04202024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۰۸۰۴2756

دهمین همایش ملی تعزیه و آیین های نمایشی محرم با دو اجرای شبیه خوانی و یک آیین شب اول خود را پشت سر گذاشت

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 16 روز چهارشنبه 3 آبان 1396 در حالی که پرسنل اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش و کمیته ی تدارکات همایش در حال آمده نمودن سکوی اجرا در آستان مقدس دعبل خزایی بودند ؛ جمعی از تعزیه خوانان در پلاتوی تالار نیایش اولین کارگاه آموزشی را برگزار نمودند .

به گزارش شوش نیوز ؛ در پلاتوی تالار نیایش شهرستان شوش اولین کارگاه آموزشی تحت عنوان « آسیب شناسی شبیه خوانی معاصر ایران و شناخت تعزیه ی استان مرکزی » همراه با نسخ زمینه ی میرانجم  زیر نظر استاد نقی بیاتی و استاد محمد تقی صابری با حضور جمعی از تعزیه گردانان خوزستان و سایر استان ها برگزار شد .

اما در حالی که قرار بود طبق برنامه ی اعلام شده توسط آرش سهرابی دبیر همایش ، اولین مجلس شبیه خوانی ساعت 19 روی سکوی موجود در آستانه ی مقدس عبدالله بن علی(ع) و دعبل خزایی برگزار شود اما با  تأخیر 45 دقیقه ای این کار صورت گرفت ومجلس شبیه خوانی «بازارشام» با تعزیه گردانی حسین حسنی از شهرستان اهواز اجرا شد .


پس از آن « جمال حمدانی » از شهرستان شوش به مدت ده دقیقه آیین عزاداری « یزله ی عربی » را اجرا نمود . یَزله یا هوسه یکی از گونه‌های رایج موسیقی محلی جنوب ایران و خصوصا اعراب استان خ»وزستان است. یزله به وسیله گروهی از خوانندگان غیر حرفه‌ای اجرا می‌شود و فقط با دست زدن همراه است. در این موسیقی، نغمه بیش از همه حائز اهمیت است و به متن چندان اهمیتی داده نمی‌شود . در مراسم عزاداری، گروه پس از طی مسافتی ایستاده و دایره وار و خمیده به سمت مرکز، با ریتم یزله شروع به سینه زنی می‌کنند که اشعار و نوحه‌هایی که در این مراسم می خوانند بستگی به زمان آن مراسم دارد مثلاً در شب تاسوعا همه با هم می خوانند: "شب تاسوعاست امشب" و تک خوان در جواب می‌گوید: "کربلا غوغاست امشب" حتی به این مراسم در گفتار عامیانه ( هیامظلوم ) هم گفته می‌شود. اما نقدی که بر این یزله وارد بود متحدالشکل نبودن پوشش لباس رسمی بود  که  به جز جمال حمدانی مابقی انواع لباس های غیر رسمی را پوشیده بودند  و با توجه به این که قرار است یک بار دیگر این یزله روز شنبه 6 آبان ماه1396 اجرا شود امیدمی رود که این نقص برطرف شود .


آخرین برنامه ای که در شب اول دهمین همایش ملی تعزیه و آیین های نمایشی محرم برگزار شد ؛ اجرای مجلس تعزیه خوانی « شهادت حر ابن یزید ریاحی » به تعزیه گردانی مصطفی شاه حسینی از شهرستان تفرش استان مرکزی بود .


در این شبیه خوانی «مصطفی شاه حسینی ـ داود آوایی ـ  علی شاه حسینی ـ سهیل صابری ـ امیرحسین عابدینی  و..... »به ایفای نقش پرداختند .

 


 

شایان ذکر است « ندا شفیعی کارشناس هنری اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، فاطمه دیناروند سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ، آرش سهرابی دبیر همایش ، مهندس غلامرضا اسلامی پناه رئیس اداره ی صنعت ، معدن و  حاج عبدالرضا یا حسن پیشکسوت تعزیه ی  شهرستان شوش ـ استاد جعفر دیناروند رئیس کارگروه تخصصی اتاق فکر انجمن روزنامه نگاران ؛ جمعی از اصحاب رسانه و مطبوعات و.... »در اولین روز این همایش حضور داشتند .


 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست