04252024پنج شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۲۰۹3163

نخسین همایش استانی شعر محلی انتظار در شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

به همت اداره ی کل آموزش و پرورش استان خوزستان ، مدیریت آموزش و پرورش شهرستان شوش  وگروه زبان  و ادبیات متوسطه ی دوم ، ساعت 21روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1397، نخسین همایش استانی شعر محلی انتظار در سالن امور تربیتی برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ عبدالامیر خنیفر مدیر آموزش و پرورش شهرستان شوش ضمن قدردانی از احسان رستگار به عنوان دبیر و رحمن ایبزدی رئیس گروه زبان و ادبیات متوسطه ی دوم به خاطر برگزاری این همایش ، مقدم مسئولین ، مهمانان ، شاعران و فرهنگیان را گرامی  داشت و گفت : اگر ما شهرستان های اندیمشک و دزفول  را  در بخش اقتصادی پویا می بینیم به خاطر این است که در بخش فرهنگی بیش از 250 جشنواره ی « تئاتر ، تعزیه ، شعر و سرود » در این شهرستان ها برگزار می شود  در حالی که شهرستان شوش  می توانذد با برگزاری کتنگره ی فرهنگی دعبل خزایی در بخش های مختلف  بهترین اقتصاد پویا را در خود احساس کند .


وی افزود :  ما در شهرستان شوش فردی فرهیخته ، اهل ادب و شعر به نام دکتر عدنان غزی را داریم که خوشبختانه به عنوان فرماندار در اختیار ماست و اهل فرهنگ و هنر این دیار  می توانند با تشکیل جلسات متعدد  بستر را برای برگزاری کنگره ی فرهنگی دعبل خزایی فراهم نمایند .

عبدالحسن آل کثیر معاونت فرمانداری شهرستان شوش ضمن قدردانی از مدیریت آموزش و پرورش شهرستان شوش به خاطر برگزاری این همایش به تأثیرگذاری شعر در جامعه اشازره کرد و گفت : شعر از جمله هنرهاي بشري تجلي آرمان هاي او در قالب نظم الفاظ مي باشد. اين هنر ديرپا و کهن از عهده ی هر فرد و شخصي برآورده نيست بلکه موهبتي است الهي که افراد معدودي از آن برخوردار مي باشند. در گذشته دير به عنوان بهترين يا تنها وسيله ی تبليغاتي افراد و گروه ها و حکام و تجار به کار گرفته شده و شاعر مانند عکاس طبق درخواست ها، ايده ی داعيان را در قالب الفاظ منعکس مي کرده است. برخي طالب هجو افراد بودند و برخي خواهان تشبيب اشخاص و عده اي هم مي خواستند که از آن ها تعريف و تمجيد شود.

وی افزود : شعرا به عنوان ابزار تبليغاتي دو گونه عمل مي کردند: دسته اي تنها در مسير خوب و خوبي ها شعر مي سرودند؛ مانند « فرزدق ،  دعبل خزایی  ، سعدي ،  حافظ و ..... »  و دسته اي هم مقيد نبوده بلکه تابع اوضاع و احوال شخصي و ديگران بودند و کاسبانه شعر مي گفتند. اسلام حساب شاعران مومن و معتقد را از ساير شعرا، جدا کرده، ما در اين نوشتار کوشيده ايم شعر و تاريخ و تأثير و اقسام و احکام آن را به اندازه ظرفيت مقاله بيان نماييم.


آل کثیر در ادامه به تأثیرگذاری شعر در حوزه ی دفاع مقدس اشاره کرد و اظهار داشت : "شعردفاع مقدس"چند گام جلو تر از ديگر هنرها توانسته است پيام « استقامت ، ايستادگي و مظلوميت ملت ايران »  را در طول هشت سال دفاع مقدس به مخاطبان و علاقمندان هنر متعهد منتقل كند. جهاد و مبارزه در راه خدا هنر شجاعت و شهامت مؤمن واقعي خداوند است و تبلور اين هنر مقدّس و شجاعت و شهامت در هنر شعر امري بديهي است. رزمندگان جان بر كف ايراني با ابزار معنوي و مادي به جنگ با متجاوز برخاستند و شاعر هنرمند با سلاح هنر منظوم و ملحون به حفظ و صيانت از ادبيات و فرهنگ دفاع و جهاد و جنگ پرداخته است. « شهيدان، ايثارگران، آزادگان و رزمندگان»  در ادب و فرهنگ و انقلاب قوم ايراني سمبل « عشق، ايثار، استقلال و مبارزه » بوده بي ترديد داستان راستان آنان براي نسل امروز و فردا خواندني و ماندني خواهد بود. دفاع مقدس، حماسه دلاوري، آميخته با حماسه عرفاني است. و باید دانست بهترین شیوه ی انتقال همین شعر است .

سایان ذکر است در بخش گویش لری « سالم پور احمد از استان ایلام ، ملا غلام میرشکاک پدر شعر شوش ، رضا کرمی و شعبان امیدیان» ، در بخش  دزفولی و بختیاری « استاد علی ذاکر صالحی ،استاد احمد عبدالهی و اسماعیلی » و در بخش عربی « مرتضی حیدری آل کثیر ، مسلم الزهیری و عماد الساعدی » به خوانش شعر پرداختند و گروه سرود  دبیرستان دخترانه ی نمونه دولتی دانشوران  به مدیریت فتانه رستمی و مربی گری فرزانه مرادی  با استفاده از اشعار لری رحمن ایزدی فر و اشعار عربی شیخ  شوشتری و آهنگ سازی کاظم قلی زاده ، سرودی را با زبان عربی و لری اجرا نمودند و بالاخره  کوثر حسین زاده  نیز دکلمه ای را به زیبایی قرائت نمود .


 

شایان ذکر است در این همایش « عبدالحسن آل کثیر معاونت فرمانداری شهرستان شوش ، سرگرد عسکری جانشین فرماندهی نیروی انتظامی ، فاطمه دیناروند سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی ، عبدالامیر خنیفر مدیریت اداره ی آموزش و پرورش ، ناصر پیوست مدیر مجمع اهل بیت(ع) و...... » حضور داشتند .


 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست