03292024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۱۰۱۳2950

نشست هم اندیشی اهل قلم شهرستان شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

عکس ـ رضا ذاکری ـ عیسی کرملاچعب

ساعت 14:20 روز سه شنبه 12 دیماه 1396 ، اولین جلسه ی هم اندیشی اهل قلم شهرستان شوش با حضور چهره های سرشناس اهل قلم در اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش برگزار شد .

به گزارش واحد خبر روابط عمومی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ؛ در ابتدا فاطمه دیناروند سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین در جلسه بایت لبیک به دعوت اداره جهت شرکت در نشست هم اندیشی اهل قلم قدردانی نمود و هدف از برگزاری این نشست را تشریح نمود و در این راستان اظهار داشت :هدف ما ارتباط برقرار کردن با افرادی است که اهل قلم هستند ؛ چهره های برتر شهرستان در حوزه ی قلم اگر در شهرستان مکانی وجود داشته باشد که این افراد که یکدیگر را می شناسند در این مکان جمع شوند و با دیگران نیز آشنا گردد .

وی افزود : در واقع هدف ما ایجاد یک سرای و یا به عبارتی مکانی برای تبادل اطلاعات است و در صورت محقق شدن  امیدواریم که هر چند وقت یک بار نشست هایی این چنین برای تبادل نظر و ارائه ی راهکارهای مناسب جهت ارتقاء فعالیت ها ، نه به صورت رسمی و اداری بلکه به صورت همیاری با چهره های شاخص شهرستان نظیر « مؤلفین ، مترجمین ، محققین ، پژوهشگران ، مقاله نویسان و... » داشته باشیم .

دیناروند در پایان گفت : بر خلاف انجمن های مشابه که به نوعی  به یک تخصص می پردازند مانند  انجمن های « شاعران ، نویسندگان و یا به عبارتی قصه پردازان و داستان سرایان » سرای اهل قلم گستره ی وسیعی دارد ، اما هدف اصلی ما  ساختن بانک های اطلاعاتی تخصصی است که از افرادی چون « مؤلفان ، گرافیست ها ، ویرایشگران ، مترجمان و کسانی که جزئی از کار فرهنگ » را بر عهده دارند بر می آید ؛ مثلا اگر ناشری بخواهد کتابی را ترجمه  کند از افراد معرفی در این بانک ها استفاده می کند ؛ در واقع چنین بانک هایی به عنوان ابزار اطلاع رسانی ؛ هم برای کسانی که طالب این تخصص ها هستند و هم کسانی که این تخصص ها را دارند و آماده ی ارائه ی آنها به دیگران می باشند ، مورد استفاده  قرار می گیرند .

جعفر دیناروند ضمن قدردانی از فاطمه دیناروند سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش به خاطر برگزاری این نشست هم اندیشی گفت : از زمانی که فاطمه دیناروند آمده شاهد برگزاری چند فعالیت فرهنگی بسیار مهم بوده ایم اما این کافی نیست و بالا گستره ی فعالیت های فرهنگی و هنری بیش از این باشد .


وی افزود: به جز انجمن روزنامه نگاران که انصافا به خاطر فعالیت بالای آن دارای جایگاه ویژه می باشد و انجمن نمایش که در تولید نمایش انصافا فعال و پویا می باشد  و بالاخره انجمن های شعر عربی و فارسی ؛ ولی سایر انجمن ها به نظر من یا فعال نیستند و یا ما شاهد فعالیتی از آنها در حد بالا نبوده ایم و یا به عبارتی کار نمادی انجام نداده اند .

جعفر دیناروند استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت : سال ها چهره های اهل قلم از هم دور بوده اند و امروز دور هم جمع شده ایم که این تجمع را به فال نیک می گیرم .

وی در ادامه به روند رو به رشد چهره های قدیمی اشاره کرد و گفت :همین چند روز پیش متوجه شدم که اسماعیل واهبی  سه کتاب را منتشر کرده است ، در حالی که من هنوز یکی از آثار وی را ندیده ام ، اگر قرار است این جمع می خواهد تحولی در فرهنگ به وجود آورد ،  با دیگر انجمن های فعال موازی کاری نداشته باشیم بلکه با جذب علاقه مندان در زمینه های « تحقیق و پژوهش ، پشتیبانی از مؤلفان ، ویرایشگران ، طراحان و صفحه آرایی ، گرافیست ها ، مترجمین و مقاله نویسان » سرای اهل قلم را در صورت گذراندن سیکل اداری و موافقت اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان فعال نماییم .

وی در پایان خاطر نشان نمود : من تاکنون توانسته ام 24 نفر از بچه های اهل قلم شهرستان شوش را شناسایی کنم که افکار خوبی دارند ؛ به جرأت می توانم بگویم دیگر شهرستان ها به شوش قبطه می خورند و حرف آخرم این است که در نشست بعدی و پس از اعلام نظر اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان ؛ سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی از بین چهره های حاضر در این نشست یک ترکیب 5 نفره را به عنوان هیئت مؤسس منصوب نماید و از آنها بخواهد ظرف مدتی مشخص اقدام به تنظیم و تدوین اساسنامه نموده و با جذب عضو و تشکیل اولین مجمع عمومی پس از ثبت اساسنامه اولین دوره ی انتخابات هیئت مدیره و بازرسان را در دستور کار خود قرار دهند .

حسین ذبیح ضمن موافقت با  تشکیل سرای اهل قلم به دلیل دوری این چهره ها از اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت : تا کنون بعد از آن که در دوران حاج آقا راوش تا زمان فضیلت پور که جلسات اهل قلم در سالن کتابخانه ی عمومی فجر برگزار می شد ؛ بعد از آن دیگر دعوتی از ما نشد و بعد از این همه سال ، فاطمه دیناروند  تنها کسی است که از زیر و بم فرهنگ شوش اطلاع دارد ، چون سال ها مدیریت کتابخانه های عمومی شهرستان شوش را بر عهده داشته و خدمات زیادی را به فرهنگ و هنر این دیار داشته است و امروز در واقع با دعوت مستقیم ایشان این 20 نفر دور هم جمع شده ایم .

وی افزود : خیلی از نویسندگان بزرگ این شهرستان به خاطر نامهربانی ها و بی توجهی های برخی از مسئولین از این شهرستان هجرت کرده اند و به تهران یا کرج نقل مکان نمودند و خوشبختانه پله های ترقی را طی نمودند .

حسین ذبیح  در پایان  خاطر نشان نمود : سرای اهل قلم اگر می خواهد پا بگیرد  ابتدا اتاقی جهت تشکیل جلسات می خواهد تا بتواند در مورد ندوین اساسنامه  و شرایط عضوگیری گام بردارد .

 

حسین ظهیری  از چهره های  محبوب اهل قلم شهرستان شوش اظهار داشت : من سالهاست که به اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی نیامده ام چون دنبال تخصصی کردن جلسات بودم اما در سال های اخیر زمینه در این اداره برای این کار مساعد نبود ؛ اکنون که این زمینه فراهم شده است باید کمیته هایی جداگانه برای رشته های مختلف نویسندگی  در نظر گرفته شود .

وی در ادامه بر اخلاق مداری و اصول تربیتی برای رشد جوانان در سرای اهل  قلم تأکید کرد و خاطر نشان نمود : اگر استعداد نویسندگی و شعر و هنر همگام با رشد اخلاقی پیش نرود نه تنها باعث رشد نمی گردد بلکه باعث سقوط افراد نیز می شود .

محمد خانه زر یکی دیگر از چهره های برتر اهل قلم شهرستان شوش ابتدا به مفهوم نویسنکی اشاره کرد و گفت :نویسندگی لزوما تنها به معنای نوشتن کتاب نیست بلکه نویسندگی بسیار وسیع است مه شامل « نوشتن کتاب ، روزنامه نگاری ، گزارشگری ، مقاله نویسی ، پژوهشگری و ... » می باشد از سوی دیگر گسترش چتر نویسندگی  و تعمیم آن به حوزه های دیگر باعث می شود که ارتباط تعامل میان صاحبان قلم بیشتر شود .

وی در ادامه به ویژگی های قلم اشاره کرد و تصریح نمود : ورود به حوزه ی نویسندگی نیازمند ویژگی های  خاصی است که هر فردی که خود را اهل قلم می داند می بایست با برخورداری از این ویژگی ها بتواند در این حوزه به رسالت واقعی خود عمل کند . رعایت « اصل امانتداری ، انصاف  ، واقع نگری ، واقع بینی ، دسترس و اتکا به منابع دست اول ، شجاعت ، توجه اساسی به خدمت به مردم در نویسندگی »  از اصول و مبانی بسیار مهمی هستند که اهل قلم به آنها نیاز مند هستند .با قلم می توانن به مردم خدمت کرد و هم خیانت . اهل قلم باید خدمت به خلق خدا و خیر و صلاح همگانی را به عنوان سرلوحه ی کار خود قرار دهند .

 

خانه زر سپس به رسالت اهل قلم پرداخت و خاطر نشان نمود : سزاوار  است که اهل قلم شهرستان شوش ؛ بخشی از کار خود را به فرهنگ سازی اختصاص دهند و مقوله های مهم فرهنگی مانند « فرهنگ عبور و مرور ـ فرهنگ پرسشگری ـ  فرهنگ مطالبه گری قانونی ـ فرهنگ مشارکت اجتماعی و .... » در این شهرستان اختصاص دهند .

وی در ادامه انتقادی به خبرگزاری ها و پایگاه های شهرستان شوش که بخشی نگری فعالیت دارند داشت و گفت : خبرگزاری ها و پایگاه های خبری شهرستان شوش مانند « صدای کرخه ،  ایران انا ، شوش 24 ، نسیم شوش و .... » که رسالت آنها بازتاب رویدادها و اخبار این شهرستان است ، به نظر می رسد که هنوز در رسیدن به اهداف واقعی خود فاصله دارند که یکی از دلایل آن می تواند بخشی نگری آنها باشد . انتظار می رود که این خبرگزاری ها با اتکا به همه نگری و به جای انتشار اخبار تکراری و دست دوم که بیشتر این اخبار و گزارش ها خارج از حوزه ی شهرستان شوش است  بیش از پیش بر رویدادها و بازتاب و نیازمندی های این شهرستان متمرکز شوند .

 

 

محمد خانه زر در پایان با پیشنهاد نام گذاری سرای اهل قلم  شهرستان شوش  گفت : بی شک ایجاد سرای اهل قلم توسط اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی  شهرستان ، نوید بخش خدمت واقعی به مردم و تعالی فرهنگ و پیشرفت همه جانبه ی این دیار خواهد شد .

کلثوم کرملاچعب که به نمایندگی از حوزه ی علمیه ی خواهران شهرستان شوش ، پژوهش را یکی دیگر از شاخه های اهل قلم دانست و گفت : امروزه هیچ کس نمی‌تواند جایگاه قلم را نادیده بگیرد و رسالت این قشر در جامعه بسیار سنگین و اثرگذار است. دولت آزادی‌های سیاسی و آزادی بیان را ارج می‌نهد و شکستن هیچ قلمی را جایز نمی‌داند.

وی افزود : سرای قلم ایران در تاریخ 1378/3/6 با دریافت مجوز قانونی فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسما فعالیت خود را آغاز کرد. این مجموعه، تنها تشکل رسمی فراگیر قانونی از اهالی قلم کشور است که کلیه « شاعران، نویسندگان شامل ((فیلمنامه و نمایشنامه نویسان و مقاله نویسان )) ، «منتقدان، مترجمان، پژوهشگران و اندیشمندان عرصه علوم انسانی ؛ هم با مخاطبان کودک و نوجوانان  و هم بزرگسالان» را در بر می‌گیرد. این سرا به هیچ « حزب، گروه و تشکیلاتِ سیاسی و دینی، اعم از دولتی و غیردولتی، داخلی و خارجی، » وابسته نیست. این سرا پیشنهاد نامگذاری روزی به نام «روز جهانی قلم در جهان اسلام» را داد تا این که  روز سرانجام روز 14 تیرماه  به عنوان « روز ملی قلم » در تقویم رسمی کشور ثبت و اعلام شد.

حسین دیناروند که اخیرا در جشنواره ی کشوری عنوان برتر داستان نویسی را کسب نموده گفت : در صورتی که اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان با تشکیل سرای اهل قلم شوش موافقت کند مو توانیم تقاضا میزبانی جشنواره های ادبی در سطح « استانی ، منطقه ای و ملی » را داشته باشیم و با این چهره ها می توانیم با سربلند از عهده ی میزبانی برآییم .

فریده سلامت نیا یکی از محققان و پژوهشگران شهرستان شوش راه اندازی سرای اهل قلم را امری ضروری دانست و گفت : در صورتی که این سرا فعالیت خود را آغاز کند و کارگروه ها و کمیته هایی در این راستا مدنظر باشد ، با توجه به این که در شهرستان شوش پژوهش سرا وجود ندارد می توان یکی از گروه ها و یا کمیته ها را به تحقیق و پژوهش درنظر گرفت تا این خلع پر گردد .

علیرضا ابوالمشهدی یکی از نویسندگان و مؤلفان شهرستان شوش و صاحب چند اثر ضمانت اجرایی این کار را خواستار شد و خاطر نشان نمود: به صراحت بگویم که دل من از هر چه انجمن ، کاون و مؤسسات ادبی و فرهنگی است خون است ، چون تا کنون یا بعد از مدتی انجمن ها غیر فعال شده و دیگر فعالیتی از آنها ندیده ایم و یا از وظایف اصلی خارج شده و به حاشیه رفته اند و یا اصلا از افردادی مثل ما در جلسات و همایش ها دعوت نکرده اند ، امروز خدا سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش را خیر دهد که بعد از سال ها باعث شد دوستان خود در یک نشست هم اندیشی ببینم اما با عذر پوزش اگه این جلسه همانند یک دورهمی و یا یک گعده است من دیگر حضور نمی یابم اما اگر ضمانت اجرا هست که به آینده امیدوار بود جای بسی خوشحالی است و من هم در خدمت گزاری آماده خواهم بود .

احمد معین از مقاله نویسان پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز تصریح نمود : جای بسی خوشحالی است که سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش مقاله نویسان را هم اهل قلم دانست و آنها را در کنار دیگر بخش ها در نشست همدلی اهل قلم دعوت نمود و امیدوارم که سرای اهل قلم با جدیت فعالیت خود را آغاز نماید .

عباس کرم الهی ، نمایشنامه نویس ، مقاله نویس و منتقد با توجه به این که قرار است سرای اهل قلم فعالیت خود را آغاز کند اظهار داشت : جای بسی خوشحالی است که سرای اهل قلم فعالیتش موازی کاری با انجمن نویسندگان نیست و از چهره هایی بهره مند است که به خواست خدا با هدف تعامل قرار است آغاز به کار نماید و اگر به روزی برسیم که اساسنامه ی سرای اهل قلم به ثبت برسد بی شک مقاله نویسان ارزشمندی داریم که آمادگی خود را جهت عضویت در این سرا از هم اکنون اعلام نموده اند .


وی در ادامه به نحوه فعالیت پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز اشاره کرد و تصریح نمود : با توجه به به اینکه مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز هستم در این راستا یه توضیح خدمت حاضرین بدهم که این پایگاه بخشی نگر نیست که بخواهد در مورد یک موضوع خاص قلم فرسایی کند شما اگر یک بار به صورت عمیق به مطالب این پایگاه نگاه داشته باشید می بینید که در زمینه های « ورزشی ـ اجتماعی ، فرهنگی و هنری ، سیاسی ، اقتصادی و .... » فعال است و از طرفی با استفاده از خبرنگاران ، گزارشگران و مقاله نویسان خود ، نیاز به کپی کردن اخبار از دیگر سایت ها نیست و خود تولید خبر دارد و از همه مهم تر به صورت صد درصد اخبار شهرستان شوش را منتشر می کند .

کاظم شیاعی از نمایشنامه نویسان مطرح استان خوزستان که اخیرا یکی از آثار ایشان به نام « گره هفتم » به مرحله ی نهایی پانردهمین جشنواره ی تئاتر عربی استان خوزستان راه یافته است عنوان نمود : معرفی دستاوردهای پژوهشی و اندیشه‌ها با انتشار آن امکان‌پذیر می‌شود و چاپ کتاب یکی از مهمترین روش‌ها برای عرضه دانش به جامعه است. چاپ و انتشار کتاب از یک سو موجب آگاهی و سطح دانش جامعه و همچنین گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی می‌گردد. از سوی دیگر برای صاحب اثر که همان نویسنده یا مترجم است نیز بسیار ثمربخش است. چاپ و انتشار کتاب در معرفی صاحب اثر به جامعه علمی نقش مؤثری داشته و موجب ارتقاء سطح علمی رزومه در مصاحبه‌های تحصیلی به ویژه دکتری و شغلی خواهد شد و بر این اساس سرای اهل قلم می بایست پشتبانی از چاپ « تحقیق ، پژوهش ، نمایشنامه ، فیلمنامه و .... » را در دستور کار خود قرار دهد .

مرتضی حیدری  آل کثیر کارشناس فرهنگی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش و یکی از شاعران برجسته ی کشوری در دو زبان فارسی و عربی و از ویراستاران مطرح ؛ ضمن جمع بندی این نشست هم اندیشی گفت : با نظرات و پیشنهاداتی که داده شد  به این نتیجه رسیدیم که  اهل قلم شهرستان شوش مورد توجه قرار گیرد و حتی اگر ما فرد یا افرادی از شوشی ها را سراغ داریم که خارج است استان خوزستان به عنوان یکی از بخش های مورد نظر فعالیت دارد  به مرور زمان بتواند عضو سرای اهل قلم باشد .

وی در پایان اظهار داشت : پس از استعلام هایی که از اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می گیرد به محض گرفتن مجوز فعال نمودن سرای اهل قلم ، دومین نشست هم اندیشی به منظور مشخص شدن هیئت مؤسس به منظور تدوین و ثبت اساسنامه و برگزاری اولین مجمع عمومی برای انتخابات هیئت مدیره برگزار می شود .

در پایان توسط سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش لوح تقدیری به حسین دیناروند که اخیرا در جشنواره ی کشوری داستان نویسی مقام اول کشوری را اخذ نموده اهدا گردید .


شایان ذکر است ؛ « جعفر دیناروند ، حسین زبیح ، حسین ظهیری ، حسین دیناروند ، احمد حمادی ، کلثوم کرملاچعب ، فریده سلامت نیا ، رضا کرمی ، احمد معین ، علیرضا ابوالمشهدی ، محمد خانه زر ، کاظم شیاعی ، خانم لطیفی  ، آقای حاجتی  و مرتضی حیدری آل کثیر » اشخاصی بودند که به دعوت سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش در این نشست دور هم جمع شده بودند .


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست