کد خبر: ۰۰۰۵۰۱4377

امام جمعه ی شوش گفت : از ستاد برگزاری نماز جمعه می خواهم همین تریبون را قبل از خطبه های نماز جمعه در اختیار کسانی قرار بدهد که مطالبه دارند

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

نماز عبادی سیاسی جمعه ی شهرستان شوش  شهرستان شوش همچون هفته ی گذشته با رعایت پروتکل های بهداشتی به امامت امام جمعه در شبستان مصلای نماز جمعه برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ، به همت ستاد برگزاری نماز جمعه و با حضور «آیت الله سید محمد امام زعیم حوزه های علمیه ی شهرستان شوش ، مهندس خالد لطفی مجد بخشدار بخش فتح المبین ، دکتر مهدی عارف سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی ، مهدی اسلامی پناه عضو منتخب شورای اسلامی شهر شوش در دوره ی ششم  وجمعی از نمازگزاران » بعداز اذان ظهر 18 تیرماه 1400 نماز جمعه ی شهرستان شوش به امامت حجت الاسلام شیخ مهدی علیزاده اصل در مصلای نمازجمعه برگزار شد .

امام جمعه ی شهرستان شوش همچون هفته های گذشته با چند دعا از جمله دعای سلامتی آقا امام زمان سخنان خود را آغاز نمود و گفت :« الْحَمْدُ لِلَّهِ نَحْمَدُهُ وَ نَسْتَعِينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْدِيهِ وَ نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا مَنْ يَهْدِی اللَّهُ فَلَا مُضِلَّ لَهُ وَ مَنْ يُضْلِلْ فَلَا هَادِيَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ انْتَجَبَهُ . الحمد لله رب العالمین وصلی الله علی سیدنا محمد وآله الطاهرین سیما بقیة الله في الأرضین واللعن علی أعدائهم إلی یوم الدین ، رُوحِی وَ اَرْواحُ الْعَالَمیِنَ لِتُرابِ مَقْدَمِه اَلْفدَاء .... اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن ، صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی ، هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی كُلِّ سَاعَةٍ ، وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ ، دَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ ؛طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا”.... اوصيکم عبادالله و نفسي بتقوي الله » .ابتدا خود و بعد شما بردران و خواهران نمازگذار ایمانی را دعوت به تقوای الهی می کنم  .


امام جمعه ی شهرستان شوش با اشاره به حکمت شماره 150 نهج البلاغه گفت : شخصی نزذ امیرالمؤمنین امام علی(ع) رفت و گفت : « مرا موعظه کن » امام علی(ع) با اشاره به بند 9 از حکمت 150 نهج البلاغه فرمود : « مِنْ أَجْلِهِ إِنْ سَقِمَ ظَلَّ نَادِماً وَ إِنْ صَحَّ أَمِنَ لَاهِياً/// اگر بيمار شود پشيمان مى شود، و اگر تندرست باشد سرگرم خوشگذرانى هاست در سلامت مغرور و در گرفتارى نا اميد است. » انسان مؤمن نباید فقط در زمان گرفتاری به یاد خدا باشد بلکه وقتی هم تندرست است و مشکلی ندارد باید به یاد خدا باشد .

حجت الاسلام شیخ مهدی علیزاده اصل در ادامه توبه ی نصوح را تنها راهی برای مؤمنینی که قصد دارند دیگر گناهی را مرتکب نشوند دانست و در این راستا تصریح نمود : خداوند عالم در قرآن کریم از توبه ای با عنوان توبه نصوح اشاره کرده است .بازگشت از گناه و روی آوردن به رحمت و مغفرت الهی، عملی است که آرزوی خسته دلان از گناهان صغیره و کبیره است. امیر المومنین(ع) در دعای کمیل می فرمایند: «ظلمت نفسی، یعنی با گناه، خودم به خودم ظلم کرده ام. بنابراین گناه بیشترین آسیب را به گنه کار می زند.» از این رو فرد گنهکار هیچگاه از شرایط موجود راضی نیست و می خواهد، بهتر زندگی کند.انسان ها نمی دانند که وقتی هدیه ای را دادند دیگر نباید به گناه رو آورد و باید توبه ی نصوح داشته باشند . توبه نصوح" آن است که واجد چهار شرط باشد:«پشیمانى قلبى، استغفار زبانى، ترک گناه، و تصمیم بر ترک در آینده.» بعضى دیگر گفته اند: "توبه نصوح" آن است که واجد سه شرط باشد: ترس از اینکه پذیرفته نشود، امید به اینکه پذیرفته شود، و ادامه اطاعت خدا. یا اینکه" توبه نصوح" آن است که گناه خود را همواره در مقابل چشم خود ببینى و از آن شرمنده باشى! یا اینکه "توبه نصوح" آن است که مظالم را به صاحبانش بازگرداند، و از مظلومین حلیت بطلبد، و بر اطاعت خدا اصرار ورزد و مانند اینها که همگى شاخ و برگ یک واقعیت است و این توبه خالص و کامل است.


وی افزود : بنده ی خدایی از درخت رفت بالا و وقتی که نگاه کرد دید که خیلی بالا رفته است ؛ دید راهی برای پایین آمدن وجود ندارد گفت : « خدایا اگر به صحت و سلامت پایین رفتم گوسفندی را نذر می کنم» ؛ همینطور که پایش را تکان می داد دید شاخه ایرا زیر پای خودش دید ، پا را روی آن شاخه قرار داد مقداری پایین آمد و به زمین نزدیکتر شد ؛ کمی امیدوار شد و گفت « خدایا گوسفند خیلی زیاد است نصف گوسفند رات نذر می کنم » وقتی که به زمین رسید گفت : « خدایا ما که به زمین رسیدیم دیگر نیاز نیست که چیزی را نذر کنیم » حالا قصه ی این روزگار است که واقعیت دارد .

خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش در تگمیل خطبه ی اول گفت : اگر به گذشته برگردیم و خودمان را نگاه کنیموقتی در اوج مشکلات و عمده ترین سختی ها قرار می گیریم اکثرا با حضور در مساجد می رویم به ذکر و دعا و نیایش می پردازیم اما وقتی مشکلی نیست انگار نه انگار که خداوندی در این عالم وجود دارد .انگار نه انگار که واجبات و محرماتی وجود دارد ، انگار نه انگار که خداوند عالم دستوراتی دارد ، ان شاءالله که خداوند عالم توفیق دهد که در مسیر دین تقوا قدم بر داریم .

امام جمعه ی شهرستان شوش در آغاز خطبه ی دوم گفت : «بسم‌اللَّه الرّحمن الرّحیم‌ الحمدللَّه ربّ العالمین. بارئی الخلائق اجمعین. والصّلاة والسّلام علی سیّدنا و نبیّنا و حبیب قلوبنا و شفیع ذنوبنا و طبیب نفوسنا ابی‌القاسم‌ محمّد و علی آله الأطیبین الطاهرین المعصومین سیّما بقیةاللَّه فی الارضین . روحی و اَرواحُ العالَمین لِتُرابِ مَقدَمِهِ الفِداء.الحمد للّه ربّ العالمين و الصّلاة و السّلام على سيّدنا و نبيّنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطيبين الأطهرين سيّما بقيّةاللّه فى الأرضين و صلّ على علىّ اميرالمؤمنين و فاطمة الزّهراء سيّدة نساءالعالمين و صلّ على الحسن و الحسين سيّدى شباب اهل الجنّة و على علىّ‌بن‌الحسين و محمّدبن‌علىّ و جعفربن‌محمّد و موسى‌بن‌جعفر و علىّ‌بن‌موسى و محمّدبن‌علىّ و علىّ‌بن‌محمّد و الحسن‌بن‌علىّ و الخلف القائم المهدىّ صلواتک علیهم اجمعین و صلّ علی ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المٶمنین... اوصيکم عبادالله و نفسي بتقوي الله» ، بار دیگر ابتدا خود و بعد همه ی برادران و خواهران نمازگزار ایمانی دعوت به تقوای الهی می کنم .

 

امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه به جایگاه و قدمت نماز جمعه اشاره کرد و گفت : حضور در این گردهمایی بزرگ هفتگی نماز جمعه یکی از شاخصه های تقواست از این جهت که همان اتفاق به برای پیامبر اعظم(ص) در زمان اعلامِ ولایت و رسالت مولای متقیان آقا امیرالمؤمنین در روز غدیر خم اتفاق افتاد در ایجاد نماز حمعه برای انقلاب اسلامی هم اتفاق افتاد .خداوند عالم در آیه ی 3 از سوره ی مائده فرمود : « حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ  ذَٰلِكُمْ فِسْقٌ  الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ  الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا ۚ فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ  فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ /// برای شما مؤمنان گوشت مردار و خون و گوشت خوک و آن ذبیحه‌ای که به نام غیر خدا کشتند و همچنین هر حیوانی که به خفه کردن یا به چوب زدن یا از بلندی افکندن یا به شاخ زدن به هم بمیرند و نیم‌خورده درندگان جز آن را که قبلاً تذکیه کرده باشید حرام است و نیز آن را که برای بتان می‌کشند و آن را که به تیرها قسمت می‌کنید، که این کار فسق است-امروز کافران از این که به دین شما دستبرد زنند و اختلالی رسانند طمع بریدند، پس شما از آنها بیمناک نگشته و از من بترسید. امروز (به عقیده امامیه و برخی اهل سنّت روز غدیر خم و خلافت علی (ع) است) دین شما را به حد کمال رسانیدم و بر شما نعمتم را تمام کردم و بهترین آیین را که اسلام است برایتان برگزیدم-پس هر گاه کسی در ایام قحطی و سختی از روی اضطرار نه به قصد گناه از آنچه حرام شده مرتکب شود، خدا بخشنده و مهربان است.»این آیه در رابطه با واقعه ی غدیر نازل شد و خداوند متعال با برگزیدن حضرت امام علی(ع) به عنوان ولی و امام امت، دین و نعمت را بر امت اسلام کامل گرداند. واقعه‌ی غدیر در 18 ذی‌الحجه سال دهم هجری و در جریان بازگشت پیامبر از حجه الوداع در راه مکه به مدینه در منطقه‌ای به نام "غدیر" به وقوع پیوست و پیامبر گرامی اسلام در جریان این واقعه فرمان خدا در رابطه با معرفی حضرت امام علی(ع) به عنوان ولی و جانشین خود را ابلاغ کرد.

 

خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش یادآور شد : حضرت پیامبر اکرم(ص) در مورد اهمیت روز غدیر فرموده است که « غدیر بهترین عید برای امت من است؛ این سخن نشان از اهمیت و جایگاه والای این روز دارد.» در این عید بزرگ ، روزه گرفتن ثواب بسیاری داشته و امام صادق(ع) نیز در حدیثی به سپاسگزاری از خداوند در این روز توصیه کرده است. امام صادق(ع) در روایت دیگری می‌فرماید : همچنین اطهام و افطاری دادن از اعمال پسندیده برای این روز بوده و در روایتی داریم که ثواب افطاری و اطعام دادن در شامگاه غدیر بسیار بزرگ است؛ البته در روزهای کرونایی می‌توان این کار را در قالب بسته‌های معیشتی انجام داد.

 

حجت الاسلام شیخ مهدی علیزاده اصل سپس به کارکرد نماز جمعه در انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت : فریضه‌ ی « نماز جمعه » یکى از جلوه‌هاى « سیاسى ـ عبادی ـ فرهنگی ، اقتصادی ـ اجتماعى و مذهبی » در دین مبین اسلام است که فرصتی براى اجتماع هفتگى مردم و پایگاهى براى طرح «مسائل جامعه و مطالبه گری است.» اگرچه با روی کار آمدن حکومت صفویان نماز جمعه در ایران برپا شد و حکومت‌ های بعدی نیز آن را مورد توجه قرار دادند، با این حال برگزاری نماز جمعه به صورت «متمرکز ، رسمی  و سازمان یافته به دوره ی  پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران برمی‌گردد.» در نخستن سال‌های تثبیت نظام جمهوری اسلامی در ایران و در سال 1358شمسی، با توجه به ضرورت برگزاری نماز جمعه و تأکیدی که در احکام اسلامی بر آن شده است، این فریضه احیا شده و با رعایت حد شرعی در شهرهای سراسر کشور برگزار شد . سوای نقطه نظر دینی و جایگاه نمازجمعه در تعالی انسانی و اخلاقی نمازگزارن ، پیوندی که میان ائمه ی جمعه و مقام معظم رهبری  به عنوان عالی‌ترین مقام مذهبی  سیاسی کشور وجود دارد، به مسائل مطرح شده درخطبه‌های این فریضه عبادی  سیاسی نقشی کارکردی و سازنده در فضای سیاسی و اجتماعی جامعه می‌بخشد.

 

وی افزود : ما در ادبیات سیاسی دنیا سه نوع جنگ داریم ، « جنگ سخت یا گرم  ـ جنگ سرد و جنگ نرم » اینها هر کدام یک تاریخ  مصرفی برای خود دارند ؛ جنگ سخت همان اتفاق هایی است در جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم در کل جهان برگزار شد ؛ جنگ جهانی اول که با نام‌های جنگ بزرگ و جنگی برای پایان همه ی جنگ‌ها نیز شناخته می‌شود، جنگی جهانی بود که از ۲۸ ژوئیه ی ۱۹۱۴ تا ۱۱ نوامبر ۱۹۱۸ میلادی رخ داد و در پی آن سربازان بسیاری برای جنگ تجهیز شدند و مناطق بسیاری از جهان درگیر جنگ گشتند. تلفات جنگ جهانی اول تا آن زمان در تاریخ جنگ‌های جهان بی‌سابقه بود. در این جنگ برای نخستین‌بار از سلاح‌های شیمیایی استفاده و به گونه‌ای انبوه مناطق غیرنظامی بمباران هوایی شد. در پی ترور آرشیدوک فرانتس فردیناند، ولیعهد امپراتوری اتریش-مجارستان در ۲۸ ژوئن ۱۹۱۴ توسط ملی‌گرای صرب، گاوریلو پرنسیپ، در سارایوو، اتریش-مجارستان جهت انجام چندین خواسته به صربستان ضرب‌العجل فرستاد و به دنبال برآورده نشدن آن‌ها این کشور را مورد حمله قرار داد.

 

امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه افزود : جنگ جهانی دوم دومین جنگ جهانی بود که از سال ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ میلادی طول کشید. بیشتر کشورهای جهان از جمله قدرت‌های بزرگ در این جنگ شرکت کردند و کم‌کم در قالب دو اتحاد نظامی در برابر هم قرار گرفتند. دسته ی نخست، متفقین و دسته ی دوم نیروهای محور یا متحدین نام داشتند. این دو اتحاد نظامی یک جنگ تمام‌عیار به راه انداختند، که در اثر آن بیش از صد میلیون نفر در بیش از ۳۰ کشور جهان درگیر شدند. بیشتر شرکت کنندگان در این جنگ، تمام قدرت اقتصادی، صنعتی و توانایی‌های علمی‌شان را در جهت پشتیبانی نظامی بسیج کردند. همچنین میزان کشته‌شدگان جنگ جهانی دوم حدود ۷۰ تا ۸۵ میلیون نفر تخمین زده می‌شود که آن را به مرگ‌بارترین نبرد در طول تاریخ بشریت تبدیل می‌کند. بیشترین کشته‌ها از افراد غیرنظامی شوروی و چین است.البته جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که 8 سال به درازا کشیده شد در ردیف جنگ سخت قرار  گرفته است .

 

خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش در ادامه به حنگ سرد اشاره کرد و گفت : جنگ سرد به دوره‌ای از رقابت، تنش و کشمکش ژئوپلیتیکی بین اتحاد جماهیر شوروی و متحدانش (بلوک شرق) و ایالات متحده آمریکا و متحدانش (بلوک غرب) بعد از جنگ جهانی دوم گفته می‌شود. به طور کلی دوره زمانی جنگ سرد از ۱۹۴۷ و آغاز دکترین ترومن تا فروپاشی شوروی در ۱۹۹۱ در نظر گرفته می‌شود. به دلیل آن‌که در این دوران هرگز درگیری نظامی مستقیم میان نیروهای ایالات متحده و شوروی به وجود نیامد اما گسترش قدرت نظامی و کشمکش‌های سیاسی منجر به جنگ‌های نیابتی و درگیری‌های مهم بین کشورهای پیرو و هم‌پیمانان این دو ابرقدرت شد، از واژه سرد برای توصیف این جنگ استفاده می‌شود. ریشه‌های جنگ سرد به پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم و پایان اتحاد موقت آمریکا و شوروی بر علیه آلمان نازی و در ادامه درگیری ایدئولوژیک و ژئوپلتیک دو کشور برای گسترش نفوذ جهانی باز می‌گردد . ترس از دکترین نابودی حتمی طرفین باعث شد تا هیچ یک از دو طرف حمله پیشگیرانه اتمی را آغاز نکنند. به غیر از مسابقه تسلیحات هسته‌ای و استقرارهای مرسوم نیروهای نظامی دو طرف از راه‌های دیگر همچون جنگ روانی، کارزارهای تبلیغات سیاسی، جاسوسی، تحریم‌های اقتصادی گسترده، رقابت در مسابقات ورزشی و فناوری مثل رقابت فضایی برای اثبات برتری خود استفاده کردند.

 

وی در ادامه به تاریخچه ی جنگ نرم اشاره کرد و تصریح نمود : به نظر می رسد جنگ نرم و مفاهیم همسان از قبیل عملیات روانی، جنگ روانی، قدرت نرم، جنگ سفید و قدمتی به اندازه حیات بشری دارد. نوع نگاه، زوایه دید، ارتباطات چهره به چهره و غیر کلامی ساده ترین والبته قدیمی ترین روش های عملیات روانی و جنگ نرم است. برخی، قدیمی ترین روایت پیرامون جنگ نرم را به نبرد کیدئون با ماد نسبت می دهند که در این جنگ، سپاهیان کیدئون با افزایش چندین برابری مشعل های لشکریان، باعث فریب و ترس مادها شدند و در نتیجه بدون هیچ درگیری به پیروزی دست یافتند. با این وجود «جنگ نرم» با مختصات تئوریک و پراتیک جدید خود بعد از شروع جنگ سرد Cold War و در اوج آن یعنی در دهه ۱۹۷۰ با مشارکت اساتید برجسته علوم سیاسی و علوم ارتباطات از جمله جوزف نای، هارولد لاسول، جان کالینز، اعضای برجسته آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) Central Intelligence Agency (CIA و فرماندهان ارشد پنتاگون با تاسیس مرکزی تحت عنوان «کمیته خطر جاری» طراحی ، تدوین وعملیاتی شد که مهمترین هدف آن بمباران تبلیغاتی علیه بلوک شرق و به ویژه شوروی بود که ظاهراً بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی این کمیته به «کمیته صلح جاری» تغییر کرده و همچنان فعال است و کانون تهاجمات روانی آن جهان اسلام و به ویژه جمهوری اسلامی ایران و هواداران منطقه ای آن از جمله حزب اله، حماس و کشورهای دوست ایران می باشد. کشور ما به دلیل برخورداری از فرهنگ و تمدن کهن ایرانی- اسلامی، اصالت نژادی، وسعت سرزمین، کمیت و کیفیت جمعیت، امکانات نظامی، اقتدار سیاسی، نفوذ منطقه ای و بین المللی، منابع طبیعی، سرمایه اجتماعی، درایت وتوانمندی رهبران فرهنگی وسیاسی، یکپارچگی انسجام ملی و مهمتر از همه تمسک به فرهنگ و مکتب اهل بیت علیهم السلام و التزام به نظریه ولایت فقیه الگویی مترقی و متعالی برای کشورهای اسلامی و عامل مهمی در بیداری و خیزش ملت های اسلامی منطقه است. بنابراین غرب و در رأس آن ایالات متحده کانون حملات نرم و براندازانه خود را متوجه ایران اسلامی کرده اند و در کنار تحمیل ۸ سال جنگ تحمیلی، «کودتاهای گوناگون، حمایت از گروه های ضد انقلابی و ایجاد اغتشاش در کشور» ، از انواع متدهای جنگ نرم در حوزه های گوناگونی از جمله «سینما، تئاتر، رمان و ادبیات داستانی، شعر، رسانه های دیجیتالی، گروه های مجازی و حقیقی، معنویت های ساختگی و عرفان های دروغین و» بهره برده اند.

 

امام جمعه ی شهرستان شوش در تکمیل سخنان خود به اهداف دشمنان که ایجاد یأس و نا امیدی در جامعه است اشاره کرد و گفت : دشمنان دوست نما وقتی که آمدند و نامه ای به رئیس جمهور آمریکا وقت نوشتند آمدند و امید را برای آنها زنده کردند ؛از جانب اینکه بتوانند خلع و انحرافی را در انقلاب ایجاد کنند  اما امروز می بینیم که نه از آن رئیس جمهور خبری هست و نه از بعدیش ولی انقلاب اسلامی در مسیر خودش حرکت می کند و به بالندگی می رسد و یکی از نقاط قوت در جاهایی که در مقابل این قصه ایستاده و فعالیتی را که دشمن و بعضی از عناصر در داخل دارند انجام می دهند که یأس و نا امیدی را برای مردم ترویج کنند و مردم را از آینده ی این انقلاب مأیوس کنند ، این کانون «نشاط ، امید ، آرامش ، حماسه و عزت  در جامعه » نماز جمعه است ، این نماز جمعه کانون امیدآفرینی است ، این که اگر کسی مطالبه ای داشت و اگر کسی مورد ظلم قرار گرفته بود ؛ محل مطالبه نماز جمعه است ، « زبان مردم مظلوم جامعه باید امام جمعه باشد » باید مشکلات مردم را در این تریبون مطرح کنند ، کسانی که مشکل دارند باید بیایند و مشکلات خود را فریاد بزنند . در این راستا من از « ستاد برگزاری نماز جمعه  می خواهم همین تریبون را قبل از خطبه های نماز جمعه در اختیار کسانی قرار بدهد که مطالبه دارند » اشکالی ندارد ؛ اتفاقا وقتی دوستان ما در کنار ما باشند و مطالبه های خودشان را مطرح بکنند و ما آن مطالبات را پیگیری بکنیم دشمن سؤاستفاده نمی کند .

 

حجت الاسلام شیخ مهدی علیزاده اصل در ادامه به اتفاقات اخیر به خاطر کم آبی در استان خوزستان اشاره کرد و یادآور شد : این اتفاقات تنش آبی که صورت گرفت را ببینید ، یک مطالبه ی بر حق ، واقع مطلب این است که استان خوزستان مورد ظلم قرار گرفته است ،، نه مال امروز و دیروز است ، سالیان سال است ، به یاد دارم چند بار حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای«مدظله العالی» از صندوق های مختلفی آمدند پول دادند ، دستور دادند برای رسیدگی به آب و فاضلاب استان کار انجام شود ولی متأسفانه کسانی وجود نداشتند که مرد باشند تا پای کار بایستند . امروز هم مقام معظم رهبری فرمود که اگر آن توصیه های بنده نسبت به آب و فاضلاب صورت می گرفت امروز ایم مسئله وجود نداشت که گرفتار چنین مشکلی شویم که جلگه ی پر آب و حاصلخیز تبدیل شود به جایی که صدای مردم برای آب دربیاد .

 

وی افزود : این که دامدار مطالبه داشته باشد از این که دام من به خاطر بی آبی دارد تلف می شود ، یا اینکه کشاورزما برای آبیاری زمین خود آب بخواهد این مطالبه ی به حقی است .اما اگر این مطالبه ی به حق در فضایی قرار گرفت که آن فضای محل را برای دشمن مهیا کرد ، کاری کرد که دشمن آمد در این مطالبه ی به حق آن حرفهای نا حق خودش را پیگیری کند ، اتفاقی می افتد که به جای اینکه ما از آن مطالبه نفع ببریم ضرر بردیم ؛ اینجا جاییست که ما باید کارکرد بزرگانِ اقوام و شیوخ را ببینیم .بالاخره کارکرد اینها در همین محله های منطقه است ؛ تا بتوانند چطوری راهبری کنند ، چطور مشخص کنند سر بزنگاه بیایند و اعلام کنند که اگر اتفاقی افتاد خوزستان با دیگر استان ها فرق می کند.

 

خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش در ادامه یادآور شد : تمام این اقوام خوزستان ئین خود را به انقلاب اسلامی و اسلام ادا کردند ، 8 سال دفاع مقدس 8 سال که مردم خوزستان از جان و مال و فرزندان خود گذشتند در این مناطقی که  محل زندگی عزیزان عرب ما بود  ، اگر قرار بود که این عزیزان به ایران عرق نداشته باشند و به اسلام عشق نداشته باشند محل را برای پیشروی دشمن باز می کردند تا صدام بعثی بیاید و منطقه را اشغال کنند ، همین مردم بودند که در مقابله با دشمن ایستاد ، همین مردم در این منطقه زجر دیدند ، زمین های همین عزیزان بود که توسط دشمن از بین رفت ، تمام این اقوام دین خودشان را به اسلام و انقلاب ادا کردند و قوم عرب به مراتب بیشتر از سایر اقوام .حال قصه این است آیا حق این است که کسانی که از تمام وجودشان گذشتند اینطوری با آنها رفتار شود ؟ افرادی برای جیب خودشان ، برای منسب خودشان ، برای مقصد خودشان اینگونه رفتار کنند ؟ این پذیرفته شدنی نیست .البته جای امیدواری دارم ، ما خدا را شاکریم بر اینکه بالاخره افرادی سرکار می آیند از رئیس جمهور منتخب گرفته تا وزرا و مدیرانی که می آیند و پیگیری های علمای ما در استان خوزستان ، نماینده ی ولی فقیه در استان خوزستان ، اینها همه دلسوزند لذا نباید اجازه بدهیم دشمن سؤاستفاده کند .

 

امام جمعه ی شهرستان شوش همچنین افزود : از بین بردن آرامش مردم ، از بین بردن امنیت مردم ، تیراندازی های مکرر ، آتش زدن اموال مردم ، حتی آتش زدن تایر ، اینها امنیت مردم را از بین می برد ، ما مطالبه داریم و مطالبه به حق است برای این مطالبه داد می زنیم فریاد می زنیم که مورد ظلم واقع شدیم ولی نباید اجازه دهیم کسی امنیت جامعه را به خطر بیاندازد ، نباید اجازه بدهیم بعضی ها به گمان اینکه ما اگر فریاد می زنیم ، فریادمان بر علیه نظام نیست ،اگر قرار بود فریادی علیه نظام بزنیم که هشت سال سختی را بر خودمان تحمیل نمی کردیم که از این آب و خاک دفاع کنیم ، اگر قرار بود که مطالبه ی ما به سمت دشمن باشد به خوزستان نمی گفتند دروازه ی ورود تشیع ایران ، مردم اینجا عشق امیرالمؤمنین حضرت امام علی(ع) در خون و گوشتشان طنیده شده است ، این مردم از امام حسین(ع) جداشدنی نیستند ، از اهل بیت(ع) جدا نمی شوند ، قطعا کسانی که می آیند تیراندازی می کنند و اموال را آتش می زنند از ما نیستند ، اینها مطالبه ی به حق ندارند ، ان شاءالله بزرگان ، شیوخ ، علما ، سادات با موضع محکم در مقابل این موضوع ایستاده اند با توجه به این که ما از مطالبه ی به حق خودمان دست برنمی داریم . البته جا دارد از همه ی مردم عزیزی که در این چند روز انصافا بصیرت داشتند و واقف بودند که مطالبه گری غیر از اغتشاش و تشنج است تشکر و قدردانی کنیم و تشکر ویژه ای هم داشته باشیم از عزیرانی که وسط میدان بودند برای تأمین امنیت مردم ، عزیزان ما در «سپاه و بسیج ـ نیروی انتظامی ، اطلاعات » که شبانه روز در میدان بودند و امیدواریم این قصه ی مطالبه گری سر جای خودش محفوظ بماند .

 

 وی در ادامه یادآور شد : اینجا عزیزان ما با وزرای « نفت ـ جهاد کشاورزی ، صنایع دستی ، میراث فرهنگی و گردشگری » ارتباط خیلی پر رنگی داریم ، بعد استانی با چنین ظرفیتی و با داشتن چنین مردم «وفادار ، متدین ، ولایی  و انقلابی» دچار چنین مشکلاتی باشد .

امام جمعه ی شهرستان شوش در بخش بعدی به مناسبت های این هفته اشاره کرد و گفت : یکشنبه 3 مردادماه1400 سالروز تصویب کانون نگین کاپیتولاسیون پرداخت و یادآور شد : در این دوره قانون اجازه ی استفاده مستشاران امریکایی در ایران از مصونیت‌ها و معافیت‌های قرارداد وین تصویب شد که برخی به اشتباه از آن به عنون کاپیتولاسیون نام می برند. در تاریخ هیجدهم آوریل ۱۹۶۱ مطابق با ۲۹ فروردین ۱۳۴۰ در شهر وین قرارداد وین درباره ی روابط سیاسی به تصویب کشورهای حاضر در وین رسید و سپس به سازمان ملل متحد در نیویورک فرستاده شد. کنوانسیون وین که امروزه مورد توافق تقریباً تمامی کشورهای جهان است برای سفیران و مأموران کنسولی در کشورهای خارجی مصونیت‌هایی را قائل می‌شود. این قرارداد به امضای نماینده مختار ستم شاهی در وین، احمد متین دفتری رسید. این قرارداد دارای ۵۳ ماده و دو پروتکل می‌باشد.قانون مربوط به قرارداد وین درباره ی روابط سیاسی در تاریخ ۲۱ مهرماه ۱۳۴۳ برابر با ۱۳ اکتبر ۱۹۶۴ در مجلس شورای ملی مورد تصویب نهایی قرارگرفت و به دولت ابلاغ شد. البته کنوانسیون وین مربوط به حقوق سفرا و دیپلمات‌های کشورها در کشور میزبان بوده که در استخدام دولت متبوع خود هستند، نه مستشاران و مقامات نظامی که در استخدام کشور میزبان بوده و از کشور میزبان حقوق دریافت می کنند. ۵ آذر ۱۳۲۲ در دوره دولت علی سهیلی قراردادی یک ساله درباره ی «هیئت مستشاری نظامی ایالات متحده» امضا شد.در ایران این قانون یعنی  سرباز آمریکایی در ایران  نباید کوچکترین اهانتی به او گفته شود و اگر آنها بالاترین افسر ما را می کشتند هیچ حق اعتراضی طبق این قانون نداشتیم امام خمینی(ره) در قبال لایحه کاپیتولاسیون واکنش نشان داد رژیم پهلوی که به خوبى مى­دانست بازتاب عمومى این لایحه ننگین تا چه حد خطرناک خواهد بود، سانسور شدیدى بر رسانه‌هاى گروهى حاکم کرد تا هیچ­گونه خبرى در مورد لایحه کاپیتولاسیون به بیرون درز پیدا نکند. با این وجود، چند روزى از تصویب این لایحه نگذشته بود که مجله داخلى مجلس شوراى ملى که متن کامل مذاکرات مجلس را در برداشت به دست امام خمینى (ره) رسید. امام خمینى (ره) پس از کسب اطلاع و یقین پیدا کردن از وقوع چنین موضوعی، به منظور افشاى این خیانت تصمیم گرفتند که طى ایراد نطقى، این عمل رژیم شاه را به اطلاع عموم برسانند. قبل از هر چیز، ایشان براى آگاه ساختن علما و روحانیون مرکز و شهرستان­ ها، پیک­ هایى همراه با نامه به اطراف و اکناف کشور روانه نمودند و خود نیز با مقامات روحانى قم به گفتگو نشستند. به تدریج تعداد کثیرى از مردم ایران وارد قم شدند، تا خود شاهد این سخنرانى باشند.

 

دوشنبه 4 مردادماه1400 ولادت با سعادت امام علی النقی الهادی(ع) ـ سه شنبه 5 مردادماه1400 سالروز اقامه ی اولین نماز چمعه ی رسمی به امامت مجاهد نستو آیت الله سید محمود طالقانی که در این راستا باید از پیشکسوتان و کلیه ی اعضای ستاد برگزاری نماز جمعه که بدون  دریافت حقوق و بودجه ای از وقت استراحت خود می زنند تا نمازجمعه برگزار شود و همچنین از نمازگزاران  تشکر و قدردانی می کنم .

حجت الاسلام شیخ مهدی علیزاده اصل امام جمعه ی شهرستان شوش در بخش پایانی خطبه ی دوم به اخراج 160 کارگر شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه اشاره کرد و گفت : باید دست تک تک کارگران هفت تپه را بوسید ، یک مطالبه صورت می گیرد ، این مطالبه بعد از چند روز به انحراف می رود ولی شما کارگران هفت تپه چه قبلا که آن 160 نفر سرکار بودند و چه الان که آنها نیستند حدود دو سه ماه است که حقوق دریافت نکرده اید ، گاهی اوقات چون مطالبه دارند به مصلی می آیند و از حق قانونی خود دفاع می کنند ، چرا 160 نفر اخراج شد؟ ولی مطالبه ی این عزیزان هیچوقت به اغتشاش کشیده نشد ،منجر به تیراندازی نشد ، اموالی به آتش کشیده نشد به نظر من مسئولین امر به جای این که کارگران را مورد اتهام قرار دهد به جای این که به آنها بگویند چرا تجمع کردید ؟ چرا مطالبه کردید؟ بیایند دست اینها را ببوسند ، یاد بگیریم مطالبه گری را و البته باید عمل کرد واقعا سخت است که در این شرایط سخت معیشتی 160 خانواده بیکار شدند چیز ساده ای نیست ، در این شرایط سخت معیشتی دو ماه دوباره حقوق کارگران عقب افتاده , برخی از مسئولین اگر چند روز حقوقشان به تأخیر بیوفتد صداشون در نمیاد؟ چطور در این شرایط سخت معیشتی که واقعا گرانی بیداد می کند خانواده هایی بدون حقوق چطوری امورات خود را بگذرانند ؟ اینها که ضد انقلاب نیستند ،مطالبه ی آنها به انجراف کشیده نمی شود ، خیلی از همین کارگران روزهای جمعه در این مصلی می نشینند این جای نشکر و قدردانی دارد ، باید قدر این کارگران را دانست و از جان برای آنها مایع گذاشت تا ان شاءالله مشکلات هفت تپه حل شود . البته مشکلات شرکت هفت تپه کشوری است باید در رده ی کشوری چه توسط محسنی اژه ای و یا رئیسی محکم پای کار بایستند یا رومی روم یا زنگی زنگ ؛ اگر خلع ید شده صورت گرفته است اخراج کردن چه معنا دارد اگر مدیریت قبلی هنوز توان دارند که کارگردان را اخراج کنند خلع ید چه معنایی دارد ؟ این باید سریعا مشخص شود  چون این شرکت با این وضعیت آسیب می بیند و اگر این شرکت آسیب دید شهرستان شوش آسیب می بیند .


کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست