03282024پنج شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۱۰۵۱۷4848

شهرستان شوش با اجرای تعزیه در تاسوعا و عاشورای حسینی مادر تعزیه ی ایران است

به قلم ـ عباس کرم الهی

ابتدا به شبیه خوانی و یا هم اجرای تعزیه در شهر حر ریاحی (بیت چریم ) اشاره می کنم که از نظر قدمت و سابقه ریشه دارترین اجرای تعزیه در ایران زمین است ؛ این شبیه خوانی از اوایل قرن ۱۲ هجری قمری توسط یکی از ریش سفیدان منطقه ی شهر حر شهر حر بنیان‌گذاری شد.

اما در شهر شوش مرکز استان خوزستان ، تعزیه از 115 سال توسط دست اندرکاران تعزیه ی بزرگ حسینی و هیئت سینه زنی حسینه ی اعظم برگزار شده که در صدمین سال اجرای این تعزیه یعنی در سال 1387 به‌عنوان میراث فرهنگی معنوی در کشور به ثبت ﻣﻠﯽ رسید.هر چند در سالهای 1399 و 1400 این تعزیه به خاطر ویروس منحوس کرونا برگزار نشد اما امسال در سال 1401 دوباره جانی دوباره گرفت هر چند که امسال « عبدالرضا یاحسن بازیگر نقش شمر ابن ذوالجوشن مرادی و کارگردان این تعزیه» خود را از بازیگری بازنشسته کرد و جای خود را به « محسن پاطلا» داد . و با کناره گیری ابراهیم غیاثی که نقش « قاسم ابن الحسن(ع)» را بر عهده داشته « رحیم شمس آبادی »برای اولین بار این نقش را بازی کرد .

عبدالرضا یاحسن از دوران نوجوانی نقش های مختلفی را در تعزیه ی حسینی شوش بر عهده داشت و سالها نقش شمر به خوبی اجرا می کرد و امسال به عنوان کارگردان « موافق خوانان و مخالف خوانان» را رهبری نمود .

سومین تعزیه ی باسابقه ی شهرستان شوش را جریه ی سید محمد به خود اختصاص داده و به دنبال آن تعزیه در روستای « شهید دانش(عمله سیف) ـ ابوذرغفاری(عمله تیمور) ـ شهر فتح المبین ـ روستای عبدالله رضی ـ منطقه ی صنعتی هفت تپه ـ میان آب ـ شهر شاوور» و همچنین نقاط مختلف شهر شوش توسط گروه های تعزیه خوانی « بیت الاحزان ـ صوت الغریب ـ جنت الحسین(ع) ـ حضرت علی اصغر(ع) ـ گروه سنتی ـ مدافعان حرم ، خامس آل عبا و.....» به صورت « میدانی ـ سکویی و صحنه ای» اجرا شده و اجرا می شود . و امسال برای اولین بار قرار است در دهه ی دوم محرم اولین سوگواره ی محلی تعزیه شوش برگزار شود .

البته سوگواره ی ملی تعزیه چند سال پیش با حضور گروه های از «کاشان ـ اصفهان ـ بهبهان ـ شوشتر ـ دزفول ، شوش و...» در محوطه ی امامزاده عبدالله بن علی(ع) و دعبل ابن علی خزاعی برگزار شد .

 

اما در حالی که این شهرستان مذهبی که پنجمین شهر مذهبی ایران  و سیزدهمین شهر مذهبی جهان است  از میزبانی سوگواره ی استانی محروم است و این میزبانی در خوزستان سالهاست که به شهرستان دزفول و گاها بهبهان داده می شود و این در حالی است که دزفول میزبان جشنواره ی تئاتر کودک و نوجوان در استان خوزستان نیز می باشد .

سخن کوتاه کنم و از مسئولین شهرستان شوش خصوصا « نماینده و فرماندار» انتظار دارم تلاش خود را به کار گرفته تا میزبانی سوگواره ی تعزیه ی استان خوزستان را به نام شوش ثبت کنند . ان شاءالله

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست