03292024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۴۲۹3273

نماز جمعه ی این هفته ی شوش به توسط حجت الاسلام عبدالرزاق غرباوی برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

بعد از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط محمدرضا تریچی و قرائت اذان ظهر توسط مصطفی کاظمی ، نماز جمعه ی 29 تیرماه 1397 که مصادف است با روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی(ع) ، شاهچراغ ؛ به توسط حجت الاسلام عبدالرزاق غرباوی امام جمعه ی موقت در مصلای شوش برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ، امام جمعه ی موقت شهرستان شوش ضمن توصیه ی خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی ، خطبه ی اول را به مدت 22 دقیقه به فراز ششم از دعای هشتم صحیفه ی سجادیه اختصاص داد و گفت : « اللهم اني اعوذ بك من هيجان الحرص و سوره الغضب و غلبه الحسد و ضعف الصبر و قله القناعه و شكاسه الخلق و الحاح الشهوه و ملكه الحميه و متابعه الهوي و مخالفه الهدي و سنه الغفله و تعاطي الكلفه و ايثار الباطل علي الحق.و الاصرار علي الماثم، و استصغار المعصيه و استكبار الطاعه و مباهاه المكثرين و الازراء بالمقلين، و سوء الولايه لمن تحت ايدينا، و ترك الشكر لمن اصطنع العارفه عندنا. »

وی افزود : امام علی(ع) در دعاي هشتم، از چهل نوع گرفتاري و بلاي گوناگون به خدا پناه برده است كه ده نوع آن را در اين فراز آورده ايم كه اولين طغيان حرص است ؛ بلايي بي پايان و گرفتاري دايمي اي كه ملازم انسان است.


حجت الاسلام غرباوی به صفت بدخلقی و بد اخلاقی اشاره کرد و تصریح نمود : چه بسا یک فرد که نماز میخواند ، روزه می گیرد و در مجموع واجبات و مستحبات را انجام می دهد اما  به واسطه ی بد رفتاری و بد اخلاقی با مردم ،خداوند اعمال او را قبول نمی کند و در مقابل  یک فرد که ذلیلانه زندگی می کند اما با اخلاق خود نزد مردم قابل احترام است خداوند بر او سخت نگیرد . »

خطیب موقت نماز جمعه ی شهرستان شوش به حکایت زنی که با همسایگان و شوهرش بد رفتاری می کرد اشاره کرد و خاطر نشان نمود : فردی نزد رسول اکرم(ص) رفت و گفت : « زنی در این دیار هست که نمازش را به وقت مسی خواند ، نماز شب را به جا می آورد و علاوه بر واجبات ، مستحبات را نیز راعایت می کند اما با همسایگان و شوهرش بد رفتاری می کند و زبانش همیشه تلخ است ، نظر شما چیست ؟ حضرت محمد(ص) فرمود : « چنین زنی هر چند عبادات خود را انجام می دهد اما به خاطر بدرفتاری با همسر و همسایگان ؛ تمام اعمالش سودی برایش ندارد . »

وی افزود :  خلق عبارت از هيات نفساني خاصي است كه انجام عمل را بسيار ساده مي كند؛ مثلا كسي كه داراي خلق سخاوت است، به راحتي از اموال خود بذل و بخشش مي كند، و يا كسي كه داراي خوي شجاعت است، به آساني در جريان هاي ترس آور اقدام مي كند. لذا اگر كسي بدخلق بود، علي الدوام رفتار او به طور عادي موجب آزار خود او و ديگران است و در نهايت، شخص را مستوجب عذاب الهي مي گرداند. پیامبر اعظم(ص) بعد از هر نماز  صدبار استغفار می خواند  در حالی که پیامبر بالاترین اخلاق و رفتار  و کردار را داشته است وقتی از ایشان دلیل استغفار را پرسیدنذد ، فرمود « مگر حضرت یونس پیامبر نبود  ، پس چرا گرفتار شد و به کام نهنگ افتاد ؟


غرباوی در پایان خطبه ی اول به فراز ششم از دعای هشتم صحیفه ی سجادیه اشاره کرد و اظهار داشت : اين فراز از دعا، شامل پناه بردن به خدا از سو خاتمه است كه هرگز قابل تحمل نيست. در روايتي آمده كه از امير مؤ منان حضرت امام علی(ع) سئوال شد كه شقي ترين اشقيا كيست ؟ فرمودند: « من باع دينه بدنيا غيره ///  كسي كه دينش را به دنياي غير بفروشدقرآن كريم نيز اشقي الاشقيا را كسي دانسته كه نصيب آتش جهنم شود: « فاما الذين شقوا ففي النار.» لذا بايد دانست كه امروز، روز عمل و حركت و شتاب و دعاست ؛ امروز روزي است كه مي توان به در خانه خدا رفت و براي آينده خود كاري كرد؛ زيرا فردا باز آمدنت نيست، چو رفتي رفتي و چون رفتي، جز حرمان نخواهي برد و جز حسرت نخواهي داشت.

حضرت در اين فراز از دعا از تمامي آفاتي كه در طول دعا و علي الخصوص در فراز آخر برشمرده اند به خدا پناه مي برند و در انتها به جهت استجابت دعاي مقدم بر محمد (ص) و آلش درود مي فرستد كه چنان كه گفتيم حتمي الاجابه است و با دعا بر تمامي مؤ منين و مؤ منات كلام خود را در درگاه ارحم الراحمين به پايان مي رساند!

حجت الاسلام عبدالرزاق غرباوی امام جمعه ی موقت شهرستان شوش در خطبه ی دوم ابتدا به ولادت با سعادت هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) اشاره کرد و گفت : علی بن موسی الرضا ملقب به « رضا و ابوالحسن»هشتمین امام شیعیان دوازده امامی بعد از پدرش حضرت موسی کاظم (ع) و قبل از پسرش حضرت محمد تقی(ع) می‌باشد. علی بن موسی « در یازدهم ذوالقعده ی سال ۱۴۸ هجری قمری در شهر مدینه از نجمه خاتون ( برده‌ای از مغرب یا شمال آفریقا بود که مثل حمیده همسر حضرت امام جعفرصادق (ع) خریداری و آزاد شده بود تا به ازدواج موسی کاظم در بیاید.)  متولد شد.»


امام جمعه ی موقت شهرستان شوش سپس به 20 سال امامت امام رضا(ع) در دوران خلفای عباسی اشاره کرد و تصریح نمود : 10/ده سال از امامت امام رضا در دوره ی أبو جعفر هارون بن محمد المهدی بن أبی جعفر المنصور یا هارون‌الرَّشیدالاهوازی مشهور به هارون الرشید پنجمین خلیفه ی دوران عباسی ؛ 5 /پنج سال در دوره ی  ابوعبدالله محمد امین ششمین خلیفه ی این دودمان و 5/  پنج سال در دوره ی  ابوالعباس عبدالله مَأموُن پسر هارون‌الرشید ، هفتمین و بزرگ‌ترین خلیفه ی  عباسی  سپری شد . در این دوره ، خلفای عباسی با مشکلات عمده‌ای از جمله شورشهای شیعیان مواجه بودند. مأمون به دنبال راهی برای پیروزی بر این شورشها  بود که تصمیم گرفت امام رضا(ع) را در حکومت دخیل کند، و به همین منظور پست ولیعهدی را به عهده ی  او گذاشت.

وی افزود : پس از استقرار امام در مرو، مأمون قاصدی به خانه ایشان فرستاد و پیشنهاد داد که من می‌خواهم خودم را از خلافت خلع کنم و آن را به تو سپارم و از وی خواست که نظرش را در این باره بگوید. امام به شدت با این کار مخالفت کرد. پس از این، مأمون از وی خواست که ولایتعهدی پس از خودش را به او واگذار نماید. باز امام مخالفت شدید کرد. مأمون امام را به خانه خویش فراخواند و در جلسه‌ای که غیر از او و امام رضا و فضل بن سهل ذوالریاستین کسی دیگر نبود به او گفت: من می‌خواهم امور مسلمانان را به تو واگذارم و شانه از این مسؤولیت خالی کنم. امام رضا (ع) فرمود : « تو را به خدا! تو را به خدا! من نه تحمل این کار را دارم و نه توانایی انجامش را.» مأمون گفت: من ولایتعهدی پس از خودم را به تو می‌سپارم. امام (ع) فرمود : « مرا از این امر معاف بدار.» در این هنگام مأمون سخنی با شائبه تهدید به زبان آورد و گفت: عمر بن خطاب، شورای شش نفره را تشکیل داد که یکی از اعضای آن، جد تو امیرالمؤمنین حضرت علی بن ابی طالب (ع) بود و عمر شرط کرد که هرکدام از آنها مخالفت کرد گردنش زده شود. چاره‌ای نیست جز اینکه آنچه از تو می‌خواهیم بپذیری که من گزیری از آن نمی‌یابم. امام (ع) فرمود : « پس من می‌پذیرم بدین شرط که نه فرمان دهم و نه بازدارم، نه فتوا دهم و نه قضاوت کنم، نه کسی را به کاری گمارم و نه عزل کنم و نه چیزی را از جایگاهش تغییر دهم. »مأمون، شرط او را پذیرفت . بدین طریق، مأمون در روز دوشنبه هفتم رمضان سال ۲۰۱ هجری قمری با امام رضا به عنوان ولیعهد پس از خود بیعت نمود و مردم را بجای لباس سیاه،  سبزپوش کرد و فرمان آن را به اطراف و نواحی نوشت و برای امام رضا (ع) بیعت گرفت و به نام وی بر منبرها خطبه خواندند و دینار و درهم به نامش سکه زدند و همه لباس سبز پوشیدند .


خطیب موقت نماز جمعه ی شهرستان شوش در دومین موضوع خطبه ی دوم گریزی به بیانات مقام عظمای ولایت در روز یکشنبه 24 تیرماه 1397 با رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت زد و خاطر نشان نمود : مقام معظم رهبری با تأکید بر توانایی کشور برای عبور از مشکلات اقتصادی با برخورداری از روحیه انقلابی و مجاهدت، کار و تلاش شبانه‌روزیِ مسئولان و همکاری و همراهی آحاد مردم، شرایط و الزامات استمرار پیشرفت و حرکت پر شتاب به سمت اهداف را بیان کردند. و فرمودند « حرف زدن رو در روی مسئولان با مردم و بیان شرایط» امری ضروری است ، باید مشکلات را با مردم در میان بگذارید و ضمن ارائه اقدامات خود، نقشه دشمن را برای آنها تبیین کنید.

وی افزود : «جدی گرفتن سیاستهای اقتصاد مقاومتی»، «اقدام بهنگام و علاج واقعه قبل از وقوع» ،  « تقویت بخش خصوصی» ،  «ضرورت برخورد قاطع با متخلفان» ، « نشان دادن اقتدار در مقابل بیگانگان به ویژه آمریکایی‌ها امری لازم است و این کار باید به هنگام، صریح و قاطع انجام شود.» ، «دنبال کردن جدی کارها با استفاده از امکانات و توانایی‌های کشور» ، « لزوم گسترش روزافزون دیپلماسی و ارتباطات خارجیبه جز موارد معدودی همچون امریکا، روابط کشور»و «مبارزه واقعی با فساد» ، محورهای اصلی و مهم بیانات مقام معظم رهبری بود که به رئیس جمهور و هیئت دولت گفته شد .که در واقع  رعایت کردن موارد اشاره شده ، لزوم تهیه  ی نقشه  ی راه اقتصاد کشور است که مردم  با اجرای آن باید احساس آرامش و ثبات کنند.

حجت الاسلام غرباوی در ادامه به 5 مرداد سالروز برگزاری اولین نماز جمعه در کشور جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و اظهار نمود : پیشنهاد برگزاری نمازجمعه توسط مجاهد نستوه مرحوم آیت‌الله طالقانی ارائه شد و حضرت امام‌خمینی(ره)، این مهم را به خود ایشان سپردند و بدین ترتیب: در 5 مرداد 1358 برابر با سوم رمضان سال 1399 یعنی « 38 سال و 11 ماه و 24 روز پیش ، البته تا روز 5 مرداد 1397 » اولین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به امامت این عالم ربانی در دانشگاه تهران برگزار شد. واگذاری این تکلیف عظیم و سنگین در آن برهه ی حساس بر عهده  ی آیت‌الله طالقانی که زبان گویایی برای بازگو نمودن حقایق داشت، امری خطیر به حساب می‌آمد. انبوه جمعیتی که در آن روز تکبیر گویان به نماز جمعه هجوم آوردند، در واقع سنگ بنای یکی از مهمترین عوامل حفظ و تداوم انقلاب بود و از آن پس نماز جمعه در کوران حوادث و بویژه در رابطه با پشتیبانی همه‌جانبه جنگ تحمیلی، نقشی بسیار ارزنده و انسانی ایفا کرد و در حال حاضر در 900 نقطه ی کشور نماز جمعه اقامه می گردد .

امام جمعه ی موقت شهرستان شوش در ادامه به ابراز رضایتمندی دایر نمودن میز خدمت در شبستان مصلای نماز جمعه اشاره کرد و گفت : طی سه هفته ی متوالی روئسای ادارات « برق ، ابفای شهری ، گاز و شهردار شوش » پاسخگویی سئوالات  و رسیدگی به شکایات مردم بودند که جا دارد از فرماندار شهرستان شوش به خاطر حسن همکاری با ستاد برگزاری نماز جمعه قدردانی خود را به عمل آورم و البته امیدوارم مسئولین قول هایی که به مردم می دهند در اولین فرصت به آنها عمل کنند تا این میز خدمت روز به روز باعث مودت و همدلی بین مردم و مسئولین باشد .


وی در ادامه فاجعه ی خونبار منا و سئوالات بی پاسخ اشاره کرد و گفت  : فاجعه ی منا در ۲ مهر ۱۳۹۴ برابر با ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵ میلادی و ۱۰ ذیحجه ۱۴۳۶ قمری هم‌زمان با عید قربان در مراسم رمی جمرات در «گذرگاه ۲۰۴» نزدیک تقاطع آن با «گذرگاه  ۲۲۳»، در منطقه ی منا ، شهر مکه رخ داد و منجر به کشته شدن 7477 زائر گردید . با توجه به این که دو سال و نیم از این فاجعه می گذرد اما چند سئوال  هنوز بی پاسخ مانده است 1 ـ چرا بیشتر قربانیان ایرانی بودند؟ 2 ـ چرا گذرگاهی که در آن ایرانیان تردد می کردند بسته شد ؟ 3 ـ چرا دیه ی قربانیان پرداخت نمی شود ؟ و سئوالات دیگری که به خاطر کمی وقت قادر به مطرح کردن آنها نیستم .

حجت الاسلام غرباوی در بخش پایانی سخنان خود به  تظاهرات اخیر در کشور عراق که به صورت مسالمت آمیز برگزار شد اما به اغتشاش کشیده شد اشاره کرد و تصریح نمود : دوشنبه 24 تیرماه 1397 به صورت مسالمت آمیز در اعتراض به ضعف « خدمات‌رسانی دولت، بیکاری و قطعی آب و برق و فساد اداری ـ دولتی» آغاز شد و شعارهای مردم در مخالفت با دولت و مطالبه افزایش سطح خدمات از جمله آب و برق بود. اما  عده ای فرصت طلب  این تظاهرات را به اغتشاش تبدیل کرده  و دامنه ی آن را به شهرهای معهم عراق و حتی نوارمرزی این کشور کشانده اند و هدف از این اغتشاشش  ایجاد تفرقه بین مردم و مسئولین کشور عراق است و مردم باید هوشیار باشند که  اغتشاشگران آنها را به این کار آلوده نکنند و مسئولین هم مشکلات به حق مردم را مرتفع نمایند .


شایان ذکر است میز خدمت این هفته که رجب زاده رئیس شرکت گاز پاسخگوی مردم بود به جز چهار نفر که سئوالاتی داشتند تا این لحظه نسبت به دو هفته ی قبل نشانگر راضایتمندی مردم شوش از عملکرد شرکت گاز می باشد .

لازم به توضیح است جمعه ی هفته ی آینده 5 مردادماه مهندس حسین چنانی رئیس راهداری و مهندس موسی رحمتی رئیس اداره مسکن و شهرسازی ، پاسخگوی سئوالات مردم در میز خدمت خواهند بود .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست