کد خبر: ۰۰۰۶۰۵4454

آخرین جلسه ی کارگاه آموزش بازیگری در شوش برگزار شد

فائقه شیرک ـ خبرنگار شوش نیوز

عکس ـ حسین دیناروند

به همت گروه تئاتر اندیشه وابسته به انجمن هنرهای نمایشی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش با حضور سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی ، کارشناس هنری و امور سینمایی اداره و سربازرس هیئت مدیره ی گروه تئاتر اندیشه ، آخرین جلسه ی کارگاه بازیگری ویژه ی علاقه مندان زیر 16 سال با رعایت پروتکل های بهداشتی در پلاتوی شهید احمد حیاری برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ از ساعت 18:30 الی 20:30 پنجشنبه 4 شهریورماه 1400 هم زمان با  « روز کارمند ، ششمین سالروز شهادت  شهید احمد حیاری و اولین روز درگذشت شهادت گونه ی حاج رضا محمودخانی» آخرین جلسه ی کارگاه آموزش بازیگری با محوریت « ارکان مهم بازیگری» با حضور «دکتر مهدی عارف سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ، محمد دیناروند کارشناس هنری و امور سینمایی اداره ، مریم شجاعی فرد سربازرس هیئت مدیره ی گروه تئاتر اندیشه و هنرجویان کارگاه آموزش بازیگری» در پلاتوی شهید مدافع حرم احمد حیاری برگزار شد .

استاد عباس کرم الهی در ابتدا یاد وخاطره ی شهید احمد حیاری و زنده یاد حاج رضا محمودخانی را گرامی داشت و ابتدا گریزی به زندگینامه شهید احمد حیاری زد و گفت : شهید احمد حیاری فرزند فریِّح در تاریخ ۱۶ بهمن ماه سال ۱۳۶۰ در روستای مالک لشتر هفت تپه شهرستان شوش دانیال(ع) در یک خانواده پرجمعیت دیده به جهان گشود. کودکی را پشت سر نهاد و به سن مدرسه رسید، دوران ابتدایی دبستان خیامی شوش، راهنمایی مدرسه راهنمایی پانزده خرداد و دبیرستان یادگار امام پشت گذراند. در سال تحصیلی ۸۲-۸۱ نیز دوران پیش دانشگاهی را هم در پیش دانشگاهی حضرت امیرالمومنین (ع) شوش دانیال(ع) سپری کرد و در تاریخ ۱۸ فروردین ماه سال ۱۳۸۳ به خدمت سربازی رفت و ۱۸ ماه خدمت خود را پشت سر گذاشت ؛ در پنجمین روز از مهرماه سال ۱۳۸۴ به استخدام سپاه درآمد و به دانشگاه امام حسین (ع) تهران رفت و پس از طی کردن مدارج افسری در سپاه شوش مشغول خدمت شد. هنگامی که در در دانشگاه امام حسین (ع) مشغول تحصیل بود در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۸۶ در شهرستان شمیرانات تهران کمربند زرد در رشته ی تکواندو دریافت کرد و در تاریخ سوم آذر ماه سال ۱۳۸۶ نیز کمربند سبز خود را در همین رشته از هیئت تکواندو استان اصفهان گرفت. در سال ۱۳۹۰ در دانشگاه پیام نور واحد پیام نور شوش تحصیلات دانشگاهی خود را آغار کرد و قبل از شهادت ترم‌های پایانی تحصیلات خود برای گرفتن مدرک کارشناسی در رشته علوم سیاسی را می‌گذراند.

 

وی افزود : به علت شایستگی‌هایی که در زمان حضور در سپاه شوش از خود نشان داد در تاریخ ۵ مرداد ۱۳۹۲ به پیشنهاد فرمانده تیپ پیاده حضرت مهدی (عج) اندیمشک فرمانده گردان امام حسین (ع) بسیج شهرستان شوش شد و تا زمان شهادت در این سمت خدمت می‌کرد. شهید احمد حیاری در مرداد ماه سال ۱۳۹۴ به سوریه اعزام شد و در روز چهارشنبه 4 شهریور ماه 1394یعنی چند روز بعد از حضور در این کشور به شهادت می‌رسد و به آرزوی همیشگی خود دست می‌یابد. پیکر مطهر این شهید مدافع حرم پس از انتقال به تهران در عصر روز جمعه ششم شهریور ماه از طریق فردوگاه بین‌المللی اهواز به خوزستان منتقل می‌شود و مورد استقبال مردم و مسئولان قرار می‌گیرد. و در نهایت پیکر شهید احمد حیاری در راه انتقال به شوش دانیال(ع) در شهرها و روستاهای طول مسیر از جمله الهایی، شهر الوان (عبدالخان)، سید عباس و شاوور مورد استقبال قرار گرفت.

 

پیشکسوت تئاتر شهرستان شوش در ادامه گریزی به  خاطرات خود با حاج رضا محمودخانی زد و در این راستا یادآور شد : من  زنده یاد حاج رضا محمود خانی را از زمانی می شناسم که یکی از شاگردان استاد غضنفر جودی بود و روی تشک هیئت کشتی شوش در کنار خیلی از کشتی گیران نامی شوش با دیگر هم وزن های خود کشتی می گرفت و از همان موقع تواضع و فروتنی را به عنوان دو فاکتور بسیار مهم با خود  یدک می کشید و بعد از چند سال در کنار این رشته ی دوست داشتنی و پر طرفدار به ورزش های رزمی  و آمادگی جسمانی رو آورد و به عنوان بسیجی در برنامه های سپاه ناحیه ی شوش فعالیت قابل توجهی داشت تا اینکه بعد از بازنشستگی برادر پاسدار حبیب دادبین به عنوان مدیر کانون بسیج ورزشکاران مسئولیت خطیری را بر عهده گرفت و در شبکه ی بهداشت و درمان شهرستان شوش نیز مشغول به کار شده بود .

وی افزود : از سه سال پیش بنا به دعوت حاج رضا محمودخانی به عنوان مسئول روابط عمومی کانون بسیج ورزشکاران دعوت به همکاری شدم و از آن موقع بیشتر به ولایتمداری ، انقلابی و مردمی بودنش پی بردم ، حاج رضا آنقدر فروتن و پهلوان بود که احترام به بزرگتر از خودش را هرگز از یاد نبرد در سیلی که خسارات زیادی به روستاهای شوش زد یک بار با دکتر حمید بنی تمیم و یک بار هم با گروه های جهادی سپاه ناحیه ی شوش به یادی سیل زدگان رفت و در اردوگاه ها مشغول به توزیع بسته های معیشتی بود ، با شروع ویروس منحوس کرونا در منطقه ی فتح المبین به ضدعفونی و گندزدایی چادرهای کوچنشینان و چند روستا  مشغول شد و یک بار هم به همراه هیئت اندیشه ورز کانون بسیج ورزشکاران جهت اهدای خون به مبتلایان به ویروس منحوس کرونا در اهواز رفت که سرگرد پاسدار رضا باقری رئیس سازمان بسیج ورزشکاران سپاه حضرت ولیعصر(عج) استان خوزستان شاهد بر این حرکت خداپسندانه است .

سرپرست گروه تئاتر اندیشه  سپس در ادامه ی معرفی حاج رضا محمودخانی گفت : این جانباز شیمیایی و مدافع حرم هم من و هم حاج ناصر پیوست را خیلی دوست داشت و به همین منظورسعی داشت که حاج ناصر پیوست را به عنوان مداح اهل بیت(ع) به دیگر شهرستان ها معرفی کند و مرا از روابط عمومی ابتدا به بازرسی و سپس نایب رئیس هیئت اندیشه ورزش کانون  ورزشکاران منصوب نمود و مرتب می گفت شما باید به حقتان برسید چون در راه رضای خدا خدمت به خلق خدا می کنید . وقتی که شنیدن خودش مبتلا به ویروس دلتا شده است در سایت شوش نیوز و گروه ها  مردم ولایتمدار را دعوت به دعاکردن برای بهبودی این عزیز نمودم ، تا اینکه ستوان یکم پاسدار وحید رحمت الهی جانشین و سخنگوی گردان شهید دانش شاوور خبر از بهبودی ایشان داد و با شنیدن این خبر به عیاتش رفتم اما شب بعد باز شنیدم که به کما رفته است تا این که امروز صبح شنیدم از بین ما پر کشیده و الان در بهشت مهمان شهید احمد حیاری می باشد ، روح این دو عزیز شاد و یادشان گرامی باد .

استادعباس کرم الهی سپس گزارشی از روند برگزاری کارگاه آموزش بازیگری داد و گفت : این دوره در 13 جلسه ی دو ساعته و دو جلسه ی سه ساعته در مجموع  32 ساعت مفید برگزار شد و امروز با اجرای نمایش کوتاه 17 دقیقه ای تست بازیگری به بازیگری حسین دیناروند و عقیل سرخه پرونده ی این دوره بسته خواهد شد .

 

در ادامه حسین دیناروند و عقیل سرخه نمایش کوتاه تست بازیگری نوشته و کار عباس کرم الهی را اجرا نمودند که مورد پسند سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ، کارشناس هنری و امور سینمایی اداره ، مریم شجاعی فرد سربازرس هیئت مدیره ی گروه تئاتر اندیشه ، روح اله بسحاق و علی زارع از بازیگران طنز گروه تئاتر اندیشه و هنرجویان کارگاه آموزش بازیگری واقع شد .


 

سپس دکتر مهدی عارف سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) وعرض تسلیت به مناسبت ششمین سالروز شهادت احمد حیاری شهید مدافع حرم و درگذشت شهادگونه ی مدافع حرم ، جانباز شیمیایی ستوان یکم پاسدار حاج رضا محمودخانی اجرای بازیگران را مورد تحسین قرار داد و قول مساعد داد که به هر کدام از بازیگران این نمایش یک لوح تقدیر و کارت هدیه اهدا نماید .

 

وی در ادامه درسخنانی کوتاه از زحمات  استاد عباس کرم الهی قدردانی کرد و خاطر نشان نمود : به خاطر برگزاری این کارگاه آموزش بازیگری در سطح مقدماتی برای افراد زیر 16 سال به عباس کرم الهی خسته نباشید می گویم ان شاءالله هنرجویای که در این دوره شرکت کردند شاهد این باشیم که پله های ترقی را طی کنند و روزی ببینیم از بازیگران معروف و مطرح شهرستان ـ استان خوزستان و کشور باشید و هیچ وقت خود را دست کم نگیرید و شعار ما می توانیم را در وجود خود تقویت دهید چون همین بازیگران مطرح کشوری که در سینما و سریال های تلویزیونی بازی می کنند روزی مثل شما در چنین کارگاه های آموزشی حضور داشته اند .

 

دکتر عارف در ادامه به یک مثال ورزشی اشاره کرد و گفت : همه ی بازکنان فوتبال که هر کدام  به تیم های لیگ برتری و یا تیم ملی راه پیدا می کنند روزی در همین زمین های خاکی در تیم های محلی بازی کرده اند و با زحمات مربیان و تلاش خود و حمایت خانواده ها به تیم ملی رسیدند برخی از آنها هم به عنوان لژیونر در تیم های خارج از کشور توپ می زنند  شما هم در ابتدا با استفاده از تجربیات استاد و کارگردان خودتان و سپس با پشتکار شما و حمایت والدین می توانید این راه را طی نمایید و توصیه می کنم که هدف دار و با برنامه و اصولی کار را پیش ببرید و هیچوقت به صورت تفریحی به هنر نگاه نکنید .تا ان شاءالله با توکل به خدا به اهداف و آرزوهای خود برسید .

 در ادامه محمد دیناروند کارشناس هنری و امور سینمایی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش در ابتدا  ایام سوگواری مولای عشق حضرت اباعبداالله الحسین(ع) را تسلیت گفت و همچنین گرامی می داریم ششمین سالروز شهادت  شهید مدافع حرم شهید احمد حیاری و درگذشت شهادت گونه ی حاج رضا محمودخانی را به خانواده ی ایشان ، سبزپوشان سپاه ناحیه ی شوش ، جامعه ی ورزش و مردم ولایتمدار و انقلابی شهرستان شوش تسلیت و تهذیت عرض نمود و در ادامه خوشحالی خود را نسبت به حضور در آخرین جلسه ی کارگاه آموزش بازیگری اعلام نمود و در این راستا یادآور شد : در اولین جلسه هم که حضور داشتم به شما هنرجویان گفته بودم دلم خیلی روشن است که شما عزیزان که در دوره ی کرم الهی شرکت کرده اید در آینده ای نه چندان دوربیشتر از شما می شنویم و کار شما را روی سن خواهیم دید همانطور که امشب شاهد اجرای نمایش کوتاه دو نفر از شما هنرجویان بودیم .

 

وی افزود : در حال حاضر به خاطر ویروس منحوس کرونا خیلی از اجراها و برنامه ها را از طریق فضای مجازی مشاهده می کنیم و ما به انتظار روزی نشسته ایم که اجراها را روی صحنه ی نمایش به صورت زنده ببینیم بی شک استاد شما در این دوره برای شما توضیح داده است که شاکله ی اصلی تئاتر به زنده اجرا کردن آن است و تئاتری که از روی صفحه ی تلفن همراه یا تلویزیون دیده شود آن ماهیت خود را از دست می دهد چون تئاتر هنری است که دیالوگ ها ، بیان ، حس ، ذهن و خلاقیت بازیگر باید نفس به نفس به تماشاگر منتقل شود و ما بعداز حدود دوسال یک نمایش کوتاه از عباس کرم الهی دیدیم .

 

کارشناس هنری اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش در بخش پایانی سخنان خود  به معرفی عباس کرم الهی پرداخت و در این راستا تصریح نمود : هر چند در جلسه ی اول این استاد و پیشکسوت را خدمت شما معرفی کردم و این نکته را به گفته های خود بیافزایم که عباس کرم الهی در تمام زمینه های « فرهنگی ، هنری و ورزشی» دستی بر قلم و آتش دارند و همیشه هم  تمام برنامه هایی که اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایشان نیاز داشته است لبیک گفته و حضوری پر رنگ و ثمربخش داشته است .گروه تئاتر اندیشه را هم در جلسه ی اول معرفی نمودم و فقط به این نکته اشاره می کنم در  تئاتر و سینما دو مقوله ی بسیار مهم وجود دارد « یکی استعداد و دوم علاقه » و در همان جلسه ی اول به شما گفتم این دو مقوله باید مکمل همدیگر باشند مثلا افرادی هستند که استعداد دارند ولی علاقه ندارند و در نقطه ی مقابل عده ای هستند که علاقه دارند اما استعداد ندارند و یکی از عواملی که باعث می شود که افرادی که استعداد دارند و استعدادشان باید شکوفا شود و یا اگر علاقه مند نیستند به این هنر علاقه مند شوند حضور در همین کلاس های کارگاه آموزش بازیگری است که نمونه ی بارز آن دوره ای است که عباس کرم الهی برای اولین بار برای افراد زیر 16 سال نه تنها در سطح شهرستان بلکه در سطح استان خوزستان برگزار کردند و ما این را به فال نیک می گیریم و من به نوبه ی خودم به سبب سمتی که در اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی دارم ، تقدیر ، تشکر و تجلیل می کنم از عباس کرم الهی که این دوره را با موفقیت برگزار نمود .

 

وی در تکمیل بخش آخر سخنان خود به کار جدید گروه تئاتر اندیشه و عباس کرم الهی اشاره کرد و اظهار داشت : از روز یکشنبه 7 شهریورماه1400 عباس کرم الهی قرار است یک کار کودک عروسکی به نام خرسی بود خاله نبود را برای اولین بار در ژانر کودک کار کند شما هنرجویان حتی در تمرینات روخوانی و روان خوانی عباس کرم الهی به نکات جدیدی از تئاتر پی می برید من سر جلسات « روخوانی متن ـ روانخوانی ـ میزان سن و ژنرال های » برخی از نمایش های عباس کرم الهی حضور داشته ام و دیدم که چقدر اهتمام می ورزند به این قضیه و حین تمرین دادن یک سری نکات کلیدی و اساسی تئاتر را به بازیگران آموزش می دهند و این از ویژگی های خاص عباس کرم الهی است امیدوارم شما در این کار کودک تا پایان در کنار این کارگردان  پیشکسوت باشید و دستش را به گرمی بفشارید و مطالعه را هیچ وقت فراموش نکنید . 

بخش دوم  آخرین جلسه ی کارگاه آموزش بازیگری به محوریت  کلاس یعنی « ارکان مهم بازیگری »اختصاص داشت که استاد عباس کرم الهی در این خصوص گفت : « بدن ـ بیان ـ ذهن ـ احساس و تخیل » پنج ارکان و عنصر اصلی تئاتر هستند و  تمامی اصول و تکنیک بازیگری در پرورش همین پنج عنصر نهفته است . تربیت وتکامل این پنج عنصر نیز در سه قسمت انجام می شود :1) ـ  پرورش بدن یک بازیگر  : تمام دستگاه های بدن ، تک تک عضلات وماهیچه ها با صرف روزی یک ساعت ونیم نرمش ها وتمریناتی شامل : «ژیمناستیک ، ژیمناستیک توصیفی ، رقص کلاسیک و رقص توصیفی ، شمشیر بازی ، انواع تمرینات تنفسی، تمرینات مربوط به صدا، فن بیان، آواز خوانی ، پانتومیم  » .  ظرف دو سال ، باروزی یک ساعت ونیم تمرین ونرمش ، به علاوه تمرینات پیوسته برای حفظ توانایی حاصله ، بازیگر به یک مرحله مطلوب و قابل قبول بر روی صحنه نایل می آید و به جایی می رسد که تماشایی خواهد شد . یعنی فراگیری وعملی کردن این این قبیل آموزش ها وتربیت های بدنی باعث می شود که بازیگر بتواند طیف وسیعی از نقش ها را بازی کند . به عنوان یک بازیگر قبل از هر چیز باید به معیارهای بدن خود دست یافته و آن را به طور کامل بشناسید . کنترل اعضا باید به طور موضعی انجام شود . به عنوان یک بازیگر باید بیاموزید که آن قدر با اعضای کنترل شده به سر برید تا وقتی که بدون فکر کردن به آن ، بتوانید این کنترل را انجام دهید . به عنوان بازیگری که برای ایفای نقش های متفاوت به سراغتان می آیند ، باید بیاموزید که اعضای بدن خود را کنترل کنید تا بتوانید حرکاتی را که به آن عادت ندارید ، انجام داده و نیز توانایی راه رفتن به اشکال متفاوت را  که مربوط به شخص بازی می شود  در خود به وجود آورید .

 

وی افزود : روش انجام دادن این کار آن است که بعضی از اعضای بدن خود را با وضعیتی متفاوت در نظر بگیرید  مثلاً زانویی که خم می شود یا پشتی که خمیده است  و عنصر مورد نظر و عضلاتی را که آن عضو حمایت و کنترل  می کند ، مشخص کنید. این خود شما هستید که باید قانع شوید که آنچه انجام می دهید حقیقی است . شما باید بیاموزید که با این حالت استثنایی که برای بدن خود به وجود آورده اید ، هم به طور مداوم به سر برید و هم آن را فراموش کنید . کنترل عضلات باید به صورت طبیعت ثانوی شما درآید ، به گونه ای نسبت به آن کاملاً ناخود آگاه باشید . کنترل بدن و صدایتان به خود شما مربوط است .  خود را به یک بازیگر واقعی تبدیل کردن ، کار دشواری است .

پیشکسوت تئاتر شهرستان شوش که به گفته ی کارشناس هنری و امور سینمایی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش شناسنامه ی تئاتراین دیار است به دومین قسمت از تکامل پنج عنصر ارکان اصلی تئاتر اشاره کرد و یادآور شد : 2 ) ـ  پرورش ذهنی و فرهنگی بازیگر :  با بازیگری می توان راجع به شکسپیر ، برشت ، سوفوکل وچخوف حرف زد که سواد تئاتری داشته اند و بدانیم این اشخاص مظهر چه چیزهایی بوده اند وبرای اجرای نمایشنامه های آنها چه تلاش هایی و با چه دیدگاه و منظوری در تئاترهای دنیا شکل گرفته است . بازیگر باید تاریخ ادبیات نمایشی را بشناسد وفرق بین رئالیسم و سمبولیسم را بداند . بازیگر باید تاریخ نقاشی ، مجسمه سازی ، موسیقی و از همه مهمتر تئاتر وسینما را بداند و سبک های نمایشنامه نویسان  بزرگ هر دوره و ویژگی های فردی هر بازیگر وکارگردان بزرگ هر دوره وروند خلاقیتشان را بشناسد و یا دست کم به طور تقریبی در ذهن داشته باشد . بازیگر باید از روانشناسی حرکت ، از روانکاوی ، از تجلی احساسات و عواطف ، از منطق حس وحال ها ذهنیت روشنی داشته باشد . برای یک بازیگر لازم است که که اطلاعاتی از آناتومی بدن انسان وهمین طور از مجسمه های بزرگ دنیا داشته باشد . همه این اطلاعات بدین جهت لازم است که بازیگر بالاخره یک روزی با این چیزها روبه رو می شود و ناچارمی شود که روی صحنه با آن ها کارکند .

 

استاد عباس کرم الهی در ادامه به سومین قسمت از تکامل  ارکان تئاتر اشاره کرد و اظهار داشت : 3 ) ـ  پرورش ضمیر درونی بازیگر :  مهمترین عنصردر بازی دراماتیک ، تربیت و پرورش ضمیر درونی بازیگر است . بازیگر اگر ضمیر درونی اش آن قدر رشد وپرورش پیدا نکرده باشدکه بتواند با اولین فرمان اراده اش ، هر کاری را انجام بدهد واز عهده تغییرات مقرر بر بیاید ، بازیگر نیست . به عبارت دیگر باید ، بازیگر باید ضمیرش قابلیت این را داشته باشد که در هر وضعیتی که نویسنده نوشته و یا کارگردان ازاو می خواهد ، زندگی کند . بدون پرورش چنین ضمیرِ درونی ، هرگز بازیگر نخواهیدشد . لازمه چنین چیزی کارکردن سخت ودراز مدت است ، وجز با صرف زمان فراوان وتجربه زیاد وجز از طریق یک رشته نقش های تجربی به دست نمی آید . از جمله کارهایی که بدین منظور بایدانجام داد،  پرورش توانایی های «تسلط کامل بر حواس پنج گانه و پرورش حافظه هیجانی در انواع موقعیت هایی است»  که بتوان تصور کرد ، پرورش تخیل وتصور ، دیدن وشرح دادن ، دیدن در خیال ، شعور جمعی به چه مواردی نیاز منداست .

 

وی در ادامه با مروری به چهارده جلسه ی گذشته به توانایی های یک بازیگراشاره کرد و گفت : «اشتیاق شدید به رشد ـ علاقه مندی به خواندنِ نمایشنامه های مختلف و مطالب گوناگون در راستای نمایش ـ حضور در کارگاه های آموزش بازیگری در تمام سطوح ـ آشنایی با طراحی صحنه ـ سبک شناسی و داشتن جسمی سالم و.... » از جمله توانایی های یک بازیگر به شمار می آید  و « احساس تزلزل ـ عادت به پشت گوش انداختن   ـ صدای تعلیم ندیده ،  نداشتن بیان و شلختگی در حرکات بدنی» از کمبود های یک بازیگر تلقی می گردد اما آغاز تکنیک بازیگری این است که بازیگر انرژی داشته باشد تا بتواند تماشاگران را با بازی خوب خود به سالن نمایش بکشاند اما باید دقت کند که در گروه چه در تمرینات و چه در اجراها تنش زا نباشد ، تنش ، نه تنها کمکی به بازیگری که در صحنه است نمی کند ، بلکه یکی از دشمنان مطلق اوست . تنش عمدتاً حاصل وابستگی و توجه زیاد به کلمات نمایشنامه است . حاصل فراموش کردن این اصل است که در واقع مکان و رویداد، نمایشنامه را می سازند و نه کلمات .وقتی به کلمات توجه دارید ، معنی اش این است که عمدتاً نگران خودتان هستید . این احساس نگرانی مانع  می شود که بر روی صحنه ، در گفتار و رویداد صادق و صمیمی باشید و در نتیجه آن ، توجه تماشاگر را از دست می دهید . وقتی احساس می کنید که تنش دارد به سراغتان می آید ، محل تنش را مشخص کرده و با دقت فشار را از روی آن بردارید . اصل در به کار بردن عضلات آن است که فقط عضلاتی را که به آن احتیاج دارید ،  به کار برید .بازیگر باید در آنچه انجام می دهد و آنچه می گوید ، صادق باشد . این صداقت را در درون خود حس کنید. مهمترین چیز برای بازیگر این است که صداقت خود را حس کنید و در مقام کارگردان و یا مربی تئاتر نیز می توانید به بازیگرانتان برای رسیدن در حین عمل نمایشی ، کمک نمایید .


کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست