04202024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۰۸۱۰2772

شوش و همایش ملی تعزیه

به قلم ـ استاد جعفر دیناروند

همایش ملی تعزیه که از سوم تا هفتم آبان ماه جاری در شوش برگزار گردید دارای ابعاد مختلف نگرشی است.هر نظری با توجه به درونی که دارد آن را می نگرد و تحلیل می کند.استفاده از تجربه برای استمرار امر موردی مهم خواهد بود و بر همین اساس می توان به نقش شوش در برگزاری نیز اشاره نمود.

انتخاب این شهر مذهبی و تاریخی از طرف مسئولین بدون شک امر  مثبتی بود که شوشی ها قدر آن را می دانستند.آمادگی مردم خصوصا قشر تحصیل کرده و عموما فرهنگ دوست نشان از علاقه مندی به این همایش بود.افرادی که به شکل های مختلف در طول برگزاری رفتارهای تاییدی داشتند.

در این میان می توان به « نقش برجسته ی فاطمه دیناروند سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش » و همکاری فائقه شیرک از هیئت مدیره ی انجمن روزنامه نگاران  اشاره نمود که با مدیریت قوی خود « انواع کمیته ها را تشکیل و با کوشش های خویش تلاش نمود تا بزرگان شوش را در این مراسم گرد هم آورد.»حضوری پر رنگ داشت و با رفتارهای خاص خویش اهل فرهنگ را خشنود نمود.البته که زمان برای وی بسیار گسترده تر از سایر مسئولین بود و تقریبا بیشترین زمان حضور را در فعالیت ها داشتند.

مطالعه ی میدانی از عوامل غیر شوشی در برگزاری همایش خصوصا نقش آفرینان نشان داد که رضایت آن ها بسیار بالا بود.در یک مورد شوش و همایش را خاطره ای فراموش نشدنی ذکر کردند.این رضایت بیشتر از این که به غیر شوشی ها مربوط باشد به روش « برخورد مردم شوش، مدیریت ارشاد ، نحوه ی پذیرایی و مکان برگزاری »مربوط می گشت. بیان همکاری و همدلی شوشی ها برای بعضی از این عوامل باعث تحسین و تشکر گردید.


در مورد حضور فرهنگ دوستان می توان به موارد نادری اشاره نمود که حتی با اتمام مراسم در هر شب به حضور خود ادامه داده و برنامه های فردا را جویا بودند.نوعی تحلیل در موفقیت یا عدم آن که معمولا مثبت بود.فهم و درک مردم شوش از ماهیت نقش ها برای بعضی از نقش آفرینان تعجب آور بود به طوری که بیان داشتند که شوش مرکز تعزیه ای است که نمی دانستند.این مهم خصوصا در سئوالات بعد از نمایش ها پر رنگ تر بود.در تمام این رفتارها باید از سرپرست اداره ی فرهنگ و  ارشاد شوش یاد کرد که انصافا سنگ تمام گذاشتند گرچه بعضی از عوامل در درون این اداره چندان حضوری پر رنگ نداشتند.

حضور بزرگان تعزیه ی شوش مانند « حاج عبدالرضا یاحسن،حاج سلطانعلی تعبیرزاده ، محمود غیاثی» و بزرگان فرهنگ مانند : « استاد حسین ذبیح ، مهندس غلامرضا اسلامی پناه ، علی بویری ، رحمن ایزدی،دکتر علیرضاکریمی، مهندس هوشنگ سالاری، کریم ستاوی ، مهندس احیاءخانه زر ، سید یعقوب موسوی ، الهام ضمدی » ،در کنار مسئولینی مانند  : « دکتر عدنان غزی فرماندار، عبدالحسن آل کثیر معاونت فرمانداری شهرستان شوش ، عبدالامیر خنیفر مدیریت آموزش و پرورش همراه با معاونین خویش، ناصر منصوری رئیس دفتر نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی ، فتانه رستمی و سیده حکیمه موسوی اعضای شورای اسلامی شهر شوش ، خرمایی معاونت اداره ی اوقاف و امور خیریه ،  مصطفی صفری از روابط عمومی فرمانداری و بسیاری از افرادی که در برگزاری همایش فعال بودند،نشان دهنده ی همدلی میان مسئولین و مردمی است که عاشقانه نظاره گر این همایش بودند.

حضور « دکتر جوروند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همراه با حاج ناصر چنانی معاونت امور هنری و سینمایی اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی  ، ندا شفیعی رئیس امور هنری ،که فعالانه مسائل را نظاره گر بودند » از نکات بسیار روشن این همایش بود.پیگیری هایی که شخص مدیر کل برای رفع نواقص احتمالی انجام می دادند قابل تحسین است.در این میان وجود مردمانی «حاج علی متین »که خود جوش و از هزینه ی شخصی هدایایی را به عوامل تقدیم می کردند از دیگر نقاط بسیار روشن این همایش بود.

شوشی ها در برگزاری این همایش سنگ تمام گذاشتند و به نظر می رسد که موفقیتی قابل قبول در طول این چهار شب داشتند گرچه در مراسم پایانی که از دست شوشی ها خارج بود مسائلی به وجود آمد و نارضایتی هایی ایجاد نمود  که مسئول مستقیم آن دبیر همایش بوداما در نهایت توفیقی بزرگ برای مردم شوش محسوب گشت.

در این میان باید به نقش « خبر رسانی نیز اشاره نمود.عباس کرم الهی به عنوان اصلی ترین نیرو در انعکاس این همایش که ما نظاره گر حضور وی به طور کامل بودیم و قبل از شروع تا پاسی از شب به فعالیت ادامه می داد همراه با عیسی کرم الله چعب  ، که با شکار تصاویر استثنایی عملا فضا  را دلگرم و مردم را مورد احترام قرار می دادند،اشاره نمود.» موردی که قابل تقدیر و تشکر ویژه است.

در یک جمع بندی مفید و مختصر می توان گفت که:

الف:انتخاب شوش برای این همایش بسیار به جا و مناسب بود.

ب:مردم شوش قدرشناس چنین همایشی بودند که با موفقیت توام بود.

ج:انتخاب دبیر همایش در چنین اوضاعی به مسئول اداره ی ارشاد اعطا شود.

د:کار خوب و قابل تحسین اداره ی کل نباید فراموش شود.

ذ:حساسیت مردم در ماهیت و کلام که در رفتارها متجلی بود می بایست برای همایش های بعدی مد نظر باشد تا مواظبت بیشتری صورت گیرد.

رضایت مردم در چهار شب و البته نه در مراسم پایانی ؛ نشان دهنده ی توفیق در برگزاری بود که بدون شک  مهم ترین شخص در این نکته ی مثبت فاطمه دیناروند بودند.جا دارد تا از افرادی که در این همایش پا در عرصه ی فعالیت گذاشتند به عنوان یک شوشی و دلسوخته ی فرهنگ و تمدن شهر تشکر و قدردانی نمایم.افرادی که هیچگاه چشمداشتی نداشتند.شوش همیشه گمنام  و شوشی ها در این دایره گرفتارند.

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست