03292024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۰۰۶۰۱4441

سیزدهمین جلسه ی کارگاه آموزش بازیگری در شوش برگزار شد

مینا جمشیدی فر ـ خبرنگار شوش نیوز

به همت گروه تئاتر اندیشه وابسته به انجمن هنرهای نمایشی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش سیزدهمین جلسه ی کارگاه آموزش بازیگری دوره ی مقدماتی ویژه ی هنرجویان زیر 16 سال در پلاتوی شهید مدافع حرم احمد حیاری با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برگزار شد.

به گزارش شوش نیوز ؛ از ساعت 18:30 الی 20:30 هم زمان با «روز بزرگداشت ابوعلی سینا و روز پزشک» سیزدهمین جلسه ی کارگاه آموزش بازیگری با محوریت «درک زبان بدن و حالات صورت » زیر نظر استاد عباس کرم الهی در پلاتوی شهید احمد حیاری با حضور اکثریت هنرجویان این دوره برگزار شد .

استاد عباس کرم الهی قبل از پرداختن به محوریت جلسه  به مناسبت یکی از شعارهای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) یعنی « خواندن نماز و روزه گرفتن» اشاره کرد و گفت : نماز در تمام ادیان الهى به عنوان برترین آیین عبادى و رکن معنویت و ارتباط با خداوند مطرح بوده است. همانگونه که در آیه ی 40 از سوره ی ابراهیم آمده است : « رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي  رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ/// پروردگارا، مرا و از ذرّیّه‌ام نیز کسانی را نمازگزار گردان، و بار الها دعای مرا بپذیر.» خداوند به حضرت موسى(ع) در کوه طور در آیه ی 20 از سوره ی طه می فرماید : « فَأَلْقَاهَا فَإِذَا هِيَ حَيَّةٌ تَسْعَیٰ ///موسی چون آن را به زمین افکند عصا اژدهایی مهیب شد که (به هر سو) می‌شتافت.» ، به حضرت عیسی(س) در آیه ی 3 از سوره ی مریم می فرماید : « إِذْ نَادَى رَبَّهُ نِدَاءً خَفِيًّا ///(یاد کن حکایت او را) وقتی که خدای خود را پنهانی (و از صمیم قلب) ندا کرد.» لذا هنرجویانی که به سن تکلیف رسیده اند بداند که نماز خواندن و روزه گرفتن دو امر واجب است که از همان ابتدا  این دو فریضه ی الهی را در برنامه  زندگی خود بگنجانید .


وی در ادامه در مورد  محوریت سیزدهمین جلسه ی کارگاه آموزش بازیگری اظهار داشت : گفته شده است که ممکن است زبان بدن بین ۶۰ تا ۶۵٪ از کل ارتباطات باشد. درک زبان بدن ( Body Language) مهم است ، اما توجه به نشانه های دیگری مانند زمینه ای که فرد در آن قرار دارد، نیز ضروری است. در بسیاری از موارد، شما باید به عنوان یک گروه به سیگنال ها توجه کنید تا اینکه فقط روی یک عمل واحد تمرکز کنید. لحظه ای به این فکر کنید که بازیگر فقط با بیان صورت چقدر توانایی انتقال اطلاعات را دارد. لبخند می تواند نشان دهنده تأیید یا احساس خوشبختی باشد. اخم می تواند نشانه عدم تأیید یا ناراحتی باشد. در برخی موارد ، حالت های چهره ما ممکن است احساسات واقعی ما در مورد یک موقعیت خاص را نشان دهد. مثلا گاهی ممکن است بگویید احساس خوبی دارید، درحالی که ظاهر صورت شما خلاف این را به مردم نشان دهد.

وی افزود : حالت صورت بازیگر حتی می تواند به تشخیص یا اعتماد ما نسبت به گفته های فرد کمک کند. در طی یک مطالعه نشان داد شده است که قابل اعتمادترین حالت چهره شامل، کمی بلند شدن ابروها و یک لبخند خفیف است. این حالت صورت، به گفته محققان، دوستی و اعتماد به نفس را به همراه دارد. حالات صورت نیز از جهانی ترین اشکال زبان بدن ( Body Language) است. حالت هایی که برای انتقال ترس ، عصبانیت ، غم و شادی استفاده می شود در کل دنیا مشابه است. حتی تحقیقات نشان می دهد که ما در مورد هوش افراد بر اساس چهره و بیان آنها قضاوت می کنیم. یک مطالعه نشان داد که افرادی که صورت باریکتر و بینی برجسته تری دارند، به احتمال زیاد به عنوان افرادی باهوش درک می شوند. همچنین افرادی با چهره خندان و شاد، باهوش تر از افراد با عصبانیت ارزیابی شده اند.


پیشکسوت تئاتر شهرستان شوش در ادامه به حالات چشم ها اشاره کرد و تصریح نمکود : از چشمها غالباً بعنوان “پنجره های روح” یاد می شود زیرا قادر به آشکار کردن چیزهای زیادی در مورد احساس یا فکر فرد هستند. همانطور که با شخص دیگری در گفتگو هستید، توجه به حرکات چشم بخشی طبیعی و مهم از روند ارتباطات است. برخی از موارد رایجی که ممکن است مشاهده کنید شامل این است که آیا افراد در تماس مستقیم چشمی هستند یا از نگاه خود جلوگیری می کنند ، چقدر پلک می زنند یا مردمک چشم آنها گشاد است. هنگام ارزیابی زبان بدن ( Body Language) ، به این علائم چشم توجه کنید: « نگاه خیره» قتی شخصی هنگام مکالمه مستقیماً به چشمان شما نگاه می کند ، این نشان دهنده علاقه و توجه وی است. با این حال ، تماس چشمی طولانی مدت می تواند تهدید کننده باشد و حس خطر را انتقال دهد. از طرف دیگر، مرتب قطع کردم ارتباط چشمی نشان دهنده حواس پرتی، ناراحتی یا تلاش برای پنهان کردن احساسات واقعی خود باشد.« پلک زدن » پلک زدن طبیعی است اما باید به این نکته نیز توجه کنید که آیا فرد زیاد پلک می زند یا خیلی کم. افراد معمولاً وقتی احساس ناراحتی یا استرس می کنند با سرعت بیشتری پلک می زنند. پلک زدن مکرر ممکن است نشان دهد که شخصی عمدا در تلاش است حرکات چشم خود را کنترل کند. به عنوان مثال یک بازیکن پوکر سعی میکند کمتر پلک بزند، زیرا قصد دارد در مورد دستی که به او رسیده است ، بدون هیجان ظاهر شود.« اندازه مردمک چشم » اندازه مردمک چشم می تواند یک سیگنال ارتباطی غیرکلامی بسیار ظریف باشد. در حالی که سطح نور در محیط ، گشاد شدن مردمک چشم را کنترل می کند ، اما گاهی اوقات احساسات نیز می توانند باعث ایجاد تغییرات کوچکی در اندازه مردمک شوند. به عنوان مثال، ممکن است این جمله به گوشتان خورده باشد، “چشم های خمار” برای توصیف نگاهی که کسی هنگام جذب شدن به شخص دیگری نشان می دهد استفاده می شود. به عنوان مثال چشمان بسیار گشاد می تواند نشان دهنده علاقه یا حتی تحریک فرد باشد.


استاد عباس کرم الهی در ادامه به حالت دهان و لب اشاره کرد و خاطر نشان نمود : « حالت دهان » حالت و حرکات دهان نیز می تواند در خواندن زبان بدن ضروری باشد. به عنوان مثال، جویدن لب پایین ممکن است نشانگر این باشد که فرد احساس نگرانی، ترس یا نا امنی دارد. پوشاندن دهان ممکن است تلاشی باشد برای رعایت ادب باشد در صورتی که فرد درحال خمیازه کشیدن یا سرفه کردن است ، اما ممکن است تلاشی برای پوشاندن اخم عدم تأیید نیز باشد. « لبخند زدن » شاید یکی از بزرگترین سیگنال های زبان بدن باشد، اما لبخند را نیز می توان به طرق مختلف تفسیر کرد. لبخند ممکن است واقعی باشد ، یا برای بیان شادی کاذب ، کنایه یا حتی بدبینی به کار رود. هنگام ارزیابی زبان بدن ، به سیگنال های که دهان و لب در حالت های مختلف نشان می دهند توجه کنید:« لب های جمع شده » فشردن لب ها ممکن است نشان دهنده عدم رضایت، عدم تأیید یا بی اعتمادی باشد.« گاز گرفتن لب» گاهی اوقات افراد هنگام نگرانی، اضطراب یا استرس لب های خود را گاز می گیرند. « پوشاندن دهان » هنگامی که افراد می خواهند یک واکنش احساسی را پنهان کنند، ممکن است دهان خود را بپوشانند تا از نمایش لبخند یا نیشخند جلوگیری کنند.« حالت دهان رو به بالا یا پایین» تغییرات جزئی در دهان نیز می تواند شاخص های ظریفی از احساس فرد باشد. هنگامی که دهان کمی رو به بالا می شود، ممکن است به این معنی باشد که فرد احساس خوشبختی یا خوش بینی می کند. از طرف دیگر، دهان کمی رو به پایین می تواند نشانه ای از غم و اندوه، عدم تأیید و یا حتی یک دهن کجی صریح باشد.

بخش دوم سیزدهمین جلسه ی کارگاه آموزش بازیگری به تست فلبداهه ی هنرجویان اختصاص داشت .

 

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست