04182024پنج شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۰۰۵۱۰4397

چهارمین جلسه ی کارگاه آموزش بازیگری در شوش برگزار شد

مینا جمشیدی ـ خبرنگار شوش نیوز

عکس ـ حسین دیناروند

به همت گروه تئاتر اندیشه وابسته به انجمن هنرهای نمایشی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ، چهارمین جلسه ی کارگاه آموزش بازیگری ، دوره ی مقدماتی ویژه ی علاقمندان زیر 16 سال زیر نظر استاد عباس کرم الهی در پلاتوی شهید احمد حیاری برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ از ساعت 18:30 الی 20:30 یکشنبه 10 مردادماه1400 ، چهارمین جلسه ی کارگاه آموزش بازیگری ـ دوره ی مقدماتی با محوریت « روش های تست بازیگری » زیر نظر پیشکسوت تئاتر شهرستان شوش در پلاتوی شهید مدافع حرم احمد حیاری برگزار شد .

استاد عباس کرم الهی قبل از آغاز چهارمین جلسه ی کارگاه آموزش خبرنگاری شهروندان  شوش را به استقبال از تزریق واکسن کووید19 دعوت نمود و در این راستا گفت : از روابط عمومی شبکه ی بهداشت و درمان شهرستان شوش مطلع شدم که مردم  ولایتمدار شهرستان شوش  به تزریق واکسن اعتماد ندارند ؛ غافل از این که اگر به همین روال پیش رود چه بسا سهمیه ی واکسن شوش را قطع نمایند ، پس باید دست در دست هم قرار دهیم و به دانشمندان سازنده ی واکسن  اعتماد کنیم .


وی افزود : واکسن کرونای سینوفارم چین واکسنی است که در این کشور که پرجمعیت ترین جمعیت جهان را دارد توانست این کشور را بیمه کند ؛ واکسن اسپوتنیک کشور روسیه نیز تمام آزمایشها را با موفقیت پشت سر گذاشته و به جز ایران دیگر کشورها نیز از این واکسن به گرمی استقبال کرده اند ، واکسن آسترازنکا ساخت ژاپن نیز همانند دو واکسن قبلی تا کنون عارضه ای نداشته است و بالاخره واکسن کووایران برکت ساخت مشترک ایران و کوبا واکسنی است که طی دو مرحله به مقام معظم رهبری تزریق شد و الحمدالله هیچ مشکلی برای رهبر به وجود نیاورد ، لذا به خاطر اینکه خطر مرگ را  از این نظر از شهرمان دور کنیم و شاهد پرپر شدن عزیزانمان نباشیم از شهروندان عزیز انتظار می رود که از همین فردا با گرفتن نوبت به مرکز واکسیناسیون تجمیعی واقع در دعبل خزاعی مراجعه نموده و واکسن خود را تزریق نمایند .


استاد کرم الهی در ادامه به روش های تست بازیگری اشاره کرد و گفت : اولین روشن «گفتگوی رو در رو کارگردان با بازیگر» است ؛ هر کارگردان روش خودش را در تست از بازیگر دارد. اغلب این جلسه‌ها با معارفه آغاز می‌شود. از شما می‌خواهند خودتان را معرفی کنید. ادامه راه برای هر فرد ممکن است تفاوت داشته باشد. برخی ازکارگردان‌ها فقط با بازیگر گفت‌و‌گو می‌کنند تا وجوه شخصیتی و ظاهری او را بهتر بشناسند؛ در همین مرحله، بسیاری قبول یا رد می‌شوند. بعضی کارگردان ها از بازیگر می‌خواهند تا از خاطرات یا اتفاق‌های خوب یا تلخ زندگی‌اش بگوید. این کار شما را در حالت‌های متفاوتی از« شادی، غم، ترس یا و.... » قرار می‌دهد. دقت کنید در این فرایند هرگز بازیگری نکنید و تا جای ممکن تلاش کنید طبیعی و واقعی صحبت کنید.


وی در ادامه به « مونولوگ یا متن آماده» به عنوان دومین روشن تست بازیگری اشاره کرد و تصریح نمود : برخی کارگردان‌ها از بازیگر می‌خواهند تا متنی را برای آن‌ها بازی کند. در این مورد یا متنی به بازیگر داده می‌شود یا از او خواسته می‌شود تا متنی که در خاطر دارد را بازی کند. اگر متن جدیدی به شما داده شد، این را در خاطر داشته باشید که زمانی برای شخصیت‌سازی و درک شخصیت ندارید، پس تا جای ممکن تلاش کنید تا شخصیت را به خودتان نزدیک کنید و شبیه به شخصیت خودتان بازی کنید. این در بازی طبیعی و باورپذیری شما بسیار مفید خواهد بود. در حالتی که از شما خواسته شود خودتان مونولوگی را اجرا کنید، بدیهی است که لازم است چند متن متفاوت با حالات و احساسات مختلف در خاطر داشته باشید. این مونولوگ می‌تواند بخشی از یک نمایشنامه یا سکانسی از فیلم مورد علاقه‌تان باشد. متن را به‌خوبی تمرین کنید و سعی کنید اجرایی بی‌ارتباط با بازی بازیگر اصلی ارائه کنید. شخصیت را به حال و هوای خودتان نزدیک و از اصطلاحاً «بازیگری» بیش از حد خودداری کنید. در انتخاب مونولوگ تلاش کنید که متنی با تغییرات حسی مطلوب و مناسب برای نمایش توانایی بازیگری‌تان انتخاب کنید. قرار نیست از ابتدا اشک بریزید یا مدام با صدای بلند فریاد بزنید. نقش مناسب چهره و سن و ویژگی‌هایی که دارید را انتخاب کنید و در مونولوگ زندگی کنید. برای مشاهده نمونه مونولوگ‌هایی که می‌تواند در تست بازیگری آنلاین یا حضوری برای شما مفید باشد .

استاد کرم الهی به خاطر اینکه علاقه مندان به بازیگری بیشتر با این روشن آشنا شوند به تعریف مونولوک پرداخت و خاطر نشان نمود : مونولوگ یا تک‌گویی سبک و شیوه‌ای نمایشی است که در سینما و تئاتر به شکل‌های گوناگون به کار گرفته می‌شود. تاریخ ادبیات نمایشی و سینما لبریز از لجظه‌های درخشانی است که از سوی نویسندگان و بازیگران زبردست به خلق مونولوگ‌های درخشان و ماندگار انجامیده است. آثاری که امروز بخش مهمی تاریخ ادبیات و نمایش هنر جهان را به خود اختصاص داده است. از نمونه‌های جاویدان مونولوگ‌ باید به نمایشنامه « هملت به قلم ویلیام شکسپیر» اشاره کرد. شاهکاری که برای سالیان سال همواره منبع الهام نویسندگان و خالقان آثار ادبی و نمایشی بوده است. در سینما نیز نمونه‌های مطرحی از تک‌گویی دیده می‌شود. بازی‌هایی که همه به بخشی مهم از تاریخ سینمای جهان تبدیل شده است. در ایران نیز موارد درخشانی از تک‌گویی اجرا شده است. که می توان به « زنده یاد خسرو شکیبایی ، میکائیل شهرستانی  ، زنده یاد مهدی فتحی ، داریوش ارجمند ، پرویز پرستویی ، فریبرز عرب نیا و شبنم مقدمی » و یا بازیگران قبل از انقلاب « بهمن مفید ، بهروز وثوقی و...» اشاره کرد .


وی افزود : نحوه ی بیان بازیگر در مونولوگ به ۳ شکل انجام می‌شود: « خطابه به جمع ، متن طولانی در دیالوگ با فرد دیگر و گفتگو با خود». در هریک از این شکل‌ها بازیگر روش بازی متفاوتی انتخاب می‌کند و حس و حال گوناگونی را به نمایش می‌گذارد. مونولوگ برای بازیگر عرصه ی نمایش بالاترین سطح توانش در ربودن چشم و احساس بیننده است. ممکن است داستانی کوتاه یا شرحی از احوالات شخصیتی باشد که بازی می‌کند. بازیگر حین اجرای مونولوگ باید هر آنچه در توان ابزارش دارد به کار بگیرد تا بیننده را تسخیر کند. این ابزار توسط مدیم یا شیوه ی نمایش تعریف می‌شود. بازیگر روی صحنه ی تئاتر به تمام اعضای بدنش مجهز است و می‌تواند از تمام وجود و اندامش برای نمایش حس و شخصیت کمک بگیرد. البته این در شرایطی است که شخصیت محدودیت ویژه‌ای نداشته باشد. در سینما و مدیم دوربین ماجرا متفاوت است. بازیگر محدود به دکوپاژ و حرکت دوربین است.

سرپرست گروه تئاتر اندیشه سپس به روشن بداهه گویی پرداخت و یادآور شد : کار بداهه یکی از اساسی‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین تمرین‌های بازیگری است. شما در بداهه، خودتان را نشان می‌دهید و این را کارگردان‌های باهوش می‌دانند، پس پیش از حضور در تست بازیگری روی بداهه خودتان بیشتر کار کنید. بداهه در جلسه تست بازیگری ممکن است به بی‌شمار روش ممکن انجام پذیرد. ممکن است کارگردان از شما بخواهد تا خودتان را در وضعیتی مانند زندان، تنها در اتاق، یا سوژه مورد نظرش تصور کنید. شاید هم این تمرین بداهه به صورت گروهی انجام شود و چند نفر همزمان با شما در این بداهه حضور داشته باشند. سعی کنید در بداهه زندگی کنید و به موقع تاثیر گذار شوید.


استاد عباس کرم الهی  تست بازیگری آنلاین را به عنوان آخرین روش معرفی کرد و گفت :برای بالا رفتن سرعت گزینش بازیگر و عوامل، بسیاری از گروه‌ها به تست آنلاین رو آورده‌اند. تست آنلاین در ابتدایی‌ترین راهش به‌صورت ارسال ویدیو به یک شماره همراه انجام می‌شود. به این شکل که بازیگر مقابل دوربین از خودش فیلم می‌گیرد و برای فراخوان‌دهنده ارسال می‌کند؛ بنابراین تمام آنچه شما و بازی‌ شما را نشان می‌دهد در قالب یک فایل تصویری است، پس باید این کار را در حین سادگی با دقت انجام بدین. مقابل دوربین تلفن همراهتان بنشینید. دقت کنید که پشت سرتان فضا شلوغ نباشد. دیوار سفید، کتابخانه یا ترجیحا جایی که نظر را به خود جلب نکند. توجه کنید که محیط ساکت باشد و هرگونه شلوغی بر کارتان تاثیر منفی می‌گذارد. مهم است که حین بازی به دوربین نگاه کنید. مخاطب شما لنز است. به آن نگاه کنید و تلاش کنید روی هرکسی که قرار است فیلم را نگاه کند تاثیر بگذارید. هرگونه موسیقی یا افکت تصویری به شدت به ضرر بازی شماست. هرگز با هیچ اپلیکیشنی روی ویدیو تاثیر نگذارید که به سود شما نیست. خیلی ساده بنشینید و مونولوگ خود را بازی کنید.این روشن این روز که شرایط در وضعیت کرونایی به سر می برد کارایی دارد اما بازیگری که می خواهد به این روش تست بدهد باید توجه داشته باشد که تلفن ثابت خانه از پریز کشیده شده باشد و افراد خانواده هم در پشت سر بازیگر ترددی نباشه باشند و یا حرفی نزنند .

وی در ادامه به فنون پايه اي بازيگري اشاره کرد و اظهار داشت : تكيه بر هيجانات و الهامات لحظه اي بدون دارا بودن توانايي هاي فني باعث مي شود هدف يك بازيگر به شكست بينجامد.اين ملاحظات فني شامل « ارتباط بازيگر با قسمت هاي مختلف صحنه ـ ارتباط تماشاگران ـ ارتباط با ديگر بازيگران و استفاده مناسب از ابزار بازيگري براي ارتباط با وسايل صحنه و انجام مشغوليات صحنه» می باشد .

مدرس کلاس های بازیگری در دوره ی مقدماتی  در پایان از «حسین دیناروند ـ محمد معین و مائده لطفاوی» خواست تا در جلسه ی آینده با استفاده از روشن بداهه قطعه نمایشی را آماده نموده و اجرا نمایند .

در این جلسه « محمد معین ـ عقیل سرخه ـ حسین دیناروند ـ مهیار فرجی ـ مائده لطفاوی ـ مهربان دیناروند ـ پروانه امیدی ـ راحیل دیناروند ـ پانیذ امیدی و ام البنین دهداری » حضور داشتند .


شایان ذکر است « امیرحسین شوهانی و یزدان باجوروند» برای دومین بار غایب بودند و در صورتی که برای سومین بار غیبت داشته باشند از این دوره حذف می شوند .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست