04182024پنج شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۹۱۲۲۰4211

از دو کتاب نفیس و ارزشی فرحناز فروغیان در شبستان مصلی شوش رونمایی شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

به همت اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، سپاه ناحیه ی شوش و کانون بسیج هنرمندان با حضور جمعی از یادگاران هشت سال دفاع مقدس از دو کتاب نفیس و ارزشی بانوی ولایی فرحناز فروغیان در شبستان مصلی نماز جمعه رونمایی شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ ساعت 10:30 صبح روز چهارشنبه 20 اسفند ماه همزمان با سی و ششمین سالروز شهادت سردار سرلشکر پاسدار حسن درویشی و سالروز تولد سپهبد حاج قاسم سلیمانی با حضور «حجت الاسلام مرتضی همت پور مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خوزستان ، حجت اسلام شیخ مهدی علیزاده امام جمعه ، ناصر چنانی معاونت هنری و امور سینمایی اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان ، سردار حشمت حسن زاده ، حاج عبدالرضا مانعی رئیس دفتر نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی ، سرگرد پاسدار علیرضا ایمانی فرمانده ی سپاه ناحیه ی شوش ، مهدی عارف سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ، علی الهایی سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران ، خانواده ی شهید حسن درویشی ، جمعی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، مدیران کانون های فرهنگی و هنری ، سبزپوشان سپاه و..... » از کتاب های نفیس و ارزشی « فاتح گمنام بدر و آبروی هر دو جهانم حسن» به قلم بانوی ولایی فرحناز فروغیان رونمایی شد .


حجت الاسلام مرتضی همت پور مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خوزستان سخنان خود را با اشاره به آیه ی  ۱۶۹ از سوره ی  آل عمران آغاز کرد و گفت :« وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِی سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ /// هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏ اند مرده مپندار بلكه زنده‏ اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى ‏شوند » چه مقامی بالاتر از شهادت؟ پیامبر گرامی اسلام فرمود : « وقتی که خداوند تبارک و تعالی می خواهد به بنده ی خوبش یک جایزه بدهد شهادت را نصیبش می کند » و در روایتی دیگر فرموده است : دو قطره است که نزد خداوند خیلی عزیزند ؛ «اولین قطره ی اشک چشم انسان که نزد خداوند نادم و پیشمان است» ؛ دومین قطره ای که نزد خداوند عزیز است«اولین قطره ی خونی است که در راه دفاع از دین ریخته می شود » .عده ای هستند که با مال خود حاضر نمی شوند به دین خدا کمک کنند در حالی که افرادی همانند سردار شهید حسن درویشی از جان خود هم می گذرند .


وی برای اثبات گفته ی خود دو مثال در مورد کربلا زد و یادآور شد : در کربلا اباعبدالله الحسین(ع) به برخی نامه و پیام داد ؛ پیک فرستاد و شخصا  به صورت حضوری سراغ عده ای دیگر رفت و از آنها دعوت نمود یکی از آنها «عُبَیْدُالله بْن حُرّ جُعْفی» بود ؛ امام مظلومانه به سمت خیمه ی عبیدالله رفت و به او فرمود : « تو گذشته ی خوبی نداری در جنگ جمل و صفین با امام علی(ع) جنگیدی اما اگر در این مسیر در کنار من جدم رسول الله(ص) شفیع تو خواهد بود . » عبیدالله گفت : « من اسب خوبی دارم و نیزه و شمشیر خوبی هم دارم اینها را تقدیم می کنم ولی خودم نمی آیم .» یک جایی دادن مال فایده ای ندارد ؛ نهضت سیدالشهدا نیاز به خون  و اهدا جان دارد ؛ شهیدان می توانستند در خانه بنشینند ؛ ازدواج کنند ،دارای فرزند شوند ،نوه ، نتیجه و نبیره ی خود را ببینند ، صاحب املاک و باغ و ماشین شوند اما چه شد که از همه چیز گذشتند و برای رضای خدا بذل جان کردند . امام حسین(ع) از او روی برگرداند و فرمود: «نه حاجت به تو دارم و نه به اسب تو.» و سپس این آیه از سوره ی کهف را قرائت نمود : «و ما کنت متخذ المضلین عضدا ///  ما گمراهان را به یاری خود نمی‌طلبیم.» ـ «اما از اینجا بگریز و برو! نه با ما باش و نه بر ما! زیرا اگر کسی صدای استغاثه ما را بشنود و اجابت نکند، خداوند او را  در آتش جهنم می‌اندازد و هلاک می‌شود.» آنگاه امام(ع) به خیمه خود بازگشت.


مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خوزستان در ادامه به فرازی دیگر از واقعه ی کربلا اشاره کرد و اظهار نمود : «ضَحّاک بن عبدالله مشرقی» از یاران امام حسین(ع) که در واقعه عاشورا در کربلا حضور داشت. «اما قبل از حضور با امام حسین(ع) شرط کرد که اگر جانم در خطر افتاد فرار می کنم . »او پس از اینکه با سپاه عمر بن سعد جنگید و چند تن را کشت، در واپسین لحظات روز عاشورا از نبرد گریخت. ضحاک بن عبدالله از گزارشگران واقعه کربلا در کوفه است. ضحاک در صبح روز عاشورا در حمله ی اول شرکت کرد و شجاعت‌های بسیاری از خود به نمایش گذاشت و نماز ظهر را همراه امام به جای آورد. او وقتی که دید سپاه بنی امیه به دستور عمر بن سعد اسب‌های یاران امام (ع) را هدف قرار داده و با پی کردن از پای درمی‌آورند، اسب خود را در خیمه‌ای پنهان کرد و خود پیاده به نبرد با دشمن پرداخت. قرآن خطاب به پیغمبر می فرماید : « تأکیدا شما می میری یا رسول الله(ص) .» همه ی مردم خواهند مرد اما سئوال من این است « چه مرگی با عزت تر از شهادت است ؟ » نام شهدا تا قیام قیامت باقی خواهد ماند چون در راه خدا بذل جان کردند .


حجت الاسلام مرتضی همت پور در بخش دوم سخنان خود با توجه به این که روز گذشته مصادف با تأسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور بود گفت : در استان خوزستان 1100 کانون تأسیس شده و دارای پروانه می باشند و افتخار ما این است که قاطبه ی مدیران کانون ها از روحانیون و بسیجیان می باشند و وظیفه ی خطیر آنها همانطور که حضرت آقا فرمودند ما در مرحله ی جنگی به سر می بریم یکی از این جنگها ؛ جنگ فرهنگی است که سالهاست درگیر آن هستیم  اگر چه اعتقاد دارم گاهی مسئولین ما از این قضیه غافل هستند ،شما ببینید چند برنامه ی فارسی زبان امروزه از شبکه های متعدد اینترنتی و ماهواره ای با هزینه های نجومی پخش می شود ، « فیلم های ترکیه ای ـ فیلم های دیار غرب و...» که هدف همه ی اینها نابود کردن خانواده است و تربیت دینی و اسلامی نسل جدید ما را عقب قرار دادن ولی متأسفانه سالهاست که مسئولین از این موضوع غافل شده اند .


وی افزود : در جبهه ی اقتصادی در حال جنگ با دشمن هستیم و در جبهه ی امنیتی هم که می بینید حضرت آقا اشاره فرمود ؛ اما وظیفه ی من نوعی این است در جبهه ی فرهنگی احساس خطر کنم و در این راستا آسیب شناسی داشته باشم و افتخار داریم در ستاد کانون های مساجد استان خوزستان اولویت  و محوریت ما ائمه ی اطهار(ع) ، امام جمعه و جماعات هستند ؛یعنی در تشکیلات کانون های مساجد امام جماعت بلافاصله وقتی به ما نامه بنویسد و بگوید بنده این مدیر کانون را می خواهم ما آن را ابقا یا منصوب می کنیم چرا؟ چون اعتقاد داریم محور و ستون مسجد امام جماعت است و پایگاه مقاومت بسیج و کانون فرهنگی هنری مانند دو بال هستند برای پرواز معنوی یک مسجد در مسیر انقلابی بودن و در همین مسیر هم بحمدالله شهدایی هم تقدیم کرده ایم ؛ دو هفته ی پیش در همین شهرستان گتوند در خدمت خانواده ی معزز شهیدی به نام محمد تاجبخش  بودیم این شهید پاسدار بود و مدیر یک کانون فرهنگی هنری مسجد ؛ شهدا باید به نسل بعدی شناسانده شوند .


مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خوزستان در تکمیل سخنان خود خاطر نشان نمود : شهید تاجبخش یک جوان بود و تا این لحظه تنها شهید مدافع حرم شهرستان گتوند است ، ایشان همرزم و هم قدم شهید محسن حججی بود ؛ تاجبخش شهید می شود و حججی را اسیر می کنند ؛ جوانان باید با زندگی نامه ی این شهید و دیگر شهدا آشنایی کامل داشته باشند ؛ دستگاه های فرهنگی و آنهایی که دستشان به قلم می رسد ؛ خداوند به آنها لطف کرده و قلم را در اختیارشان قرار داده است ؛ هنرشان این است که بنویسند آنها وظیفه دارند در مسیر اسلام و انقلاب قدم بردارند و بنویسند و ما هم افتخار می کنیم در خدمت این عزیزان و خانواده معزز شهدا باشیم .


وی در پایان به بخشی از بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت : حضرت آقا نسبت به شهدا فرمود : « شهدا امامزادگان عشق در شهرها هستند  و نکته ی دوم خانواده های شهدا هستند که هرگز نباید فراموش شوند » و خواسته ی شهدا از ما خواسته اطاعت از مقام معظم رهبری است. ما در کانون های مساجد روزهای سه شنبه ی هر هفته یک برنامه ی ملی داریم تحت  عنوان « طرح سه شنبه های تکریم از برنامه های محوری کانون های مساجد » به منظور احیای کارکرد فرهنگی اجتماعی مساجد در محلات و تکریم و توجه به فعالان حوزه فرهنگی اجتماعی و دینی محلات به ویژه خانواده معظم شهدا و ایثارگران طرح ملی «سه شنبه‌های تکریم» در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان  و شهرستان ها اجرایی شده است. این طرح به عنوان یک رویداد محله محور و خانواده بنیان است که با استفاده از ظرفیت های خودجوش و  با محوریت مسجد اجرایی شده است. « شناسایی و تکریم خانواده معظم شهدا، ایثارگران، چهره های ماندگار، نخبگان و نوجوانان و جوانان ممتاز در عرصه‌های فرهنگی هنری، اجتماعی، دینی و علمی محله در راستای تقویت سرمایه‌های اجتماعی، الگوسازی برای نمازگزاران و اهالی محله به ویژه نوجوانان و جوانان با رویکرد تربیتی و اصلاح سبک زندگی، شبکه سازی و جریان سازی در عرصه‌های فرهنگی و دینی و ارتقای فرهنگ عمومی محله و رونق بخشی به نماز جماعت و جذب نوجوانان، جوانان و نخبگان به مساجد از جمله اهداف این طرح است.»


حجت الاسلام شیخ مهدی علیزاده امام جمعه ی شهرستان شوش ضمن عرض خیرمقدم به «خانواده های معزز شهدا ، رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و یادگاران شهدای عزیز ، بسیجیان غیور ، روحانیت معزز و معظم ، سبزپوشان سپاه ، برخی از مسئولین ادرات ، هنرمندان و مدیران کانون های فرهنگی و هنری مساجد»  در این مجلس پر نور حضور یافتند قدردانی می کنم و فرا رسیدن مبعث حضرت رسول اکرم(ص) را به یکایک شما  تبریک و تهنیت عرض می کنم .


وی افزود : امروز سالروز شهادت سردار سرلشکر پاسدار حسن درویشی است ، سرداری که لشکر عراق را در غرب کرخه زمین گیر کرد و اگر نبود جانفشانی امثال شهید درورشی و همرزمانش ، دشمن که با تجهیزات زیاد آمده بود خوزستان را از ایران جدا می کرد ولی آنچه اتفاق افتاد این بود که شهدا از با ارزش ترین سرمایه ی خود که جانشان بود گذشتند تا خوزستان به دست بعثی های عراق نیافتد و امروز برای سالروز شهادت سردار حسن درویشی دور هم جمع شده ایم ولی این نمونه است از تمام شهدایی که این اتفاق برای آنها افتاد و در گام اول انقلاب قدم محکمی را برداشتند .


وی در ادامه به دلیل معبوس شدن حضرت محمد مصطفی(ص) اشاره کرد و تصریح نمود : وقتی خود پیامبر آن فلسفه ی اصلی بعثت را مطرح می کند ، بحث «تمدن اسلامی» است ، رسول اکرم(ص)  برای هجرتشان به مدینه در آن جلسه ای که دارند بیان می فرمایند « من می خواهم شما را به تمدن برسانم ، می خواهم جامعه را متمدن کنم » ولی چه تمدنی؟ نه تمدن از جنس غربی ، نه تمدن پر از نا امیدی ، یأس و دور از خدا بودن ، نه ، تمدنی که انسان ها را به تعالی برساند ، تمدنی که نوجوان 12 یا 13 ساله شناسنامه ی خودش را دست کاری می کند تا از این تمدن اسلامی دفاع کند ؛ وقتی به این نوجوان می گویند شما الان باید پشت میز در مدرسه و کلاس درس نشسته باشی ؛ اینجا چکار می کنی؟ در پاسخ می گوید دفاع از خاک ، آب و ناموس و اسلام و انقلاب یک تکلیف است و نشستن پشت میز الان برای من مهم نیست دفاع کردن برای من مهم تر است .


حجت الاسلام شیخ مهدی علیزاده اصل در ادامه تصریح نمود : تمدنی که نوجوانان ما را آنقدر به بلوغ می رساند که این نوجوان 13 ساله بیشتر از یک مرد 40 ساله می فهمد ، قرار است ما به این تمدن برسیم گام اول را محکم برداشتیم ، در گام اول شهدا هر چه در وجودشان داشتند تقدیم کردند رزمندگان در گام اول ایستادند و امروز در گام دوم انقلاب قرار داریم .در گام دوم انقلاب آیا آنچه که رقم می خورد و آن حرکتی که باید برداریم ، برداشته ایم یا نه ؟در گام دوم انقلاب وظیفه ی ما چیست ؟ در این راستا به یک نکته اشاره می کنم .

امام جمعه ی شهرستان شوش افزود : در گام دوم انقلاب ما یک نکته را باید از شهدا یاد بگیریم ، از مکتب امام راحل باید یاد بگیریم ، از منظومه ی فکری امامین انقلاب باید یاد بگیریم و آن هم تکلیف محوری است ، این که نوجوان 13 ساله به جای این که در کلاس درس حضور داشته باشد ، در جبهه های نبرد حق علیه باطل  شرکت می کند این نوجوان به این رسید که یک تکلیف را باید انجام دهد بدون این که به دنبال نتیجه ای باشد چون یک نوجوان 13 ساله نمی تواند یک پیروزی را برای یک جمع رقم بزند ولی تکلیف خودش را انجام داده است .


وی در ادامه اظهار داشت : متاسفانه دشمن ما امروز یک مطلبی را در ذهنِ ما به گذارهای مختلف پرورش می دهد ؛ امام فرمود : «جریان جنگ امروز، جنگ روایت هاست ، دشمنان سعی در جا انداختن روایت غلط خود دارند » هر روایتی هم نیاز به گذاره ای دارد ؛ اینها گذاره هایی را مطرح می کنند و برای این که در آن روایت موفق باشند ، یکی از این روایاتی که در این جنگ آن را پر رنگ مطرح می کنند و به دنبال آن هستند که ما را موضوع شکست بدهند که ان شاالله اتفاق نخواهد افتاد کما این که در گذشته هم ما پیروز شده ایم ؛ این است که «فکر ما را از تکلیف محوری به سمت نتیجه گرایی ببرند » گذاره های مختلفی دارند می گویند این همه مرگ بر آمریکا گفتید چه اتفاقی افتاد ؟ می نویسند « مرگ بر آمریکا گفتید گرانی و تورم آمد » آیا ما اگر مرگ بر آمریکا گفتیم جد پیامبر وقتی ابرهه خواست به سمت خانه ی خدا حمله کند ، وقتی که جلسه ای با ابرهه برگزار شد بزرگ مکه گفت من تعدادی شتر داشته ام شما آنها را برده اید شترهای مرا پس بدهید ، ابرهه خندید و گفت فکر کردم بزرگ مکه آمده است بگوید به خانه ی خدا حمله نکند در پاسخ شنید که من تکلیف خودم را انجام می دهم . اگر قرار باشد مرگ بر آمریکا بگویم خواهم گفت ، اونی که ان شالله قرار است آمریکا را نابود کند خداوند عالم است .اگر ما به این نتیجه رسیدیم و همان کاری که شهدا انجام دادند را ادامه دهیم ان شاالله تمدن نوین اسلام را  ایجاد خواهیم کرد .


ناصر چنانی معاونت هنری و امور سینمایی و سمعی بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان در مقدمه ای گفت : از اینکه امروز در جمع شما خوبان هستم بسیار خوشحال و مسرورم آن هم در برنامه ای که با محوریت «فرهنگی ، هنری و دینی» در حال برگزاری است این سه مقوله پیوند مبارکی است که سر رشته در فلسفه و مدیریت انقلاب اسلامی دارد ؛ انقلاب اسلامی ما هم یک انقلاب ایدئولوژی دینیِ فرهنگی بر اساس مکتب و فرهنگ اهل بیت(ع) شکل گرفته و خوشبختانه امروز در چنین برنامه ای یک مجموعه کاملی از رخدادهای فرهنگی ، هنری و دینی داریم مشاهده می کنیم و این اتفاق بسیار مبارکی است و کمتر در شهرستان ها اینگونه شکل می گیرد .


وی افزود : امروز می خواهیم یکی از خدماتی که این  نظام  به مردم رسانده است و بر اساس فرمایش تأکیدگونه ی حضرت امام خمینی(ره) که فرمودند « کارهایی را که جمهوری اسلامی برای مردم با این همه گرفتاری ها که دارند انجام داده اند، این باید گفته بشود که مردم بفهمند که چه شده، دولت برایشان چه کرده است » در هر صورت یکی از دلایل حضور من این است که در خدمت بخشی از فعالان حوزه ی فرهنگ و هنر شهرستان شوش باشیم همانند سایر شهرستان ها و مهدی عارف سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی ابتکاری را به کار گرفتند که رونمایی از دو کتاب فاخر در مورد سردار سرلشکر پاسدار شهید حسن درویشی و خاطرات همسر گرامی اش با این جلسه تقارن پیدا کند و این شد که با احساس خاصی خوشحال شدم هر چند که باید در مورد هنر کارت توضیحاتی را داشته باشم . ولی چون  این رونمایی همدر دل این جلسه قرار گرفته است لازم است اشاره ای به این موضوع هم داشته باشم و تأکید کنم که بحث وجود شهدا بر همه خصوصا هنرمندانی که مشغول تولید کارهای فرهنگی هستند همه مدیون شهدا هستیم به همین دلیل  استقبال کردم و گفتم ؛ چه خوب وقتی من می خواهم هنرکارتی را هنرمندی بدهم چه اتفاق مبارکی خواهد بود که در رویداد و رخداد یک موضوعی که مربوط به شهدا هست شکل بگیرد و این ارتباط محفوظ بماند .


ناصر چنانی در ادامه به هنر کارت اشاره کرد و تصریح نمود : هنر کارت در شبکه بانکی کشور قابل تحصیل است و دو کارکرد عمده برای آن پیش‌بینی شده است کارکرد اول آن تامین مایحتاج عمومی هنرمندان است و هنرمندان می‌توانند با مراجعه به ۱۴۰۰ مرکزی که در سراسر کشور پیش‌بینی شده است کالاهای فرهنگی و اقلام و ادوات هنری خود را خریداری کنند و و از تسهیلات و تخفیفات ویژه‌ای استفاده کنند. این کارت به نوعی کارت شناسایی حرفه‌ای هنرمندان است که با هدف توزیع عادلانه ثروت در بین هنرمندان طراحی شده است.


معاون هنری  و امور سینمایی اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان ، در بخش دیگری از سخنانش گفت :  بیمه ی آثار هنری بخش دیگری از برنامه‌هایی است که پیش‌بینی شده است. در واقع با بیمه ی آثار هنری آن‌ها را به آثار بهادار تبدیل می‌کنیم اگر زمانی ایران بخواهد به سازمان تجارت جهانی (WTO) بپیوندد تنها جایی که می‌تواند به خوبی خود را نشان بدهد در عرصه ی هنر می‌باشد. در حال حاضر حدود ۱۷ در صد از آثار هنری در سطح جهان متعلق به مردم ایران است. آثار هنری ارزش افزوده بسیار بالا و ارزش افزوده بسیار بالا دارند و این نکته باید مد نظر قرار گیرد که از این طریق هم می‌توانیم هنر و فرهنگ ایران را به دنیا معرفی کنیم و همچنین برای هنرمندان کشور درآمد زایی هم ایجاد کنیم.


ناصر چنانی در تکمیل سخنان خود اظهار داشت : در هر هنرکارت از یک میلیون و پانصد هزار تا سه میلیون تومان به عنوان هدیه شارژشده است و دلیل آن وضعیت کرونایی موجود در کشور است و یکی دیگر از امتیازات این هنرکارت ها پرداخت سه ماه حق بیمه ی هنرمندان است  .

وی افزود : نکته ی قابل توجهی که باید به آن اشاره کنم بخش زیادی از هنرمندانی که امروز هنرکارت خود را دریافت می کنند ، هنرمندان نمایش های تعزیه خوانی است که بعدها آمار آنها به صورت کامل ارائه خواهد شد .


در ادامه به نفرات زیر که از بین 70 کانون فرهنگی و هنری مساجد شهرستان شوش در سطح استان موفق شده اند بالاترین  امتیاز را به خاطر فعالیت داشته باشند  لوح تقدیر و جایزه اهدا گردید .

1 ) ـ کانون ولایت با کسب امتیاز ۱۳۷۰۱ به مدیریت مهدی کثیر از مسجدامام حسن مجتبی(ع)شهرحر

2 ) ـ کانون انصارالله با کسب امتیاز ۱۳۲۶۵ به مدیریت حسن سرخه از مسجد صاحب الزمان(عج)روستای صالح داوود

3 ) ـ کانون سعادت با کسب  ۱۰۲۴۷ به مدیریت کریم ستاوی از مسجدابوالفضل(ع)کوی ابوذرغفاری


 

همچنین لوح تقدیر و کارت هدیه از طرف مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خوزستان به مهدی عارف سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان و کریم ستاوی مسئول امور مساجد اهدا شد . و به چند نفر از هنرمندان به صورت نمادین هنر کارت اهدا گردید .


 

پایان بخش این برنامه رونمایی از کتاب های « فاتح گمنام بدر و آبروی هر دو جهانم حسن» به قلم بانوی ولایی فرحناز فروغیان بود .


 

فاتح گمنام بدر ، مروری بر زندگانی سردار سرلشکر پاسدار  ، دلاور جبهه های حق علیه باطل ، فرمانده  رشید اسلام و بن بست شکن عملیات ها ، شهید حسن درویشی است  .

این کتاب با شماره ی شناسه ی 0 ـ 1 ـ 97713 ـ 622 ـ 978 ، شماره ی کتاب شناسی ملی : 7516816 در 124 صفحه با قطع وزیری و با عکس های رندگی از این شهید والامقام در 1000 جلد  در چاپ اول به قیمت هر جلد 30 هزار تومان توسط انتشارات راه ماندگار ، ناشر اندیشه و فرهنگ جهاد و مقاومت به ویراستاری توران  قربانی صادق ، چاپ  و منتشر شده است . به گفته ی فرحناز فروغیان نویسنده ی این کتاب جلد دوم  به زودتر چاپ و منتشر می شود .


آبروی هر دو جهانم حسن ؛ مجموعه خاطرات ساره اسماعیلی همسر سردار سرلشکر پاسدار شهید حسن درویشی  است .

این کتاب به شماره  شناسه ی 1 ـ 3 ـ 97389 ـ 622 ـ 978  ، شماره ی کتاب شناسی ملی  : 5789203 در 124 صفحه در قطع وزیری در 1000 جلد در چاپ اول  به قیمت هر جلد 32 هزار تومان به ویراستاری توران قربانی صادق  توسط انتشارات دکتر نیک ـ بنیاد  حفط آثار و ارش های دفاع مقدس  ـ  اداره ی کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان خوزستان چاپ و منتشر شده است .


شایان  ذکر است کتاب از شوش تا هامبورک اولین اثر فرحناز فروغیان است که رونمایی آن در فضای مجازی و پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز که چهارشنبه 2 مهرماه1399 منتشر شد .


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست