04192024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۸۱۱3485

امام جمعه ی شوش گفت : جهانیان بدانند شعار ملت ایران مرگ بر آمریکا است و مقاومت خود را در مقابل این جنایتکار حفظ خواهد نمود

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

پس از اذان روز جمعه 11 آبان ماه 1397 ؛ نماز سیاسی عبادی جمعه  ی شوش همچون هفته های گذشته به امامت آیت الله سید محمد امام در مصلای این شهرستان برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ امام جمعه ی شهرستان شوش ضمن توصیه ی خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی ، خطبه ی اول را به انجام بندگی خدا از منظر رسول اکرم(ص) و هم چنین  حکایت وفاداری مالک بن نُوَیره و خیانت خالد ابن ولید در دوره ی ابوبکر اختصاص داد و گفت : پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص) هنگام بازگشت از آخرین سفر حج خود، به امر خداوند، حضرت علی(ع) را به عنوان جانشین و وصی خود به مسلمانان معرفی نمود. اهمیت انتخاب امام علی (ع) به جانشینی پیامبر اسلام به حدی است که خداوند، انجام این کار عظیم را، انجام کامل رسالتِ پیامبر(ص) عنوان نموده است. این مراسم در مکانی به نام غدیر خم، واقع در مسیر مکه به مدینه برگزار شد.


وی افزود : رسول اکرم(ص) به امتش  فرمود : «خواندن نماز ، روزه گرفتن ، زکات دادن ، حج رفتن و قبول داشتن جانشین من به عنوان ولایت ؛ اطاعت نمودن بندگی خداوند یکتا است ، هیچ وقتی خونی ریخته نشود ؛ اصلا سرقت نکنید حتی اگر آن چیز یک دانه گندم باشد چون سرقت ایمان را بر باد خواهد داد  ، خیانت نکنید ، مال یتیم را نخورید  ، مشروب نخورید . » حلال خدا حلال من و امت من است و حرام خدا حرام من و امت من است  ؛ اگر غیر از این باشد بندگی خدا نیست و اگر بندگی خدا  از یاد برود ایمان هم  کنار گذاشته می شود .

خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش در ادامه به واقعه ی غدیر پرداخت و گفت : مسلمانان حاضر در غدیرخم که شمار آنان به ده‌ها هزار نفر می ‌رسید، پس از این انتخاب ، باشور و اشتیاق بسیار، با امام علی(ع) بیعت کردند. خداوند، انتخاب امام علی (ع) را اکمال دین و اتمام نعمت‌ها عنوان کرده و دین اسلام را برای امت برگزید. با تمام سفارشی که پیامبر اسلام(ص) به جانشینی امام علی (ع) نمود، ولی پس از رحلت ایشان، برخی از مهاجرین و انصار ولایت ایشان را نپذیرفته و ابوبکر بن ابی‌قحافه را به خلافت برگزیدند. این معرفی بنا به دستور الهی در آیه تبلیغ (آیه ۶۷ سوره مائده ) ، «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ  وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ  إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ ///  ای پیامبر! آنچه را از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شد، ابلاغ کن و اگر چنین نکنی، پیامش را نرسانده‌ای و خدا تو را از گزند مردم نگاه می‌دارد. خداوند کافران را هدایت نمی‌کند» بود. این آیه، کمی قبل از ۱۸ ذی‌الحجه سال دهم نازل شد. از مهم‌ترین آثار درباره این واقعه و حدیث غدیر، کتاب الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب از علامه امینی است. سپس آیه اکمال(آیه 3 از سوره ی مائده ) « اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً  ///  امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و اسلام را برای شما [به عنوان] آیینی برگزیدم.» نازل شد.  معصومان(ع) به حدیث غدیر استناد کرده‌اند و شاعران بسیاری از دوران امام علی(ع) تا به امروز درباره ی آن شعر سروده‌اند. از مهم‌ترین آثار درباره این واقعه و حدیث غدیر، کتاب الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب از علامه امینی است.


آیت الله سید محمد امام ؛ امام جمعه ی شهرستان شوش سپس به  زیر پا گذاشتن توصیه های رسول اکرم (ص)پس از رحلت ایشان  و انتخاب ابوبکر به عنوان خلیفه به جای حضرت امام علی(ع) اشاره کرد و تصریح نمود : روزی که حضرت محمد(ص)  رحلت نمود  روز حساسی برای امت نوپای اسلام بود. انصار می‌خواستند که خلیفه از میان آنان باشد، اما عمر و بعضی دیگر از مهاجرین، انصار را وادار به پذیرش ابوبکر نمودند. ابوبکر عنوان خلیفه ی  رسول‌الله گرفت و برایش عمارت خلافتی در مرکز مدینه تأسیس شد. بعد از رحلت پیامبر در ۲۸ صفر، سال یازدهم هجری قمری تعدادی از مهاجرین در سقیفه بنی ساعده جمع شده بودند.  زبیر، علی بن ابیطالب و یاران او در خانه ی حضرت فاطمه (س) جمع بودند. علی در آن هنگام مشغول انجام مراسم کفن و دفن پیامبر بود. عده‌ای از مهاجرین از جمله ابابکر و عمر که از این اجتماع در سقیفه مطلع گشتند، خود را به آنجا رساندند. در اجتماع سقیفه مهاجرین، سعد بن عباده از صحابه بزرگ پیامبر و رئیس عشیره بنی ساعده و خزرجیان در حالتی مریض در وسط جمعیت بود و تمام خزرجیان نیز جمع بودند. بحث در سقیفه بالا گرفت و ابتدا هر گروه فضیلتی از خویش بیان می‌کرد و خود را از گروه دیگر به امر خلافت محق‌تر می‌دانست. یکی از انصار از فضایل انصار گفت و ابوبکر در سخنرانی خود با قبول فضایل مهاجرین عنوان نمود که اعراب پس از فوت محمد تنها از فردی از قبیله خود پیامبر اطاعت خواهند نمود و انصار نمی‌توانند جامعه‌ای که محمد به وجود آورده‌اند را حفظ نماید. بعد از آن که این کار نتیجه نداد ابوبکر از هر دو گروه خواست تا از اختلاف دوری کنند و به عمر و ابوعبیده ابن الجراح اشاره کرد و از جمع خواست تا با یکی از آن دو بیعت کنند. در این لحظه عمر گفت که با وجود شخصی چون تو بر ما سزاوار نیست که خلیفه ی مسلمین شویم.

وی افزود : دراین هنگام حباب ابن منذر از انصار و از مجاهدین بدر پیشنهاد داد که دو امیر یکی از انصار و دیگری از مهاجرین انتخاب شوند. بعد از آن که سر و صدا و هیجان گروه خوابید عمر از ابوبکر خواست که دستش را جلو بیاورد و با او بیعت نمود. به دنبال او سایر مهاجرین و انصار نیز با ابوبکر بیعت نمودند. سقیفه هنگامی کاملاً به نفع ابوبکر شد که بنی اسلمیان که شاخه‌ای از خزرجیان بودند در تعدادی زیاد به مدینه آمدند و با ابوبکر بیعت کردند. بنی اسلمیان عشیره‌ای بودند که عشق و وفاداری آن‌ها به محمد زبانزد بود و به خاطر همین توسط پیامبر به آن‌ها نیز عنوان مهاجرین اطلاق شد. بنی اسلم دشمنی دیرین با انصار داشتند. آن‌ها حتی با اشاره عمر به سعد بن عباده که با ابوبکر بیعت نکرده بود درگیر شدند. در این حال اینکه اجتماع سقیفه در هنگامی تشکیل شد که علی مشغول کفن و دفن محمد بود و در این اجتماع حضور نداشت، همواره به عنوان یک پرسش در برابر چگونگی انتخاب ابوبکر بوده‌است. مسئله ی حق علی در خلافت پس از پیامبر(ص) منجر به شکاف اصلی میان مسلمانان و تقسیم آنان به دو گروه شیعه و سنی شد. رسول اکرم(ص) در بازگشت از حجه الوداع در غدیر خم جمله ی  «هر که من ولی او هستم، این علی ولی او است» را به زبان آورد؛ اما مقصود این عبارت مورد اختلاف شیعه و سنی قرار گرفت. شیعیان بر این اساس معتقد به نصب امامت و خلافت در خصوص علی شدند و اهل سنت آن را به معنای دوستی و محبت علی تفسیر می‌کنند.


امام جمعه ی شهرستان شوش به خواسته ی حضرت محمد(ص) از لسان امام علی(ع) اشاره کرد و یادآور شد : « رسول اکرم(ص) فرمود: « از ملائکه ی الهی هم درخواست کرده ام  که به هنگام مرگم دور شوند  کسی در اتاق  نباشد به جز  «علی(ع) ، فاطمه(س) ، حسن (ع) و حسین(ع) ، ام سلمه هم در خانه بماند تا کسی وارد نشود پس از وفات حضرت پیامبر(ص) ، چون خلافت از مسیر اصلى منحرف شد، و فدک غصب گردید، حضرت زهرا (س) براى دادخواهى به مسجد رفت و در آنجا خطبه ی پر شورى ایـراد فـرمـود و مـسلمان ها را به قیام فراخواند. ابوبکر، که از تأثیر این خطبه ، ترسیده بـود، و احـتـمال ادامه این رویه را مى داد، براى این که کسى جرأت اعتراض نداشته باشد، بر منبر رفـت و با شدت تمام تهدید نمود، و حضرت صدّیقه (س) و شوهر بزرگوارش را آماج جسارت قـرار داد. کسى جرأت اعتراض نداشت ، تنها صدایى که در این جو خفقان ، بلند شد، صداى ام سلمه بود. او به اعتراض گفت : « آیا به بانویى چون زهرا (س) چنین گفته مى شود؟ واللّه ، او از زنان بهشت است ، و در دامن انبیا تربیت یافت و دست هاى فرشتگان ، او را لمس کرده است .» در رویشگاه هاى پاک رشد کرده و به بهترین شیوه ، پرورش یافته است . آیا گمان مى کنید که رسول خدا (ص) میراث خود را بر او حرام نموده ، و به او نگفته است ؟ در حالى که خداوند فرموده : «وَ اَنْذِرْ عَشیرَتَکَ الَقْرَبینَ /// خویشاوندان نزدیکت را انذار کن» پس پیامبر (ص) او را آگاه کرده ، و اکنون او براى به دست آوردن میراث خویش به پا خاسته است .


خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش  در ادامه به مالک بن نُوَیرة بن جَمْرَة بن شداد ابن عبید بن ثعلبه بن یربوع تمیمی یربوعی از صحابه رسول خدا(ص) و از اشراف و بزرگان جاهلیت و اسلام که در قبیله ی خویش  نماینده ی پیامبر(ص) برای اخذ صدقات منصوب شده بود اشاره کرد و گفت :  پس از رحلت  پیغمبر مالک از بیعت با ابوبکر سر باز زد و به همین منظور ابوبکر، خالد بن ولید را با سپاهی به سوی او فرستاد و چون خالد به نزدیک قبیله او قبیله بنی یربوع رسید سپاه خود را مسلّح و آماده جنگ کرد و چون به بُطاح محل سکونت مالک رسیدند کسی را نیافتند چه مالک به آنها دستور داده بود اجتماع نکنند و از خانه‌های خود بیرون نیایند. خالد سربازانش را به سراغ جمعیت فرستاد تا هر که را بیابند به نزد خالد برند. مالک فردی تنومند و جنگجو بود و به همین دلیل خالد ابن ولید توان  مبارزه  رو در رو با مالک را نداشت  لذا  از باب دوستی وارد شد و همین که  خاطر مالک را راحت کرد که قصدی در کار ندارد ، با شمشیر از پشت مالک را به شهادت رساند و با همسرش «ام تمیم» نیز همبستر شد .

امام جمعه ی شهرستان شوش در تکمیل بخش آخر خطبه ی اول  افزود : ابوقتاده و عبدالله بن عمر به وی اعتراض نمودند ولی او به سخنان آنان اعتنائی نکرد و پس از بازگشت به مدینه، ابوقتاده پیش از ورود خالد جریان را به عرض خلیفه رساند ولی خالد چون به مدینه وارد شد خود را غرق سلاح نمود و سه چوبه تیر را به نشانه پیروزی به عمامه‌اش نصب نمود و چون در راه عمر، او را دید تیرها را از عمامه‌اش بیرون کشید و شکست و به وی گفت: « تا این حد ریاکاری و تظاهر می‌کنی؟! مرد مسلمانی را می‌کشی و سپس با همسرش هم بستر می‌شوی و اکنون خود را قهرمان اسلام می‌دانی؟! به خدا قسم سنگسارت می‌کنم.»خالد سخنی نگفت به راه خود ادامه داد تا به نزد خلیفه رسید و داستان را به گونه‌ای به وی گزارش کرد که او را راضی نمود، و چون از نزد ابوبکر بیرون شد عمر به نزد ابوبکر رفت و به وی اعتراض نمود او در جواب گفت: «خالد اجتهاد کرده ولی در اجتهادش اشتباه نموده و ما شمشیر اسلام را در غلاف نخواهیم کرد» ، و سپس دستور داد اسیران را آزاد کردند و دیه مالک را از بیت المال پرداخت. گفته‌اند چون متمم برادر مالک نزد ابوبکر آمد، و خونخواه برادرش شد و اسیران را مطالبه کرد، ابوبکر دستور پرداخت دیه و بازگرداندن اسیران به وی شد .


آیت الله سید محمد امام ، امام جمعه ی شهرستان شوش  در آغاز خطبه ی دوم از کلیه ی دست اندرکاران برپایی اربعیبن حسینی قدردانی نمود و گفت :  اربعین حسینی  نشانه ی ایمان است  و مردم ولایتمدار « ایران ، عراق ، خوزستان و شهرستان شوش »  نشان دادند که با ایمان هستند و من از آنهایی که با برگزاری « روضه ، مجلس ، سخنرانی ، ایجاد موکب ، بردن زائرین به خانه های شخصی ، پذیرایی و غذا دادن و..... » باعث شدند که با حضور 20 میلیون نفر مسلمان  از 50 کشور  دنیا  حماسه ای دیگر آفریده شود  که این حماسه باعث برقراری  اتحاد و وحدت بین مسلمین و از آن مهمتر  ایجاد همدلی بین غیر مسلمانان با شیعیان شدند  به نوبه ی خود تشکر و قدردانی می کنم و یک تشکر ویژه هم باید داشته باشم از نیروهای نظامی و انتظامی و سربازان گمنام امام زمان(عج) که  امنیت کامل را برقرار نمودند .

خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش در ادامه  به روز تاریخی و یوم الله 13 آبان  اشاره کرد و تصریح نمود : روز یکشنبه 13 آبان حوادث مهم و بسیار ارزشمند و تاریخی را برای ایران و ایرانیان در خود جای داده است که اولین رویداد به تبعید حضرت امام خمینی(ره) به ترکیه است که به اختصار به دلیل این تبعید اشاره می کنم « پس از درگذشت آیت الله سید حسین بروجردی در سال۱۳۴۰ شمسی ؛ امام خمینی(ره) به مبارزه با سیاست‌های پهلوی دوم  به خصوص انقلاب سفید پرداخت و به دلیل اعتراض به تبعیت شاه از سیاست اسرائیل و آمریکا، در عاشورای ۱۳۴۲ شمسی، ۱۰ ماه زندانی شد و سپس در ۱۳۴۳ به دلیل سخنرانی علیه اعطای کاپیتولاسیون به مستشاران نظامی آمریکایی، تبعید شد. وی ۱۴ سال در تبعید زیست، که حدود یک سال در ترکیه، سپس عراق، و در پایان چند ماه در فرانسه بود. طی این مدت پیگیر اوضاع سیاسی ایران بود، با ارسال پیام و اعلامیه، اسلام‌گرایان و مخالفان را رهبری و به تدوین نظریه ولایت فقیه پرداخت. به عنوان رهبر انقلاب، شورای انقلاب و دولت موقت را تشکیل داد. پس از خروج شاه از ایران، در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ خمینی به ایران بازگشت و در ۲۲ بهمن انقلاب پیروز شد.

وی تسخیر لانه ی جاسوسی آمریکا در تهران را دومین رخداد سیاسی و مذهبی ایران دانست و اظهار نمود : در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۵۸ (برابر با ۴ نوامبر ۱۹۷۹) با حمله ی تعدادی از دانشجویان پیرو خط امام خمینی(ره) به لانه ی جاسوسی آمریکا در تهران آغاز شد و با به گروگان گرفته‌شدن ۶۶ دیپلمات آمریکایی به یکی از عمده‌ترین رویدادهای بین‌المللی تبدیل شد. گروگان‌گیری در تاریخ ۳۰ دی ۱۳۵۹ (برابر با ۲۰ ژانویه ۱۹۸۱) با پذیرش قرارداد الجزایر از سوی دولت‌های ایران و ایالات متحده آمریکا پایان یافت.


 

آیت الله امام در ادامه به سومین رویداد مهم این روز تاریخی اشاره کرد و گفت : به شهادت رساندن جمعی از دانش‌آموزان در تهران به نشانه ی اعتراض به حکومت پهلوی در صبح روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷ در محوطه دانشگاه تهران بود .در این اعتراض که با همیاری قشرهای دیگری از مردم نیز همراه بود، با شروع شلیک گاز اشک‌آور و سپس گلولهر، ۵۶ نفر از دانش آموزان  شهید و صدها نفر دیگر مجروح شدند. دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۵۷ جمعی از دانش آموزان مدارس پایتخت طی بیانیه‌ای اعلام کردندکه ما دانش آموزان ایرانی روز شنبه سیزدهم آبان ۱۳۵۷ را به عنوان روز دانش آموز اعلام نموده و پس از هر ساله به یاد آن شهیدان که در واقع  شاگردان امام خمینی(ره) بودند بر ای ایجاد  وحدت و یکپارچگی خود بیفزاییم در سراسر کشور راهپیمایی و تجمع هایی تدارک دیده می شود اما علاوه بر این سه موضوع مهم 13 آبان روز استکبار ستیزی است .

امام جمعه ی شهرستان شوش افزود : برخی می گویند  « چرا اینقدر باید  با آمریکا درگیر شویم ، چرا دست از شعار مرگ بر آمریکا نمی کشیم  »به این اشخاص باید گفت « این دشمنی حق علیه باطل است که از زمان هابیل و قابیل آغاز شده و هم چنان ادامه دارد ؛ آیا لشکریان حق  باید زیر ظلم و ستم لشکریان باطل  بمانند و حرفی نزنند ؟ » آمریکا هم طی این 40 سال  دیدید که  کشور ایران اسلامی را با ترفندهای  مختلف اذیت کرد  و اخیرا در همین چند روز گذشته و در سیاست‌ها و بودجه دفاعی این کشور برای سال مالی ۲۰۱۹میلادی 40 میلیون دلار برای حمایت از طرح‌هایی در مقابله با هجمه‌های تبلیغاتی علیه ایران تصویب نموده است .و از طرفی دیگر بنا به اظهاراتی که در این جنگ روانی داشته قرار است در همین 13 آبان 1397 تهدید های جدید تحریمی علیه ایران اجرا نماید ؛ لذا ما نمی توانیم با آنها سر سازش  داشته باشیم ؛ آنها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی  با رژیم ستم شاهی بر علیه مردم  ایران نقشه می کشیدند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جنگی هشت ساله را به مردم ایران تحمیل کردند ، هواپیمایی مسافربری را مورد حمله ی موشکی قرار دادند ، مردم مظلوم و غیر نظامی را در طول این هشت سال مورد بمباران و موشک باران قرار دادند و حتی بر علیه این مردم در غرب کشور از سلاح شیمایی استفاده نمودند و من در این جا اعلام می کنم جهانیان بدانند شعار ملت ایران مرگ بر آمریکا است و مقاومت خود را در مقابل این جنایتکار حفظ خواهد نمود .لذا مردم شریف  ، متدین ، انقلابی ، ولایتمدار و همیشه در صحنه شوش را دعوت می کنم که روز یکشنبه 13 آبان 1397 ساعت 9 صبح با تجمع در میدان شهدای هفتم تیر با در دست داشتن پلاکارد  و سر دادن شعار « مرگ بر آمریکا ، مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آل سعود » تا مصلای نماز جمعه راهپیمایی  نمایند .


آیت الله امام در بخش پایانی خطبه ی دوم  به معرفی اشخاص دشمن دوست و دوست نما در کشور اشاره کرد و اظهار نمود : اشخاصی که می گویندچرا باید پرچم آمریکا را بسوزانیم و یا  به این مبارزه ی خود با آمریکا ادامه دهیم  ، یا ترسو و بذل هستند ، یا منافق و لیبرال می باشند  و همیشه با شعار مرگ بر آمریکا  مخالف هستند ما با این مبارزه و مقاومت خوشبختانه سال به سال قوی تر شده ایم و طی این 40 سال  آمریکا ضعیف تر شده به طوری که حتی  کشورهای اروپایی و آمریکایی را یکی پس از دیگری دارد از دست می دهد ، آمریکا هر چه تحریم داشته بر علیه ایران به کار گرفته است  ولی تاکنون شکست خورد و در ترفند اخیرش که گفته کسی از ایران نفت نخرد  در رسانه ها می بینید و می شنوید که کشورها به این حرف اعتنایی نمی کنند و اعلام کرده اند همچنان ما نفت مورد نیاز خود را از ایران می خریم و اگر دولتمردان ما  مسئله « ارز ، گرانی و بیکاری » را مرتفع نمایند و موقعیت  فعلی ایران که  قدرت است را بشناسند و با شجاعت و با اقتدار در مقابل آمریکا حرف بزنند و مقاومت داشته باشند  آمریکا  روز به روز ذلیل تر خواهد شد ولی اگر ما موضع قدرت را نداشته باشیم آمریکا  از موضع قدرت حرف خواهد زد .


حضور بسیجیان دانش آموز در مقاطع تحصیلی «ابتدایی ، متوسطه ی اول و متوسطه ی دوم » به همراه فرماندهی کانون بسیج دانش آموزی در مصلای نماز جمعه ، اعلام آمادگی برای حضور مقتدرانه ی کلیه ی دانش آموزان در راهپیمایی یوم الله 13 آبان را در بر داشت .

و اما امروز پشت میز خدمت مهندس جلیزی رئیس بنیاد مسکن حضور نیافت و به جای خود معاون اداره را فرستاده بود ، البته  میز خدمت این هفته فقط یک سئوال کننده داشت .


جمعه 18 آبان ماه 1397 محمد حسن پور نعمت رئیس اداره ی اوقاف و امور خیریه ی شهرستان شوش پشت میز خدمت قرار می گیرد و به سئوالات نمازگزاران پاسخ خاهد داد .


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست