03292024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۰۰۸۰۱4580

فرهنگی، هنری و رسانه

هفتمین جلسه ی شورای فرهنگ عمومی شهرستان شوش در سال1400 برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

هفتمین جلسه ی شورای فرهنگ عمومی شهرستان شوش با محوریت « بالا بردن رشد جمعیت  و برنامه ریزی برای هفته ی نوجوان» با رعایت پروتکل های بهداشتی در محل برگزاری جلسات  شورای فرهنگ عمومی برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ، ساعت 10 صبح روز شنبه 1 آبان ماه1400 ، هفتمین جلسه ی شورای فرهنگ عمومی شهرستان شوش  به ریاست حجت الاسلام شیخ مهدی علیزاده اصل و با حضور اکثریت اعضای این شورا  در محل برگزاری  جلسات شورای فرهنگ عمومی برگزار شد .

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان شوش در ابتدا اعیاد میلاد  خاتم انبیاء حضرت محمد مصطفی(ص) بنیانگذار مذهب شیعه و میلاد امام جعفر صادق(ع) احیاکننده مذهب شعیه ی جعفری گفت : در هفتمین جلسه ی شورای فرهنگ عمومی قرار است در مورد دو موضوع  صحبت کنیم و امیدوارم خروجی خوبی از این جلسه داشته باشیم ، موضوع اول «خانواده و جمعیت » است ؛ ایران اسلامی  نسبت به تهاجم فرهنگی و یا دقیق تر  شبیخون  فرهنگی بی تفاوت بوده و قطعا متوجه  فعالیت  دشمن نبوده و اگر حواسمان بود با داشته هایی که در زمینه اعتقادی و تاریخی که در  اختیار داشتیم هیچ کس نمی توانست چنین «سبک زندگی» ما را عوض کند ولی الان این اتفاق در تک تک خانواده ها به وجود آمده و اگه به زندگی های خودمان نگاه کنیم مکی بینیم جایی از زندگی ما به فرهنگ غربی گرایش پیدا کرده است .امروزه کسی نمی تواند بگویید که زندگی من به صورت صد در صد از فرهنگ غرب به دور است . در این راستا باید برای تحکیم خانواده فکر عاجلی کرد که مورد هجمه ی شدید قرار گرفته است .

 

وی افزود : امروزچند غربی ها  مطلب را دارند مورد بررسی قرار می د هند تا توسط نیروهایی که در اختیار دارند و متأسفانه کسانی که با بیت المال این مملکت معروف شده اند ؛ همین هنرپیشه ها و بازیگران کسانی که به هر نحو دارند تبلیغ می کنند تا یک فضایی را چیزی را در مقابل ازدواج نشان بدهند .که در واقع  ازدواج سفید را در مقابل ازدواج  واقعی قرار بدهند  .در این نوع ازدواج دو نفر زیر یک سقف زندگی می کنند ، در این نوع ازدواج پیوندی به مدت نامعلوم بین دو فرد برقرار است که فاقد مشروعیت اجتماعی و حقوقی است. همه ما با عبارت‌های «ازدواج دائم» و «ازدواج موقت» آشنا و کم و بیش از احکام شرعی آن‌ها اطلاع داریم، اما کمتر پدیده ی«ازدواج سفید» به گوشمان خورده است.و این چند مطلب را به دنبال دارد ؛ اول اینکه خانواده ای وجود نداشته باشد و دوم اینکه این تعهدی که نسبت به خانوار وجود دارد از بین می رود چون این دو نفر که با هم ازدواج سفید داشته اند هیچگونه تعهدی نسبت به همدیگر ندارند فقط تنها چیزی که می ماند همان زندگی حیوانی است که نسبت به همدیگر دارند وگرنه هیچ اتفاق اخروی و معنوی برای اینها شکل نخواهد گرفت .وقتی این اتفاق بیوفتد ، آقا و خانمی که به تعبیری به جای اینکه بچه بیاورند می روند و سگ می آورند و به کمک هم این سگ را به اصطلاح خودشان تقویتش می کنند که یک سری آموزه دارد ، این کار به این دلیل است که نه خانواده ای وجود دارد و نه جمعیتی و وقتی جمعیتی وجود ندارد می شود همان چیزی که استکتبار جهانی به دنبال آن است . و ما نسبت به کشورهای پیشرفته چنین اتفاقی کمتر برایمان پیش می آید .اما استکبار جهانی با چنین ترفندهایی می خواهد برخی از کشورها را در سیطره ی خود داشته باشد .

 

امام جمعه ی شهرستان شوش در بخش پایانی مقدمه ی خود به قانون 13 ماده ای تسهیل ازدواج جوانان  که در تاریخ 7 دی ماه1384 به تأیید شورای نگهبان رسیده است  اشاره کرد و گفت : اگر شما به ماده ی 6 این قانون که سه تبصره دارد  نگاهی داشته باشید آمده است که «  دولت موظف است به منظور سامان فعالیت های ازدواج در استان ها و نظارت بر روند اجرایی این قانون در کلیه فرمانداری ها، کمیته سامان ازدواج متشکل از فرماندار، امام جمعه ی  شهر و رئیس شورای شهر تشکیل دهد.» در تبصره یک این ماده آمده است : « این کمیته حسب مورد میتواند از شخصیت های حقیقی و حقوقی جهت شرکت درجلسات و تصمیم گیری های ذی‌ربط دعوت به عمل آورد.» در تبصره ی دوم اشاره شده : « کلیه دستگاه های ذی‌ربط موظف به همکاری با این کمیته هستند.» و بالاخره در تبصره ی سوم آمده است . « استانداران موظفند پس از دریافت گزارش اقدامات کمیته‌ها، نتیجه را از طریق دولت به تفکیک هر استان به صورت سالانه به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گزارش کنند.» این قانون سال 1384 به تأیید شورای نگهبان رسیده است اما تاکنون اصلا به آن توجهی نشده است و ما باید در شهرستان شوش این موضوع را پیگیر باشیم .

 

حجت الاسلام شیخ مهدی علیزاده اصل در ادامه این هفته ی  نوجوان که در پیش رو است اشاره کرد و تصریح نمود : این هفته از روز جمعه 7 آبان ماه شروع می شود و تا روز پنجشنبه 13 آبان روز دانش آموز ادامه دارد که قرار است در این روز راهپیمایی روز دانش آموز به مناسبت سالروز اعتراض دانش آموزان در محوطه ی دانشگاه تهران که توسط  جعفر شریف امامی نخست وزیر آن زمان رژیم طاغوت فرمان  تیراندازی را صادر کرد و در این میان شمار زیادی از دانش آموزان به شهادت رسیدند ، برگزار می شود .

 

وی افزود : باید نسبت به نوجوان های خودمان یک سری برنامه ریزی داشته باشیم و آنها را هم در امور دخیل نماییم لذا بر همین اساس در نظر است به سهم خودمان در ملع عام روز جمعه 7 آبان ماه1400 کار برگزاری نماز جمعه از « تلاوت آیاتی از قرآن کریم ـ مکبر ـ مجری گری و...» و یک نوجوان مطالبه گر قبل از خطبه های نماز جمعه چند دقیقه ای مطالبات خود را بازگو می کند ، تنها چیزی که  توسط خودمان اجرا می شود همین خطبه های نماز جمعه است ،در این قسمت هم اگر دوستان نکته ای دارند مطرح نمایند .

 

استاد محمد مسحنه مدرس دانشگاه ضمن تبریک ایام پربرکت میلاد پیامبر اکرم(ص) بزرگترین نعمت الهی که به بشرعطا شده است  و میلاد با سعادت حضرت امام جعفر صادق(ع) یادآور شد : ان شاءالله به برکت وجود این ایام و اهل بیت(ع) از تمام چالش ها خارج خواهیم شد، چالش های زیادی فراگیر همه جا هست و با درایت مقام معظم رهبری رشد جمعیت و در واقع کاهش میزان رشد جمعیت یک چالش مهم است که بعد از بیانات ایشان ، دستگاه های مختلف وارد کار شدند ولی تا این لحظه که صحبت می کنیم هنوز مسائل مهم آن می شود گفت که شروع نشده است . من به خاطر این که ذهنیت عزیزان پیرامون یک محور صحبت می کنم .

 

وی افزود : از زمان  تولد حضرت مسیح تا سال 1740 میلادی جمعیت تقریبا ثابت بوده است یعنی از عدد تقریبی 500 میلیون نفر تجاوز نمی کرد اما امروز این بحران را در خیلی از کشورها داریم ، بحث جمعیت یک بحث بسیار مهم است و پرداختن به آن نیاز به برنامه ریزی « میان مدت و دراز مدت »دارد لذا باید به تمام مسائلی که در این راستا گفته می شود توجه داشته باشیم .و الان عمده ترین مشکل ما آهنگ کاهش رشد جمعیت است . جمعیت ما در حال حاضر 84 میلیون نفر است ، شاید خیلی ها دچار تناقض شده اند که با این جمعیت بیکار با این هم جوانی که بیکار مانده اند ما در فکر افزایش جمعیت باشیم ؟ یا برعکس به فکر کاهش جمعیت باشیم ؟ اما اگر ریز شویم قضایای خیلی زیادی روشن می شود  ، کاهش میزان رشد جمعیت ،قابل دفاع عینی صد در صد و یک ضرورت است و یک چالش عظیمی است.درابتدا باید بگویم بیسِ توسعه ی اقتصادی و پیشرفت های مادی و معنوی جمعیت است . جمعیت عامل مؤثر افزایش سدِ رفاه و امکانات هر کشوری است .

مدرس دانشگاه در ادامه اظهار داشت : نیروی انسانی مهمترین عامل توسعه است و ما باید رصد کنیم در هرم سنی جمعیت ما برای حداقل 8 دقیقه ی آینده را پیش بینی کنیم نیروی کار را ؛ اگر ما بخواهیم نیروی کارِ50 سال آینده را تأمین کنیم و در نظر بگیریم که کشور ما به چه سمت و سویی برود خیلی دیر است که بخواهیم برنامه ریزی بکنیم ، چرا ؟ چون یک پروسه ی کاملا پیچیده که دارای ابعاد مختلف « فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی و... » و هیچ عامل از آن خارج نیست که ما بیاییم و بگوییم خانواده هاباید بیشتر از دو فرزند داشته باشند .باید میزان موالید افزایش پیدا کند .در حال حاضر از نظر نیرو ما مشکلی نداریم مشکل ما این است که از حالا باید به فکر تأمین نیروی انسانی برای آینده باشیم که از اول انقلاب به بعداین را نه فقط علمی بلکه تجربی برای ما ثابت شده است کلا کشورها از نظر نرخ رشد به چند دسته تقسیم می شوند ؛ «بالای 3 درصد خیلی زیاد ـ 2 تا 3 درصد زیاد ـ 1 تا 2 درصد خوب ـ زیر 1 درصد کم ـ نیم درصد به پایین بسیار نگران کننده » ما در دهه ی 60 ، سه و نه دهم درصد نزدیک به 4 درصد رشد داشتیم ، جز کشورهای با میزان رشد جمعیت بالا بودیم . اما خیلی زود «نوع و سبک زندگی ، فشارهای اقتصادی ،بالا رفتن میزان آگاهی ها و مشارکت زنان در اجتماع » همه و همه دست به دست هم دادند تا سیاست های جمعیتی دهه ی 60 رها شود ، تا آن موقع نیاز بود جمعیت بررسی شود ، نیاز بود متوازن با محیط کشورمان توسعه پیدا کند اما بعدها غافل ماندیم که آیا با این حرکت و با این سیاست درست جلو می رویم ؟ و به جز این قانون که 14 ماده بود ولی در جریان نیستم نمی دانم چرا یکی از مواد آن با توجه به تأیید شورای نگهبان در سال 1384حذف شده است، تا مدت های زیادی هنوز قانون اولیه اجرا می شد و این قانون با توجه به اینکه تصویب شده بود اما تا کنون عملی نشده است .

 

استاد محمد مسحنه افزود : حالا هم اگر نگاه مواد این قانون بکنیم خیلی از مواد آن روی زمین معطل مانده است ، اینگونه غفلت کردن از این مقوله ها باعث شده است که نرخ رشد جمعیت ما اکنون طبق آخرین آمار به کمتر از یک درصد کاهش یابد .البته باید بگویم که این کاهش نرخ جمعیت  جهانی است و فقط مختص کشور ما نیست ، این نوع سبک زندگی غالبی است که سیاره ای شده است و تمام نقاط عالم را فرا گرفته است ، تنها بخش هایی از جهان است که حالا نگران این موضوع نیستند کشورهایی نظیر آفریقای مرکزی رقم نرخ جمعیتشان با ما متفاوت هستنداز جمله کشورهایی که با چالش نرخ رشد جمعیت رو به رو هستند هفت کشور می باشند « ژاپن ـ ایتالیا ـ چین ـ ایران ـ برزیل ـ هند و نیجریه» از دیرباز جمعیت و رشد آن از مباحث مهم جمعیتی بوده که همواره اذ‌‌هان محافل جمعیتی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را به خود مشغول داشته و پیامد‌‌های آن از جهات مختلف بررسی شده است. کشور‌‌ها همواره در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی در پی چار‌‌ه‌اند‌یشی و برنامه‌ریزی افزایش یا کاهش جمعیت و تأثیرات آن هستند. آگاهی از رشد جمعیت همراه با سایر متغیر‌‌های اقتصادی ـ اجتماعی پایه و اساس هرگونه برنامه‌ریزی برای توسعه‌ی ملی است، چرا که پیش‌بینی نیازمندی‌‌‌های اولیه‌ی هر جامعه مبتنی بر آمار‌‌های مربوط به رشد جمعیت است. می‌توان گفت از مهم‌ترین متغیرها که در برنامه‌ریزی به‌عنوان مبنای محاسبات در نظر گرفته می‌شود، جمعیت، دگرگونی آن در گذشته، حال و پیش‌بینی تحولات آن در آینده است.

 

در ادامه « مهندس فیض اله دیناروند سرپرست مرکز بهداشت شهرستان شوش  ـ شهناز کاوندی نماینده ی حوزه ی علمیه ی الزهرا ـ حجت الاسلام شیخ عارف آل کثیر رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی ، دکتر مهدی تمیمی عضو شورای اسلامی شهر شوش ، مهندس سید عبدالحسین حسینی شهردار شوش ـ مهدی اسلامی پناه و علی دیناروند اعضای شورای اسلامی شهر شوش »نکته نظرات خود را در این راستا تشریح نمودند .

 

حسن ختام این جلسه جمع بندی رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان شوش بود که  تصریح نمود : ضمن تشکر از عزیزانی که صحبت کردند ما به دنبال راهکار اجرایی هستیم و فعلا روی طرح مشکل مانده ایم ، نکاتی مطرح شد ولی ما فقط طرح مشکل و معضل را مطرح می کنیم ؛ ما به دنبال این هستیم که حداقل راهکارهایی برای شهرستان شوش پیدا کنیم ، درست است که معضل جهانی است ولی نکته این است که فعلا در سطح خودمان چه کاری می توانیم انجام دهیم ، لذا احساس می کنم جلسه ی آینده را باز به همین موضوع اختصاص دهیم و دوستان تا زمان برگزاری جلسه ی آینده تفکری داشته باشند تا  بتوانیم راهکارهای مناسبی برای برون رفت شهرستان شوش از این معضل بیابیم .

وی افزود : نکته ای که نماینده ی حوزه ی علمیه ی خواهران و همچنین سرپرست مرکز بهداشت به آن اشاره کردند نکته ی دقیقی است ، خداوند عالم در قرآن وعده هایی دارد ، یا ما بر اساس این وعده ها اعتقاد داریم یا اعتقاد نداریم ؛ این را من با پوست ، گوشت و استخوان لمس کرده و می گویم ؛ جوانی که نزد من می آید و می گوید من بیکار هستم من خیلی اذیت می شوم ، من با 11 سال سابقه به عنوان امام جمعه همه کاری قبل از طلبگی انجام داده ام ، هر کاری هم که انجام داده ام درآمدزا بوده است ، جوجه ی یک روزه آورده ام بزرگ کرده و فروخته ام ـ کار بنایی انجام داده ام ، راننده تاکسی بوده ام ، هیچوقت هم در زندگی ام احساس بی پولی نکرده ام ، ولی وقتی جوانی که چهار ستون بدنش سالم است ، توی شهری که ظرفیت های عظیمی دارد ، این جوان می آید و می گوید من بیکارم آدم اذیت می شود .

 

حجت الاسلام شیخ مهدی علیزاده اصل در تکمیل سخنان خود خاطر نشان نمود : جوانی آمد پیش من و گفت حاج آقا من بیکارم ، نامه بده تا در یکی از شرکت ها مشغول شوم ، گفتم زمین کشاورزی داری ؟ گفت 8 هکتار دارم اما بیکارم و در ادامه گفتم : «زمین ما آب ندارد » سال 1390 پیرمردی 80 ساله در شهرستان امیدیه من 22 مهرماه امام جمعه ی امیدیه شده بودم ، بهمن ماه ی همان سال انتخابات مجلس شورای اسلامی بود ؛ آن پیرمرد به دفتر من آمد و گفت : « من بچه ی اصفهان هستم نمی دانم به کی باید رأی بدهم ، مقام معظم رهبری فرموده است که باید رأی بدهید و منم می خواهم رأی بدهم ، شما گزینه بگو تا منم رأی بدهم .» گفتم : « شما که اصفهانی هستی اینجا چکار می کنی ؟» گفت : « از اصفهان اینجا میام زمین اجاره می کنم و هندوانه می کارم » ؛ گفتم : « خب هندوانه می کاری ، آب را چکار می کنی ؟» گفت : « آب ، کود و بذر را آزاد می خرم و هندوانه را هم بار می زنم می برم اصفهان می فروشم .» گفتم : «برای شما صرف می کند ؟» گفت : «اگه صرف نداشته باشد چند سال متوالی نمیام زمین اجاره کنم . » در چادر هم زندگی می کند ، بعد جوان ما زمین دارد می گوید من بیکارم ، این درد است ، وقتی می گویم یک فکر عاجل ؛ یعنی خیلی از مشکلات ما از این ازدواج نکردن و فرزند نیاوردن مال توهم بیکاری است ؛ مگر قرار است همه در شرکت ها و ادارات دولتی استخدام شوند ؟ من رفتم آرایشگاه که موهامو کوتاه کنم ؛ آرایشگر به من می گوید : « حاج آقا من بیکارم به دنبال شغلی مناسب هستم » حالا آرایشگر است ؛ یعنی آرایشگری شغل نیست ؟ امروز متأسفانه در جامعه ی ما این جا افتاده است ، البته این اشکال همه جانبه است ، وقتی جوان به خواستگاری می رود ، پدر دختر می پرسد کارت چی است ؟ «امروز در فرهنگ ما شغل آنی است که در اداره ای باشی و ماهانه حقوق به حسابت واریز شود و بیمه ای داشته باشی .» مغازه داری ، آرایشگری ، کشاورز باشی ، اینها در تفکر جوان ما شغل محسوب نمی شوند ، برای همین باید فکر عاجلی کرد و با هم فکری بتوانیم راه های اساسی را حداقل در سطح شهرستان خودمان انجام بدهیم .


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست