04242024چهارشنب
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۰۰۵۱۸4413

هفتمین جلسه ی کارگاه آموزش بازیگری مرحله ی مقدماتی در شوش برگزار شد

مهدی کرم الهی ـ خبرنگار شوش نیوز

عکس ـ حسین دیناروند

به همت گروه تئاتر اندیشه وابسته به انجمن هنرهای نمایشی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش هفتمین جلسه ی کارگاه آموزش بازیگری  ، مرحله ی مقدماتی برای هنرجویان زیر 16 سال در پلاتوی شهید احمد حیاری برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ از ساعت 18:30 الی 20:30 یکشنبه 17 مردادماه1400 هم زمان با روز خبرنگار ، هفتمین کارگاه آموزش بازیگری مرحله ی مقدماتی ویژه ی هنرجویان زیر 16 سال با محوریت « تست بازیگری » زیر نظر استاد عباس کرم الهی در پلاتوی شهید مدافع حرم  احمد حیاری برگزار شد .

استاد عباس کرم الهی در ابتدا روز خبرنگار را به اصحاب رسانه شهرستان شوش و همچنین خبرنگاران نوجوان خبرگزاری پانا تبریک گفت و گفت : بازیگری دنیای پرتکاپو و پرهیجانی است که راه‌های زیادی برای موفقیت در آن توصیه می‌شود. 1 ) ـ  به خاطر داشته باشید که تست بازیگری، انتخاب نقش و به کار گرفتن بازیگر علم نیست، بلکه هنر است 2 ) ـ  هر بازیگری، هر نقشی را نمی‌تواند بازی کند. باید بدانید از پس چه نقش‌هایی برمی‌آیید و چه نقش‌های را نمی‌توانید اجرا کنید. همچنین باید بدانید چه کاری می‌خواهید انجام دهید 3 ) ـ   بیشتر فرصت‌های بازیگری در تست بازیگری به دست می‌آیند یا از بین می‌روند. به همین خاطر کلاس‌های تست بازیگری باید جدی گرفته و به صورت حرفه‌ای پیگیری شوند. باید به خاطر داشت که قوانین این حرفه هر سال تغییر می‌کند! 4 ) ـ تست بازیگری را جدی بگیرید. در نظر داشته باشید که هنگامی که برای ایفای نقشی تست می‌دهید، درواقع برای همه زندگی‌ حرفه‌ای‌تان تا پایان عمر تست می‌دهید. 5 ) ـ باید کاری کنید که آن زمانی که تست بازیگری می‌دهید به بهترین لحظات روزتان تبدیل شود. به یاد داشته باشید چند نفر نشسته‌اند و بازی شما را تماشا می‌کنند. هراس از تست دادن باید به انگیزه‌ای برای شکست زمان تبدیل شود 6 ) ـ  کارگردان‌ها دوست دارند که شما از عهده نقشی که برایتان در نظر گرفته‌اند برآیید، بنابراین از پیش همه آمادگی‌های لازم را کسب کنید تا بدرخشید.

 

وی در ادامه به 7 روشن دیگر تست بازیگری اشاره کرد و گفت : 7 ) ـ  اگر هنگام گفتگوی کاری، این جمله را شنیدید که «نمایشنامه دم دست است» و نسخه‌ای از آن را نخواستید، بدانید اشتباه بزرگی مرتکب شده‌اید.  8) ـ   یکی از کارگردان‌های معروف می‌گوید: «واقعیت این است که من بسیاری از بازیگرانم را از روی صدای ضبط‌شده‌شان انتخاب می‌کنم.» بنابراین تست‌های بازیگری الکترونیک روی وبسایت‌ها و رسانه‌های مجازی را جدی بگیرید.  9 ) ـ   یکی از مهم‌ترین شرایط ورود شما به دنیای بازیگری؛ مدل مو، سایز اندام و فیزیک بدن شماست. بنابراین به تناسب اندامتان بسیار توجه کنید.  10 ) ـ موفقیت هر بازیگر ارتباط نزدیکی به هوش، تجربه، دقت و خلاقیتش دارد. آشکار است که گفتن جملاتی مانند: «شما نمی‌خواهید این کار را انجام دهید» یا «این وظیفه من نیست که ایده‌های فرد دیگری را به واقعیت تبدیل کنم» تا چه اندازه اشتباه است. همیشه آدم‌های باهوش‌تر و خلاق‌تری هستند که توانایی انجام این کار را دارند. 11 ) ـ  کارگردان معروفی گفته بود: «هرچند ویترین دانشگاه‌ها و مدارس بازیگری، کار را برای ایجنت‌ها ساده کرده‌اند اما واقعیت این است که من همیشه سراغ آدم‌های حرفه خودم می‌روم.» کارگردان دیگری نیز می‌گوید: «نمی‌خواهم فخرفروشی کنم، اما سالیانه از بیش از ۱۰۰ بازیگری که برای تست دعوت می‌کنیم فقط ۱۵ نفر وارد این حرفه می‌شوند.» 12 ) ـ مفهوم «بازیگر توانا» به بازیگرانی اطلاق می‌شود که خودشان را بشناسند و از اینکه در این حرفه در جستجوی چه چیزی هستند آگاه باشند. 13 ) ـ  بهترین بازیگران کسانی هستند که تکالیف‌ خانگی‌شان را خوب انجام می‌دهند، این احساس را به کارگردان منتقل می‌کنند که دوست دارند بخشی از کار باشند، در مورد کارگردان، نقش و دیگر تولیدات تحقیق می‌کنند و بلدند نقش را به درستی اجرا کنند.

 

مدرس این دوره کارگاه آموزش بازیگری در ادامه به تست حضور تأکید نمود و یادآور شد : تست بازیگری به صورت حضوری، یک دلگرمی ویژه ای برای بازیگر دارد ، چون قبلاً همین بازیگر در تست غیرحضوری ( مجازی ) توسط کارگردان و مسئول انتخاب بازیگر تایید شده و حالا به این جلسه ی تست بازیگری به صورت حضوری راه پیدا کرده . پس یکی از اهداف تست های حضوری ، سنجیده شدن تمام مواردی هست که قبلاً گفتین ، در ویدئو، صدا و یا در رزومه و مشخصاتی که برای اونها ارسال کردین. حالا دیگه اینجا، قطعا درک می کنید که درستی، «کیفیت ، صداقت و دقت »در نوشتن یک رزومه بازیگری چقدر در انتخاب شما تاثیر دارد و جا دارد یک نکته را رو یادآوری کنیم: در طی پشتیبانی های آنلاینی که با مخاطبان وب سایت بازیگرافی داشتیم، مخصوصاً دوستانی که محصول صفر تا صد تست بازیگری رو خریداری کردند، همیشه یک سئوال پیش اومده که با تمام آموزش هایی که دیدیم، کارگردان در روز تست چه نکات مهمی رو برای انتخاب بازیگر در نظر می گیره؟

وی در ادامه به « فیزیک ـ بیان ـ حس و مواجهه و برخورد»به عنوان چهار مورد اساسی برای کارگردان دانست و تصریح نمود :  اول: فیزیک بازیگر 

قد ـ  وزن ـ وضعیت ظاهری ـ نوع پوشش ـ راه رفتن ـ نشستن ـ برخورد ها ـ نگاه ها ـ سن و وضعیت جسمانی شما نسبت به آن ـ شرایط خاص و …

موارد بالا، چطور تحلیل میشن؟ به دو صورت:

الف) نسبت به وضعیتی که قبلا در رزومه تون گفتین و چیزی که الان از شما می بینن.

نکته:

ب) مشخصات نقش و نزدیکی یا دور بودن اون نسبت به شما و مشخصاتتون.

در بین گفته های بالا یک ” شرایط خاص ” دیده می شود که مربوط به وضعیت جسمانی شماست، مثل: قد، وزن، و… .  نباید نگران آن باشید، چون شما قبلا اون رو اعلام کردین و با علم به وضعیت شما به این جلسه دعوت شدین.

دوم: بیان بازیگر

در آگهی های انتخاب بازیگر ، گاهی از شما خواسته میشه که همراه با رزومه ای که دارید، یک صدا ضبط شده هم ارسال کنین.

 

در اینجا باید چند نکته رو حتماً بدونین.

الف) نیاز به تولید صداهای عجیب و غریب نیست، اونا کلاً یه هدف دارن، صدای شما را بشنوند و بررسی کنن، دقیقا همین صدایی که دارید  و هر  روز از اون استفاده می کنید.

ب ) در این بخش بیان شما بصورت حضوری سنجیده میشه، دیگه کارگردان بصورت زنده بیان شما رو می شنود.

اما چطور بیان بازیگر در این بخش تحلیل می شود؟ بازیگر به سه روشن زیر تحلیل می گردد :

1 ) ـ در گفت و گو های اولیه با کارگردان، مسئول جلسه، و پاسخ به سوالات اولیه.

2 ) ـ با خواندن متن و فیلم نامه ای که به شما میدن تا از روی اون، دیالوگ ها رو بخونید.

3 ) ـ  در اجرای چند دقیقه ای که از شما میخوان آن  را بازی کنید.

تنها راز این بخش، در آمادگی بیان بازیگر هست، درواقع با یه آمادگی درست می تونید این بخش رو به راحتی پشت سر بگذارید.

سوم: حسی بازیگر : این مورد هم در دو بخش اساسی مورد قضاوت، تایید و یا رد کارگردان قرار می گیرد.

الف ) در فیلم نامه ای که میخونید و اینکه چقدر به حس های موجود در دیالوگ ها و ارائه اونها توجه می کنید.

ب ) در اجرای چند دقیقه ای، که از شما میخوان، البته، چیزی که بشه توی دو سه دقیقه بتونید بازیش کنید.

به طور مثال ؛ فرض کنید توی یه آسانسور هستید، و میرین که خودتون رو به یه قرار مهم برسونید، که یهو یه نفر با پا مانع بسته شدن درهای آسانسور میشه. چند ثانیه بعد از وارد شدن، شما متوجه بوی بد داخل آسانسور می شین. بله، اون آقا، یه پلاستیک زباله دستش گرفته که گوشه ی اون سوراخه و داره چکه می کنه… .

 

می توا نید وضعیت بالا رو تصور کنید و به نمایش بگذارین. در این حین دیالوگ و احساس ها رو وارد بازیتون کنید. در این بخش قسمتی از عیار بازیگر، خودش رو نشون میده، اینکه میتونه بازیگر خوبی باشه یا نه، در این راه هم، طبیعی بازی کردن، پیدا کردن و اجرای حس ها و اعتماد به نفس بازیگر در عملی کردن این موارد مهم هستند.

نکته:

برای اینکه از این بخش نمره ی قابل قبولی بگیرید ، دو تا مورد رو باید رعایت کنید.

یک: نداشتن استرس    دو: تمرکز داشتن

هر دو تا رو می شود با تمرین و آمادگی قبلی در روز و جلسه تست بازیگری عملی اش کرد.

چهارم: مواجهه و برخورد بازیگر

مواجهه و برخورد با چی؟؟؟ 

1 ـ با متن.

2 ـ  با سئوال هایی که پرسیده می شه.

3 ـ  با موقعیتی که بازی می کنید.

4 ـ  با گروه و … .

در طی برگه هایی که کارگردان برای هر بازیگر نتیجه گیری می کند، چند تا بخش در نتیجه و انتخاب بازیگر تاثیر میزارند . مثلاً اولین برخورد شما با متن فیلم نامه تا اجرای اولین دیالوگ ها ، سئوال هایی که  می پرسند ( خیلی معمولی و ساده ان )، و یا وقتی که گفته می شه فلان موقعیت رو بازی کن، بعضی مواقع همین برخوردهای اولیه مهم تر هستند تا خروجی اتود شما.

استاد عباس کرم الهی در ادمامه به  یک نکته ی اساسی اشاره کرد و از هنرجویان خواست تا به دقت به این کته توجه داشته باشند . این چلسه برای این اجرا شد که بدانید تست بازیگری هم مثل تمام کارهای دیگر در زندگی قوانین ساده ای دارد و کسی مثل کارگردان جلاد نیست و شما قربانی، اتفاقا اگر شرایط شما به نقشِ انتخابی بخوره و شما هم یک تصویر کلی به کارگردان بدین که « بله، می تونم نقش رو بازی کنم » قطعا قبول می شوند. و آنها هم سریع جمع می کنند می روند سراغ کوهِ ، کارهایی که فیلم سازی بر سرشون ریخته و باید انجامش بدن تا فیلم ساخته بشه. در نهایت این شما هستید که با تجربه و تکرار و آموزش  پیگیری  به همه ثابت می کنید که در بازیگری ماندگار هستید یا نه.

 

هر روز توی این شهر هزاران نفر بدون آموزش درست و بدون اطلاع از همین قوانین ساده، توی تست های بازیگری شرکت می کنن و با قبول نشدن مجبور میشن از بازیگری فاصله بگیرن … .

صدها بازیگر را سراغ داریم که هریک آرزو دارند نقشی بزرگ گیر بیاورند. نکته غم‌انگیز این است که فقط اندکی از آنها موفق می‌شوند و تعداد کمتری هستند که به جز فیلم‌های درجه دو و بازی در تلویزیون، نقش دیگری به آنها پیشنهاد شود. پس چه باید بکنید تا شانس موفق شدن خود را ارتقا دهید؟ به جز مسائلی که دست شما نیست (قیافه و صدای‌تان) چیز‌هایی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید و ممکن است به دردتان بخورد.

بخش دوم این جلسه  به مرحله اول تست بازیگری به صورت عملی  اختصاص داشت بود تا ترس هنرجویان از به روی صحنه رفتن گرفته شود ؛ در دور اول برخی از هنرجویان به خاطر استرس پاهایشان می لرزید و برخی لرزش در صدا داشتند اما در دور دوم ترس آنها  ریخته شد .

 

شایان ذکر است در این حلسه « حسین دیناروند ـ مهیار فرجی ـ عقیل سرخه ـ محمد معین ـ  کامیار فرجی ـ ام البنین دهداری ـ فاطمه آرین ـ مهربان دیناروند ـ مائده لطفاوی ـ پروانه امیدی ـ حدیث الهایی ـ راحیل سیلانی و پانیذ امیدی » حضور داشتند .

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست