04202024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۹۳۰3545

امام جمعه ی شوش گفت : آمریکا با خروج از سوریه زوال و افول قدرت خود را نشان داد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز جمعه 30 آذرماه 1397 پس از قرائت اذان ؛ نماز سیاسی عبادی جمعه به امامت آیت الله سید محمد امام در شبستان مصلای این شهرستان برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ امام جمعه ی شهرستان شوش ضمن توصیه ی خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی ، خطبه ی اول را همچون هفته ی گذشته به ابو رافع یکی از وفادارترین صحابه ی پیامبر(ص) و امام علی(ع) اختصاص داد و گفت : ابو رافع کسی بود تا زمانی که خلیفه ی دوم دستور نداده بود به جمع آوری و نوشتن احادیث پیامبراکرم(ص) می پرداخت ؛ عمر بن خطاب ملقب به عمر فاروق از صحابه ی حضرت محمد(ص) ، فرمانده ی نظامی در سپاه صدر اسلام و خلیفه دوم از خلفای راشدین به خاطر این که احادیث پیامبر در جامعه منتشر نشود از نوشتن احادیث توسط ابورافع و دیگر صحابه ی آن حضرت جلوگیری می کرد .

وی افزود : ابورافع بزرگ خاندان آل ابی‌رافع غلامی بود که توسط پیامبراکرم(ص) آزاد و رها شد و همین غلام آزاد شده در زمان حکومت امام علی(ع) در کوفه خزانه‌دار بیت المال بود.


وی افزود : ابورافع در ابتدا برده ی عباس بن عبدالمطلب بود. عباس او را به پیامبر(ص) داد . رسول اکرم(ص) او را به مژدگانی این پیام آزاد کرد. در مکه پیش از هجرت مسلمان شد. مشهور است که ابورافع با پیامبر به مدینه هجرت نکرد، بلکه تا جنگ بدر در مکه ماند و پس از آن در مدینه به پیامبر پیوست ؛ ابورافع پس از مهاجرت به مدینه، در همه جنگ‌ها حضور داشت و از اصحاب نزدیک پیامبر اسلام(ص) به‌شمار می‌رفت چنان‌که پیامبر درباره او گفته است: «هر پیامبری امینی دارد و امین من ابورافع است».

خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش در تکمیل سخنان خود در مورد ابورافع خاطر نشان نمود : خلیل بن احمد فراهیدی از دانشمندان به نام عرصه ی  ادبیات عرب می گوید ؛ در حالی که نوشتن و تدوین احادیث  ممنوع بود  ولی عبدالله ابن عمر دستور داده بود هر چه از من احادیث می شنوید آنها را یاد داشت کنید ؛ اما با این وجود هر چه احادیث از پیامبر(ص) یا اشخاصی مانند عبدالله ابن عمر  امروزه اثری از آنها وجود ندارد تنها احادیثی که امام علی(ع)  از پیامبر یا خود جمع آوری کرده است  در جامعه ی امروزی موجود هستند ؛ در مقابل آن همه خدمات ابورافع به پیامبر و امام علی(ع) ؛ افرادی هم بودند  که هر جایی که قرآن  به نفع آنها  بود ، قرآن و پیامبر را تأیید می کردند اما در جایی که احساس می کردند که برای آنها زیان بار است قرآن را قبول نداشتند لذا سوره ی حجر نازل شد .


آیت الله سید محمد امام سپس به حکایتی از ابورافع و وفاداری او به پیامبراکرم(ص)اشاره کرد و گفت :  یک شب ماری به طرف  پیامبر  می رفت ، ابورافع از طرفی می خواست که پیامبر از خواب بیدار نشود و از طرفی دیگر  به خاطر این که مار پیامبر را نیش نزند بین پیامبر و مار خوابید ؛ صبح روز بعد وقتی که پیامبر بیدار شد و موضوع را شنید فرمود : « خدا را شکر می کنم که آرزوی امام علی(ع) کامل شد .» چون آرزوی امام علی(ع) این بود که پیامبر یارانی داشته باشد که حاضر باشند جان خود را فدای پیامبر و اسلام کنند

امام جمعه ی شهرستان شوش در پایان خطبه ی اول به مشخصات و ویژگی های عبادالرحمن و یا به عبارتی بندگان صالح پروردگار اشاره کرد و گفت :«گرفتن روزه ، اقامه ی نماز جماعت ، پرداخت خمس و زکات ، رفتن به حج و.... » خوب است اما برای این که به مقام بندگان صالح خدا برسیم زمین تا آسمان فاصله دارد . قرآن کریم در آیه ی 114 از سوره ی آل عمران می فرماید « یُومِنُونَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَیُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ وَأُوْلَـئِكَ مِنَ الصَّالِحِینَ /// به خدا و روز قیامت ایمان دارند و به كار پسندیده فرمان مى‏دهند و از كار ناپسند بازمى‏دارند و در كارهاى نیك شتاب مى‏كنند، و آنان از شایستگانند» و یا در آیه ی 69 از سوره ی نساء می فرماید « وَمَن یُطِعِ اللّهَ وَالرَّسُولَ فَأُوْلَـئِكَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیْهِم مِّنَ النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاء وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُولَـئِكَ رَفِیقًا /// و كسانى كه از خدا و پیامبر اطاعت كنند، در زمره كسانى خواهند بود كه خدا ایشان را گرامى داشته [یعنى‏] با پیامبران و راستان و شهیدان و شایستگانند و آنان چه نیكو همدمانند.» اما جالب تر آن که در آیات 63 و 75 از سوره ی فرقان آورده است « وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا . أُولَئِكَ يُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِمَا صَبَرُوا وَيُلَقَّوْنَ فِيهَا تَحِيَّةً وَسَلَامًا /// و بندگان خداى رحمان كسانى‏ اند كه روى زمين به نرمى گام برمى دارند و چون نادانان ايشان را طرف خطاب قرار دهند به ملايمت پاسخ مى‏ دهند . اينانند كه به پاس آن كه صبر كردند غرفه[هاى بهشت را] پاداش خواهند يافت و در آنجا با سلام و درود مواجه خواهند شد .» قرآن در این سوره به طور شفاف، نشانه‏هاى بندگان ممتاز خدا را بیان مى‏كند و با ارائه طریق، پیروان خود را به انسان سازى در پرتو دوازده ویژگى فرا مى‏خواند و در حقیقت، مسأله شایسته سالارى را عنوان كرده و معیار برترى را در دوازده خصلت، كه بعضى تحصیل ارزش‏ها و بعضى پرهیز از ضد ارزش‏ ها دارد، مطرح مى‏كند، كه هر كدام اساس و كلید شایستگى‏هاى دیگر و موجب سعادت همه جانبه انسان است.


آیت الله سید محمد امام ، امام جمعه ی شهرستان شوش در آغاز خطبه ی دوم به سالروز تأسیس نهضت سوادآموزی  اشاره کرد و گفت : سازمان نهضت سوادآموزی در هفتم دی ماه سال 1358 با هدف با سواد کردن خیل عظیم بی‌سوادان کشور به فرمان حضرت امام خمینی(ره) تشکیل شد. این سازمان از سال 1359 تا سال 1363 زیر نظر شورای نهضت سوادآموزی فعالیت می‌کرد. هیئت وزیران در جلسه مورخ 3 بهمن 1363 تشکیلات اداری سواد آموزی را تصویب نمود، بر این اساس نهضت سوادآموزی برای اجرای وظایف خود در اساسنامه دارای سطوح‌تشکیلاتی حوزه مرکزی و خارج از مرکز بود.

وی افزود : دردآور است در شهرستانی که  مذهبی و اسلامی است  افراد بی سوادی داشته باشیم و وقتی که ما  این وضعیت را مشاهده می کنیم قطعا  در تقوا ضعیف هستیم  ؛ زمانی ما از کشورهای غربی جلو تر بودیم  و آنها از ما یاد می گرفتند اما  ما به خاطر این که از احکام الهی  دور شده ایم  غربی ها از ما جلوتر افتاده اند ، انتخاب نهضت سوادآموزی شهرستان شوش را به عنوان نهضت برتر در سطح استان خوزستان  به خاطر با سوادکردن آمار بیشتری از بی سوادان را تبریک می گویم اما درد اینجاست وقتی که عده ای از خانم ها و آقایون با تقبل طی نمودن مسافت های طولانی به روستاهای دور دست بروند و عده ای را باسواد کنند اما متأسفانه از سویی دیگر  بزرگان جلوی فرزندان خود را می گیرند تا به مدرسه نروند و با این کار خود زحمات  این عزیزان را هدر می دهند .


امام جمعه ی شهرستان شوش  در ادامه اظهار نمود : در سطح شهرها و روستاها  فرزندانی که سواد خواندن و نوشتن به بالا را دارند  در صورتی که والدین آنها بی سواد هستند  در همان خانه ی خودشان  والدین و بزرگان بی سواد را سواد یاد دهند .

آیت الله امام در ادامه به هفته ی درخت و درختکاری پرداخت و تصریح نمود : شاخ و برگ درخت ها نمی گذارد نور خورشید مستقیم به زمین برسد آن ها جلوی تبخیر آب ذخیره شده در اطراف ریشه ی درختان  را می گیرند برای همین است که دمای هوا در جنگل معتدل تر از جاهای دیگر می شود. درختان در جنگل، آب باران و برف را در ریشه خود ذخیره کرده و از هدر رفتن آب جلوگیری می کنند. در روزهای خشک بی باران با آزاد کردن آن ، رطوبت نسبی آن افزایش پیدا کرده و هوای مناطق جنگلی معتدل می شود .

 

وی در ادامه درختان را مثل ریه های زمین برای نفس کشیدن دانست و گفت : درختان گازهای سمی و حتی گرد و غبار معلق در هوا را جذب می کنند و در مقابل، گاز اکسیژن به هوا باز می گردانند ؛ هر درخت بزرگ، هر سال حدود بیست و سه کیلوگرم گاز سمی دی اکسید کربن را جذب می کنند و حدود دو هزار و هفتصد کیلوگرم اکسیژن به هوا بر می گردانند . هر درخت تقربیا اکسیژن مورد نیاز دو انسان را در طول سال تامین می کند. درخت با جذب گاز دی اکسید کربن ،از گرم شدن دمای کره زمین جلوگیری می کند.

پس بیایید به جای قطع درخت دست در دست هم بگذاریم و علاوه بر کاشت نهال از درختان شهرستان شوش محافظت کنیم .

 

آیت الله سید محمد امام در  ادامه به صحبت های اخیر رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد و اظهار نمود : اخیرا رئیس جمهور آمریکا  به  ارتش خود دستور داده است که از کشور سوریه بیرون روند ؛ هر چند شخصا به علت این تصمیمی که گرفته اشاره نکرده است  و با توجه به این که برخی در کشور آمریکا با این تصمیم گیری مخالفت خود را اعلام کرده اند و در راستا « جیمز متیس»، وزیر دفاع این کشور معروف به "سگ هار" از سمت خود استعفا داده است ؛ ترامپی که  اگر یک نفر کشته شود جنایتی را به بار می آورد و از این وحشی گری لذت می برد به فرموده ی مقام معظم رهبری رو به افول است که این تصمیم را گرفته است و در یک نتیجه گیری باید تأکید نمود « آمریکا با خروج از سوریه زوال و افول قدرت خود را نشان داد »البته  نه به معنای سقوط کامل بلکه  به طرف متلاشی شدن پیش می رود و بی شک اگر مسلمین جهان دست در دست هم بگذارند  آمریکا هر چه سریعتر سقوط خواهد کرد .

وی افزود : شما هم اکنون در کشور فرانسه نیز این زوال قدرت لیبرال ها را می بینید ، مردم این کشور بر علیه «مکتب ، دین و عقیده  ی» این کشور   که در واقع همان لیبرال ها هستند قیامت نموده اند  و متوجه شده اند که در کشور فرانسه دیگر نباید لیبرال ها حکومت کنند .

 

امام جمعه ی شهرستان شوش در پایان گفت : مطالبی را  یاد داشت کرده بودم که در حضور شما با استاندار خوزستان در میان بگذارم ولی ظاهرا بنا به اظهاراتی که گفته شد با تأخیر می آید لذا به شما نماز گزاران بگویم که قرار است در مورد « آمار بالای بیکاری درشوش ؛ پروژه ی چهار راه شوش  و راه کارهای مناسبی برای ایجاد فرصت های شغلی » صحبت کنم .

 

شایان ذکر است این هفته سید مجید نوری زاده رئیس جمعیت هلال احمر پشت میزخدمت قرار گرفت و به سئوالات نمازگزاران پاسخ داد و علاوه بر آن ایستگاه تست فشار خون و قند خون را به صورت رایگان در شبستان  مصلا دایر نمود و بالاخره ایستگاه صلواتی  و توذیع شربت را در محوطه ی بیرونی شبستان  راه اندازی نمود .

 

ضمنا در اولین جمعه ی دی ماه رضا چنانی رئیس اداره ی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شوش پشت میز خدمت قرار گرفته و به سئوالات  نمازگزاران که معمولا در مورد آشنایی با عدم رشد و توسعه ی طرح های عمرانی است پاسخ خواهد داد .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست