04252024پنج شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۸۰۴۲۸3935

نماز جمعه این هفته ی شهرستان شوش به امامت امام جمعه ی موقت برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 13:10 روز جمعه 28 تیرماه 1398 نماز سیاسی عبادی جمعه ی این هفته ی شهرستان شوش به امامت  حجت الاسلام عبدالرزاق عفری در مصلی این شهرستان برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ، امام جمعه ی موقت شهرستان شوش ضمن توصیه ی خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی ؛ به داشتن یک زندگی آرام آرامش از منظر قرآن  اشاره کرد و گفت : آرامش در زندگی از بهترین نعمت‌های الهی است که خدای تعالی به انسان ارزانی فرموده است زیرا انسانی که در زندگی آرامش دارد، نگران نیست و افعال روزمره زندگی خویش را به نحو درستی به انجام می‌رساند و دستیابی به آرامش تنها یک شعار نیست، بلکه حقیقتی دست‌یافتنی و دارای راه‌های عملی بسیاری است.

وی افزود : قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است. دستیابی به آرامش واقعی یکی از خواسته های همیشگی بشر بوده است و دراین راستا انسان در طول تاریخ تلاش ها و رنج های بسیاری را به جان دل پذیرفته است. بی شک بخش وسیعی از تلاش های علمی بشر و کشف رازهای ناگشوده جهان طبیعت به منظور دسترسی به امکاناتی بوده است که آرامش و آسایش را برای انسان به ارمغان آورد ازسوی دیگر مطالعات آکادمیک و تحقیقات روانشناسی پیرامون آرامش و اضطراب و عوامل و موانع هریک بخش قابل توجهی از پژوهش های علوم انسانی را به خود اختصاص داده است.


ححت الاسلام عفری سپس به راه های رسیدن به آرامش روانی ازنگاه قرآن پرداخت و خاطرنشان نمود : خداوند یکتا پانزده فاکتور را در قرآن به عنوان داشتن یک زندگی آرام به انسان توصیه نموده که به خاطر کمی وقت ضمن اشاره به این 15 فاکتور ؛ به صورت اختصار در مورد یکی دو مورد از آنها توضیحاتی را  خواهم داد ؛ « ایمان ، ذکر صلوات بر محمد و آل محمد (ص) ـ توکل داشتن ـ تقوا و پرهیزکاری ـ توبه و استغفار ـ انس با قرآن ـ امیدواری ـ دلداری و تسلی دادن ـ استعاذه(پناه بردن به خدا) ـ صبر و بردباری ـ دعا و نیایش ـ عبادات(نماز ، روزه ، زکات و...) ـ عفت و پاکدامنی ـ محبّت، نیکوکاری واحسان به دیگران و عمل صلاح و رفع عیوب و نواقص» و اما اولین فاکتور ایمان است ؛ داشتن ایمان  این نیست که ما فقط عبادت کنیم  بلکه راه های زیادی برای داشتن یک زندگی آرام وجود دارد نظیر « غذا خوردن ، تفریح کردن ، مسافرت رفتن و...» اما  اگر ایمان ما قوی باشد وقتی که غذا می خوریم ابتدا مواظبیم که این غذا حلال باشد ، سپس به فکر نیازمندان باشیم و در نهایت به خاطر این نعمت از خداوند شکرگذار باشیم و در مجموع مواظب باشیم هر کاری که حرام است آن را انجام ندهیم ، اگر چنین باشد علاوه بر داشتن ایمان ؛ عمل صالح را هم خواهیم داشت و تقوا و پرهیزکاری را هم در اعمال خود ثبت کرده ایم .


خطیب موقت نماز جمعه ی شهرستان شوش سپس به خواندن نماز اول وقت به عنوان یکی از فاکتورهای مورد جهت داشتن زندگی آسان اشاره کرد و تصریح نمود : فردی صبح ، ظهر و شب قبل از همه  در مسجد حاضر می شد از او پرسیدن سبب چیست که بیشتر وقت خود را در مسجد سپری می کنی و قبل از همه وارد مسجد می شوی ؟ در پاسخ گفت : « خواندن نماز اول وقت آن هم به جماعت  انسان را از هر گناهی دور می کند ، رزق و روزی را می افزاید  و کاری می کند که به دستورات خداوند عمل کنیم ؛ داشتن همسر خوب نیز یکی دیگر از نعمات خواندن نماز اول وقت است و اگر این مجموعه را داشته باشیم یک زندگی آرام خواهیم داشت .»


وی در ادامه واجب بودن نماز آیات اشاره کرد و خاطر نشان نمود : این روز ها « زلزله ، کسوف و خسوف » مواردی داشته ایم که خواندن نماز آیات به هنگام متوجه شدن واجب است و تا قیامت گردن ما باقی می ماند اگر این نماز را نخوانیم  ، ولی  می توان به جرأت گفت فقط 10 درصد مردم نماز آیات را می خوانند و 90 درصد دیگر یا کلا بلد نیستند چطور بخوانند و یا اصلا نمی خوانند ؛ « نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد. دستور آن این است که نمازگزار بعد از نیت، تکبیر بگوید و یک حمد و یک سوره ی تمام بخواند و به رکوع رود و سر از رکوع بردارد. دوباره یک حمد و یک سوره بخواند، باز به رکوع رود تا پنج مرتبه. بعد از بلند شدن از رکوع پنجم دو سجده نماید و برخیزد و رکعت دوم را هم مثل رکعت اول بجا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد. دوم؛ در نماز آیات نمازگزار می‌تواند، بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد، آیه های یک سوره را پنج قسمت کند و یک آیه یا بیشتر از آن را بخواند و به رکوع رود و سر بردارد و بدون این که حمد بخواند، قسمت دوم همان سوره را بخواند و به رکوع رود و همین طور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام نماید. مثلا به قصد سوره ی «قل هو الله احد» بسم الله الرحمن الرحیم بگوید و به رکوع رود، بعد بایستد و بگوید: «قل هو الله احد» دوباره به رکوع رود و بعد از رکوع بایستد و بگوید: «الله الصمد» باز به رکوع رود و بایستد و بگوید: «لم یلد و لم یولد» و برود به رکوع، باز هم سر بردارد و بگوید: «و لم یکن له کفواً احد» و بعد از آن به رکوع پنجم رود و بعد از سر برداشتن، دو سجده کند و رکعت دوم را هم مثل رکعت اول به جا آورد. بعد از سجده ی دوم، تشهد بخواند و نماز را سلام دهد. سوم؛ اگر هم نمازگزار، در یک رکعت از نماز آیات پنج مرتبه حمد و سوره بخواند و در رکعت دیگر یک حمد بخواند و سوره را پنج قسمت کند، مانعی ندارد.

حجت الاسلام عبدالرزاق عفری خیب موقت نماز جمعه ی شهرستان شوش در آغاز خطبه ی دوم ابتدا به سالروز تأسیس شورای نگهبان اشاره کرد و گفت : شورای نگهبان از جمله نهادهای نظارتی نظام جمهوری اسلامی ایران است، تمامی مصوبات مجلس شورای اسلامی پیش‌از لازم الاجرا شدن، نیازمند توضیح این شورا است تا از بروز هرگونه مغایرتی باموازین شرع و قانون اساسی جلوگیری بعمل آید. تأیید صلاحیت نامزدهای تمامی انتخابات سراسری کشور به جز انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز در حیطهٔ وظایف این شورا جای دارد.


وی افزود : این شورا از دوازده عضو تشکیل شده‌است که شش عضو از این دوازده تن فقهایی که با حکم رهبر عزل و نصب می‌شوند و شش عضو دیگر حقوقدانانی هستند که با معرفی رئیس قوه قضاییه و رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند. دبیر شورای نگهبان بالاترین مقام رسمی این شورا است حجت الاسلام والمسلمین احمد جنتی دبیر با تجربه ی  این شورا است . مطابق اصل نود و دوم قانون اساسی، اعضای شورای نگهبان برای مدت شش سال انتخاب می‌شوند ولی در نخستین دوره پس از گذشتن سه سال، نیمی از اعضای هر گروه به قید قرعه تغییر می‌یابند و اعضای تازه ای به جای آنها انتخاب می‌شوند.


خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش به آغاز فعالیت شورای نگهبان نیز گریزی زد و اظهار داشت : سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۵۸ حضرت امام خمینی(ره) طی حکمی، فقهای شورای نگهبان را برگزیدند. حکمی که توسط مرحوم حجت الاسلام حاج سیداحمد خمینی اعلام گردید. این نهاد در تاریخ ۳۷ ساله خود چهار دبیر به خود دیده که شامل آیت‌الله مهدوی کنی از تیر تا آبان ۱۳۵۹ به عنوان دبیر موقت، آیت‌الله صافی گلپایگانی از آذر ۱۳۵۹ تا خرداد ۱۳۶۷، آیت‌الله محمدی گیلانی از تیر ۱۳۶۷ تا تیر ۱۳۷۱ و آیت‌الله جنتی از سال تیر ۱۳۷۱ تاکنون بوده است.


وی در پایان این بخش از خطبه ی دوم این روز را به کلیه ی اعضای شورای نگهبان و هیئت های نظارت بر انتخابات در کشور ، استان خوزستان و شهرستان شوش تبریک گفت .


حجت الاسلام عفری در ادامه به 27 تیرماه  سالروز پذیرش قطعنامه ی 598 اشاره کرد و تصریح نمود : قبل از این قطعنامه ؛ قطعنامه های دیگری هم صادر شده بود اما  چون در آنها به حقوق ایران اشاره ای نشده بود توسط جمهوری اسلامی ایران رد شدند  و با مقاومتی که ایران از خود نشان داد  در قطعنامه ی 598 مشخص شد که آغازگر جنگ کشور عراق و صدام بعثی بوده است  و چون تمام جهان پی به حقانیت ایران برد  لذا ایران این قطعنامه را پذیرفت ؛آن موقع اگر هشت سال مقاومت کردیم همه می دانستند که از نظر  سلاح ما دستمان خالیست و این نیروی ایمان بود که ما را در این هشت سال پخته و آبدیده کرد  و امروز ایران با همین سلاح ایمان  به قدرتی تبدیل شده که هر کس نمی تواند  جلوی این سلاح  « ایمان ، مقاومت ، ولایت و اسلام» را نمی تواند بگیرد وگرنه همه ی کشورهای جهان سلاح نظامی دارند .


امام جمعه ی موقت شهرستان شوش در ادامه خطاب به مسئولین گفت : با توجه به این که مسئولین مجوز کشت تابستانه را صادر کرده اند چرا اکنون که کشاورزان اعتماد کرده و هرآنچه که دوست داشتند کاشتند اکنون برای آبیاری به آنها آب داده نمی شود؟ حالا که دیگر تمام سدها و هوالعظیم پر از آبند ؛ باز غافل نشوید ؛ از هم اکنون به فکر چند ما آینده باشید که اگر باز بارندگی های شدیدی در پیش رو داریم  ؛ خروجی آب پشت سدها را مدیریت کنید که باز شاهد سیل مخرب نباشیم .

خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش در پایان استخدام افراد غیربومی آن هم بدون مدرک رو مورد انتقاد قرار داد و خاطر نشان نمود : خوشبختانه  ما در شهرستان شوش شرکت و کارخانه زیاد دارد  اما جای بسی تعجب است که چرا بیکاران غیر بومی در این کارخانجات  به کار گرفته می شود و جالب تر این که مشاهده شده است برخی از این غیر بومی ها حتی بدون مدرک استخدام شده اند آیا نباید  درصدی از این استخدام ها حداقل به بیکاران شهرستان شوش اختصاص یابد ؟امید است که مسئولین ذیربط نسبت به این استخدام ها نظارت بیشتری داشته باشند .


شایان ذکر است  به مناسبت چهلمین سالروز برگزاری اولین نماز جمعه در کشور ایران اسلامی به فرمان امام خمینی(ره)  دو مسابقه ی فرهنگی کتبی 20 و 14 سئواله ی چهار جوابی تحت عنوان « سوره ی جمعه و حج المساکین» بین نمازگزاران توذیع شد تا هفته ی آینده که دقیقا سالروز برگزاری اولین نماز جمعه است به قید قرعه به برندگان جوایزی اهدا شود .

 

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست