04242024چهارشنب
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۶۱۸3368

همایش بزرگ عاشورائیان شهرستان شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 18:15 روز شنبه 17 شهریورماه 1397 به همت اداره ی تبلیغات اسلامی ، شورای هیئات مذهبی و کانون مداحان و شاعران آیینی ؛ همایش بزرگ عاشورائیان در سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ حجت الاسلام سید رحیم احمدی رئیس جدید اداره ی تبلیغات اسلامی شهرستان شوش ضمن عرض خیر مقدم به مدعوین ، سخنان خود با اشاره به حدیثی از رسول اکرم(ص) که اولین روضه ی امام حسین(ع) را خوانده است آغاز نمود و گفت : پیامبر اکرم می فرماید « چهار نفرند که روز قیامت شفاعت ویژه ای دارند» ؛( 1 ـ کسی که خانواده ام را دوست دارد 2 ـ کسی که خانواده ام را یاری کند 3 ـ کسی که نیازهای اهل بیتم را برطرف کند 4 ـ کسی که به وسیله ی دل و زبان اهل بیت را دوست داشته باشد ) .

وی افزود :  الان زمانی است که انسان باید امتحان خود را پس بدهد همانند شب عاشورا که حضرت امام حسین(ع) غروب تاسوعا و پس از آن که از طرف دشمن مهلت داده شد در میان افراد بنى هاشم و یاران خویش قرار گرفته این خطابه را ایراد نمود: « فَاِنِّى لا اَعْلَمُ اَصْحاباً اَوْلى وَلا خَیْراً مِنْ اَصْحابِى وَلا اَهْلَ بَیْتٍ اَبَرَّ وَ لا اَوْصَلَ مِنْ اَهْلِ بَیْتىِ فَجَزاکُمُاللّهُ عَنِّى جَمیعاً خَیْراً ـ وَقَدْ اَخْبَرَنِى جَدّى رَسُولُاللّه صلّى اللّه علیه و آله بِاءنّى سَاُساقُ اِلَى الْعِراقِ فَاَنْزِلُ اَرْضاً یُقالُ لَها عَمُورا وَ کَرْبَلا وَفیها اُسْتَشْهَدُ وَقَدْ قَرُبَ الْمَوعِدُ ـ اَلا وَانِّى اَظُنُّ یَوْمَنا مِنْ هؤُلاءِ اْلاَعْداءِ غَداً وَانِّى قَدْ اَذِنْتُ لَکُمْ فَانْطِلقُوا جَمیعاً فى حِلّ لَیْسَ عَلَیْکُمْ مِنِّى ذِمامٌ وَهذااللّیلُ قَدْ غَشِیَکُمْ فَاتَّخِذُوهُ جَملاً وَلِیَاءْخُذْ کُلُّ رَجُلٍ مِنْکُمْ بِیَدِ رَجُلٍ مِنْ اَهْلِبَیْتِى فَجَزاکُمُاللّه جَمِیعاً خَیْراً وَتَفَرَّقُوا فى سَوادِکُمْ وَمَدائِنِکُم فَاِنَّ الْقَوْم اِنَّما یَطْلُبُونَنى وَلَوْ اَصابُونى لَذَهَلُوا عَنْ طَلَبِ غَیْرى //// من اصحاب و یارانى بهتر از یاران خود ندیده ام و اهل بیت و خاندانى باوفاتر و صدیقتر از اهل بیت خود سراغ ندارم . خداوند به همه شما جزاى خیر دهد ـ جدم رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم خبر داده بود که من به عراق فرا خوانده مى شوم و در محلى به نام ((عمورا)) و یا ((کربلا)) فرود آمده و در همانجا به شهادت مى رسم و اینک وقت این شهادت رسیده است به اعتقاد من همین فردا، دشمن جنگ خود را با ما آغاز خواهد نمود و حالا شما آزاد هستید و من بیعت خود را از شما برداشتم و به همه ی شما اجازه مى دهم که از این سیاهى شب استفاده کرده و هریک از شما دست یکى از افراد خانواده مرا بگیرد و به سوى آبادى و شهر خویش حرکت کند و جان خود را از مرگ نجات بخشد؛ زیرا این مردم فقط در تعقیب من هستند و اگر بر من دست بیابند با دیگران کارى نخواهند داشت ، خداوند به همه شما جزاى خیر و پاداش نیک عنایت کند .»


رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی شهرستان شوش در تکمیل سخنان خود تصریح نمود : اولین کسى که پس از سخنرانى امام علیه السلام لب به سخن گشود برادرش عباس بن على علیه السلام بود او چنین گفت : « لا اَرَانااللّه ذلِکَ اَبَداً؛ /// خدا چنین روزى را نیاورد که ما تو را بگذاریم و به سوى شهر خود برگردیم » ؛ و سپس سایر افراد بنى هاشم در تعقیب گفتار حضرت ابوالفضل و در همین زمینه سخنانى گفتند که امام نگاهى به فرزندان عقیل کرد و چنین فرمود : « حَسْبُکُمْ مِنَ الْقَتْلِ بِمُسْلِمٍ اِذْهَبُوا قَدْ اَذِنْتُ لَکُم ///  کشته شدن مسلم براى شما بس است ، من به شما اجازه دادم بروید ؛ آنان در پاسخ امام چنین گفتند: در این صورت اگر از ما سئوال شود که چرا دست از مولا و پیشواى خود برداشتید چه بگوییم ؟ نه ، به خدا سوگند! هیچگاه چنین کارى را انجام نخواهیم داد بلکه ثروت و جان و فرزندانمان را فداى راه تو کرده و تا آخرین مرحله در رکاب تو جنگ خواهیم کرد.


حجت الاسلام احمدی افزود : امروز هم  ما شیعیان در امتحانی همانند  واقعه ی کربلا قرار گرفته ایم و باید ثابت قدم و استوار بمانیم و اسلام ، اهل بیت(ع) ، ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی دفاع کنیم .

دکتر عدنان غزی فرماندار شهرستان شوش با تشکر از بانیان برگزاری همایش عاشورائیان ؛ از این که در جمع هیئت داران و مداحان این سفیران و پیام رسانان فرهنگ عاشورایی حضور دارد خداوند را شاکر بود و گفت : خداوند را از جهت دیگر هم شکرگزارم که از همان کودکی حب حسین (ع) را در دل ما نشاند و مداح اهل بیت بوده و هستم .

وی افزود : موضوع واقعه ی کربلا از دو منظر «حق الله و حق الناس » مورد بررسی قرار می دهم ؛ در دهم محرم  سال 61 هجری قمری اتفاقی افتاد که  حتی افراد جاهل در آن جنگ های جاهلی انجام ندادند ؛ از منظر کلی هم اگر بخواهیم به این واقعه نگاه کنیم معمولا وقتی فردی یکی را می کشد همین که مطمئن شد  جان خود را از دست داده است دیگر به جسم آن فرد دست نمی زند ، اما در کربلا امام حسین(ع) کسی که پیامبر اکرم(ص) او را بر روی دوش خود می گذاشت و سبط پیامبر بود به شهادت رسید و بعد از شهادت به جسم امام حسین هم یورش برده و سر از پیکرش جدا نمودند و من از مداحان اهل بیت انتظار  داریم علاوه بر بزرگداشت واقعه ی کربلا در انتقال نهضت امام حسین(ع) تلاش نمایند .


دکتر غزی  در ادامه اظهار داشت : اما بعد دوم ، بعدِ حق است ؛ ما در عالم حقوق ؛ دو حق داریم « حق الله و حق الناس » لحظه به لحظه ی حرکت امام حسین(ع) باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد ، در تکمیل صحبت های سید رحیم احمدی که به شب عاشور و خطابه ی امام حسین(ع) اشاره کرد باید بگویم ، امام حسین(ع) فرمود: «آیا کسی حق الناسی گردنش نیست ؟ » یکی  از یاران گفت « سه درهم  از فردی گردن من مانده است » امام فرمود « آیا به کسی سفارش کرده ای که سه درهم را به آن فرد بدهد ؟ آیا در وصیت نانمه ی خود به بازماندگان این سه درهم را در میان گذاشته ای ؟ » آن فرد گفت « نه » و با این کار امام حسین(ع) به جهانیان فهماند که حتی کشته شدن در کربلا هم از بین برنده ی حق الناس نیست. اما خداوند همیشه از حق خودش می گذرد .

سرهنگ حمیدرضا بهاروند فرمانده نیروی انتظامی شهرستان شوش به عنوان سومین سخنران این همایش از آمادگی دستگاه خود برای برقراری نظم و امنیت خبر داد و گفت : نیروی انتظامی در برقراری نظم و امنیت برای مردم ولایت مدار شهرستان شوش  در ایام محرم از هیچ کوششی دریغ نمی کند.

وی افزود : عاشوراء ، حادثه ی عظیمی بوده است که نقش تعیین کننده ای در سعادت مسلمانان و روشن شدن راه هدایت مردم داشته است . از این روی بزرگداشت این حادثه موجب می شود تا بتوانیم از برکات آن در جامعه نیز استفاده کنیم؛اما متاسفانه چند صباحی است که رسوخ فرهنگ عوام در عزاداری ها و مخدوش گردیدن پاره ای از نوحه ها و نمایش های مذهبی ، و آمیخته شدن خرافات و اموری موهن با سوگواری های محرم موجب رواج بدعت ها و تحریف های در این حادثه ی عظیم شده است . از این روی ضروری است بانگاهی جدید و همه جانبه بدعت ها را بشناسیم و با زدودن تحریف ها و بدعت ها، حادثه عزداری را خالصانه وصحیح در بطن جامعه بگسترانیم.براین اساس درحد بضاعت،در این مقاله تنها به برخی بدعت ها و تحریف ها در حادثه عاشوراء می پردازیم ؛به امیداینکه بتوانیم گامی در مسیر اصلاح عزداری حسینی برداریم . هم چنان که مقام معظم رهبری فرموده است :« همه عزاداران از جمله گویندگان، وعاظ و مداحان باید مراقب باشند که شأن و جایگاه این حقیقت عزیز را حفظ کنند و مبادا با برخی خرافه‌ها یا کارهای غیرمعقول موجب ضایع شدن عزاداری امام حسین(ع) شوند.»


وی برای رعایت ساعات عزاداری و مراعات حال مردم در ایام محرم  اظهار داشت : هیئات مذهبی  و مداحان ساعت شروع و پایان مراسم عزاداری را رعایت نمایند .

سرهنگ بهاروند در پایان اظهار داشت : به منظور حفظ و انضباط و همکاری با پلیس مردم می توانند با شماره های 06142872003 و 06142871601 تماس حاصل نمایند .


مجید شمسایی کارشناس موسیقی صدا و سیمای مرکز خوزستان به انوع نوحه خوانی در ایام محرم اشاره کرد و گفت : نوحه ها انواع گوناگونـی دارند و در تقسیـم بندی های گوناگون جای می گیرند.در یک تقسیــم بندی ، نوحه ها بر اساس زبان تقسیم بندی می شوند.در دوره هایی نوحه های عربی در میان فارسی ربانان نیز رایج بوده است.گاه نیز نوحه ها تلفیقی از فارسی ، عربی بوده اندو در آن بخش از رجزهای امام حسیــن (ع) یا یاران با وفایش استفاده میشد..مثلا رجز حضرت ابالفضل علیه السلام (وااله ان قطعتموا یمینی……)در بسیاری از نوحه ها دیده می شود.


وی افزود : در تقسیم بندی دیگری،گاه نوحه ها بلند و گاه کوتاهند،یعنی گاهی با نوحه هائی روبه رو هستیم که هفت یا هشت بند دارند و گاه نوحه های دو ،سه بندی!!!.نوحه های بلند دیگر خوانده نمی شود چرا که مستمع تاب شنیدنش را ندارد و اغلب نوحه های کوتاهی را می شنویم. در تقسیم بندی سوم ،نوحه ها به نوحه های حماسی و عاطفی یا انتزاعــی از حماسی و عاطفه تقسیم می شوند.


از دیگر برنامه های این همایش  می توان به «نوحه خوانی کربلایی رضا جولا و اهدا پروانه فعالیت به هیئت داران و کارت شناسایی به نوحه خوانان» اشاره کرد .


 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست