03292024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۷۲۴3451

با حضور مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان ؛ جلسه توسعه ی زراعت درخت آکالیپتوس برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 10 صبح روز سه شنبه 24 مهرماه 1397 با حضور مهندس احمد مطیعی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان و روئسای شهرستان ها ؛ جلسه ی توسعه ی زارعت رخت آکالیپتوس رقم« کامالدولنسیس» در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان شوش برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ دکتر سید راضی نوری نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی ضمن عرض خیر مقدم به مدیر کل و روئسای ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شوش عنوان نمود : با توجه به نابودی جنگل ها  با تغییر کاربری به مناطق مسکونی و یا آتش سوزی  و هم چنین استفاده ی بی رویه از چوب ؛ مهندس حمدانی مدیر عامل کشت و صنعت تخته ی فشرده ی پاک چوب  با کاشت  نهالستان آکالیپتوس به عنوان یک جنگ مصنوعی  و به منظور استفاده برای ساخت  تخته های فشرده ؛ راهی به عنوان  الگو قرار دادن است و امیدوارم  شاهد روز افزون کشت این نوع درخت باشیم .


وی افزود : با توجه به بالا رفتن  نرخ ارز ، مسئولین متابع طبیعی موضوع عقد قرارداد  خرید چوب  را در دستور کار خود قرار دهند تا در آینده  شاهد کشت و رونق دادن اقتصاد چوب در استان خوزستان و شهرستان شوش باشیم .

دکتر عدنان غزی فرماندار شهرستان شوش در آغاز سخنان خود به نعمت های طبیعی در ایران اشاره کرد و تصریح نمود : وقتی که خداوند  به ما نعمت هایی چون « دریا ، آب ، رودخانه ، کوه ، جنگل و مراتع » را هدیه داده است  ما در سیاست اول باید از این منابع طبیعی حفاظت کنید و علاوه بر حفظ این منابع  وظیفه ی احیاء جنگل و مراتع را نیز بر عهده داریم  چون  درختان  شش های  جنگل هستند  که همین درختان  یک هوای کاملا پاک را به ما هدیه می دهند .


وی افزود : توسعه ی جنگل ها  سومین رسالت خطیر منابع طبیعی است  که باید این نعمت ها  را پاس بداریم و بهترین بهره برداری را از این منابع طبیعی داشته باشیم .

فرماندار شهرستان شوش در پایان به فلسفه ی برگزاری این جلسه اشاره کرد و گفت : «بحث و بررسی در مورد توسعه ی زراعت درخت آکالیپتوس برای تولید چوب توسط مهندس حمدانی  که در حوزه ی اشتغال زایی  و رسیدن به خودکفایی  و ریشه کنی  ریزگردها  » اهداف برگزاری این جلسه هستند  و ما در یک سیاست کلی در « کشور ، استان خوزستان و شهرستان شوش »  باید حرکت کنیم و این حرکت باید اصولی و عقلانی باشد .

سپس مهندس حمید حمدانی مدیر عامل شرکت کشت و صنعت گروه صنعتی پاک چوب ضمن تشکر از دکتر نوری نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای ، دکتر عدنان غزی فرماندار شهرستان شوش و مهندس احمد مطیعی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان و روئسای شهرستان ها به تاریخ تأسیس شرکت اشاره کرد و گفت : شرکت در بهمن ماه سال 1394 فعالیت خود را به منظور صیانت از « منابع ملی، توسعه اقتصادی، اشتغالزایی، جلوگیری از خروج ارز و خودکفایی» در زمینه تأمین مواد اولیه ی صنایع چوب کشور و اوراق فشرده چوبی MDFآغاز کرده است و در این راستا اقدام به کشت دو میلیون نهال اکالیپتوس در اراضی این مجموعه نموده است .


وی افزود :  با توجه به تحقیقات به عمل آمده در خصوص زراعت چوب بر روی گونه  های مختلف درختان جنگلی بومی و غیر بومی  ؛ گونهذ ی آکالیپتوس رقم « کامالدولنسیس» به عنوان  درختی با سرعت رشد بسیار بالا ؛ سازگار با شرایط اقلیمی منطقه ، مقاوم در برابر شوری خاک ، مقاوم به کم آبی و تولید کننده ی چوب مناسب با کمترین هزینه ی نگهداری و بالاترین سطح سوددهی مورد توجه قرار گرفته است .

مهندس حمدانی سپس به مزایای کشت اکالیپتوس برای زراعت چوب اشاره کرد و گفت : «  رشد سریع و کوتاه بودن دوره بهره برداری با توجه به هدف کاشت ـ مصرف های متنوع شامل (تیر، خمیر کاغذ، ستون، چوب صنعتی، ابریشم مصنوعی و تراورس) ـ قابلیت کشت در اراضی فقیر و خاک هایی که برای کشاورزی مناسب نیستند. ـ استفاده به عنوان بادشکن در حاشیه مزارع آسان بودن تکثیر حفاظت از حاشیه رودخانه ها، جاده ها و ایجاد تفرجگاه ـ  مقاومت به خاک های شور و قدرت تجدید حیات پس از آتش سوزی ـ  مصارف دارویی (با ارزش اقتصادی بالا) و  کاشت، داشت و برداشت درخت اکالیپتوس» از عمده ترین مزایای این گونه است .


مدیر عامل شرکت کشت و صنعت گروه صنعتی پاک چوب در ادامه به کاشت پاییزه ی درخت آکالیپتوس اشاره کرد و خاطر نشان نمود : در کشت پاییزه می توان از اواخر شهریور تا اواخر مهرماه بذر اکالیپتوس را در خزانه کشت نمود. کاشت بهاره نسبت به کاشت پائیزه ترجیح داده می شود، چون در اوائل بهار شرایط دما برای سبز شدن بسیار مناسب است و در طول تابستان و پاییز تا زمان انتقال به عرصه (اواسط دی تا اواخر اسفند همان سال به دلیل فرصت کافی و شرایط مطلوب، نهال ها از رشد خوبی برخوردار خواهند شد.


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست