03282024پنج شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۰۱۰۳1579

سی و سومین مراسم سالروز عملیات غرور فتح المبین در جبهه ی شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 10:30 صبح روز دوشنبه 2 فروردین 1395 مراسم سی و سومین سالروز عملیات غرورآفرین  فتح المبین با حضور سردار "حسن شاهوارپور" فرمانده سپاه حضرت ولی عصر(عج) استان خوزستان در محور جبهه ی شوش برگزار شد .

 

در این مراسم ابتدا سرگرد کریم بابایی فرماندهی ناحیه ی مقاومت بسیج شهرستان شوش ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن عید سعید نوروزی و آغاز سال نو که به فرموده ی مقام عظمای ولایت حضرت آیت اله العظمی امام خامنه ای « مدظله العالی» به « مقاومت اقتصادی ، اقدام  و عمل » نامگذاری شده است، عنوان نمود : بسم الله الرحمن الرحیم ـ « رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی» ؛ سالروز عملیات غرور آفرین و پیروزمندانه ی فتح المبین که روز حماسه و پایداری مردم ولایتمدار شوش می باشد را به همه ی شما تبریک و تهنیت عرض می کنم .

وی در ادامه گفت : سیطره ی شهرستان شوش در 8 سال دفاع مقدس همواره مورد علاقه ی دشمن بوده ؛ موقعیت استراتژیک این شهرستان ؛ « عبور جاده ی ترانزیتی ، خط راه آهن تهران جنوب ، وجود شرکت های تولیدی و صنعتی ،صعب الوصول بودن سیر تدارکاتی و پشتیبانی برای نیروهای دشمن » یکی از عمده ترین دلایل این موضو است ؛ اما مقاومت 18 ماهه ی مردم مقاوم ، بسیجیان و عشایر غیور این شهرستان و سایر عوامل انسانی ، طبیعی و هم چنین حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی که آن زمان فرماندهی کل قوا را هم بر عهده داشت ، باعث شد که رزمندگان سلحشور اسلام برگ زرین دیگری بر افتخارات جنگ به ثبت برسانند و این فتح الفتوح نقطه ی عطفی بود در تاریخ جنگ و آن چه که امروز از تجربه ی سال های دفاع مقدس و پس از آن به ارمغان رسیده ؛ « ایستادگی ، مقاومت ، پایداری ، اعتماد به نفس ، خود باوری ، تکیه بر توان داخلی و نصرت الهی است » .


سرگرد بابایی با اشاره به سال « مقاومت اقتصادی ، اقدام  و عمل » اشاره کرد و تصریح نمود : به این جهت مقام معظم رهبری این نام را انتخاب کرده است که چشم دوختن به دشمن و تکیه بر « برجام ها » و هر روز یک برجا را بهانه قرار دادن  ، برای برون رفت از مسائل و مشکلات اقتصادی بیهوده است و تنها با تکیه ی بر « توان داخلی ،  توجه به ذخایر و منابع انسانی و طبیعی ، اقدام انقلابی ،  عمل مخلصانه ی به موقع و به روز و به دور از هر گونه بهانه جویی » می توان به این شعار دست یافت .

فرماندهی ناحیه ی مقاومت بسیج شهرستان شوش در پایان از حضور سردار شاهوارپور فرمانده سپاه حضرت ولی عصر(عج) استان خوزستان ، مهندس نجاتی فرماندار ، مهندس زمانی شهردار ، علی الوار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ؛ دیگر مسئولین دستگاه های دولتی ، پیشکسوتان سپاه ، بیسجیان ، کاروان های راهیان نور و خانواده ی معظم شهدای 8 سال دفاع مقدس شهرستان شوش ادای احترام نمود و مقدم آنها را گرامی داشت .

سپس سردار "حسن شاهوارپور" فرمانده سپاه حضرت ولی عصر(عج) استان خوزستان ضمن قرائت آیاتی از کلام الله مجید اظهار داشت : « بسم الله الرحمن الرحیم ـ الحمد لله رب العالمين ، والعاقبة للمتقين ، إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوصٌ  »  ؛ هدیه به پیشگاه حضرت ولی عصر(عج) ، و شادی ارواح طیبه ی شهدای عزیز ؛ به ویژه شهدای والامقام عملیات ظفرمند فتح المبین صلواتی برمحمد و آل محمد می فرستیم و تشکر می کنم از حضور برادران و خواهران ، ظائرین یادمان های شهداء و زیارت گاه های مناطق عملیاتی تحت عنوان  کاروان های راهیان نور ، مسئولین دستگاه های دولتی شهرستان شوش خصوصاً مهندس نجاتی فرماندار و دیگر مسئولین که در جلسه شرف حضور دارند .

وی در ادامه به عملیات ظفرمند فتح المبین اشاره کرد و خاطر نشان نمود : یاد و خاطره ی دلاورمردی های عملیات غرورآفرین فتح المبین را گرامی می داریم و امیدوارم خداوند یکتا ما را به اعمال و مسیری که شهداء طی کردند هدایت نماید .

فرمانده سپاه حضرت ولی عصر(عج) استان خوزستان در ادامه افزود : حوادث تاریخی برای ما انسان ها درس آموز است ، حوادثی که در طول تاریخ زندگی بشر اتفاد می افتد به عنوان ادله و منابعی که ما انسان ها می بایست از آن تجارب گران بهاء  جهت زندگی در آینده حیاتی باشد و لازم است که از تجارب اتفاق افتاده بهره ببریم ، لذا جنگ هم  یکی از حوادثی است که در زندگی ما اجتناب ناپذیر است .

سردار شاهوارپور در ادامه تصریح نمود : جنگ همراه با حیات انسان است ، به دلیل  بخشی از خصوصیات ما انسان ها جنگ اتفاق می افتد و این جنگ ها و ستیزها از زمان حضرت آدم البشر(ع) که پایش را روی زمین گذاشت ، جنگ ها و حوادث متعددکه بعضاً اگر حساب کنیم هر سه روزی یک جنگ یا درگیری چه در مقیاس کوچک محلی و چه در مقیاس بزرگ جهانی اتفاق افتاده است و لذا استفاده از تجارب جنگ و آن چه که در حوادث بین کشورها و گروه ها اتفاق افتاده است که برای ما بسیار مهم است و باید به این موضوع توجه داشته باشیم که جنگ 8 ساله که توسط صدام لعین ؛ صدامی که توسط استکبار جهانی تا دندان مسلح گردید و علیه کشور ما تحریک شد ؛ جنگی است که پر از تجارب گران بهاست ، پر از حوادثی است که هر کدام از این حوادث برای ملت ما و برای کل دنیا درس آموز است ؛ در همه ی حوزه ها وقتی توجه داشته باشید مشاهده می کنیم که جنگ 8 ساله ی ما واقعا درس آموز است و می تواند به عنوان یک تجربه ی با ارزش امروز و آینده برای مردم ما مورد استفاده قرار بگیرد . ما انسان ها طبیعی داریم که جنگ های خشن که  آسایش ما را مورد تعرض قرار می دهد تکرار آنها خیلی خوشایند نیست ، اما حوادث جنگ تحمیلی به دلیل بخش عمده ای از برجستگی هایی که در این حوادث بود و هر چه تکرار شود برای ما بهتر است .


وی سپس در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت : انسان های پاکی که قهرمانان واقعی ملت ما هستند ؛ شهدای عزیز و جانبازان دلاور؛ آنهایی که توانستند این عرصه ها را ایجاد کنند ؛ یادآوری و معرفی شخصیت آنها بسیار مهم است که جامعه ی امروز ما نیازمند این فرهنگ ایثار و شهادت است ، شخصیت ها را برجسته کنیم و به عنوان الگو به جوانان امروزی معرفی کنیم و این جوانان باید بدانند که از بین این همه حوادث تلخ ، حادثه ی جنگ تحملی 8 ساله که نزدیک به 3 هزار روزو یا دقیق تر 2880 روز طول کشید و در هر روز آن وقایعی اتفاق افتاد که برای هرکدام از آنها می شود یک همایش ، کنگره  برگزار نمود و یا یک  فیلم و یا تئاتر تولید نمود و از اون استفاده کرد چون همیشه برای ما مرور این خاطرات تازگی دارد .

سردار شاهوارپور در ادامه به هدف اصلی صدام از حمله به ایران پرداخت و در این زمینه عنوان نمود : رژیم بعثی صدام لعین به قصد سرنگونی انقلاب تازه پیروز شده ی ایران از سه محور شمال ، مرکز و جنوب وارد کشور ایران اسلامی شد و در محور جبهه ی شوش توسط سپاه دوم خود که متشکل از یک لشکر 10 زرهی و یک لشکر 1 مکانیزه بود از مرکز فکه عبور کرد و به قصد تصرف شوش و گرفتن جاده ی ترانزیت اهواز ـ اندیمشک جلو آمد ولی با دلاور مردی های نیروهای سپاه شوش و عشایر غیور در همین محل زمین گیر شد و در واقع باید گفت سال اول جنگ بسیار سخت به ما گذشت به طوری که اسحله ای نداشتیم که با دشمن تا دندان مسلح رو در روشویم و از طرفی دشمن به ما اسحله نمی داد ـ اما با این وجود اولین عملیات محلی  15 فروردین 1360 در منطقه ی جسر نادری در استان ایلام و سپس عملیات 25 فروردین 1361 توسط ناحیه ی مقاومت بسیج شوش و عشایر غیور در همین محل برگزار شد و بستری فراهم شد که اولین عملیات بزرگ شکست حصر آبادان و پس از آن عملیات طریق القدس در منطقه ی بستان را با موفقیت برگزار کنیم و این شدبا تجربه ای که در دو عملیات قبلی به دست آمده بود با پیشنهاد سردار شهید حسن باقری و طراحی عملیات توسط وی و شهید سپهبد صیاد شیرازی و برادر محسن رضایی ، تصمیم گرفته شده که در تاریخ 2 فروردین1361 عملیات فتح المبین برگزار شود .


 

سردار "حسن شاهوارپور" فرمانده سپاه حضرت ولی عصر(عج) استان خوزستان در پایان عملیات ظفرمند فتح المبین را مرحله به مرحله و به صورت کامل به شرح زیر تشریح نمود :

عملیات فتح المبین در ساعت سی دقیقه بامداد روز 2 فروردین 1361 با رمز یازهرا(س) در منطقه شوش آغاز شد که حدود 2400 کیلومتر مربع از خاک‌های کشورمان از دست دشمن بعثی خارج شد. این عملیات با فرماندهی مشترک سپاه و ارتش انجام شد

درابتدای جنگ تحمیلی، عراق ، منطقه ی فتح المبین را در شهرستان شوش اشغال کرد و از این منطقه شهرهای شمال خوزستان از جمله « شوش ـ دزفول ـ اندیمشک و حومه »  را درتیرس گلوله های توپ وتانک دشمن قرار گرفت.

سردار شاهوارپور افزود : در دوم فروردین سال 61 نیروهای سپاه و ارتش ازطریق  چهار قرارگاه « فتح، فجر، نصر و قدس  » از چهار محور به دشمن حمله کردند.

وی اضافه کرد: دراین حمله جنگ سختی درگرفت و دشمن که در 18 ماه موانع و استحکامات سنگین ایجاد کرده بود ابتدا سربازان اسلام را درکمین قرارداد ولی اتحاد کامل بین سپاه و ارتش و سرعت عمل فرماندهان باعث شد منطقه فتح المبین به صورت کامل آزاد شود و البته در سه راهی قهوه خانه و یا به عبارتی سه راه پمپ بنزین سرخه دشمن بعثی سعی داشت که در مقابل نیروهای ایران استقامت کند اما رزمندگان اسلام که عزم خود را عزم کرده بودن دشمن را وادار به عقب نشینی نمود .

 

فرمانده سپاه ولی عصر(عج) خوزستان در مورد مرحله ی اول این عملیات بزرگ گفت : مرحله اول در تنگه عين خوش توسط تيپ 14 امام حسين (ع) با فرماندهي حسين خرازي مسدود شد. « توپخانه ی  دشمن در منطقه علي گره زد با عمليات نفوذي، يك گردان از تيپ 27 حضرت رسول (ص) به فرماندهي محسن وزوايي منهدم شد » .

وی افزود : در مرحله  ی دوم تنگه ی  رقابيه مسدود شد؛ يگان هاي خودي با استفاده از كانالي كه در زمين هاي رملي احداث شده بود، تنگه رقابيه را دور زدند و دشمن را از پشت محاصره كردند. دشمن كه از همان مرحله ی اول موقعيت خود را در خطر ديده بود، براي خروج از محاصره، فشار شديدي وارد مي آورد تا تنگه عين خوش را باز كند، اما با رشادت نيروهاي تيپ 14 امام حسين (ع) موفق نشدند به اهداف خود برسند .

سردار شاهوارپور سپسبه مرحله سوم عملیات پرداخت و خاطر نشان نمود : در مرحله سوم، پيشروي به مقر فرماندهي دشمن آغاز شد و یگان 27 حضرت رسول (ص) به فرماندهي احمد متوسليان، سايت 4 و 5 را كه محل استقرار فرماندهي لشكر يك مكانيزه دشمن بود، به اشغال در آورد. و مرحله ی چهارم، با پاك سازي منطقه آزاد شده و تعقيب دشمن، ارتفاعات منطقه عملياتي به تصرف درآمد و دشمن به غرب رودخانه دويرج عقب رانده شد. بدين ترتيب همه اهداف تأمين گرديد و لشكر ده زرهي و يك مكانيزه عراق نيز آسيب نگاهی اجمالی به عملیات فتح المبین از دیگاه سردار شاهوارپور :

منطقه عملیات  : جبهه جنوبي – شوش

رمز عملیات  : يا زهرا (س)

تاريخ کامل عملیات : 2 فروردین 1361 الی 10 فروردین 1361

هدف برگزاری عملیات : « آزاد سازي منطقه غرب شوش و جاده ی شوش ـ  دهلران و تأمين شهرستان های «  انديمشك، شوش ، دزفول و جاده ی ترانزیت اهواز  ـ اندیمشک »

وسعت منطقه آزاد شده : 2400 كيلومتر مربع

عمليات فتح المبين 2 فروردين 1361 اِنّا فَتَحنا لَكَ فَتحَاً مُبيناً.

طرح ريزي عمليات افتخارآفرين فتح المبين از اواسط آبان سال 1360 آغاز شد و پس از تلاش هاي مستمر و خستگي ناپذير و انجام مشورت ها و هماهنگي هاي گسترده ميان فرماندهان نظامي، در ساعت سي دقيقه بامداد 2فروردين ماه، فرمان حمله با رمز بسم الله الرحمن الرحيم، بسم الله القاصم الجبارين و يا زهرا... صادر شد.


رزمندگان دلاور اسلام با دريافت پيام، عمليات حماسي و تاريخي فتح المبين را در شمال خوزستان آغاز كردند و از جنوب و شمال غربي شوش و غرب دزفول در چند محور با ارتش عراق درگير شدند. در ساعت 2 بامداد اولين خاكريزهاي دشمن به دست نيروهاي ايراني سقوط كرد.

در اين مرحله عمليات، رزمندگان اسلام موفق شدند ضمن زخمي و به هلاكت رساندن 000، 10 نفر از سربازان دشمن تعداد 200، 2 نفر از آنان را به اسارت خويش در آورند و 7 فروند هواپيماي دشمن را سرنگون و تعداد 60 دستگاه تانك عراقي را منهدم و منطقه اي به وسعت 650 كيلومتر مربع در محورهاي عملياتي شوش و دزفول را از وجود دشمن پاك كنند.

روز سه شنبه سوم فروردين تعداد اسراي تخليه شده به مرز 5000 نفر رسيد و رزمندگان ايراني به كليه اهداف خود دست يافتند و منتظر مرحله ي بعدي عمليات شدند.

مرحله دوم  : عمليات فتح المبين (4/1/1361)

ساعت يك بامداد چهارشنبه چهارم فروردين مرحله دوم عمليات فتح با كلمه رمز يا زهرا آغاز شد و نيروهاي ايران اسلامي در اولين ساعات شروع عمليات، تلفات سنگيني بر قواي دشمن وارد آوردند و به مواضع او در جبهه هاي غرب شوش و دزفول دست يافتند. در اين مرحله از عمليات تنگه رقابيه و ارتفاعات ميشداغ پاكسازي شد. تعداد 4000 موشك و 13 دستگاه كاتيوشا به دست رزمندگان اسلام افتاد و 20 قبضه توپ سالم به غنيمت گرفته شد و تيپ 96 ارتش عراق از هم پاشيد و فرماندهان تيپ هاي 96 و 60 همراه با چند تن از افسران ارشد آن ها به اسارت در آمدند. مجموعه اسراي شمارش شده تا مرحله دوم عمليات از مرز 6000 نفر گذشت.

مرحله سوم عمليات فتح المبين (7/1/1361)

در سومين مرحله ي عمليات فتح بزرگ فتح المبين مهم ترين مواضع حياتي دشمن در غرب شوش و دزفول فتح شد. اين مرحله از عمليات كه ادامه عمليات فتح محسوب مي شد، ساعت 22 و 30 دقيقه شب شنبه 7فروردين با نام فتح المبين و با كلمه رمز يا زهرا در شمال غربي شوش آغاز شد و رزمندگان ايران اسلامي موفق شدند ضمن انهدام سه تيپ رزمي عراق، حدود 5000 تن ديگر از قواي دشمن را به اسارت در آورند. در اين عمليات سنگين كه پيروزي عظيمي براي جمهوري اسلامي ايران محسوب مي شد، مهم ترين پايگاههاي كنترل و دفاع هوايي ايران و حساس ترين مواضع حياتي دشمن در غرب شوش و دزفول از اشغال عراقي ها خارج شد و حدود 70 تانك و نفربر به دست قواي اسلام افتاد.


رزمندگان ايران مركب از دلاورمردان ارتش جمهوري اسلامي، جان بركفان سپاه و بسيج با شكستن نخستين خطوط دفاع دشمن پايگاه هاي رادار و سايت چهار و پنج واقع در حوالي منطقه ابوصليبي خات را به محاصره در آوردند.

تعداد هواپيماي سرنگون شده دشمن از آغاز عمليات فتح تا پايان مرحله ي سوم عمليات به 14 فروند رسيد. در اين عمليات تيپ هاي يك پياده مكانيزه، تيپ پياده 93 و تيپ 10 نيروهاي ويژه ي ارتش عراق به كلي متلاشي و اكثر نفرات اين سه تيپ كشته، زخمي و يا به اسارت ارتش اسلام درآمدند و علاوه بر نابودي تعداد بسيار زيادي تانك و نفربر، خودرو و مهمات، ده ها دستگاه تانك، نفربر و خودرو ارتش متجاوز عراق به همراه مقادير قابل توجهي مهمات به دست رزمندگان ايران اسلامي افتاد. طي اين عمليات هزاران تن از قواي عراق به اسارت درآمدند.

مرحله چهارم عمليات فتح المبين (8/1/1361)

در چهارمين مرحله ي عمليات كه سحرگاه روز يكشنبه 8 فروردين با نام فتح و با كلمه ي رمز يا زهرا آغاز شد رزمندگان غرور آفرين ايران اسلامي موفق شدند با عمليات برق آسا و كوبنده ي خويش مناطق سندال، چنانه و عين خوش (پادگان ارتفاعات عين خوش)، دشت عباس، امام زاده عباس، ارتفاعات تينه و ابوقريب، واوي، و ارتفاعات بسيار مهم و استراتژيك دوسلك (مركز فرماندهي و تداركاتي دشمن) در منطقه ي برغازه را به تصرف در آورند. هم چنين بعد از ظهر همان روز، تيپ هاي 421 و 96 ارتش عراق پس از عمليات رزمندگان افتخارآفرين ايران اسلامي به طور كامل متلاشي و كليه نفرات اين دو تيپ كشته، مجروح و يا اسير شدند.


در اين مرحله از عمليات مناطق دشت عباس و امامزاده عباس در شمال غربي منطقه ي شوش و منطقه ي عين خوش از وجود تجاوزگران عراقي پاك سازي و به كنترل كامل نيروهاي ايراني درآمد و تعداد اسراي شمارش شده ي دشمن تا پايان مرحله ي چهارم عمليات فتح به بيش از 15000 تن رسيد. هم چنين در اين مرحله صدها تن از قواي دشمن به هلاكت رسيدند، تعداد 200 دستگاه خودرو، هشت دستگاه تانك به همراه مقادير بسيار زيادي سلاح هاي سبك و مهمات به غنيمت سپاهيان سلحشور اسلام در آمد و ضمناً تعداد هواپيماهاي سرنگون شده دشمن به 18 فروند رسيد. ارتفاعات تينه كه از بزرگ ترين حوضچه هاي نفتي شمال خوزستان مي باشد از وجود نيروهاي دشمن پاك شد و چاههاي نفت ابوقريب به كنترل كامل رزمندگان اسلام در آمد.

نتايج عمليات فتح المبين

آخرين نتايج حاصله از عمليات پيروزمندانه فتح المبين را به صورت زير مي توان خلاصه كرد:

1- انهدام نيروهاي دشمن كه سپاه چهارم ارتش عراق را تشكيل مي داد به استعداد سه لشكر شامل :

الف : لشكر 10 زرهي متشكل از تيپ 42 زرهي تيپ 24 مكانيزه، تيپ 7 زرهي و تيپ 60 پياده.

ب : لشكر يك مكانيزه شامل تيپ 1 مكانيزه، تيپ27 مكانيزه، تيپ 34 زرهي و تيپ 51 زرهي.

پ: تيپ هاي تحت امر لشكر يك و ده شامل تيپ 99 پياده، تيپ 96 پياده، تيپ 426 پياده، تيپ 505 پياده، تيپ 423 پياده، و تيپ 241 پياده.

ت : هلاكت و اسارت چندين هزار تن از افراد ارتش خلقي .

ث: مجموعه تلفات رزمي دشمن حدود 25 هزار تن بود كه يا زخمي شده و يا به هلاكت رسيدند و بالغ بر 15هزار نفر به اسارت درآمدند. ضمناً 360 دستگاه از انواع تانك و نفربر زرهي دشمن منهدم، تعداد زيادي تانك، نفربر و خودروي سبك و سنگين و مقادير بسيار زيادي از انواع مهمات به غنيمت گرفته شد كه حدود 150 دستگاه تانك، 170 نفربر و حدود 500 دستگاه خودرو، چندين قبضه موشك سام 6 زمين به هوا، چند قبضه موشك زمين به زمين، 165 قبضه توپ شامل توپ هاي 182 ميليمتري، 130 ميليمتري و 152 ميليمتري از آن جمله بودند.

 

2- آزاد شدن ارتفاعات مهم شمال غربي خوزستان به اسامي ابوصليبي خات معروف به رادار و سايت، علي گره زد، عين خوش، تينه، برغازه، واوي، رقابيه، ميشداغ، ارتفاعات 350 معروف به ارتفاعات دهليز، شاوريه، دلتا، تپه چشمه، جوفينه، كوت كاپن و ارتفاعات 202

3- رهايي شهرهاي دزفول، انديمشك، شوش، پايگاه چهارم هوايي و جاده سراسري انديمشك – اهواز و صدها روستا از زير آتش توپخانه دوربرد و موشك هاي تخريبي زمين به زمين دشمن.

4- دستيابي به چاه هاي نفت ابوقريب در ارتفاعات تينه يكي از بزرگ ترين حوضچه هاي نفتي خوزستان.

5- آزادشدن سه پاسگاه ژاندارمري از استان هاي ايلام و خوزستان به اسامي عين خوش، دوسلك و جسرنادري.

6- آزاد سازي فرودگاه اضطراري دهلران .

7- آزاد شدن جاده دزفول، دشت عباس، عين خوش وهم چنين مناطق دشت عباس، دشت چنانه و زمين هاي سرخه كه از مهم ترين مناطق كشاورزي شمال خوزستان به حساب مي آيد. در طي عمليات پيروزمندانه فتح المبين دوهزار كيلومتر مربع از خاك ايران اسلامي از تصرف متجاوز خارج شد.


 

حسن ختام  مراسم سی و سومین سالروز عملیات فتح المبین مداحی  "احمد خلف زاده" بود که فضا را به روزهای  جانفشانی های رزمندگان در عملیات فتح المبین برد .

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست