04252024پنج شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۰۹۰۸2867

از بازیگران هیئت عزاداری و تعزیه خوانی حضرت علی اصغر(ع) شهرستان شوش تجلیل به عمل آمد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

عکس ـ عیسی کرملاچعب

ساعت 14:30 چهارشنبه 8 آذرماه 1396 ، در سالن اداره ی تبلیغات اسلامی شهرستان شوش ،طی مراسمی از بازیگران و عوامل اجرایی هیئت عزاداری و تعزیه خوانی حضرت علی اصغر(ع) تجلیل به عمل آمد .

به گزارش شوش نیوز ؛ استاد جعفر دیناروند رئیس کارگروه تخصصی امور اجتماعی اتاق فکر انجمن روزنامه نگاران به نمایندگی از اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ضمن قدردانی از بانیان برگزاری این همایش ، تعزیه را مادر هنرهای نمایشی دانست و در این راستا گفت : تعزیه نمایشی خاص در استان خوزستان است که اخیراً در شهرستان های « اهواز ، بهبهان ، دزفول ، اندیمشک و ... »  اجرا می‌‌شود. اما مهد و تمدن این تعزیه به صورت میدانی  متعلق به شهرستان شوش است که در شهر حر بنا به گفته ی بزرگان قبیله ی آل کثیر به بیش از 300 سال پیش و طبق استنادات و ثبت ملی تعزیه ی بزرگ حسینی شوش به بیش از 110 سال پیش ریشه دارد . ما ادعا داریم که تعزیه در مقایسه با سایر هنرها نظیر « تئاتر و سینما » مادر هنرهاست. حالا چرا ادعا می‌‌کنیم تعزیه مادر هنرها است؟ چون تعزیه خوان می‌‌بایست چندین هنر را بلد باشد. بازیگران« سینما، تئاتر و یا تلویزیون » فقط بازی می‌‌کند و هیچوقت به « دستگاه های موسیقی، سوارکاری و ... » کاری ندارند. اما در تعزیه اینگ ونه نیست. تعزیه خوان می‌‌بایست همه  ی این کارها را بلد باشد. تعزیه خوان حتی لباسش را هم خودش انتخاب می‌‌کند. یعنی به این شناخت رسیده که چه نوع لباسی و با چه رنگی را باید بپوشد؟ در حالی که در سایر هنرهای نمایشی این طور نیست و لباس را برای بازیگر  طراح لباس انتخاب می‌‌کند.


وی در ادامه به مهمترین دغدغه و معظل بین هنرمندان شهرستان شوش اشاره کرد و گفت : شهرستان شوش از نظر استعداد در تمام رشته های فرهنگی و هنری غنی است ، ما در وزارت و اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان اشخاصی شوشی داریم و این یکی از ادعاهای من برای داشتن استعداد است ؛ اما متأسفانه بین این هنرمندان « تضاد ، کشمکش و اختلاف » وجود دارد که در دیگر شهرستان ها وجود ندارد و تا زمانی این اختلافات وجود دارد راه به جایی نخواهیم برد .

حیدر آقاخانی مدیر هیئت عزاداری و تعزیه خوانی حضرت علی اصغر(ع)ضمن قدردانی از اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره ی تبلیغات اسلامی و عرض خیر مقدم به مدعوین ، اظهار داشت : ما به صورت مستقیم زیر نظر دو اداره فعالیت داریم ، در بخش عزاداری با اجرای « زیارت عاشورا ، دعای توسل و سینه زنی به صورت هفتگی در خانه ی بازیگران » زیر نظر اداره ی تبلیغات اسلامی و  در بخش اجرای « تعزیه ی میدانی و صحنه ای » زیر نظر کانون تعزیه ی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت داشته و داریم .و قصد داریم در سال 1397 تعزیه ی سنتی را نیز در کارنامه ی خود تجربه نماییم .

وی افزود : از سال 1375 تشکیل هیئت را به صورت یک ایده در ذهن خود پرورش دادیم و با همکاری « قاسم لطیف ، علی نیسی و مهدی اهوازی » در سال1384 هسته ی مرکزی را تشکیل دادیم و در « شهر آزادی از توابع شهرستان اندیمشک ، شهرک شهید کریمی از توابع شهرستان دزفول ، شهرک بهرام ، کوی سلمان فارسی و زمین مقابل اداره ی هواشناسی به اجرای تعزیه ی میدانی و در تالار نیایش به اجرای تعزیه ی صحنه ای پرداختیم .»

آقاخانی در اداره به نیکی از سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی یاد کرد و تصریح نمود : در سالی که تعزیه را در شهرک بهرام اجرا کردیم و آن زمان فاطمه ی دیناروند مسئولیتی در اداره نداشت به اتفاق برادرش ناهار کلیه ی بازیگران و عوامل فنی را تقبل نمود و امسال هم که به عنوان سرپرست اداره منصوب شد در دهه ی اول محرم با سرکشی به هیئات تعزیه خوانی هدایایی به آنها داد و من جا دارد به نوبه ی خود و سایر اعضای هیئت مدیره از این بانوی خیر قدردانی نمایم .

مدیر هیئت عزاداری و تعزیه خوانی حضرت علی اصغر(ع) در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت بر خود می بالیم که از بدو تأسیس تا کنون بیش از 700 نفر به عنوان بازیگر یا عوامل اجرایی با این گروه همکاری داشته و برخی از بازیگران در حال حاضر با تشکیل هیئات تعزیه خوانی مستقل گردیدند که به عنوان مثل می توان به هیئات تعزیه خوانی « جنه الحسین(ع) ، بین الاحزان و کوی ابوذر غفاری » اشاره کرد .

مهدی اهوازی یکی دیگر از اعضای هیئت عزاداری و تعزیه خوانی حضرت علی اصغر(ع) ضمن اشاره به یاد و خاطره ی زنده یاد حیدر عبدالهی اظهار داشت : عبداللهی تعزیه را با بازی در این هیئت آغاز نمود و بعد از آن روایتگری تعزیه در گروه های مختلف را عهده دار شد و در تهایت به عنوان تعزیه گردان با گروه صوت الغریب و جنه الحسین(ع) همکاری نمود تا این که دارفانی را وداع گفت از از بین ما رفت . در ادامه یک تابلو همراه با لوح تقدیر را به همسر وی از طرف هیئت اهدا نمود .


مهندس زینب فرج الله چعب به عنوان یکی از حامیان فرهنگی گروه از زحمات « حیدرآقاخانی ، عباس کرم الهی ، مهدی اهوازی ، رضا حسن غلامعلی » و دیگر اعضای این هیئت قدردانی نمود و سپس گفت : برای پیشرفت این هیئت از هرگونه همکاری دریغ نخواهم کرد .

از دیگر برنامه های این همایش می تواند به قرائت قرآن توسط یکی از ناشنوایان به نام مهدی بالویی ، اجرای سرود توسط گروه سرد آوای بی صدا به رهبری زینب بالویی و تجلیل از « بازیگران موافق خوان ، مخالف خوان و عوامل فنی هیئت عزاداری و تعزیه خوانی حضرت علی اصغر(ع)  » و اهدا لوح تقدیر به سرپرست و کارگردانان هیئات تعزیه خوانی «  تعزیه بزرک حسینی شوش ـ سنتی ـ صوت الغریب ـ جنه الحسین(ع) ـ بیت الاحزان ـ کوی سلمان فارسی  ـ حر ـ شهرک آزادی ـ عمله سیف و خامس آل عبا » و « انجمن ناشنوایان ، گروه سرود آوای بی صدا ، انجمن روزنامه نگاران و پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز » اشاره کرد .


 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست