04192024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۰۷۰۹2695

تعزیه ی روز عاشورا در روستای عمله سیف برگزار شد

احمد معین خبرنگار شوش نیوز

همزمان با 70 منطقه از شهرستان شوش؛ تعزیه ی روز عاشورا ؛ یکشنبه9مهرماه1396 در میدان روستای شهید دانش(عمله سیف) برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ این تعزیه توسط اهالی شریف و ولایتمدار مدار عمله سیف اداره و از تشریک مساعی سایر تکایای مذهبی موجود در روستا هر ساله در هر چه بهتر برگزار کردن آن بهره می برد.

در سالهای اولیه تعزیه ی عمله ی سیف توسط دکتر محمد جوروند مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کنونی خوزستان  تأسیس و کارگردانی می شد که پس از رفتن ایشان به دلیل مسائل کاری ، اکنون تعزیه به صورت هیات امنایی اداره و کارگردانی می شود.


شایان ذکر است ؛ این تعزیه از سال 1381 به همت کلیه اهالی  روستا تاسیس و تا کنون به حول قوه الهی و مددجویی از صاحب اصلی آن سید و سالار شهیدان، ادامه داشته ، لازم به یادآوریست که از بدو تاسیس تا کنون گاها تعدادی از شبیه خوانان به دلایل هنری و کوچ از محل مثل نقش آقا سید الشهدا (ع)  و حر و حضرت زینب(س) و همچین تعدادی از اصحاب ایشان تعویض می شدند .

اما در سال 1396 افراد زیر نقش آفرینی نمودند :

اولیاء :

غلامرضا بالویی « (شبیه امام حسین(ع) » ـ رحمان بیات «شبیه ابوالفضل العباس(ع) » ـ امید بالویی « شبیه بالویی « شبیه حضرت علی اکبر(ع) » ـ حاتم کعبی« شبیه  حضرت قاسم ابن الحسن(ع) » ـ جلیل چنانی (شبیه حضرت زینب(س) »رامین دیناروند « شبیه حضرت سکینه(س) » ـ سپهر بالویی « شبیه حضرت عبدالله(ع) »  محمد ذبیح و ابوالفضل عطایی« در نقش طفلان حضرت زینب(ع) » ـ  ـ علی دیناروند « در نقش حر ابن یزید ریاحی» ـ امیر دیناروند ، علی دیناروند و احمد حمیدی « در نقش برادران قمر بنی هاشم » ـ پیروز علیدوستی ، ابراهیم سگوند و موسی نجاتی « به ترتیب در نقش ـ برادر ـ فرزند و غلام حر ابن یزید ریاحی » .


اشقیاء :

حمید دادستان « در نقش عمر ابن سعد » ـ عبدالحسین رسته خاک « در نقش شمر ابن ذوالجوشن » ـ محمد شوهانی « در نقش حرمله » ـ کریم دیناروند « در نقش ابهر ابن کعب » و ....


تحلیل :

هیئت امنای این تعزیه با خبرنگار ما جهت ورد به میدان همکاری نکرد و در نتیجه نتوانستیم عکس هایی که در وصف این خبر باشد را خلق نماییم لذا از عکس های آرشیوی استفاده شده است .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست