03282024پنج شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۸۰۴3475

امام جمعه ی شوش گفت : زورگویان زمانه بدانند علاوه بر روحیه ی ایمان ، ایران آن چنان از نظر تسلیحات نظامی پیش رفته است که دشمنان حتی یک وجب هم نمی توانند جلو بیایند

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

بعد از اذان ظهر  روز جمعه 4 آبان ماه 1397 همزمان با سالروز اعتراض و افشاگری حضرت امام خمینی(ره) علیه پذیرش کاپیتولاسیون سال 1343 ؛ نماز سیاسی عبادی  جمعه به امامت آیت الله امام در مصلای شهرستان شوش برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ امام جمعه ی شهرستان شوش همانند هفته های گذشته ضمن توصیه ی خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی ؛ خطبه ی اول را یاران بی وفای پیامیر اعظم(ص) و مقایسه ی آنها با یاران بی وفای امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی اختصاص داد و گفت : همانگونه که  عده ای از یاران پیامبر(ص) بارها مورد حمله ی دشمنان قرار گرفتند ولی وسط راه به پیامبر(ص) خیانت کردند عده ای از یاران امام خمینی(ره) نیز  ابتدا در سختی ها حضور داشتند زیر شکنجه ی طاغوت و ساواک انواع دردها را تحمل نمودند  اما وقتی به مال و منالی رسیدند و وقتی نوبت به تقسیم  پست ها و مسئولیت ها رسید  360 درجه تغییر کردند .

وی افزود : در زمان پیامبراکرم(ص) خصوصا در غزوه ی تبوک این بی وفایی ها بیشتر خود را نشان داد به پیغمبر اسلام خبر رسید رومیان در صدد تهیه سپاه برای حمله به حدود مرزی عربستان و شمال کشور اسلام هستند و می خواهند نفوذ خود را در آن ناحیه توسعه داده و تثبیت کنند . رسول خدا(ص)با شنیدن این خبر تصمیم گرفت با سپاهی گران ؛ شخصا به جنگ آنان برود و خیال تعرض و حمله به کشور اسلامی را از سر رومیان بیرون کند و به همین منظور بر خلاف جنگ های قبلی که مقصد جنگ را اعلام نمی کرد در این جنگ اعلام کرد قصد رفتن به تبوک و جنگ با رومیان را دارد و ثروتمندان مسلمان را نیز وادار کرد تا به هر اندازه می توانند برای تجهیز سپاه و تهیه آذوقه کمک کنند.چنان که مورخین گفته اند:گروه زیادی چون « عثمان ، طلحه ، عباس بن عبد المطلب ، زبیر و عبد الرحمن بن عوف» کمک های مالی شایانی برای تجهیز سپاه کردند و برخی از منافقین نیز برای خود نمایی مبالغی پرداختند.


وی در ادامه به یکی از تفاوت های غزوه ی تبوک با سایر جنگ ها اشاره کرد و خاطر نشان نمود : فاصله ی  تبوک تا مدینه حدود یک صد فرسخ راه است و از دورترین سفرهای جنگی بود که پیغمبر خدا و مسلمانان می بایستی راه آن را طی کنند و دشمن نیز سپاه روم بود که از نظر افراد و لوازم جنگی تفوق کاملی بر مسلمانان داشت و به همین جهت نیز پیغمبر(ص)مقصد را اعلام کرد تا مسلمانان با آمادگی و تهیه بیشتری قدم در این راه نهند و آذوقه و لوازم بیشتری با خود بردارند. اتفاقا آن ایام مصادف با اواخر تابستان و فصل گرمای کشنده حجاز و برداشت محصول خرمای مدینه و از نظر خشکسالی و کم آبی نیز سالی استثنایی بود و راستی برای مسلمانان مسافرت دشوار و سختی بود و گرد آوردن سپاهی که بتواند در برابر سپاه مجهز و فراوان روم مقابله و برابری کند کاری بسیار مشکل و دشوار،اما عزم راسخ و ایمان کامل پیغمبر اسلام به کمک الهی و تعقیب هدف نهایی خود همه این مشکلات را حل کرد و روزی که لشکر اسلام از مدینه حرکت می کرد سی هزار سرباز که مرکب از ده هزار سواره و بیست هزار پیاده بود همراه داشت . رسول خدا(ص)برای تجهیز این سپاه گران که تا به آن روز در اسلام سابقه نداشت از همه قبایل اطراف کمک گرفت و حتی نامه ای به مکه نوشت و «عتاب بن اسید»فرماندار خود را که در مکه منصوب کرده بود مأمور کرد تا قبایل اطراف را برای حرکت بسیج کند و برای هر قبیله ای پرچمی جدا و امیری مستقل تعیین کرد و مخارج عظیم آن را نیز از راه زکات و کمک مالی ثروتمندان تأمین نمود.


آیت الله سید محمد امام سپس به کارشکنی های منافق هایی که  در ظاهر جز یاران بودند اشاره کرد و تصریح نمود : در چنین شرایطی یک عده منفی باف و مخالف هم هستند که به واسطه ی علاقه مفرط به دنیا و نداشتن ایمان و نبودن روح فداکاری در آنان،برای خود بهانه ها می تراشند تا از زیر بار وظیفه ی دینی شانه خالی کنند و بلکه برای افراد دیگر نیز وظیفه تعیین کرده و دست به کار شکنی و مخالفت می زنند و تا جایی که بتوانند مانع پیشرفت کارها می شوند،بخصوص که در دل هم نفاق و عداوت و دشمنی با اصل هدف و مرام داشته باشند. محیط مدینه هم که از نخستین روز ورود پیغمبراسلام آلوده به چنین افراد منافقی بود و در فرصت های مختلف از کارشکنی و مشوب ساختن اذهان عمومی نسبت به رهبر عالی قدر اسلام و اهداف عالیه او خودداری نمی کردند وقتی از ماجرا مطلع شدند به اقتضای طبیعت آلوده و ناپاک خود با تبلیغات مسموم و نیش زدن از شرکت افراد در این جهاد مقدس با هر وسیله و امکان،جلوگیری می نمودند و کم کم پا را فراتر نهاده به صورت گروهی و دسته جمعی به فعالیت های مخفی و پنهانی علیه پیغمبر اسلام و منع از بسیج لشکر دست زدند.

وی افزود : از آن جمله شخصی است به نام « جد بن قیس» که وقتی پیغمبر اسلام به او پیشنهاد شرکت در جنگ با رومیان را داد برای تراشیدن بهانه و عذر و یا به صورت استهزا و تمسخر،در پاسخ آن حضرت گفت:« من به زنان علاقه زیادی دارم و می ترسم وقتی زنان زیبای روم را ببینم نتوانم خودداری کنم و به فتنه دچار شوم!» این بهانه به قدری زننده و شرم آور بود که خدای تعالی گفتار او را در قرآن کریم در سوره ای به نام « برائت » نازل کرد که آیه ی 49 این سوره می فرماید : «وَمِنْهُم مَّن يَقُولُ ائْذَن لِّي وَلاَ تَفْتِنِّي أَلاَ فِي الْفِتْنَةِ سَقَطُواْ وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ /// بعضی از آنان می گویند: مرا رخصت ده و به گناه مینداز آگاه باش که اینان خود در گناه افتاده اند و جهنم بر کافران احاطه دارد »


خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش افزود : منافقین دوست نما حتی در راه بازگشت به مدینه، قصد جان پیامبر را کردند. خداوند  رسولش را از این امر آگاه کرد و پیامبر «حذیفه و عمار» را همراه خویش کرد. منافقان که صورت‌های خود را پوشانده بودند، قصد داشتند شتر پیامبر را رم دهند؛ اما حذیفه با آنان درگیر شد و منافقان فرار کردند. رسول خدا نام منافقان را برای حذیفه و عمار فاش کرد.

امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه به مقایسه ی منافقان دوست نما در زمان پیامبر(ص) با دشمن شادکن های امروزی پرداخت و یادآورد شد : الان هم در داخل کشور می بینیم عده ای که به ظاهر دوست هستند سعی دارند مردم را از « دین ، اسلام ، امام حسین(ع) ، انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی» دلسرد کنند و همیشه می گویند همه ی ما می دانیم که آمریکا یک ابرقدرت است و از نظر تسلیحات نظامی از ما خیلی قوی تر و مجهزتر است پس چرا باید در مقام این ابرقدرت مقاومت کنیم ؟قصد این گونه دوست نماها  خالی کردن  دل مردم است در حالی ما پس از سپری شدن  40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران همچنان محکم پای « دین ، اسلام ، قرآن ، نظام ، انقلاب اسلامی و ولایت فقیه »  ایستاده ایم ولی دشمنی که روزگاری ابرزقدرت بود عقب نشینی کرده ؛ اوایل پیروزی انقلاب اسلامی و در زمان هشت سال دفاع مقدس ما از نظر نظامی بیش از حد پایین بودیم و فقط با روحیه  و نیروی ایمان در مقابل بیش از 40 کشور سربلند پیروز نشدیم و دشمن را از خاک پاک ایران خارج نمودیم  اما امروزه « زورگویان زمانه بدانند علاوه بر روحیه ی ایمان ، ایران آن چنان از نظر تسلیحات نظامی  پیش رفته است که دشمنان  حتی یک وجب هم نمی توانند جلو بیایند .» و از آن طرف آمریکا را می بینیم که دیگر هم پیمانانش  به او بی توجهی می کنند ؛آمریکا ابهت ابرقدرتی در منطقه را کلا از دست داده است و به منفورترین رژیم  جهان نزد مردم مشهور گشته است .


آیت الله سید محمد امام ، امام جمعه ی شهرستان شوش خطبه ی دوم را به اربعین حسینی اختصاص داد و گفت : « اربعین امام حسین(ع) همانند گنجی است که هرساله مقداری از آن کشف می شود و باید قدر این گنج را دانست، باید به تمام دنیا اطلاع رسانی گردد که تجمع عظیم اربعین برای عاشقان اهل بیت(ع)است؛ این تجمع عظیم بسیار مهم بوده و کیان شیعه را تقویت و تثبیت می کند ؛ در وهله ی  اول باید اذعان نمود از گذشته ی دور تا زمان حاضر هر زمان كه شيعيان فرصتى پيدا مى‏ كردند، روز اربعين حسينى را به كربلا مى‏ رفتند و با شور و هيجان و اخلاص، آن حضرت را زيارت مى‏ نمودند. در طول اين سال‏ها نيز ميليون‏ها عاشق دلسوخته اربعين را به كربلا مى‏ روند و شهيدان كربلا را زيارت مى‏ كنند .  به يقين مراسم با عظمت حسينى از افضل شعائر اسلامى است كه از ائمّه اهل‏ (ع) به ما رسيده است و شايد هنوز زود است كه ما عظمت قیام امام حسین (ع) را درك كنيم و به عمق آن برسيم.  از این رو شاخصه ی  وجودی اربعین را می توان در نقش بسيار مهمّى كه شهادت امام حسين (ع) در بقاء اسلام ایفا نمود و همچنین مصائب عظیم آن حضرت جستجو نمودذ، به نحوی که زيارت اربعين‏ تنها در مورد امام حسين (ع) وارد شده، و براى ساير معصومين (ع) زيارت اربعين‏ وجود ندارد.


وی  در ادامه به پیش گویی امام خمینی(ره) در مورد پیاده روی در اربعین حسینی اشاره کرد و خاطر نشان  نمود : امام خمینی در این خصوص فرموده است : «  من تصور می‌کنم اگر شرایط فراهم باشد حداقل ۳۰ میلیون ایرانی آمادگی دارند که برای اربعین به کربلا بیایند. همان‌طور که شرایط برای اهل عراق فراهم است و میلیون‌ها نفر از نقاط مختلف عراق با حداقل امکانات در این مراسم شرکت می‌کنند، ملت ما هم باید شرایط را برای حضورشان فراهم نماییم. »

آیت الله امام ، امام جمعه ی شهرستان شوش ، وحدت و همدلی را  راز نهفته در راهپیمایی اربعین دانست و مورد این شاخصه تصریح نمود : سیدالشهدا(ع) مظهر قدرت امت اسلامی است و حضور معنوی و فیزیکی مسلمانان در مراسم عبادی و آیینی به خصوص در مراسم پیاده روی برگزار می‌شود، از مهم‌ترین تجلیاتی است که رعب و وحشت را بر دشمن وارد می‌کند و این مراسم به خصوص وقتی در قالب وسیع و گسترده انجام می‌شود، نمایش قدرتی از امت اسلامی در مقابل استکبار است. زیارت با این حجم و وسعت نه تنها تأثیرات منطقه‌ای فراوانی دارد، بلکه در بعد جهانی نیز اخبار آن منتشر می‌شود و بر دولت‌ها و ملت‌ها اثرگذار است. اخبار مربوط به این واقعه عظیم از رسانه‌ها منعکس می‌شود؛ اگرچه عملکرد رسانه‌های خارجی در انتقال اخبار مربوط به اجتماع زائران و هدفی که از چگونگی ارائه تصاویر دارند، متفاوت است، اما هیچ یک از آن‌ها نتوانسته اند از کنار چنین حادثه عظیمی بی‌اعتنا عبور کنند.


وی افزود : مشارکت در برقراری امنیت اربعین به عنوان سومین شاخصه ی بارز و مهم پیاده ی اربعین حسینی است که درباره ی تاین موضوع باید اظهار نمود : مسئله ی قابل توجه دیگر در این نوع زیارت، همدلی و همکاری بین کشورهای اسلامی است؛ به خصوص در برپایی راهپیمایی عظیم اربعین، تلاش دو کشور ایران و عراق در برقراری امنیت زائران و نیز ایجاد خدمات رفاهی برای آن‌ها، ضمن نشان دادن توانمندی کشور میزبان در برقراری امنیت و مقابله با هرگونه خطر احتمالی، که در این زمان نیز به خصوص از طرف داعش افزایش می‌یابد؛ حضور غیرمنطقی کشورهای متجاوز در منطقه بخصوص آمریکا را  که همیشه با شعار ایجاد امنیت و مقابله با تروریسم اقدام به تجاوز به سرزمین‌های دیگر می‌کند زیر سئوال می‌برد. ترکیب عشق و ایمان و عقل و عاطفه از ویژگی‌های منحصر به‌فرد مکتب اهل‌بیت(ع) است و حرکت عاشقانه و مؤمنانه مردم از کشورهای مختلف جهان در زیارت اربعین، بدون تردید از جمله شعائر الهی است حرکت عظیم مردم از ایران و سایر کشورهای جهان برای حضور در راهپیمایی اربعین، جلوه‌ای از ویژگی‌های برجسته مکتب اهل‌بیت(ع) است که در آن، هم ایمان، اعتقاد قلبی و باورهای راستین موج می‌زند و هم عشق و محبت.


تبلیغ دین  در پیاده روی اربعین چهارمین شاخصه ای بود که امام جمعه ی شهرستان شوش در مورد آن گفت : نباید به دلیل شرکت در پیاده روی اربعین، فعالیت های تبلیغی در این ایام رها شود، الحمدالله شرکت کنندگان در آیین پیاده روی به حد کفایت و حتی بیش از آن هستند و این فعالیت های تبلیغی است که با محدودیت مواجه می باشد. باید از نسیم اربعین حسینی(ع) در این راه حداکثر استفاده را داشته باشیم و با انجام فعالیت های فشرده و موثر تبلیغی کاری کنیم تا زائران در انتهای سفر، متحول شده باشند.

خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش در معرفی آخرین شاخصه و ثمرات پیاده روی اربعین حسینی خاطر نشان نمود : اگر ما توانستیم داعش را از کشور عراق خارج کنیم از برکات همین پیاده روی اربعین حسینی است که بین نهضت های اسلامی همدلی و مودت ایجاد نمود .

وی در ادامه به چرایی اهمیت راهپیمایی اربعین حسینی از منظر مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت : مقام معظم رهبری فرموده است : حضور گسترده‌ و بی‌نظیر نسل جوان در این مراسم ، بیانگر آن است که برخلاف القای رسانه‌های غربی، نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی نیز همچنان در مسیر دین و معنویت در حال حرکت‌اند. آن هم درست در زمانه‌ای که با انواع و اقسام تبلیغات رسانه‌ای با هدف دوری از معنویت مواجهند. تحمل سختی و سعی بر فائق آمدن بر مشکلات این مراسم، حاکی از آن است که نسل جوان جامعه‌ی ایران، برای امتداد فرهنگ دینی و انقلابی، عزم خود را جزم کرده است. به‌همین دلیل، پیاده‌روی اربعین را می‌توان یکی از جلوه‌های بروز «عزم ملی» دانست: «ملّت ما عزم راسخ خود را هم در تحمّل برخی مشکلاتی که برای او وجود داشت نشان داد، هم در روز بیست‌ودوّم بهمن، در روز قدس و در راهپیمایی عظیم اربعین این عزم را، این همّت را از خود بُروز داد و نشان داد . »


آیت الله امام در بخش دیگری از معرفی شاخصه های اربعین حسینی به بعد سیاسی پیاده روی اربعین حسینی اشاره کرد و یادآور شد : آنچه که به این نمایش عظیم اضافه می‌شود این است که هرچه شرایط امنیتی بدتر می‌شود افراد بیشتری انگیزه پیدا می‌کنند که تروریست‌ها را به چالش بکشند و به آن‌ها ثابت کنند که نمی‌تواند سد راه زائرین شوند. بنابراین، این مراسم سوگواری تنها یک مراسم مذهبی نیست، بلکه نشانه پر رنگی از مقاومت است و از بعد سیاسی هم بسیار ارزشمند است البته اگر می گویم از بعد سیاسی  منظورم « احزاب ، جناح ها  و گروه ها » نیستند  بلکه منظورم همین سرافکندگی دشمنان است و من امیدوارم هر چه سریعتر شاهد انحطاط و انحلال  ظلم ستیزان باشیم .

امام جمعه ی شهرستان شوش در پایان به میزبانی مردم ولایتمدار شهرستان شوش از زائرین اباعبدالله الحسین(ع) اشاره کرد و گفت : درست است که مردم شریف و متدین شهرستان شوش هر ساله در روز اربعین حسینی درب خانه های خود را به روی زائرین امام حسین(ع) باز می گذارند اما این دلیل نمی شود که اداره ی اوقاف و امور خیریه به صرف این که  کار مردمی است خود را کنار بکشد بلکه می بایست در اسکان  زائرین بیش از مردم در تلاش باشد .


 

شایان ذکر است پشت میز خدمت که مدت هاست توسط ستاد برگزاری نماز جمعه و فرمانداری شهرستان شوش در شبستان مصلای نمازر جمعه دایر گردیده و پاسخگوی مردم است ؛ این هفته دکتر نوروز سواری مدیر شبکه ی بهداشت و درمان و مهندس غلامرضا میرزایی رئیس مرکز بهداشت حضور یافته و به سئوالات نماز گذاران پاسخ دادند .

 

از دیگر برنامه های این هفته می توان به برپایی « کمپین اطلاع رسانی  بیماری های قابل انتقال  بین انسان و حیوان   »که توسط مرکز بهداشت شهرستان شوش  که به صورت رایگان تست قند خون و فشار خون نمازگزاران را انجام می داد اشاره کرد .


 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست