03282024پنج شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۱۲۲۸2304

مراسم اختتامیه ی پنجمین دوره ی مسابقات حفظ قرآن شهرستان شوش برگزارشد

تهیه  و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 10 صبح روز جمعه 27 اسفند 1395 مراسم اختتامیه ی پنجمین دوره ی مسابقات حفظ قرآن شهرستان شوش در سالن امور تربیتی برگزار شد .

داود حری مدیر این مراسم گزارشی از نحوه ی برگزاری پنجمین دوره ی مسابقات حفظ قرآن را ارائه نمود و در این راستا گفت : حدود سه سال پیش وقتی  متوجه شدیم استعدادهای زیادی  که به حفظ قرآن متمرکز بودند با آنها از نزدیک صحبت هایی داشتیم که تعداد حافظان کل قرآن به 40 نفر می رسد و در این میان 25 نفر از آنها خانم و مابقی آقا هستند و با توجه به این که برنامه ی مدونی وجود نداشت که بتواند مؤسسات علوم قرآنی ساماندهی نمود  که هم آنها را با علم نوین علوم قرآنی آشنا کرد و هم بین آنها مسابقاتی برای ایجاد رقابت سالم به وجود آورد تا بتوانند در مسابقات سطح استانی و بعضاً کشور حضوری موفق داشته باشند ؛ لذا با دوستان جلساتی را برگزار کردیم و دست به دست هم دادیم و با جمع آوری حافظان قرآن دختر و پسر ، شروع به برگزاری مسابقات نمودیم که به خواست خدا امروز شاهد برگزاری  مراسم اختتامیه ی پنجمین دوره هستیم .

وی افزود : در ابتدای کار با 40 نفر در مساجد و مؤسسات شروع کردیم و الان در این جلسه حدود 250 نفر فقط شرکت کننده داریم و از تقدیر از  مقام های اول تا سوم صراحتا و شفاف بگویم که در حد بضاعت اقدام شده تا بتوانیم انگیزه ای مضاعف به وجود آوریم .

حری در سپس اظهار داشت : ما در دوره ی قبل از سید عدنان موسوی دعوت کرده بودیم و عزیزان از ایشان روش های نوین حفظ را یاد گرفتند و امسال هم از قاری بین المللی حاج قاسم مقدمی  دعوت کرده ایم تا قرائت دلنشین ایشان فیض ببریم .


وی در پایان به هزینه های دوره اشاره کرد و  خاطر نشان نمود : هزینه های جمع آوری شده از طرف یک شخص حقیقی و یا دستگاهی به تنهایی نبوده بلکه ما ، دفتر امام جمعه ـ اداره ی تبلیغات اسلامی ـ اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اداره ی اوقاف و امور خیریه ـ دانشگاه امیرالمؤمنین ـ شهرداری و شورای اسلامی شهر ـ هیئت رزمندگان اسلام ـ کانون های فرهنگی و هنری مساجد ـ شورای هیئات مذهبی و برخی از خیرین را در این کار خداپسندانه دخیل نمودیم و انصافاً بار اصلی هزینه ها را خیرین تقبل کردند ولی برای برنامه ریزی و اجرای این مراسم می بایست از اداره ی تبلیغات اسلامی که هم سالن در این پنج دوره در اختیارمان می گذارد و پس از آن از اداره ی آموزش و پرورش و معاونت پرورشی و تربیت بدنی این اداره و بسیج دانش آموزی که این سالن را در اختیارما گذاشتند می بایست تقدیر ویژه به عمل آید .

سپس حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد حسینوند رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی سخنان خود را با حدیثی از  خاتم انبیاء حضرت محمد(ص) آغاز کرد و عنوان نمود  قال رسوالله(ص) : «یَجِى‏ءُ یَومَ القِیامَةِ ثَلاثَةٌ یَشكُونَ: اَلمُصحَفُ وَالمَسجِدُ وَ العِترَةُ  ـ روز قیامت سه چیز براى شكایت از مردم به صحنه مى‏آید: یكى قرآن، یكى مسجد و دیگرى اهل‏بیت‏(ع) . » ممكن است قرآن در روز قیامت از دو دسته هوادار و مخالف شاكى باشد و در دادگاه عدل خداوند، جلو آنها را بگیرد.« شکایت قرآن از هواداران » ؛ به این مضمون باشد: خدایا! با این كه دستور تلاوت قرآن آمد ه، ولى بسیارى از مسلمانان حتى نتوانستند از رو مرا بخوانند. خدایا! بعضى كه مرا مى‏خواندند، حقِ‏ّ تلاوتم را ادا نمى‏كردند، یعنى بدون طهارت و وضو و تدبّر به سراغم مى‏آمدند و یا در تلاوتم عجله مى‏كردند.خدایا! بعضى آیات مرا مى‏خواندند و مى‏فهمیدند، ولى عمل نمى‏ كردند.  خدایا! بعضى كه عمل مى‏كردند، به دیگران نمى ‏رساندند.

وی افزود : « شكایت قرآن از مخالفان » بخش دوم شکایت قرآن در روز قیامت اسن که چنین شکایت می کند «خدایا! مرا ساخته فكر بشر دانستند.خدایا! مرا افسانه‏هاى پیشینیان دانستند.خدایا! شنیدن تلاوت مرا ممنوع كردند.خدایا! به آورنده من تهمت سحر و جنون و كِهانت و كذب زدند. خدایا! مرا مى‏شنیدند، ولى لجاجت كرده و ایمان نمى‏آوردند. خدایا! هنگامى كه راهى براى انكار من نداشتند، مى‏گفتند: قرآن دیگرى براى ما بیاور و آن را تبدیل و تغییر بده. »


وی سپس به دومین شکایت در روز قیامت اشاره کرد و خاطر نشان نمود : اهل بیت(ع) که در رأس آنها خاتم انبیاء حضرت محمد مصطفی(ص) است ؛در قرآن مى‏خوانیم كه پیامبر اکرم(ص) در روز قیامت نزد خداوند شكایت كرده و مى‏گوید: «یا رَبِ‏ّ اِنَّ قَومِى اتَّخَذوا هذَا القُرآنَ مَهجُوراً»(14)؛ پروردگارا! امت من، قرآن را كنار گذاشته و مهجور كردند.  خدایا! آنان یا قرآن را نخواندند، یا تدبّر نكردند و یا عمل نكردند و یا به دیگران نرساندند. به جاى این كه براى زنده‏ها بخوانند، تنها بر مرده‏ها خواندند، به جاى این كه كتاب زندگى و قانون قرار دهند، كتاب تشریفات و سوگند قرار دادند. به جاى آن كه روبرو قرار دهند، پشت سر گذاردند، به جاى آن كه از آن نور بگیرند، به وسیله آن پول گرفتند. به جاى آن كه آیات آن را به دل بنشانند، فقط بر كاغذ نوشتند و به جاى آن كه او را حفظ نمایند، فراموش نمودند. قوانین آن تغییر كرد، حدود آن رها شد، توحید و بندگى حقّ كه به آن امر كرده بود، به اطاعت از طاغوت تبدیل شد. به جاى این كه تربیت یافتگان آن دشمن خدا را بترسانند، از دشمن خدا ترسیدند، به جاى این كه با هم متّحد شوند، از هم گسستند و به جاى وارستگى، به شرق و غرب وابسته شدند. اطلاعات مسلمانان از حقوق شرق و غرب بیش از آگاهى آنها از آیات حقوقى قرآن بود و قوانین اجتماعى و اخلاقى و اقتصادى آن به كلّى رها شد.


وی افزود : در قرآن کریم آیه‎ای است که نسبت غربت قرآن سخن به میان آمده است: «وَ قَالَ الرَّسُولُ یا رَبِ‏ّ اِنَّ قَومِى اتَّخَذوا هَذا القُرآنَ مَهجُوراً.» این آیه انسان را تكان می‎داد که قرآن در نزد عموم ما مهجور است. مسلمانانى كه سرانشان به ضعیف زور مى‏گویند و به قوى باج مى‏دهند، بازار ربا و بهره در میانشان رواج دارد، در بعضى كشورها مغازه‏هاى شراب‏فروشى باز است، مسلمانانى كه ترسو، جاهل، وابسته، متفرّق، غافل، فقیر و اسیر افكار بیگانگانند، چگونه مى‏توانند رضاى خدا و رسولش را جلب نمایند؟ آرى، یكى از شاكیان  در قیامت رسول اكرم(‏صلى الله علیه و آله) است.

رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی شهرستان شوش ، در تکمیل دومین بخش سخنان خود که شکایت اهل بیت(ع) و رهبران آسمانی است  اظهار داشت : از جمله شاكیان در قیامت، رهبران آسمانى مى‏باشند. در روایتی مى‏خوانیم كه روز قیامت اهل بیت پیامبر(ص) به عنوان شكایت مى‏گویند: «یا رَبِ‏ّ قَتَلُونَا وَ طَرَّدُونَا وَ شَرَّدُونَا» ؛ خدایا! ما را كشتند و تبعید و آواره ساختند. ایشان می‎فرمایند: خدایا! به ‏جاى پذیرفتن رهبرى بر حقّ ما، به سراغ مفسدان و طاغوت‏ها رفتند.

خدایا! به جاى مودّت و محبّت كه مزد رسالت پیامبر اسلام(‏صلى الله علیه و آله) بود، قرن‏ها بر سر منبرها و در نمازها به ما لعنت مى‏كردند.

خدایا! مقدسّانِ سبك‏سر كج‏فهم(خوارج) و عیّاشانِ دنیاپرست (قاسطین) و مقام‏پرستانِ بیعت شكن (ناكثین)، در قالب تدیّن و دیندارى با تمام قوا با ما مخالفت كردند.

خدایا! قدر تنها یادگار رسول‏ خدا(‏صلى الله علیه و آله)، دخترش حضرت فاطمه(‏علیهاالسلام) را نگه نداشتند و به او سیلى ‏زده و حقّش را غصب نموده و خود و فرزندانش را شهید كردند.

خدایا! سر مبارك مولود كعبه و وصىّ پیامبر(صلى الله علیه و آله)، حضرت على(علیه‎السلام) را با شمشیر شكافتند و جنازه امام حسن(علیه‎السلام) را تیرباران كردند و بدن امام حسین(‏علیه‎السلام) را زیر سم اسبان رها كردند و عترت او را به اسارت بردند و امامان دیگر را هم در غل و زنجیر و زندان و تبعید و محاصره به شهادت رساندند و حتّى گنبد و بارگاه‏ برخی از آنان را خراب كردند و بالاخره چنان وضعى پیش آوردند كه به ناچار حضرت مهدى(عجّل‏الله‏ تعالى‏ فرجه) هم به امر الهى، از چشم مردم پنهان و غیبت اختیار كردند!


حجت الاسلام حسینوند در بخش پایانی سخنان خود به شاکی سوم در روز قیام که مسجد است اشاره کرد و تصریح نمود : یكى از شاكیان در قیامت، مسجد است . در حدیث مى‏خوانیم كه رسول خدا(ص) فرمود: روز قیامت مسجد به درگاه خداوند از مسلمانان شكایت مى‏كند و مى‏گوید: «یا رَبِ‏ّ عَطِّلُونِى و ضَیِّعُونِى» ؛ خدایا! مرا تعطیل و حقّم را ضایع كردند.برخی از مساجد از غربت خاصی برخوردار هستند که مردم برای نماز به آنجا نمی‎روند که این نوع مساجد در قیامت شکایت می‎کنند. با آن كه پیامبر اکرم(ص) درباره رفتن به مسجد فرمود: خداوند براى هر گامى كه به سوى مسجد برداشته شود ده پاداش مى‏دهد و ده لغزش را مى‏بخشد و ده درجه مرحمت مى‏فرماید، باز هم مساجد خلوت بود.


قاری بین المللی حاج قاسم مقدمی  به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت و در پایان این مراسم به  برترین های این دوره  طبق جدول زیر جوایزی اهدا شد  :

برادران ( رده ی سنی 9 تا 13 سال ) ـ مقطع جزء اول :

محمدرضا بروایه (اول) ـ محمد خزعلی زاده(دوم) و مصطفی عبدالخانی(سوم)

مقطع سه جزء:

سیدمحمدامین موسوی(اول) ـ محمدچنانی(دوم) و سیدصالح احمدی(سوم) 

مقطع پنج جزء:

محمدجواد زبید (اول) ـ ابولفضل مروانی(دوم) و محمدامین چنانی (سوم)

رده ی سنی ۱۴تا۱۹سال ـ مقطه سه جزء :

احمدعبدالخانی(اول) ـ محمدحسین خنیفر(دوم)

مقطع پنج جزء:

حمید عبدالخانی(اول) و طاهرعبدالخانی(دوم)

مقطع ده جزء :

سجادعبدالخانی(اول) و عیسی عبدالخانی(دوم)

رده ی سنی بالای ۲۰سال ـ  مقطع ۳جزء :

منصوریعوری(اول) ـ عمادعبدالخانی(دوم) و حمزه سهیل پور(سوم)

مقطع ۵جزء:

علی مایودی زاده(اول) ـ جاسم متقیان راضی(دوم) وسید امین موسی نسب

مقطع۱۰جزء:

عادل اصلیان پور(اول)

خواهران ـ رده سنی زیر ۸سال ـ مقطع ۱جزء :

معصومه کاوری(اول) ـ  فاطمه زهرا عیسی مزرعه (دوم) ونازنین فاطمه ساویز(سوم)

رده ی سنی۹تا۱۳ـمقطع ۱جزء:

زهراخنیفر(اول) ـ فاطمه خزعلی(دوم) و:زینب سادات احمدی

مقطع۳جزء :

زینب عبدالخانی(اول)

مقطع۵جزء :

معصومه عبدالخانی(اول)

رده ی سنی ۱۴تا۱۹ ـ مقطع سه جزء:

فاطمه داقری(اول) ـ آفاق عگبی(دوم) و زینب سادات علوی نجات(سوم)

مقطع ۵جزء :

رقیه خزعلی زاده(اول) و آسیه سلیمانی نسب(دوم)

مقطع۱۰جزء :

مریم لطیفی(اول) و معصومه نعیمی(دوم)

رده ی سنی بالای بیست سال ـ مقطع ۳جزء :

لیلا آل کثیر(اول) ـ مریم خزعلی(دوم) و  آمنه شریفی(سوم)

مقطع۵جزء

کلثوم مزرعه(اول) ـ سمیه چنانی(دوم) و زهرا هاشمی(سوم)

مقطع ۱۰جزء :

حکیمه منصوری(اول) و رحیمه مسحنه(دوم)

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست