03292024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۰۰۴۳۰4375

سومین جلسه کارگاه آموزش فن بیان مرحله ی ابتدایی در شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

به همت انجمن هنرهای نمایشی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ، سومین جلسه ی کارگاه آموزش فن بیان در مرحله ی ابتدای و با محوریت «توانایی فکر ، اندیشه ها و دانش» زیر نظر استاد کاظم شیاعی در پلاتوی شهید مداف حرم ، شهید احمد حیاری برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز از ساعت 17:30 الی 20:30 هم زمان با عید سعید قربان سومین جلسه ی کارگاه فن بیان مرحله ی ابتدایی زیر نظر استاد کاظم شیاعی بازیگر سینما ، سریال و تئاتر و دارنده ی نشان چهارم هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در پلاتوی شهید احمد حیاری برگزار شد .

استاد شیاعی در آغاز سومین جلسه ی آموزش فن بیان در مرحله ی ابتدایی گفت : بحث تفکر و به خصوص تفکر خالق و تفکر انتقادی بسیار مورد بحث بوده و این بیانگر اهمیت آن است. حتی این مسئله ی بسیار مهم از دید اسلام  هم مورد غفلت نمانده و اسلام یک ساعت اندیشیدن را از هفتاد سال عبادت بالاتر معرفی کرده است. خالق و انتقادی بودن اکتسابی می باشد و افراد جامعه به خصوص فرهنگیان و سخنرانان باید آن را فرا بگیرند. فرهنگیان سخنرانان تا وقتی خود علمی را نداشته باشند، نمی تواننند آن را به دیگران انتقال دهند. ما شاهد این هستیم که این قشر تازه نفس اغلب همانطور رفتار می کنند که معلمانشان با آنها رفتار می کردند و این کار اشتباه است. اگر این رفتار ادامه داشته باشد، دانش آموزان به صورت انفعالی تربیت                    می شوند و معلمان باید این را بدانند که اگر واقعاً خیر و صلاح دانش آموزان را می خواهند؛ به جای اینکه به آنها ماهی بدهند، ماهی گیری را یادشان بدهند و یا به تعبیر دیگر از شهید مطهری: «من ستایشگر معلمی هستم که اندیشیدن را به من آموخت، نه اندیشه ها را».چنانچه کودکان هنگام اشتغال به تحصیل، اندیشیدن، با هم اندیشیدن و به صورت گروهی کارکردن را نیاموزند، فرایند یادگیری کیفیت لازم را نخواهد داشت و در جامعه پر چالش و رو به توسعه کنونی با مشکلات  بسیاری مواجه خواهیم بود .


استاد شیاعی در ادامه  به 8 روش  تقویت مستند سازی حافظه برای سخنرانی اشاره کرد و یادآور شد : یک اصلا مهم برای ایراد سخنرانی موفق برخورداری از یک مستندسازی حافظه ی قوی برای به یاد سپردن مطالب سخنرانی است. برخی از افراد جزو افراد فراموشکار هستند که برای تبدیل شدن به یک سخنران موفق باید حافظه خود را تقویت کنند. در زیربهبرخی از شیوه های تقویت حافظه اشاره می کنم :

1 ) ـ به جای تلف کردن وقت خود کناب بخوانید و نکات مهم کتاب هارا در یک دفترچه یادداشت کنید و هر از چندگاهی آنها را مرور کنید.

2 ) ـ در هنگام صحبت با دیگران یا وقتی در یک جمعی هستید که سخنران فرد دیگری است با دقت گوش دهید و نیز مطالب مهم و کلیدی را نکته برداری کنید.

3 ) ـ به رویداد ها و جزییات تمام مفاهیم و صحنه‌ها دقت کنید و از روی هیچ نکته‌ای به سادگی نگذرید و آن‌ها را در ذهن خود تجزیه تحلیل کرده و به خاطر بسپارید.

4 ) ـ از حلقه‌های اتصالی بین آن چیزی که می خواهید به خاطر بسپارید و آن چه که از پیش در ذهن خود دارید استفاده کنید و به هم مرتبط سازید تا به خاطر سپردن نکات جدید آسان تر شود.


5 ) ـ از کلمات مخفف استفاده کنید.از کنار هم قرار دادن حروف اول کلمه ها یک کلمه‌ی کلیدی  برای خود بسازید تا یادآوری آن ساده تر باشد.

6 ) ـ به سلامت جسمانی خود دقت کنید.هر روز تمرین کنید که فشار خون متعادل، ضربان قلب عادی و اعصابی آرام و همچنین بدنی سالم داشته باشید.برنامه‌ی غذایی دقیق و متناسب با  خود را تنظیم کنید.در این حالت شما حافظه‌ی بیشتری خواهید داشت.به صورت مداوم ورزش کنید و از خوردن مشروبات الکلی و استعمال دخانیات پرهیز کنید تا صدایی رسا و حافظه‌‌ای قوی داشته باشید.


7 ) ـ از روش مدرسه‌ای استفاده کنید.مطالب را نوشته و چندین بار بخوانید و پس از به خاطر سپردن و قبل از آن که مدت زیادی بگذرد در فاصله‌های کوتاه آن ها را دوباره مرور و یادآوری کنید.

8 ) ـ از آنچه که میخواهید به خاطر بسپارید یک تصویر ذهنی و خیالی در ذهن خود به وجود آورید که وقتی وطلب را فراموش کردید این تصویر را مجسم کنید تا اطلاعات را بازیابی کنید.


وی در ادامه به دیگر نگات  مورد نیازبرای توانایی فکری اشاره کرد و تصریح نمود : « مشاهدات خود را داوری کنیم ؛ در مورد موضوعی که می خواهیم به آن بپردازیم همیشه تفکر داشته باشیم و اگر کسی دیگر قرار است یرای ما سخنرانی کند ؛ پس از سخنرانی مطالب را با داشته های خود مقایسه کنیم  تا پی ببریم چند درصد از مطالب واقعیت دارد و چند درصد تخیلات سخنران است همچنین اگر قرار است خودمان سخنران باشیم ابتدا در مورد موضوعی که می خواهیم به آن بپردازیم تفکر کنیم و برای این کار همیشه واژگان لغات را در اختیار داشته باشیم .


رئیس انجمن هنرهای نمایش شهرستان کرخه  برای اثبات گفته ی خود  به بخش نویسندگی اشاره کرد  و گفت : هر نویسنده  می بایست یک سری قوانین را مراعات کند که به آن قانون تلفیق شفاهی می گویند که نویسنده برای مستندسازی حافظه تابع این قانون است ، یک نویسنده وقتی می خواهد داستانی را بنویسد  در آن « زمان ـ مکان ـ ارائه و جبر» را مدنظر دارد . وقتی نویسنده  برای ما مطلبی را به رشته ی تحریر در می آورد ما را با اندیشه ی خودش همراه می کند و آن اندیشه را با مشاهدات خود تطبیق می دهد .


استاد کاظم شیاعی در ادامه به روش های موثر مطالعه ی کتاب اشاره کرد و خاطر نشان نمود : روش های مطالعه موثر را اگر بلد باشیم مسلماً میزان مطالعه در کشورمان به شدت بالاتر خواهد رفت. الآن در بهترین حالت، کمتر از چند دقیقه در روز سر و کارمان به مطالعه می‌خورد. اما خیلی نمی‌خواهم به خودمان خرده بگیرم. چون فرهنگ غالب کشور ما، آموزش های غیر اصولی مدارس و دانشگاه ها و ذهنیت منفی که از کتاب در ذهن ما باقی مانده، از مطالعه ناامیدمان کرده است. وقتی زندگی بسیاری از افراد موفق را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که آنها بیشتر از بقیه اهل کتاب و مطالعه بودند و شاید یکی از دلایل برتریشان نسبت به بقیه همین بوده باشد. یک چیزی را شک نکنید که اگر اهل مطالعه نباشید و روش های مطالعه موثر را بلد نباشید، یا به موفقیت نخواهید رسید و یا سرعت رشد شما به طور وحشتناک پایین خواهد آمد که این حالت دوم هم بعد از مدتی ناامیدی و بعد هم شکست شما را به دنبال خواهد آورد .

وی در ادامه به اهمیت مطالعه از نگاه بزرگان پرداخت و اظهار داشت : قبل از آنکه با روش های مطالعه موثر آشنا شویم شاید مناسب باشد با مطالعه جملات بزرگان به خودمان تلنگری در رابطه با مطالعه بزنیم . بزرگان دنیا درباره اهمیت مطالعه و کتابخوانی جملات زیادی نقل کرده اند که در اینجا، به تعدادی از بهترین های آنها را اشاره می‌کنیم: کیفیت زندگی شما را دو چیز تعیین می‌کند: کتاب‌هایی که می‌خوانید و انسان‌هایی که ملاقات می‌کنید.« مک لوهان » ـ  کتاب، بزرگ‌ترین اختراع بشر است « ویلیام شکسپیر» ـ بهترین دوست من کسی است که کتاب‌هایی را به من هدیه کند که تا به حال نخوانده باشم.« لینکلن» ـ  در دنیا لذتی که با لذت مطالعه برابری کند، وجود ندارد« تولستوی» ـ امروز کتابخوانی و علم آموزی، نه تنها یک وظیفه ملی که یک واجب دینی است« مقام معظم رهبری» .

 

بخش دوم سومین جلسه ی کارگاه آموزش فن بیان به شعرخوانی 14 هنرجو « محمد فروتن ـ فاطمه آل کثیر ـ علی دیناروند ـ هدی لطیفی ـ مسعود معین ـ صدیقه لطیفی ـ محمد نصرالهی ـ فاطمه دریکوند ـ علی بهادری زاده ـ زهرا حیدری نیا ـ حسن نجفی ـ علی پور ـ شایان خنیفر و سارا اکبریان » اختصاص داشت .پس از آن استاد کاظم شیاعی به برخی از نقاط ضعف هر 14 نفر به صورت مشترک اشاره کرد و تصریح نمود : ما باید ابتدا غلط خوانی را برطرف کنیم و سپس به دنبال صحیح خوانی برویم تا در جلسات آیزنده وقتی به صدای ضبط شده ی خودمان گوش می دهیم به پیشرفت خودمان پی ببریم لذا در جلسات گذشته اشاره کردم همه ی شما باید عناصر 9 گانه ی صدا را به هنگام خوانش شعر ـ خواندن داستان ـ مقاله و یا نمایشنامه رعایت کنید ؛ صدا، از نُه عنصر متمایز تشکیل شده است. کارگردان و یا مدرس باید با درنظر گرفتن این عناصر نُه‌گانه، به صدای «بازیگر یا سخنران ، گوینده و مجری»خود گوش داده و از او بخواهد، به بهترین نحو از صدای خود استفاده کند. موارد زیر در تشخیص مشکلات بیان، به شما کمک خواهد کرد.


 

 

1 ) ـ  اوج صدا ـ  ارتفاع صدا، بالاترین شدت صدا

2 ) ـ  آهنگ کلام ـ بالا و پایین آوردن صدا

3 ) ـ  برد صدا ـ فاصله بین پایین‌ترین حدّ صدا و اوج آن

4 ) ـ  تن صدا ـ  کیفیّت صدا، شامل زنگ و طنین صدا

5 ) ـ طرز بیان ـ  تلفظ واضح حروف و کلمات

6 ) ـ ضرب‌آهنگ ـ  جریان، سرعت و روانی کلام، شامل تأکیدگذاری، مکث، اوج و فرودها

7 ) ـ  لهجه ـ  روش بیان لغات، روش خاصی که با آن لغات تلفظ می‌شود

8 ) ـ حرارت و انرژی بیان ـ  قدرت و تأثیر احساسات درونی بر روی بیان

9 ) ـ  رسایی ـ  قدرت پرتاب و انتقال کلمات

بخش سوم این جلسه همانند جلسه ی قبلی به نرمش و ورزش همراه با آواها همراه بود .

توضیح :

با توجه به اینکه از روز یکشنبه 3 مردادماه قرار از کاره آموزش مقدماتی بازیگری زیر 16 سال زیر نظر اینجانب عباس کرم الهی آغاز شود ، لذا آخرین حضورم در کارگاه فن بیان امروز است لذا سایر خبرنگارانی که در این دوره حضور دارند انعکاس اخبار جلسات را به عهده خواهند گرفت .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست