآوری نمود. و در این خصوص به موارد زیر اشاره کرد :

1 ـ پنچ برابر شدن اجاره بهای اراضی دولتی و لزوم تعدیل  آن و ضرورت اقدام برای واگذاری قطعی این اراضی به کشاورزان  طبق مصوبه شورای انقلاب در سال 58

2 ـ کسورات غیرقانونی از وجه ذرت کشاورزان تحت عنوان هکتولیتر و کسر کامل افت مفید و ضرورت بازپرداخت آن با توجه به اثبات این حق کشاورزان در بازرسی کل استان توسط این انجمن.

3 ـ آب بهاء :ضرورت رعایت نرخ عادلانه آب بخصوص با توجه به میانگین عملکرد تولید محصولات مختلف در اراضی آبخور رودخانه های شهرستان برای مثال آب بهاء اراضی آبخور رودخانه شاوور بر اساس عملکرد آن منطقه باید تعیین شود و موضوع قراردادهای فصلی نیز لازم است ساماندهی شده و با توجه به گذشت چندین سال از این موضوع به قراردادهای دائمی تبدیل شوند.

4 ـ لایروبی زهکش ها در مناطق مختلف شهرستان و لایروبی رودخانه شاوور و لزوم تعمیرات شبکه های آبیاری از جمله W1R29 و W1L35 و ...

5 ـ ضرورت اعلام نرخ تضمینی محصولات از جمله گندم در زمان قانونی (ابتدای سال زراعی),  همچنین واقعی نمودن نرخ های تضمینی با توجه به هزینه هایی که کشاورزان برای تولید انجام میدهند .

6 ـ کمبود بذر گندم : « تحمیل هزینه اضافی به کشاورز ، نارضایتی کشاورزان  و احتمال استفاده از بذر بی کیفیت و در نتیجه تولید گندم بی کیفیت می شود . »

7 ـ ذرت  : « با توجه به نرخ تورم اعلامی از طرف دولت که 9% می باشد افزایش 2.7درصدی قیمت ذرت غیر قانونی می باشد ـ ضرورت محاسبه 50% افت مفید برای ذرتکاران و غیرقانونی بودن کسر کامل آن با توجه به قوانین استاندارد ـ لزوم معرفی سریع ذرتهای تحویلی به سامانه بورس تا فروش آنها در تابلوی بورس به سرعت انجام گردد و پول اولیه به حساب کشاورز واریز انجام گردد وهمچنین لازم است اعتبارات لازم برای پرداخت مابه التفاوت پول ذرت تأمین گردد.»

8 ـ صندوق بیمه محصولات کشاورزی : « اشکال در قرارداد ها و قوانین ـ  دیرپرداخت شدن غرامت ها و اشکال در محاسبه خسارت ها  . »

9 ـ سؤال از رئیس اداره برق شوش در خصوص افزایش پول برق چاه های کشاورزی با اشاره به اعتراض کشاورزان

10 ـ لزوم اسکان عشایر مهاجر در محل های مناسب بخصوص اراضی که بعنوان مرتع در نظر گرفته شده و نظارت لازم جهت جلوگیری از وارد شدن خسارت به مزارع و تأسیسات آبیاری  و ...

شایان ذکر است سپهوند مدیر تعاون روستایی  و اسکندری نماینده پشتیبانی امور دام نیز نکته نظرات خود را مطرح نمودند .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست