04202024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۸۰۴۰۵3905

در شبستان حرم مطهر حضرت دانیال نبی(ع) ؛ مراسم بزرگداشت شهدای هفتم تیر برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 10 صبح روز سه شنبه 4 تیرماه 1398 به همت رئیس دادگستری ، دادستان  و قضات دادگستری ؛ مراسم بزرگداشت سی و هشتمین سالروز شهدای هفتم تیر سال1360 در شبستان حرم مطهر حضرت دانیال نبی(ع) برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛  آیین بزرگداشت سی و هشتمین سالگرد فاجعه  ی تروریستی هفتم تیر سال ۱۳۶۰ و گرامیداشت یاد و خاطره  ی شهید  مظلوم دکتر محمد حسین حسینی بهشتی و هفتاد و دو تن از  یاران انقلاب و حضرت امام خمینی(ره) خصوصا شهید سید محمد کاظم دانش اولین نماینده شهرستان های شوش و اندیمشک در مجلس شورای اسلامی و اولین امام جمعه شوش که در شامگاه 7 تیر همان سال  بر اثر بمب گذاری دفتر حرب جمهوری اسلامی توسط منافقین به مناسبت هفته ی قوه ی قضائیه با سخنرانی آیت الله سید محمد امام ، امام جمعه ی شهرستان شوش برگزار شد .

امام جمعه ی شهرستان شوش در آغاز سخنان خود گفت : این مراسم در واقع توسط « همه ی مردم ولایتمدار مسئولین و قضات دادگستری»  به مناسبت سی و هشتمین سالروز شهدای گرانقدر فاجعه ی حزب جمهوری اسلامی که در هفتم تیرماه سال 1360 اتفاق افتاد و 72 دو تن از بهترین و دلسوزترین یاران انقلاب اسلامی و در رأس آنها دکتر بهشتی وسید محمدکاظم دانش را از دست دادیم  برگزار شده است  .

وی افزود : به هر مسجدی که می روم و یا همین حرم مطهر دانیال نبی(ع) ، شهدا  خصوصا شهید مظلوم سید محمد کاظم دانش را حاضر و ناظر می بینم و همه ی آثار وجودی این شهید و خدماتی که به این شهرستان داشته است را هیچ کس نمی تواند فراموش کند چون سراغ ندارم که کسی به اندازه شهید دانش به شوش خدمت کرده باشد .

امام جمعه ی شهرستان شوش تصریح نمود : شهید دانش فردی بسیار «آگاه ، بصیر و جریان شناس» بود می دانست که مثلا فلان گروه به چه کاری مشغول است و یا گروه دیگر چه چیزی را در سر می پروراند ، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هم جریان سرمایه داری لیبرالیستی راست را داشتیم و هم جریان های سوسیالیستی چپ را داشتیم که استاد شهید مطهری می فرمود « اینها دو لبه ی یک قیچی هستند و از هر دو طرف مزدور استعمار هستند و برای از بین بردن خیرات و برکات این انقلاب هستند که توسط امت به پیروزی رسیده است  » حقیق هم همینطور بود ، شاهد بودیم که یک افرادی از اصفهان شروع کردند و به نام دین از چفیه استفاده کرده و شروع به ترور علمای بزرگ نظیر «آیت الله شمس آبادی » نمودند و از طرف دیگر گرفتن مجوز برای ترور شخصیت ها در قم و بالاخره از جناج چپ که به هر شکل شد وارد نهضت شدند که در همین شهرستان شوش آثاری از آنها وجود داشت و در دیگرشهرستان ها نظیر مشهد مقدس مرتکب جنایات بزرگی شدند . گروه های لیبرالیستی متأسفانه تا به امروز هم می بینیم بیت المال راچگونه می خورند .امیرالمؤمنین(ع) در آن زمان فرمود « خارهایی که در زمستان رشد می کنند و بهار اوج رشد این خارها است ، شتر وقتی که به این خارها می رسد سرش نمی شد از همان ابتدا خارها را می خورد تا به انتها برسد . » امروز همانند دوران عثمان دارند بیت المال را می خورند ؛ خلاصه هر دو جریان اوسط شهید دانش مورد شناسایی قرار گرفته بود ودر این خصوص مردم را کاملا آگاه می نمود و همیشه برای جوانان جلسه ی بصیرافزایی برگزار می کرد و اهداف این  جریان ها را  به جوانان در میان می گذاشت .

آیت الله امام در بخش دوم سخنان خود به هفته ی قوه ی قضائیه اشاره کرد و گفت : عشق شهید بهشتی به امام خمینی (ره) و نهضت وی به اندازه‌ای بود که در برابر هجمه‌های دشمنان سکوت کرد و معتقد بود که حاضرم هزاران تیر بر من ببارد و خاری بر پای رهبرم فرو نرود. امام خمینی فرمود : «آنچه که مرا بیشتر از شهادت دکتر بهشت آزار داد مظلومیتش بود » آن زمان اکثر قریب به اتفاق جوانان انقلابی ضد بهشتی شده بودند و مدعی بودند بهشتی سرمایه دار است و به مانند اشراف زادگان زندگی می کند در حالی برخی از مؤمنین شهر خودمان وقتی که رفته بودند محل زندگی دکتر بهشتی را دیده بودند گفتند که  در حد متوسط زندگی می کند اما دشمنان از خارج و منافقین از داخل کشور برای کوبیدن امام راحل راهی جز این که یاوران امام را  تخریب کنند و اگر نتوانستند با ترور شخصیتی حقوقی از انقلاب و امام جدا کنند ، آنها را به شهادت برسانند تا راحت تر بتواند به امام خمینی(ره) برسند و او را نیز به شهادت برسانند . و در نتیجه پایه های انقلاب اسلامی را متزلزل کنند ؛ البته دستشان به امام نمی رسید چون همه ی ملت  و مسئولین با امام بودند ، لذا به همان امید واهی  خود  برنامه ریزی کردند تا پر و بال امام خمینی(ره) را بچینند و تا حدودی هم با به شهادت رساندن « شهید مظلوم دکتر بهشتی و 72 تن از یاران انقلاب در دفتر حزب جمهوری اسلامی که در واقع ارکان اصلی انقلاب بودند  ـ رئیس جمهور   و نخست وزیر مکتبی «رجایی و باهنر» ـ شهدایی دیگر دادگستری نظیر آیت الله علی قدوسی  دادستان کل انقلاب اسلامی که فردی بسیار کم نظیر از لحاظ احتیاط ـ استاد شهید مرتضی مطهری و.... » شخصیت های مهم و با ارزش و تأثیرگذاری به درصدی از اهداف خود رسیدند .


امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه  پیمودن راه شهدا را توضیه کرد و یادآور شد : اکنون در گام دوم انقلاب زمان آن رسیده است که ما راه شهیدان که پایه های انقلاب را با خون خود آبیاری کرده و مستحکم نمودند ادامه دهیم .اگر ما وارث شهدا هستیم  باید در عمل ثابت کنیم .

وی افزود : دکتر بهشتی مانند جدش امیرالمؤمنین ، شهید راه عدالت بود . امام علی(ع) می فرماید : « زمین آسمان ، آسمان های هفت گانه و..... را به من بدهند که در مقابل پوست جو را از یک مورچه بگیرم ؛ این کار را اصلا انجام نمی دهم . » عدالت اجتماعی در یک کارکرد کلی  بیشتر به حقوق فردی و اجتماعی افراد جامعه با یکدیگر مربوط می شود. بر اساس این نوع از عدالت  تمام افراد جامعه، جدای از شخصیت حقوقی شان، در حقوقی که عدالت اجتماعی به آنها تکیه دارد، برابرند. تکیه گاه, و نقطه اصلی ثقل  عدالت اجتماعی منبعث از حقوقی است که انسان ها به دلیل انسان بودن و به دلیل عضویت در اجتماع، از آنها برخوردارند. تساوی در حق حیات و تساوی در آزادی از مصادیق مهم عدالت اجتماعی اند. از این رو تساوی در برابر قانون می تواند شاخصه مهم عدالت اجتماعی محسوب شود. عدالت از دید علی(ع) که همان  مفهوم((وضع الشی فی موضعه)) درواقع عدالت اجتماعی است که در یک قالب کلی در برگیرنده تمام ابعاد عدالت است که باعث تعادل اجتماعی در بین جامعه و صنوف آن می گردد؛ همان اصلی که امام کرارا بر آن تکیه و تاکید خاص داشته است و در عهد نامه معروف مالک اشتر نیز به ان اشاره شده است « بدان که ملت آمیزه ای است از قشرهای گوناگون، که هر جزء آن در پیوند با جزء دیگر سامان می یابد و بخشی بی نیاز از بخش دیگر نیست: بخشی لشگریان خدایند و گروهی دبیران عامه مردم و دبیران دیوانیند، برخی بر پای دارندگان داداند و جمعی کارگزاران انصاف و ارفاق؛ بعضی اهل ذمه اند و جزیه پرداز و برخی دیگر پیشه وران و صنعتگران و سرانجام، گروهی از قشرهای پایین جامعه اند، نیازمند و زمینگیر، و خداوند سهم خاص هر یکشان را در کتاب خود و سنت پیامبرش که درود خدا بر او و خاندانش باد رقم زده و در جایگاه بایسته شان نشانده است که به عنوان پیمانی از او در نزد ما محفوظ است.»


وی در ادامه برای چندمین بار به موضوع اشتغال جوانان در استان خوزستان و خصوصا شهرستان شوش اشاره کرد و گفت : بیشترین ظلمی که به عدالت از طرف مردم متصور است موضوع اشتغال است و من هر کجا نگاه می کنم مشاهده می کنم  تمام اطراف ما را ظلم فرا گرفته است و اشتغالی که دست خودمان است خواسته یا ناخواسته مانع اشتغال شده ایم  شاید بپرسید چطور ؟ مگر می شود ؟ بله می شود ؛ وقتی کسی به عنوان کارآفرین می خواهد بستر اشتغال را فراهم کند از زمین و زمان بر علیه آن کارآفرین حرف می زنند و چوب لای چرخش می گذارند و مدعی می شوند این آقا پولدار است ؛ چرا می خواهد در این شهر سرمایه گذاری کند؟ چه هدفی دارد؟ پول دارد که داشته باشد مگر از راه دزدی به دست آورده است؟ آیا چون می خواهد چند جوان را مشغول کار کند گناهی را مرتکب شده است ؟ داشتن پول این کارآفرین به ما چه ربطی دارد این به خدا ربط دارد وظیفه ی ما این است که از این کارآفرین حمایت کنیم نه این که چوب لای چرخش بگذاریم .

امام جمعه ی شهرستان شوش خاطر نشان نمود : فردی از مسئولین از شهری دیگر به شوش آمده بود و می گفت : در شهر ما اگر کارآفرینی بخواهد برای جوانان بیکار فرصت شغلی ایجاد کند همه ی مسئولین دست در دست هم می دهیم تا هر چه زودتر این فرصت های شغلی ایجاد شود » اما اینجا انگار همه دشمن همدیگر هستید همه همدیگر را تخریب می کنید و یا مانع تراشی می کنید ؛ در حالی که مشکل اشتغال به راحتی می تواند به دست شما حل شود ؛ در چند مصاحبه با رسانه ها به کرات گفته ام رفع مشکل اشتغال از آب خوردن هم آسان تر است ؛ خودمان مانع اصلی هستیم که بر علیه همدیگر تهمت می زنیم و یا به این راحتی با آبروی همدیگر بازی می کنیم چرا؟ مگر ما با هم پدر کشتگی داریم که صد راه اشتغال می شویم؟ این گره به دست هیچکس باز نمی شود به جز با دست خودمان . همیشه ثابت شده است که خواستن توانستن است .


امام جمعه ی شهرستان شوش در بخش پایانی و جمع بندی سخنان خود تصریح نمود : به دست آوردن عدالت یک امر واجب است ؛ همه ی ما باید «ملکه ی عدالت» را در خودمان ایجاد کنیم گر چه ممکن نیست یک روزه و یک شبه و یا حتی یک ساله ما شاهد برقرار کامل عدالت در جامعه باشیم  ولی باید تمام تلاش خود را به کار گیریم تا آن را به دست آوریم ولی واجب است همانگونه که در آیه ی 8 از سوره ی مائده آمده است « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ  وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا  اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى  وَاتَّقُوا اللَّهَ  إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ /// ای اهل ایمان، برای خدا پایدار و استوار بوده و به عدالت و راستی و درستی گواه باشید، و البته شما را نباید عداوت گروهی بر آن دارد که از راه عدل بیرون روید، عدالت کنید که به تقوا نزدیکتر (از هر عمل) است، و از خدا بترسید، که البته خدا به هر چه می‌کنید آگاه است.» وقتی قرار است من پشت سرهرکدام از این جماعت نماز بخوانم با اطمینان خاطر بتونم بخوانم ؛ دلیلش این است ، درست است عدالت واجب است اما معصوم که نیستیم امکان خطا در انسان هست ؛ حال اگر مرتکب گناهی شدیم چه می شود ؟ قرآن کریم در آیه ی 90 از سوره ی هود می فرماید « وَاسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ  إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ ///و از خدای خود آمرزش طلبید و به درگاهش توبه و انابه کنید که خدای من بسیار مهربان و دوستدار بندگان است.» چون توبه واجب فوری است .لذا توجه را جایز نیست به بعدا موکول کنیم اگه گناهی مرتکب شده ایم فورا باید توبه کنیم .استغفرالله اگر به کسی تهمت نزده ام غیبت نموده ام و یا دروغی را به کسی گفته ام  ولی  فورا توبه نکرده باشم پشت سرم نماز خواندن جایز نیست .

از دیگر برنامه های این آیین می توان به ذکر مصیبت و نوحه سرایی در وصف شهدا و ائمه ی اطهار(ع) توسط مداحان مجمع الذکرین شهرستان شوش اشاره کرد .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست