03292024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۷۱۹3436

همایش شعر عاشورایی اقوام شهرستان شوش در بقعه ی امامزاده عبدالله (ع) و دعبل خزایی برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 20 چهارشنبه 18 مهرماه 1397 همزمان با اولین شب ماه صفرالحرام 1440 هجری قمری به منظور مودت ، همدلی و همبستگی هر چه بیشتر اقوام ساکن در شهرستان شوش ، اولین همایش شعر عاشورایی اقوام در بقعه ی متبرکه ی امام زاده عبدالله بن علی(ع) و دعبل خزایی برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ دکتر عدنان غزی فرماندار شهرستان شوش ضمن قدردانی از برگزارکنندگان همایش ؛ از دست اندرکاران « شهرداری ، شورای اسلامی شهر شوش ، فاطمه ی دیناروند سرپرست پیشین و علی عبدی نسب سرپرست جدید اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش و اعضای شورای تأمین ؛ مهدی ناصری مدیر اجرایی این همایش »  همکاری های امام جمعه ، نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی قدردانی می کنم .

وی در ادامه به نکاتی در مورد شعر اقوام اشاره کرد و گفت : رنگین کمان اقوام ما در شهرستان شوش شکل گرفته و نمادی بسیار زیبا برای تمام کشور ترسیم نموده است ؛ این رنگین کمان از قومیت های « لر ، عرب ، بختیاری ، لک ، کرد ، دزفولی و شوشتری » تشکیل شده است ؛ البته  تمام ایران با چنین رنگین کمان هایی مواجه است اما هفت زبان و گویش در کنار هم با صلح و صفا و یکدلی زندگی کردن در کمتر جایی  یافت می شود . و به همین منظور در سطح مدیریت شهرستان تصمیم گرفتیم که دعوت از شاعران تمام اقوام ؛ این همایش شعر عاشورایی اقوام را برگزار نماییم ، این همایش را می توانستیم به صورت جشنواره در چندین مرحله برگزار نماییم  هر چند در طول تاریخ ایران اسلامی به صورت کاملا مسالمت آمیز در کنار هم زندگی می کنند اما در نظر داریم این اقوام در شهرستان شوش از ادبیات همدیگر بهره مند شوند .


دکتر غزی افزود : اذبیات خیلی از کشورهای جهان را مطالعه کرده ام ؛ حتی  به خاطر ادبیات غنی « فیودور داستایفسکی » و « آنتون چخوف» ؛  اختصاصا سفری به روسیه داشته ام ؛ وقتی که شعر مقاومت را مطالعه کنید می بینیم که گاهی وقت ها افتخاراتی برای خود ترسیم می کنند که شاید نصفی از این افتخارات ساخته و پرداخته ی ذهنشان باشد . اما وقتی افتخارات مذهبمان را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم در می یابیم که زمین تا آسمان با آنها فاصله داریم و فاصله ی برتری و فضل بر آنها مشهود است .

فرماندار شهرستان شوش در ادامه به شعر عاشورایی پرداخت و خاطر نشان نمود : واقعه ی دهم محرم وقتی مورد بحث و بررسی قرار می دهیم ؛ مرا وا می دارد که چند خواسته از شعرا داشته باشم  ؛ اول این که واقعه ی عاشورا را در ذاتش باید مورد مطالعه قرار دهید تا بدانید چه اتفاقات و وقایعی در آنجا رخ داده است ؛ بدانیم چرا ما این همه به این موضوع باید بپردازیم ؟ این واقع را دقیق مورد بحث و بررسی قرار دهیم ؛ دوم این که بدانیم ناقل این رسالت چه کسانی بوده اند ؛ در حال حاضر اگر در آن سر دنیا اتفاقی بیافتد از طریق شبکه های تلویزیونی و یا رسانه های جمعی ، فضای مجازی و یا تلفن  با آن رویدادها و اتفاقات آشنا خواهیم شد اما باید ببینیم که 1379 سال پیش چه کسی توانسته است این وقایع را به جامعه منتقل کند و چه کسی توانسته است کربلا را زنده نگه دارد .


وی افزود : تا آنجایی که وقت داشتم و از حوزه ی ادبیات این وقایع را مطالعه کرده ام ؛ و دیدم ؛ شعرای « عرب ، فارس و حتی شعرای لاتین » به این موضوع پرداخته اند ؛ متوجه شدم جایگاه کربلا شاید مورد اغمال ما مسئولین از نظر ادبیاتی قرار گرفته است . وقتی شخصی نظیر « ماهاتما گاندی » که رهبر یک کشور 700 میلیون نفری  در آن زمان بود ؛ در باره ی امام حسین(ع) واژه ای را می گوید که تا روز قیامت باید آویزه ی گوشمان باشد «اگر ما یک حسین مثل شما داشتیم ، جهان را با یک انفجار انقلابی مواجه می کردیم» البته من این را بارها گفته ام ؛ ایکاش الان ماهاتماگاندی زنده بود و این حرکت میلیونی اربعین را مشاهده می کرد و پی می برد که ما این کار را داریم انجام می دهیم .اما در بحث « شعر ، فرهنگ ادبیات و فرهنگ عاشورا » شعرا بهترین دور را می توانند نقش آفرینی کنند  ، با هر زمان و یا گویشی که می خواهد  شعر بسراید .شاید بعضی از زبان ها آن نفوذ بین المللی را داشته باشند . مهم این است که اشعار سروده شده باید خوانش شوند . ما خیلی وقت ها در کنگره ها قصیده ای جدید تولید می شد واقعا باید افتخار کنیم .



فرماندار شهرستان شوش در خصوص نخستین همایش  شعر عاشورایی اقوام اظهار داشت : وقتی که شاعران از ما پولی دریافت نکرده اند ؛ وقتی  ایده و تفکر خود را با استفاده از خودکار روی برگه ای سفید می نویسد ما در این جشنواره باید به این شاعران فرصت دهیم که تمام اشعار خود ر ا خوانش کنند حتی اگر زمان آن تا ساعت یک بامداد به درازا کشیده شود ما باید حضور داشته باشیم .لذا انتظار داریم شاعران ما در حوزه های « فرهنگ عاشورایی ، فرهنگ رمضانی ، فرهنگ 19 رمضان ؛ فرهنگ شهادت ائمه ی اطهار(ع) ، فرهنگ مقاومت شهدا ، جانبازان ، ایثارگران ، آزادگان  و در مجموع فرهنگ ایثار و شهادت و فرهنگ مقاومت و پایداری» را شعر بسرایند و این اشعار را نسل اندر نسل منتقل نمایند .

علی عبدی نسب سرپرست جدید اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ضمن قدردانی از حمایت ها و پشتیبانی های دکتر محمد مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان ، دکتر سید راضی نوری نماینده ی مردم شریف شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی و دکتر عدنان غزی فرماندار شهرستان شوش ، اظهار نمود : آنچه که تمام قائده های نظامی و سیاسی را به هم زد خون سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و شهدای  به طبع از آن بود که شاعران اهل بیت(ع) در ابیات خود به خوبی به آن اشاره کردند .


وی در ادامه به جمله ای از بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد  و گفت : مقام عظمای ولایت می فرماید « هیچ تفکری در تایخ ثبت نخواهد شد مگر این که با فرهنگ و هنر آمیخته باشد » و من با تأسی از همین جمله ی گهربار و بالا بودن سطح کیفی این همایش قول مساعد می دهم در صورت حمایت ها و پشتیبانی همه ی دستگاه ها تحت عنوان شورای فرهنگ عمومی و خصوصا دکتر غزی فرماندار و دکتر نوری نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی و دکتر جوروند مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان سال به سال این همایش را توسعه داده و سطح آن جشنواره و گستره ی آن را به ملی و بین المللی برسانم .با توجه به این که شعر نسبت به سایر هنرها بهتر و بیشتر می تواند هم وسیله و هم رسانه ی مناسبی برای اعلام وحدت ، مودت و اخوت باشد و لذا تصمیم بر این گرفته شد تا با همکاری ادارات ، نهادها و ارگان ها و اهتمام شاعران عزیز همایشی تحت عنوان « همایش شعر عاشورایی اقوام » در این مکان مقدس برگزار شد .که جا دارد از مدیریت اداره ی اوقاف و امورخیریه به خاطر در اختیار گذاشتن مکان و نیروی انتظامی به خاطر نظم بخشیدن و بر قراری امنیت به صورت ویژه تشکر و سپاس گزاری به عمل آورم .


سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش در ادامه به مطرح کردن شاخصه ها و مؤلفه های شهرستان شوش از دیدگاه  اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان و هم چنین وزارت اشاره کرد و تصریح نمود : وقتی در سطح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ؛ شوش را از هرنظر شهری غنی می دانند ما باید بتوانیم با استفاده از شاعران و سایر هنرمندان در تمام بخش های فرهنگی و هنری ؛ به تولید آثار فاخر روی آورده و این آثار را به دیگر استان ها صادر نماییم . که به عنوان مثال می تواند که مرتضی حیدری آل کثیر شاعر اهل بیت(ع) که توفیق مشاعره با مقام معظم رهبری را داشته است نباید گمنام بماند بلکه آثار ایشان می بایست در دیگر استان ها ارسال گردد که علاقه مندان به هنر  بیش از پیش با این چهره ی کشوری آشنا گردند و یا عزیزانی از همین شهرستان که در استان قم به اجرای تعزیه  می پردازند اما گمنام مانده اند .


وی در پایان از «حیدر کاظمی قاری قرآن ، گروه سرود آوای بی صدا ، مهدی ناصری مدیر اجرایی همایش، آرش خصافی ، امیر حسین حیوری و چارافر مسئول سیتم صوتی و امور تدارکات و پرسنل اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی» قدردانی نمود .


سپس شاعران برگزیده از جمله « سید فرج دنیناوی ، استاد غلام میرشکاک ، مرتضی حیدری آل کثیر ، رضا کرمی ، رحمن ایزدی ، جاسم فتلاوی ، مسلم زهیری و عبدالکاظم حمیداوی» به مجری گری مسلم ناصری ، به خوانش سروده های خود به زبان « فارسی و عربی و گویش لری » پرداختند .


 

از دیگر برنامه های این همایش می توان به اجرا سرود مذهبی حضرت زینب (س) توسط گروه سرود آوای بی صدا به کارگردانی زینب بالویی و اهدا لوح تقدیر به شاعران اشاره نمود که در این راستا ادای احترام دکتر غزی فرماندار شهرستان شوش به استاد غلام میرشکاک قابل تحسین بود . 

 


 

شایان ذکر است دکتر علی عفراوی طرفی از داوران جشنواره ی بین المللی شعر رضوی به زبان عربی مهمان ویژه ی این همایش بود .


 

لازم به توضیح است در سال های قبل همایشی تحت عنوان شعر ناله های فرات در شهرستان شوش برگزار می شد که سطح و گستره ی آن تا ملی پیش رفت اما به دلیل  وضعیت اقتصادی سال به سال سیر نزولی خود را طی نمود تا این که سال 1396 به صورت داخلی و با حضور جمعی از شاعران شوشی برگزار شد و با توجه به این که از روز پنجشنبه 19 مهرماه 1397 وارد ماه صفرالحرام می شویم بعید است این همایش  در سالجاری اجرا شود و همایش شعر عاشورایی اقوام  در واقع این خلع را توانست به خوبی پر کند .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست