کد خبر: ۰۰۰۴۱۶4358

نهمین جلسه ی کارگاه فن بیان در شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

به همت انجمن هنرهای نمایشی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ، نهمین جلسه ی کارگاه آموزش فن بیان زیر نظر استاد کاظم شیاعی در پلاتوی شهید احمد حیاری برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ از ساعت 17:30 الی 30:30 چهارشنبه 16 تیرماه 1400 نهمین جلسه ی کارگاه آموزش فن بیان با محوریت « خواص و ویژگی رنگ ها در شخصیت» با حضور 25 نفر از کارآموزان در پلاتوی شهید احمد حیاری برگزار شد .

استاد کاظم شیاعی در آغاز موضوع آموزش این جلسه گفت : از بین حواص و ویژگی های رنگ ها به رنگ آبی می پردازم ، از نظر روان شناسی خواص رنگ آبی بیش از رنگ های دیگر موجب آرامش می شود و باعث رفع خستگی روحی و جسمی است و اعتماد به نفس و احساس امنیت را تشدید می کند. افرادی که به رنگ آبی علاقه مند هستند، عناصر آب و طبیعت را دوست دارند و به سرعت متوجه اشتباهات دیگران می شوند. در علم روانشناسی خواص و نیروی رنگ ها به اثبات رسیده است. هر رنگی انرژی و طول موج متفاوتی دارد که بر روح و جسم تأثیر می گذارد. آبی ، رنگی سرد محسوب می شود و دارای خاصیت آرامش دهی فوق العاده محسوب می شود. اما آبی نیلی تنها رنگی است که با انرژی فوق‌العاده خود، تمامی بدن را تحت پوشش قرار می‌دهد. رنگ نیلی خاصیت آرام بخشی بسیار قوی دارد و در رفع و درمان تب‌های شدید بسیار مؤثر است.


وی افزود : این رنگ خواص زیادی دارد «آرام کننده ، تسکین دهنده و صلح طلب» است. همچنین «خلاقیت و تحرک» را در انسان فعال می کند. «بهداشت ، طراوت ، خنکی و پاکی» از خصوصیات جدانشدنی آبی هستند، به طوری که در مواد شوینده و بهداشتی هم از رنگ آبی استفاده می شود؛ مثلا در پودرهای پاک کننده با دانه های آبی رنگ، شیشه شوی، مایع های نرم کننده و انواع صابون. در پرچم بسیاری از کشورها و همچنین ملل متحد هم از رنگ آبی استفاده شده که نشانه صلح و دوستی است.


این استاد دانشگاه  در ادامه یادآور شد : برای اتاق کار یا مطالعه خواص رنگ آبی بسیار ایده آل است؛ اما بهتر است از رنگ زرد هم به عنوان مکمل استفاده کرد، زیرا رنگ زرد ذهن را تحریک می کند و اثر مطلوبی دارد. برای اتاق خواب رنگ آبی تیره بسیار مناسب است، چون خوابی عمیق و راحت را به دنبال دارد، ولی برای اتاقی که در تمام مدت روز آنجا هستید نباید از خواص رنگ آبی استفاده کنید، زیرا اثرات آرام بخشی این رنگ قوی است و ممکن است تأثیر مطلوبی نداشته باشد و شخص به افسردگی متمایل شود. بعضی از رنگ ها مثل رنگ قرمز گرم هستند و جریان انرژی را افزایش می دهند، ولی رنگ آبی به علت سردی باعث کند شدن جریان انرژی می شود. رنگ آبی رنگ وسعت، بزرگی و عظمت است، به طوری که رنگ استخرها را هم مثل دریا آبی می کنند. نور آبی حشرات را به سوی خود جذب می کند. به همین دلیل برای از بین بردن حشرات از قبیل پشه ها، از لامپ های آبی با جریان برق استفاده می شود. از نمونه بارز جواهرات و سنگ های زینتی هم می توان فیروزه را نام برد. همچنین برای اتاق های عمل و زایمان هم از رنگ آبی و سبز استفاده می شود.


استاد کاظم شیاعی در ادامه به پرتوهای شفابخش رنگ آبی اشاره کرد و خاطر نشان نمود : با نگاه به رنگ آبی، به اعماق خود فرو می رویم و آرامش روحی کسب می کنیم. این رنگ موجب قوت قلب و تسکین دردهاست. نور آبی برای افرادی که فشار خون بالا دارند بسیار موثر است. همچنین برای افراد مضطرب و بی قرار تأثیر مثبت دارد. آبی اثری خوب بر ضربان های قلب و جریان خون دارد و انواع سوختگی ها را با نور آبی درمان می کنند. این نور به علت داشتن طول موج کوتاه، حتی گلودرد و سرماخوردگی را درمان می کند. همچنین در درمان رماتیسم مفصلی، سرطان، بیماری های پوستی و اعصاب و کاهش گرفتگی سرخرگ ها بسیار موثر است. نور آبی با کاهش انرژی به اعضای مختلف بدن کمک می کند و هم بخش پاراسمپاتیک سیستم عصبی را تحریک می کند و در درمان یبوست، اسهال و بیماری های گوارشی اثر چشمگیری دارد. در رشد گیاهان و جانوران هم تأثیر بسزایی دارد. اگر افراد برای درمان امراض خود، از تابش پرتوهای آبی استفاده می کنند، مانند انواع لامپ های آبی، نباید بیش از اندازه این نور را به کار ببرند، زیرا تعادل در هر چیزی لازم است و همچنین برای افراد افسرده و غمگین نباید از این رنگ استفاده کرد.


وی افزود : این رنگ قادر است نوسانات منفی مغز را از بین ببرد و فعالیت های فکری مثبت تولید کند. نور آبی بر تمام ارگان های بدن اثر مثبت دارد. نکته قابل توجه این است که در رنگ درمانی به ویژه رنگ آبی باید به مدت زمان تماس با این رنگ توجه شود تا اثر مطلوبی در کاهش درد و درمان داشته باشد. بد نیست بدانید ؛ آبی لاجوردی در رفع بیماری‌های روحی و فیزیکی بسیار مفید است. این رنگ به‌دلیل ارتباط با مرکز چاکرای عصبی باعث ایجاد تعادل در سیستم عصبی نیز می‌شود. نیروی رنگ لاجوردی خون را تصفیه می‌کند و بر روی سینوس‌های صورت تأثیر مثبت دارد. تابش رنگ لاجوردی می‌تواند «کبودی، کک و مک، آبله، جوش، آکنه و »را از بین ببرد. علاه بر اینها رنگ لاجوردی خاصیت سکون و آرامش‌بخشی بسیاری دارد، اما باید توجه داشت که استفاده زیاد از رنگ لاجوردی می‌تواند بی‌مسئولیتی و بی‌قیدی در فرد ایجاد نماید. همچنین آبی لاجوردی گرفتگی عضله و اضطراب را برطرف می‌کند.

 

دارنده ی نشان چهار بازیگری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به تاثیر رنگ آبی در کاهش اشتها و وزن بدن اشاره کرد و تصریح نمود : کسانی که از دکوراسیون آبی رنگ در منزلشان استفاده می کنند و اتاق های غذاخوری خود را به رنگ آبی در می آورند ، از افراد دیگر لاغرترند ، تحقیقات نشان داده رنگ آبی به شدت سرکوب کننده اشتها است و روی اشتهای افراد اثری منفی دارند و باعث می شوند آنها به طور کلی30درصد کمتر کالری مصرف کنند. پس بهتر است میز و ظروف غذایتان را آبی انتخاب کنید و حتی می توانید داخل یخچال تان نیز از لامپ آبی استفاده کنید تا هروقت در یخچال را برای برداشتن خوراکی باز کردید ،پشیمان شوید. همچنین شما می توانید تمام آشپزخانه و اتاق غذاخوری، را آبی کنید و حتی از شمع های آبی رنگ استفاده کنید. همه ی ما از وجود رنگ ها آگاهیم امّا آیا از تأثیر آنها بر روح ، روان ، ذهن و اندیشه‌مان نیز باخبریم؟ روان‌شناسان دریافته‌اند که رنگ ها تأثیرات معجزه‌ آسایی بر روح و روان انسان ها داشته و علاقه به رنگ های خاص نیز گویای بسیاری از ناگفته‌های ذهن و روح آنهاست . ما در دنیای رنگ ها زندگی می‌کنیم و تا حد بسیار زیادی به رنگ ها خو گرفته‌ایم. رنگی بودن جهان یکی از بزرگترین موهبتهای الهی است که باعث شادی و نشاط انسان ها شده و موجب رسیدن به امید و آرامش در آنان می‌شود.

 

استاد شیاعی در ادامه ویژه گی های رنگ آبی را بیشتر باز نمود و گفت : آبی، یکی از رنگ های اصلی است که به رنگ حقیقت شهرت دارد. این رنگ نشانگر ذهن عالی و هوش سرشار است و با احساسات و معنویت در ارتباط است. این رنگ، آرام، آرامش‌بخش و تسلی‌دهنده است. اگر کسی بیش از حد احساس ناراحتی کرده و در آستانه ی خشم و اضطراب قرار داشته باشد پوشیدن لباس آبی، آرامش و هماهنگی‌ ذهن او را افزایش داده، باعث بالارفتن تفکر او می‌شود . بالأخره توانایی آرام کردن روح مشوش راداشته و آرامش خیال او را فراهم می‌آورد. (مانند حالتی که در اثر نگاه به آسمان برای فرد حاصل می‌شود). هنگامی که آبی به دو قسمت رنگهای تیره‌تر و روشن‌تر تقسیم می شود، نشان‌دهنده نوعی شخصیت در فرد است. فردی که به آبی تیره علاقمند است، قابل اعتماد، عاقل و جسور خواهد بود و چون با تمرکز شدید روی عقل و منطق حرکت می‌کند ، ممکن است احساساتش تحت‌الشعاع قرار گرفته، آن را از دست بدهد و یا ضعیف‌تر عمل کند. بر عکس، افرادی که به آبی روشن علاقمندند،ذاتا هنرمند و فرهیخته هستند. این تیپ افراد را بیشتر افراد هنرمند، طراح، نویسنده و هنرپیشه تشکیل می‌دهند که در فعالیت های خلاقانه شرکت دارند. رنگ آبی، تخیل فعال و حتی در بعضی موارد بیش از حد خلاق را القا می‌کند.

 

 وی افزود : از آنجا که رنگ آبی، کیفیتی سرد و رسمی دارد، فضا را به آرامش می‌کشاند و البته از حالت دوستانه و گرمی‌بخش دور می‌کند. لذا بهتر است در فضاهای آموزشی و کلاس، این رنگ را با تلفیق رنگهای دیگر استفاده کرد.

شیاعی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) دوره تربیتی کودکان از 7 تا 14 سال را به نام دوره «تعلیم پذیری، اطاعت و فرمان برداری» نامگذاری کرده اند، اظهار کرد : رای درک بهتر این تقسیم بندی ها، باید هم روایت نبوی که «الوَلَدُ سَیدٌ سَبعَ سِنینَ وَ عَبدٌ سَبعَ سِنینَ وَ وَزیرٌ سَبعَ سِنینَ» است و هم روایت امیرالمومنین(ع) که می فرمایند: «یربا سَبعَ سِنینَ وَ یودب سَبعَ سِنینَ وَ یصاحب سَبعَ سِنینَ» یعنی دوره ی اول را با تربیت، دوره ی میانی را با تادیب به معنای ادب کردن آورده اند، و همچنین روایت امام صادق(ع) که می فرمایند: « دِعْ إِبْنَک یلْعَبُ سَبْعَ سَنینَ، وَ یؤَدَّبُ سَبْعاً، وَ أَلْزِمْهُ نَفْسَک سَبْعَ سِنینَ » در نظر گرفت، بنابراین، دوره میانی که هم به عنوان «یودب» و هم«عَبدٌ» نامگذاری شده است، می توان گفت دارای اهمیت بیشتری نسبت به دو دوره ی دیگر است.

وی با اشاره به اینکه در این دوره ، فرزند باید آموزش های لازم را بسیار جدی تر از دوره قبل ببیند و با سختی ها و مشکلات مواجه شود، تصریح کرد : این ویژگی ها و رویکردهای تربیتی در دوره ی قبل و بعد وجود ندارد و بیشترین فعالیت و عملیات کودک، در این دوره است و باید برنامه های آموزشی جامعی برای وی طراحی شود و همچنین از لحاظ پرورشی نیز به آن توجه جدی شود.

استاد کاظم شیاعی با بیان اینکه براساس آموزه های دینی، فشرده ترین دوره تربیتی کودک، این دوره ی میانی است، افزود: یک اشتباه در برنامه های تربیتی که حتی برخی اوقات از رسانه ها هم منعکس می شود، صورت می گیرد که دوره اول، دوره سروری « پادشاهی» را براساس روایت نبوی برجسته می کنند که آسیب هایی را در پی داشته است، به این معنا که تلقی کودک به عنوان پادشاه و اطاعت از او امر وی، موجب آسیب هایی می شود که در دوره ی میانی نمی توان در طفل تغییراتی دارد.

 

وی اضافه کرد: زمانی که در آن روایت «سَیدٌ سَبعَ سِنینَ» آمده است، در روایت دیگری داریم «دِعْ إِبْنَک یلْعَبُ سَبْعَ سَنینَ » یعنی رهایش کن تا در این هفت سال بازی کند یا در روایت دیگر داریم، باید در این هفت سال «یربا سَبعَ سِنینَ » یعنی تربیت شود،

سرپرست گروه تئاتر شمس الشموش شهر کرخه  با اشاره به اینکه اگر کودک را در هفت ساله اول به طور کامل رها کنیم، در دوره میانی، دیگر نمی توان برای تربیتش کاری کرد، ابراز کرد: در این هفت ساله، باید آزادی بیشتر به کودک داد و نباید به تلقی پادشاهی، فرزندسالاری را رواج داد و باید تحت اشراف خانواده، تربیت نرم برای کودک صورت گیرد و با سطح توقع پایین از کودک، فرصت آزمون و خطا به وی داده شود که اگر اینگونه رفتار شد، در دوره میانی با مشکل مواجه نخواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه در این دوره سنی باید کودکان را با احادیث آشنا کنیم، تاکید کرد: در این دوره باید کودکان را با آموزه های دینی و در دوره بعدی آنها را با احکام آشنا کنیم و در روایت داریم «بادِروا أَولادَکُم بِالحَدیثِ قَبلَ أَن یَسبِقَکُم إِلَیهِمُ المُرجِئَةُ؛ /// احادیث ما را به فرزندان خود بیاموزید، قبل از آنکه افراد مرتد از شما پیشی بگیرند» و کودک اگر با این مسائل آشنا نشود و با افرادی که اهل تسامح و شیاعی با اشاره به اینکه علم آموزی در این بازه سنی و آموزش خواندن، نوشتن، شنا و تیراندازی باید در دستور کار قرار گیرد، تصریح کرد: در این بازه سنی، کودک باید کار کند، به خرید رود و در امور خانه و بیرون از آن، مشارکت کند.

در بخش دوم این جلسه 11 نفر از کارآموزان به صلاحدید استاد کاظم شیاعی هر کدام به مدت سه دقیقه به ایراد سخنرانی پرداخت ؛ احمد معین یکی از اشعار حافظ را با احساس خوانش نمود ، معیار فرجی  گذری به تاریخچه ی موتورسیکلت زد ، حسین دیناروند به نحوه ی زندگی زنبورها اشاره کرد ؛ فاطمه دریکوند به سختی ها و اشتباهاتی که ممکن است هر شخص در طول زندگی آنها را لمس کرده باشد پرداخت زهرا حیدری نیا ؛ سمانه خنیفر ، شایان خنیفر ، مسعود معین ، علی بهادری زاده و محمد نصرالهی هم هر کدام به موضوعی اشاره کردند و عباس کرم الهی به مظلومیت شوش و 8 مهر ماه 1359 اشاره کرد .

 

عباس کرم الهی گفت : من وقتی خواستم از خانه به اینجا بیایم به دنبال یک لنگه پوتین نظامی گشتم تا با آن به خاطره ای از یکی از رزمندگان بپردازم و از طرفی به مقاومت و پایداری مردم شوش در 8 مهر1359 که مانع سقوط شوش شد اشاره کنم .اما  فرض کنید یک لنگه پوتین  همراه من است و من اسم این پوتین را دُرّ گرانبها گذاشته ام ، شاید اگر به شما بگویم این پوتین را  به چه قیمتی می خرید هیچ کس حاضر به خریدنش نباشد اما من هم قصد فروش آن را ندارم چون یک لنگه ی این پوتین بنا به گفته ی یکی از رزمندگان در عملیات والفجر مقدماتی که دلیرمردان رزمنده ی شوشی خط شکن بودند پای یکی از فرزندان این مرز و بوم بود وقتی که برای باز کردن معبر پای راستش روی مین می رود و به هوا پرت می شود دیگر به زمین بر نمی گردد ، آری من منتظرم وقتی موزه ی جنگی در شوش دایر شد این لنگه ی پوتین را به آن موزه اهدا کنم تا هر جوان و نوجوان شوشی که به آن موزه می رود با این این پوتین به یاد رشادهای رزمندگان هشت سال دفاع مقدس بیوفتد .

 

عباس کرم الهی در فراز دوم سخنان خود به 8 مهر 1359 اشاره کرد و گفت : زمانی که دشمن بعثی عراق به فرماندهی صدام و با خمایت بلوک غرب و بلوک شرق به ایران حمله کرد از طرف پاسگاه مرزی فکه به طرف شوش حمله کرد و تا ساحل رودخانه ی کرخه جلو آمد و اگر نبود دلاورمردی های اولین جانباز قطع نخاعی شوش یعنی برادر پاسدار غلامعباس قلاوند و دیگر همرزمانش شوش سقوط می کرد و به دست دشمن تا دندان مسلح می افتادو می شد و می شود این روز در تقویم رسمی ایران به نام «روز مقاومت و پایدار شوش» ثبت شود اما همانطور که این دیار به شهر شهیدان گمنام معروف است نامی در تقویم رسمی کشور ندارد پس بیایید هر کدام  با حمایت از رزمندگان آن تاریخ دولتمردان را واداریم که 8 مهرماه1359 را به نام روز مقاومت و پایداری شوش ثبت نمایند .

 

استاد کاظم شیاعی در ادامه ضمن گرفتن تست بازیگری از تعدادی از کارآموزان ، به موضوع جلسه ی آینده اشاره کرد و در این راستا به روایتی از امام علی(ع) اشاره کرد و اظهار داشت : وقتی که امام علی(ع) خلیفه بود عده ای برای بردن یا نبردن با آن حضرت مشورت کردند که آیا ببرند یا نبرند ، امام علی(ع) فرمود : « اگر ببرید پشیمان می شوید و اگر هم نبرید باز پشیمان خواهید شد ، عده ای مشت مشت بردند ، برخی یک طرف خورجین اسب یا الاغ خود را پر کردند و عده ای هم نبردند ؛ وقتی که چند فرسنگ دور شدند آنهایی که برده بودند دست به آن چیزی که برده بودند زدند که تبدیل به طلا شد ، آن کسانی که مشت مشت برده بوند پشیمان شدند که چرا خورجین ها را پر نکردند ؛ آنهایی هم که یک طرف خورجین را پر کرده بودند پشیمان شدند که چرا آن طرف خورجین را پر نکرده اند و آن دسته از کسانی که هیچ چیزی نبرده بودند باز پشیمان شدند که چرا حداقل یک مشت از آن طلاها را نبرده اند ؛ این روایت را گفتم تا به آن دسته از عزیزانی که تجربه در تئاتر شوش دارند بگویم قصد داریم به نام شوش در جشنواره ی ملی مرصاد که در استان کرمانشاه برگزار می شود شر کت کنیم بارها از آنها دعوت کرده ایم ولی اعلام آمادگی نکرده اند .

 

وی افزود : روز اول که این دوره ی مقدماتی فن بیان را شروع کردیم گفتیم بخشی از این دوره اختصاص به فن بیان دارد و بخش دیگری به بازیگری تئاتر ؛ الان نهمین جلسه است که در مورد فن بیان صحبت می کنیم و تا پایان این دوره فقط سه جلسه مانده که اگر بازیگران و یا علاقه مندان با تجربه در زمینه بازیگری آمدند این سه جلسه را به بازیگری اختصاص خواهیم داد و اگر نیامدند پس از سه جلسه و پایان این دوره ی مقدماتی معلوم نیست که دوره های بعدی را به شوش بیایم یا نه ؛ پس از « عباس کرم الهی ، قاسم لطیف ، فاطمه آل کثیر و محمد نصرالهی می خواهم که یک بار دیگر از عزیزان دعوت کنند من در مجموع برای این نمایش یک زن و سه مرد برای بازیگری نیاز دارم که هر چهار نفر می بایست در رنج سنی 30 تا 35 ساله باشند البته از سایرین برای نور آ صدا ـ گریم ـ طراحی لباس و...استفاده خواهم کرد .

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست