04232024سه شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۰۸۲۳1963

رئیس اداره ی کتابخانه های عمومی شوش برنامه های هفته ی کتاب را تشریح نمود

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

عکس ـ کریم ستاوی

روز یکشنبه 23 آبان 1395 ساعت 11:45 به مناسبت هفته ی کتاب و کتابخوانی ، رئیس اداره ی کتابخانه های عمومی شهرستان شوش به سئوالات پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز پاسخ داد .

عباس رضایی در مقدمه ی این گفت و گو عنوان نمود : جا دارد فرا رسیدن هفته ی کتاب و کتابخوانی  ، دانش ، مطالعه و هفته ی آگاهی را به شهروندان عزیز شوش خصوصاً اهل مطالعه تبریک و تهنیت عرض می کنم و امیدوارم هفته ای را در پیش رو داشته باشیم که به کتابخانه های عمومی ، کتاب و کتابدار توجه ویژه ای بشود و روزی برسد که همه ی ما ایرانیان مطالعه و کتابخواندن را به صورت روزانه در چرخه ی زندگی خود قرار دهیم.

*در شهرستان شوش چند کتابخانه ی عمومی وجود دارد و آیا در سه سال اخیر کتابخانه ای به مجموعه کتابخانه های موجود اضافه شده است ؟

ـ 12 کتابخانه ی عمومی  نهادی وجود دارد و یک کتابخانه ی مشارکتی که در مجموع 13 کتابخانه ی عمومی در سطح شهرستان شوش داریم که  در کل استان خوزستان بعد ازشهرستان های اهواز و دزفول در جایگاه سوم قرار داریم و طی سه سال اخیر چهار/4 کتابخانه  در « شهر فتح المبین ، روستای شهید هاشمی نژاد ، روستای بنادر ، کتابخانه ی شهید بشکار در شهر شاوور و جابجایی کتابخانه ی شهدای 25 فروردین » به بهره برداری رسیده اند .


* بگویید که هر چند وقت یک بار کتاب جدید از پایتخت برای شما پست می شود ؟

ـ به صورت ماهانه برای ما سهمیه کتاب ، نشریات و مجلات  می آید که بین کتابخانه های عمومی توزیع می گردند  .

*تعداد اعضای کتابخانه فجر و سایر کتابخانه ها را اعلام بفرمائید ؟

ـ کتابخانه ی اصلی شوش که فجر است 3 هزار عضو دارد و اگر بخواهم آمار کلی را بگویم باید گفت که 12 هزار عضو در 13 کتابخانه وجود دارد .

*سرانجام احداث کتابخانه ی مرکزی شوش هنوز در پیچ و خم میراث فرهنگی متوقف شده است ؟

ـ سئوال بسیار خوبی پرسیدید ، زمین کتابخانه ی مرکزی توسط شهرداری  شوش و زحمات شخص مهندس زمانی به اداره ی کتابخانه های عمومی اهدا شده است ، حتی اعتبار اولیه ی سخت آن در نظر گرفته شده است اما دوستان ما در اداره ی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اظهار می دارند که این زمین در عرصه ی میراث قرار دارد و تا این لحظه مشکل هم چنان به قوت خود باقیست .


*درصورت امکان روزشمار هفته ی کتاب را تشریح نمایید ؟

روزهای بیست و چهارمین دوره  ی هفته کتاب ، به شرح زیر نام گذاری شده است:

دوشنبه 24 آبان 1395 با عنوان «کتاب و خانواده» و شعار «خواندن، چراغ امید در خانواده»

سه شنبه 25 آبان 1395 با عنوان «کتاب و دانشگاه» و شعار «خواندن، بنیان دانش»

چهارشنبه 26 آبان 1395 با عنوان «کتاب و رسانه» و شعار «خواندن، رسانه‌ای کهن»

پنجشنبه 27 آبان 1395 با عنوان «کتاب و کودک» و شعار «خواندن، آینده‌ای روشن»

جمعه 28 آبان 1395 با عنوان «کتاب و هنر» و شعار «خواندن، تعالی هنرمندانه روح»

شنبه 29 آبان 1395 با عنوان «کتاب و تکنولوژی» و شعار «فضای نو، ابزار جدید»

یکشنبه 30 آبان 1395 با عنوان «کتاب و امام حسین» و شعار «خواندن، قیام برای آگاهی»

دوشنبه 1 آذر 1395 نیز مراسم اختتامیه هفته کتاب به صورت متمرکز در اهواز مرکز استان خوزستان  برگزار می‌شود. اما چون در ایام صفر و اربعین حسینی به سر می بریم در نظر داریم که شب یلدا یه مراسم باشکوه برگزار کنیم و از کلیه کتابداران و همچنین از تعدادی از خبرنگاران فعال که در عرصه ی کتاب و کتابخوانی با ما همکاری دارند تجلیل داشته باشیم .


*چه برنامه هایی را برای این هفته در نظر گرفته اید ؟

ما قبل از این که هفته ی کتاب آغاز شود ، برنامه های خود با با دعوت از آیت الله امام ، امام جمعه ی شهرستان شوش به این مکان و استفاده از رهنمودهای ایشان آغاز کرده ایم ، اما با این وجود باید گفت که ؛ در این راستا نامه ای به فرمانداری ارسال نمودیم تا مدیران و پرسنل ادارات به صورت رایگان و فقط با پرداخت هزینه ی چاپ کارت عضویت ، یک قطعه عکس و کد ملی می توانند از کتاب های موجود استفاده کنند ؛ نصب بنر ـ چاپ بروشورکتاب و کودک به تیراژ 5 هزار نسخه  ـ نشست کتابخوان در 13 کتابخانه ی موجود ـ دایر نمودن نمایشگاه کتاب دورن تمام کتابخانه های عمومی ـ برنامه های بخش کودک ما از جمله « قصه گویی ، کتاب سازی با وسایل غیر قابل استفاده و نشست تخصصی کتاب کودک » از دیگر برنامه های ما در هفته ی کتاب و کتابخوانی می باشد .


*در سه سال گذشته به مناسبت هفته ی کتاب و کتابخوانی ، رئیس سابق اداره ی کتابخانه های عمومی سهمیه ی کتابی برای کتابخانه ی تخصصی انجمن روزنامه نگاران در نظر می گرفت ، امسال که روزی به نام کتاب و رسانه نام گذاری شده ، این روند را ادامه می دهید ؟

ـ این سئوال هم یکی ازسئوال های بجا بود که انتظار داشتم پرسیده شود ؛ به شخصه معتقدم زحماتی که روزنامه نگاران و افرادی که در این حوزه زحمت می کشند غیر قابل انکار است و من ارادت خاصی به این قشر از جامعه داشته و دارم  و همیشه هم دوست داشته ام که ارتباط خوب و نزدیکی با این افراد داشته باشم ، لذا در کتاب هایی را در نظر گرفته ایم که همین امروز به انجمن روزنامه نگاران اهدا خواهیم کرد ضمن این که هر عضوی از انجمن روزنامه نگاران با در دست داشتن معرفی نامه از انجمن روزنامه نگاران بدون حتی پرداخت هزینه ی چاپ کتاب عضویت به صورت رایگان ثبت نام کرده و از کتب این کتابخانه استفاده  خواهد نمود .

*حرف ناگفته ی شما چیست ؟

ـ در خاتمه از شما و کلیه ی دست اندرکاران پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز و انجمن روزنامه نگاران شهرستان شوش تشکر و قدردانی می کنم بابت وقتی که در اختیار ما گذاشتید تا قبل از آغاز هفته ی کتاب و کتابخوانی صحبت هایی با شهروندان عزیز داشته باشم و  ضمنا دوست دارم از این فرصت استفاده کنم و بار دیگر در مورد زمین در نظر گرفته شده برای احداث کتابخانه ی مرکزی از مسئولین ، خصوصا مهندس نجاتی فرماندار شهرستان شوش که نسبت به کتاب و کتابخوانی نگاه ویژه ای دارند و همچنین دکتر سید راضی نوری نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین سپهر  مدیر کل اداره ی کتابخانه های عمومی استان خوزستان و همه ی کسانی که می توانند نسبت به این مقوله نقش داشته باشند و این اتفاق مبارک را بتوانند در این دیار رقم بزنند ( بی شک اگر این کتابخانه احداث شده و به بهره برداری برسد یک اتفاق مهم فرهنگی خواهد بود ) در واقع باقی الصاحاتی خواهد بود برای این عزیزان . 


درپایان 36 جلد کتاب  ( ایستگاه مطالعه ) با عناوین مختلف به انجمن روزنامه نگاران شهرستان شوش اهدا شد .

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست