04242024چهارشنب
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۷۲۸3461

امام جمعه ی شوش گفت : « ما و عراق همچون دو برادر در کنار هم خواهیم ماند »

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز جمعه 27 مهرماه 1397 بعد از  اذان ظهر ، نماز سیاسی عبادی جمعه توسط آیت الله سید محمد امام در مصلای این شهرستان برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ امام جمعه ی شهرستان شوش ضمن توصیه ی خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی ، خطبه ی اول را به پنج علامت مؤمن بودن به نقل از امام حسن عسکری(ع) اختصاص داد و در این زمینه عنوان نمود : اولین علامت و نشانه ی هر مؤمن این است که انگشتری اگر دارد آن را در دست راست بگذارد ؛ یکی از سنت های پیامبر (ص) و اهل بیت(ع) انگشتر به دست کردن بوده که در روایات ما اشاره هایی در مورد «جنس، شکل و طرح روی آن» وجود دارد. علاوه بر اینها توصیه شده است که بهتر است انگشتر در دست راست باشد. تمام احکامی که اسلام در باره گذاشتن انگشتر بیان کرده است جنبه استحبابی دارد و تنها مردان از گذاشتن انگشتر طلا (و سایر زیور آلاتی که از جنس طلا می باشند) به صورت الزامی نهی شده اند. بنابراین اگر از جهت عرف جامعه باید حلقه ازدواج را در دست چپ داشته باشید از جهت شرع این کار اشکالی ندارد و می توانید حلقه ازدواج را در انگشت دست چپ داشته باشید.


وی افزود : در روایاتی به نقل از امام موسی کاظم (ع) آمده: «... حضرت علی(ع) در دست راست انگشتری می کرد، چون او بعد از رسول الله(ص) امام اصحاب یمین بوده ... و این علامت شیعیان ما است ...» یعنی در دست راست کردن انگشتر به تبعیت از امیر المومنین (ع) و پیامبر (ص) است. به این ترتیب که پیامبر (ص) و حضرت علی (ع)، امام اصحاب یمین هستند. و در دست راست کردن انگشتر ایشان نماد و نشان دهنده ی این مطلب است و شیعیان برای اتحاد و تمسک به روش امامان خود از این روش تبعیت کنند.

خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش در ادامه به دومین نشانه ی مؤمن بودن اشاره کرد و تصریح نمود : دومین نشانه ی مؤمن راستین این است که در هر شبانه روز 51 رکعت نماز بخواند که 17 رکعت از آن به نماز واجب یومیه اختصاص دارد و علاوه بر آن 34 رکعت  نافله « قبل از نماز صبح دو رکعت ـ قبل از نماز ظهرهشت رکعت ـ قبل از نماز عصر هشت رکعت ـ بعد از نماز مغرب چهار رکعت ـ بعد از نماز عشا دو رکعت و نصف شب تا اذان صبح 11 رکعت » به جا آورد .

پیشانی بر خاک نهادن به هنگام اقامه ی نماز سومین نشانه ی مؤمن بودن بود که امام جمعه ی شهرستان شوش در این راستا اظهار نمود : شيعه بر ادعاي خود به روايت مورد قبول شيعه واهل سنت از پيامبر صلّى اللّه عليه وآله وسلّم  تمسك مي‌كند كه فرمود:« جُعِلَت لِيَ الاَرضُ مَسجِداً و طَهُوراً  زمين براي من محل سجده و وسيله طهارت (تيمم و) قرار داده شد» بر اين اساس به فرموده رسول خدا (ص)هر كس در نماز بايد پيشاني را روي خاك بگذارد به همين جهت امام صادق (ع) فرمودند: «السجود علي الارض فريضه و علي الخمرة سنه».

 

آیت الله سید محمد امام ، چهارمین نشانه ی مؤمن راستین بودن را بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم دانست و در این خصوص تصریح نمود : بلند گفتن و آشکار کردن «بسم الله الرحمن الرحیم »‌ بسیار سفارش شده است. امام صادق (ع) می‌فرماید: «حدثنی ابی عن ابیه عن جده عن علی بن ابی طالب انه قال التقیه دینی و دین آبائی فی کل شیء الا فی تحریم المسکر و خلع الخفین عند الوضوء و الجهر به بسم الله الرحمن و الرحیم ///  پدرم از پدرانش روایت کرده است که علی بن ابی طالب(صلی الله علیه وآله) فرمود: تقیه در هر چیز، دین من و دین پدران من است؛ جز در تحریم مست کننده و در کندن کفش، [برای مسح] هنگام وضو و در بلند گفتن (بسم الله الرحمن الرحیم ) . » 

وی در ادامه به زیارت اربعین به عنوان پنجمین و آخرین نشانه ی مؤمن بودن پرداخت و در این خصوص گفت : اهمیت زیارت اربعین، تنها به این نیست که از نشانه‌های ایمان است، بلکه طبق این روایت در ردیف نمازهای واجب و مستحب قرار گرفته است. بر پایه این روایت، همان‌گونه که نماز ستون دین و شریعت است، زیارت اربعین و حادثه کربلا نیز ستون ولایت است.و بر اساس فرموده رسول خدا (ص) عصاره ی رسالت نبوی (ص) قرآن و عترت است  «إنی تارک فیکم الثقلین... کتاب الله و... عترتی أهل بیتی /// عصاره کتاب الهی که دین خداست، ستونی دارد که نماز است و عصاره عترت نیز ستونش زیارت اربعین است که این دو ستون در روایت امام عسکری (ع) در کنار هم ذکر شده است؛ اما مهم آن است که دریابیم نماز و زیارت اربعین انسان را چگونه متدین می‌کنند. بنابر اين يكي از وظايف شيعيان را اهتمام به زيارت اربعين برشمرده اند.

 

آیت الله سید محمد امام در ادامه به تفرقه افکنی برخی از مسئولین سطح پایین عراق اشاره کرد و خاطر نشان نمود : این مسئولین پایین دست عراق می گویند چرا ما  که کشورمان دچار صدمات زیادی از مبارزه با داعشی ها شده به فکر آبادانی  کشور خود نیستیم  و باید از زائرین ایرانی پذیرایی کنیم و پول خود را صرف آنها کنیم ؟چرا برای اقامت از آنها پول نمی گیریم که اقتصاد کشور خود را رونق دهیم ؟ البته این حرف هایی که به زبان می آورند متعلق به خودشان نیست بلکه  آمریکایی ها و وهابیون  این حرف ها را سر زبان این مسئولین گذاشته اند و من در پشت همین تریبون نماز جمعه اعلام می کنم « ما و عراق  همچون دو برادر  در کنار هم خواهیم ماند ، خصوصا  الان که هم دولت و هم مجلس عراق  شیعه هستند .»

وی افزود : اینهایی که شک  در زیارت اربعین می کنند  مزدور هستند و به آنها پول می دهند  و با توجه به  این که ما بصیرت داریم  می دانیم اینها نوکران آمریکا و اسرائیل هستند و به دنبال آن هستند که اسم امام حسین(ع) کلا  وجود نداشته باشد  و مرتب واقعه ی کربلا را به تحریف  و گمراه کردن مردم می کشانند و می گویند « رقیه درکربلا نبوده ، سکینه ای در این واقعه حضور نداشته و ...... » و وقتی هم که توانستند بخشی از مردم را گمراه کنند آن موقع می گویند اصلا کربلایی وجود نداشته است .

 

امام جمعه ی شهرستان شوش افزود : اربعین سید الشهداء زیارت مخصوص دارد ، هر وقت می توانید به زیارت  امام حسین(ع) بروید  خوب است اما زیارت آن حضرت در روز اربعین ویژه است همانطور که داستان جابر   یکی دو تا نیست  بلکه ماه ها و سال ها  جابر به زیارت امام حسین(ع) رفته است  اما داستانی که همه می دانید خاص و ویژه است .

وی در ادامه به داستان معروف جابر و عطیه اشاره کرد و گفت : روز بیستم صفر سال 61 هجری یعنی روز اربعین، اولین زائران کوی شهیدان، خود را به کربلا رساندند. در نهضت پر شور حسینی، عوامل بسیاری راه را برای عالم گیر شدن این نهضت هموار کردند: کاروان اسرا، خطابه های زینب و سجاد(ع) در کاخ های ظلم کوفه و شام، قیام توابین و حوادث متعدد دیگری که هر یک به نوبه خود در معرفی و بیان حقیقت عاشورا، امت اسلامی را مخاطب خود قرار دادند. یکی از همین عوامل که در شناساندن قیام عاشورا نقش بسزایی داشت و شاید جزو اولین طلیعه های فروغ این خورشید درخشنده بود، اربعین و اربعین های بعد از عاشورا بود. در هر اربعین یادواره ای باشکوه بر مزار شهیدان کربلا برگزار می شد و مردم از این رهگذر، یک بار دیگر نهضت امام خود را مرور می کردند، با اهداف آن آشنا می شدند، به عظمت و شکوه آن پی می بردند، در مقابل آن خود را مسئول می دیدند و همانند توابین آن عصر، تائب می شدند. روز بیستم ماه صفر روزی است که جابر بن عبدالله انصاری، صحابی رسول خدا(ص) از مدینه برای زیارت قبر ابا عبدالله به کربلا آمد. او اول کسی است که مزار امام(ع) را زیارت کرد و در این روز (اربعین) زیارت امام حسین(ع) مستحب است.


 خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش در ادامه خاطر نشان نمود : ابو الحسن، عطیّه بن سعد عوفی، همراه و همدل جابر در این سفر نورانی و تاریخی بود، به همین مناسبت سطوری چند از این مقال را به معرفی این «تابعی» بزرگ اختصاص می دهیم. یکی از تابعین و بزرگان راویان امامیه و از محدثان عالیقدر عالم اسلام است. علاوه بر این، چنان که از شرح حال او برمی آید او مردی مبارز و مجاهدی نستوه و در عین حال عالمی پر مایه بود. وی اهل کوفه و در زمان خلافت امیر مؤمنان(ع) دیده به جهان گشود. طبق نقل طبری نامگذاری عطیه به درخواست پدرش از جانب حضرت امیر(ع) بود. بعدها عطیه همراه «ابن اشعث» بر ضد حجاج بن یوسف ثقفی قیام کرد اما پس از آنکه سپاه ابن اشعث متحمل شکست شد، عطیه به منطقه فارس گریخت. عطیه همسفر جوان و خالص جابر در ماجرای اربعین بود. عده ای از روی بی اطلاعی از تاریخ، وی را غلام جابر پنداشته اند و یکی از بزرگترین دانشمندان و مفسران اسلامی را به این گمنامی نام برده اند. عطیه از تابعین بود، ولی با بسیاری از اصحاب ملاقات داشته است از جمله با ابن عباس معروف ارتباط داشته و از وی کسب علم کرده است.

وی در پایان خطبه ی اول گفت : جابر  اگر در روز واقعه ی کربلا بیمار نبود  در روز عاشورا  بر ای امام حسین(ع) شهید می شد ؛ جابر در حالی که نابینا بود به عطیه گفت : « دست مرا روی قبر امام بگذار .» عطیه به محض این که دست جابر را روی قبر امام حسین گذاشت ، جابر با فریاد یا حسین  بیهوش شد  و وقتی که به هوش آمد گفت « حبیبی یا حسین .» سکوت حکمفرما شد ، جابر گفت : آقا چرا صدایت می کنم جواب نمی دی ؟ که متوجه شد امام حسین سر از تنش جدا شده  و خون از رگ های گردنش جاری است .

 

آیت الله سید محمد امام ؛ امام جمعه ی شهرستان شوش در آغاز خطبه ی دوم به گروهک تروریستی جیش الظلم که چند نفر از مرزبانان ما را در مرز میرجاوه دستگیر نموده است اشاره کرد و گفت : ششم اردیبهشت ماه سال 96، مأموران انتظامی هنگ مرزی میرجاوه با اشرار درگیر شدند و متأسفانه در این درگیری، شماری از مأموران نیروی انتظامی مجروح و تعدادی نیز به شهادت رسیدند. در این درگیری چند نفر از سربازان مرزبانی توسط اشرار ربوده شده اند  و الان بعد از گذشت یک سال هنوز خبری از خبری از این سربازان نیست ما این حرکت ددمنشانه را محکوم می کنیم و مطمئن باشند که تقاص این کار را پس خواهند داد .

وی در ادامه به دومین موضوع در خطبه ی دوم اشاره کرد و خاطر نشان نمود : جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد دولت عربستان بعد از مراجعه به کنسولگری کشورش در استانبول ترکیه ناپدید شد. مقامات پلیس استانبول در اظهاراتی هولناک اعلام کردند که این روزنامه نگار در کنسولگری عربستان شکنجه شده، به قتل رسیده و تکه تکه شده است. جمال خاشقجی ۵۹ ساله به منظور دریافت مدارک رسمی لازم برای برگزاری مراسم عروسی خود که قرار بود به زودی انجام گیرد وارد کنسولگری شده و دیگر بیرون نیامد. مقامات پلیس ترکیه بر این باورند که خاشقجی در درون ساختمان کنسولگری به قتل رسیده است، موضوعی که مقامات ریاض به شدت آن را رد نموده و ادعا کرده اند که این مرد عربستانی پس از خارج شدن از کنسولگری در بعدازظهر سه شنبه ناپدید شده است. اما در گزارشی دیگر آمده است که جسد این خبرنگار را تکه تکه کرده اند تا اثری از وی باقی نماند ؛ این کار  اسرائیل  است که دوست ندتارد  شیعه وجود داشته باشد  لذا ما این حرکت ظالمانه را  شدیدا محکوم می کنیم .

 

امام جمعه ی شهرستان شوش  به سند چشم انداز ایران در قرن پانزدهم اشاره کرد  و تصریح نمود : از سال 1400 تا 50 سال آینده توسط مقام معظم رهبری تنظیم شده و توسط نخبگان و علما مورد بررسی قرار گرفته است ؛ وقتی که ترامپ اظهار می دارد « نظام جمهوری اسلامی ایران تا  دو ماه آینده  باقی نمی ماند . » اما نخبگان که در واقع نعمت های الهی هستند ؛ ما هم باید از داشتن این نعمت شکر گذار باشیم .

وی افزود :در حالی که آمریکا خود دچار وضعیت اسفبار اقتصادی شده است  و بدهی آن به ترلیون دلار می رسد اماهمیشه بر ضد شیعیان صحبت می کند .مقام معظم رهبری فرمود : من عمیقاً و قویاً، نخبه‌باور هستم و مسئولان نیز باید باور کنند که نخبه داریم و این نخبه ها می توانند سرنوشت کشور را تغییر دهند.

شایان ذکر است  در این هفته پشت میز خدمت ، محمد بهمن رئیس اداره ی صنعت ، معدن و تجارت به همراه معاون و کارشناس خود قرار گرفتند و به سئوالات نمازگزاران که بیشتر در مورد « تنظیم قیمت ها در بازار ، کرایه  تاکسی های شهری و مسیرهای ابوذر و کوی سلمان فارسی و.... » بود پاسخ دادند .

 

لازم به توضیح است هفته ی آینده دکتر نوروز سواری مدیر شبکه ی بهداشت و درمان پاسخگویی سئوالا و رسیدگی به شکایت در حوزه ی بهداشت و درمان را بر عهده خواهد داشت .

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست