03292024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۶۲۴3386

ششمین شب سوگواری در مصلای نماز جمعه برگزار شد

تهیه و تنظیم  ـ عباس کرم الهی

ساعت 21:40 شنبه 24 شهریور ماه مصادف با ششمین شب از ماه محرم الحرام که به عنوان شب نوجوانان عاشورایی حضرت قاسم بن الحسن(ع) ؛ به همت هیئت رزمندگان و عاشقان حسینی و ستاد برگزاری نماز جمعه ، ششمین شب سوگواری سرور و سالار شهیدان در مصلا برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ حجت الاسلام عبدالحسین خسرو پناه  رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ی کشور ضمن عرض تسلیت به مناسبت شب شهادت نوجوان 14 ساله حضرت قاسم ابن الحسن(ع) به نقش ظلم و عدل فردی  و ظلم و عدل اجتماعی و تفاوت این دو با هم اشاره کرد و گفت : اگر بخواهم برای ظلم و عدل فردی مثالی واضح و روشن را مطرح کنم به این نکته اشاره می کنم  ، آموزش و پرورش ، دانشگاه ها و حوزه های علمیه همه کارشان تعلیم و تربیت است ، برخی از آموزش و پرورش شروع می کنند ، سال به سال درس می کنند به دانشگاه راه می یابند و به دانشمندانی نخبه همانند شهیدان « مسعود علیمحمدی ، مجید شهریاری ، داریوش رضایی نژاد ، مصطفی احمدی روشن و رضا قشقایی » از چنین دانشگاه هایی بیرون می آید و این نه ظلم و عدل فردی است نه اجتماعی بلکه مایه ی مباهات و افتخار برای این کشور می باشند اما  از برخی دانشگاه ها که فقط مدرک صادر می کنند افرادی با مدارک دکترا تحویل جامعه می دهند ولی بی سواد که هیچ کاری را نمی توانند انجام دهند این می شود ظلم و عدل فردی به اشخاصی که با پول مدرک گرفته اند .


وی افزود : در برخی از حوزه ها هم که  واقعا علم را به طلبه ها می آموزند از چنین حوزه هایی شخصیت هایی هم چون « شیخ جعفر شوشتری ، علامه طباطبایی ، شهید مرتضی مطهری و.... » را به جامعه تحویل می دهد و برخی از حوزه ها هم فقط مدرک صادر می کنند ، چنین حوزه هایی هم ظلم و عدل فردی را انجام می دهند .

این روحانی و پژوهشگر در ادامه اظهار داشت : اما برای ظلم و عدل اجتماعی  ، باید به ظلمی که به اهل بیت عصمت و طهارت  وارد شده اشاره کنم  شما به این نگاه نکنید که فقط عمر یا شمر به این اهل بیت ظلم کرد بلکه این ظلم  یک نظام و یک ساختار  بود و در واقع  ظلم بنی امیه بود .


رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ی کشور در ادامه به حرام بودن حکومت ابوسفیان بر مردم از نگاه پیامبر اکرم(ص) پرداخت و خاطر نشان نمود : با این حال ابوسفیان به قدرت رسید و خیلی راحت یزید فاسق را به عنوان جانشین برگزید و باید گفت از اینجا ساختار ظلم و عدل اجتماعی پایه ریزی شد  و نتیجه ی این ظلم اجتماعی  مصیبت عظمایی بود که  در کربلا پدید آمد ؛ آن هم ظلمی  که سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و دیگر یارانش  خون خود را  برای بیمه نمودن دین و اسلام هدیه نمودند .


حجت الاسلام عبدالحسین خسرو پناه در ادامه به یکی از ساختارهای ظلم و عدل اجتماعی امروزی اشاره کرد و تصریح نمود : وقتی در بنیادی‌ترین سطح ؛ فساد مالی وجود داشته باشد ؛ عدم شفافیت زاد و رشد فساد را تسهیل و تقویت می‌کند و آن را استمرار می‌بخشد. از همین زاویه، باید صمیمانه عرض کنم که هر کوششی در این زمینه یعنی شفاف سازی فرایندهای تصمیم گیری و تخصیص منابع سعی مشکور است و بنابراین آن چه از منظر برنامه‌ریزی توسعه اهمیت دارد آن است که کانون‌های اصلی آسیب پذیری نظام ملی در برابر فساد مالی را شناسایی کرده و به جای این‌که با دامن زدن به حاشیه ها ، ابهامات و پیچیدگی‌ها را بیفزاییم آن کانون‌های اساسی را مورد توجه قرار دهیم.


استاد و پژوهشگرخوزستانی الاصل در ادامه حمله ی جنایتکارانه ی آل سعود به یمن را یکی دیگر از ساختارهای ظلم و عدل اجتماعی دانست و گفت : با گذشت نزدیک به سه سال از آغاز تجاوز عربستان سعودی به یمن ؛ روزانه تعدادی از زنان و کودکان بی گناه تا با حملات هوایی و یا به خاطر گرسنگی و کمبود دارو جان خود را از دست می دهند و این جنایت عربستان در یمن ؛  با چراغ سبز آمریکا انجام می شود .

وی در ادامه به القاب امام حسین با اشاره به کتاب خصائص الحسینه نوشته ی حاج شیخ جعفر شوشتری نام برد و اظهار نمود : در اوصاف، القاب و عناوینی که برای امام حسین(ع) به کار رفته، به خصوص آنچه از زیارت نامه‏های آن حضرت دیده  می‏شود، همه نشان دهنده ی مقام والا و جایگاه رفیع او نزد خدا و رسول و ائمه است. یکی از این  اوصاف و القاب امام حسین(ع) «مصباح الهدی» است«بیش از چهل لقب برای امام حسین(ع) نقل شده است » در حدیثی از رسول خدا(ص) روایت شده است که فرمود : « در سمت راست عرش الهی نوشته شده است: ان الحسین مصباح هدی و سفینه ‏نجاه؛ به درستی که حسین(ع) مصباح هدایت و کشتی نجات است». از شیخ شوشتری پرسیدند آیا دیگر ائمه یا پیامبر سفینه النجاه نیستند ؟ پاسخ داد که چرا آنها هم سفینه النجاه هستند اما کشتی نجات امام حسین چیز دیگری است ، حسین چراغ هدایت است ، آدم اگر یک مویرگ خود را به امام حسین(ع) وصل کند  هدایت می شود .


حجت الاسلام خسرو پناه سپس  به تحولی که در حاج طیب رضایی عرق خور و لات خیابان  به وجود آمد اشاره کرد و گفت : حتما جریان حاج طیب رضایی را همه شنیده اید که زمانی در همین تهران عرق خوری می کرد و بزن بهادر محله بود اما به گفته ی خودش ندیده خریدار حضرت امام خمینی(ره) شد . بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ، جمعی از مردان انقلابی خدمت امام خمینی(ره) رسیدند و با ایشان عکس یادگاری انداختند. یکی از آن جمع  پیام طیب را برای امام خمینی(ره) خواند ، امام فرمود: « طیب، حُر دیگری بود.»


وی برای اثبات گفته ی خود به مثال دیگری که به عینه دیده است اشاره کرد و خاطر نشان نمود : در مسکو با جوانی که قبلا ارتدکس بود و بعد شیعه ی اثنی عشری شده بودو حتی نام خود را به حسین تغییر داده بود آشنا شدم  از ایشان پرسیدم چرا شیعه شده ای در پاسخ گفت ، یکی از کتاب های  زندگی امام حسین(ع) را خواندم و در من تحول ایجاد شد  و بعد از چند روز که تا آن موقع در مسکو کسی حتی جرأت نمی کرد اذان بخواند و مسیحی ها هم به کلیسا نمی رفتند ، یهویی تعزیه بزرگزار شد و همان پسر تعزیه ی امام سجاد(ع) را بازی نمود .

حجت الاسلام خسروپناه در پایان روزه ی حضرت قاسم ابن الحسن (ع) را قرائت نمود .

در پایان ؛ کربلایی یاسین سواری یکی از مداحان اهل بیت(ع) در وصف حضرت قاسم ابن الحسن(ع) به ذکر مصیبت و نوحه سرایی پرداخت .


 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست