04232024سه شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۷۰۴3396

همایش بصیرت حسینی ؛ اقدام عاشورایی در سالن امور تربیتی شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 10:35 صبح روز چهارشنبه 4 مهرماه 1397 هم زمان با پنجمین روز از هفته ی دفاع مقدس به همت حوزه ی بسیج دانش آموزی و مدیریت آموزش و پرورش شهرستان شوش ، «همایش بصیرت حسینی ؛ اقدام عاشورایی » در سالن امور تربیتی برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ عبدالامیر خنیفر مدیر اداره ی آموزش و پرورش شهرستان شوش  ضمن  عرض خیرمقدم به مدعوین و قدردانی از سروان علی اسدزاده مسئول حوزه ی بسیج دانش آموزی و خانم مسجدی که این همایش را تدارک دیدند ؛ به حادثه ی تروریستی روز 31 شهریور در اهواز اشاره کرد و گفت : همزمان با بازگشایی مدارس ؛ حادثه ی تلخی در اهواز  اتفاق افتاد و کام همه ی ما را تلخ نمود لذا ضمن محکوم کردن این جریان تکفیری  به  اجیرشدگان داخلی و  سرکردگان خارجی می گوییم که بدانند هیچ وقت  دست از  آرمان های انقلاب بر نمی داریم و ان شاءالله  همانگونه که مسئولین امنیتی و نظامی کشور  گفتند ؛ جواب این یاوه گویی ها را خواهند داد .

وی در ادامه  به هدف قیام حضرت امام حسین(ع) اشاره کرد و خاطر نشان نمود : امام حسین (ع) شبانگاه 28 رجب سال 60 هجری به همراه 82 نفر از اهل بیت و یارانش از مدینه خارج شد. در این سفر به جز محمد بن حنفیه ، بیشتر خویشاوندان امام حسین(ع) از جمله « فرزندان، برادران، خواهران و برادرزاده‌های» آن حضرت(ع)، ایشان را در این سفر همراهی می‌کردند. علاوه بر بنی هاشم، 21 نفر از اصحاب امام حسین(ع) نیز با ایشان در این سفر همراه شده بودند و بعد از سه سوم یعنی سوم شعبان به مکه رسید .(خیلی ها  در بحث و تحلیل هایی که دارند  فکر می کردند که امام حسین چون یزید به عنوان جانشین خلیفه معرفی شده  از مدینه به طرف مکه حرکت کرده است) چهار ماه در مکه ماند و در نشست هایی که  با صحابه ی پیامبر(ص) و حضرت امام علی(ع) داشت ؛ توطئه ی در اختیار گرفتن مکه برچیده شد و بعد از این که 5000نامه  به سمت امام حسین(ع) آمد و از ایشان دعوت شد  به سمت کربلا و کوفه حرکت نمود .


مدیر اداره ی آموزش و پرورش شهرستان شوش سپس  به عمروعاص اشاره کرد و اظهار نمود :  عمربن عاص فرزند «عاص بن وائل» و زنی بدنام- و یکی از سرسخت ترین دشمنان اسلام بود. بعد از مهاجرت جمعی از مسلمانان به حبشه، هنگامی که به دلیل حمایت حاکم حبشه از آن ها، نتوانست به آن ها صدمه وارد کند، به ظاهر به اسلام آورد. او در زمان خلیفه ی دوم مامور فتح مصر شد و تا زمان خلیفه ی سوم والی آنجا بود. اما پس از مدتی به دلیل اختلاف با عثمان عزل شد. معاویه هنگام مخالفت با امام علی(ع) از وی دعوت به همکاری کرد و او نیز به شرط واگذارى حکومت مصر پذیرفت. اما مدتی پس از رسیدن به حکومت مصر، مرد.

وی افزود : عمروعاص در جنگ های « صفین ، جمل ، نهروان و...» : یکی از افرادی بود که به معاویه خط می داد و از طرفی یک شاعرذ زبردست بود . در زمان کفر همراه و هم آوا با قریش به اذیت و آزار پیامبر(ص) پرداخت و از جمله کسانی بود که با نیش زبانش دل پیامبر(ص) را آزرد. او هفتاد بیت شعر در هجو رسول خدا (ص) سرود که پیامبر از شنیدن این شعر‌ها بسیار غمگین گشته و فرمودند: «خداوندا! من شعر را به خوبى بلد نيستم و سزاوار نيست كه شعر بگويم، پس عمرو بن عاص را در مقابل هر بيت هزار لعنت بفرست.» اما بعدها عمروعاص اعتراف نمود که امام علی به حق است .


خنیفر در تکمیل سخنان خود تصریح نمود : اى پسر هند، ما از روى نادانى تو را عليه امام على(ع) يارى نموديم و على كسى بود كه خدا از او به عنوان نبأ عظيم ياد نموده است. وقتى تو را بر سر مسلمين بالا برديم به اسفل سافلين فرو افتاديم. اى معاويه، يادت هست كه چقدر پيامبر مصطفى درباره على وصيت مى‌كرد؟ يادت هست كه پيامبر در غدير خم بر منبر رفت و در حالى كه دست على در دست او بود به امر خداوند گفت: «اى مردم! آيا من بر شما از خودتان سزاوارتر نيستم [ آيا من بر شما ولايت ندارم]؟ همه گفتند: تو بر ما ولايت دارى. آن گاه پيامبر گفت: «پس هر كسى كه من مولا و ولى او هستم على نيز ولى اوست.» يادت مى‌آيد پيامبر در آن روز دعا كرد كه «خدايا! على (ع) برادر پيامبر و فرستاده توست، پس دوست او را دوست بدار و دشمنش را دشمن باش». در آن روز وقتى استاد تو [ابوبكر] ديد ديگر گردنبند خلافت على پاره شدنى نيست، آمد و به على تبريك گفت. ودر مسجد شعری در مد حضرت امام علی(ع) خواند و در آن قصیده ی خود به 40 ویژگی امام علی(ع) اشاره کرده است ، امام حسن(ع) این قصیده را خرید و فرمود :« حتی اگر این شعر در مد امام علی(ع) به صورت سوری  سروده باشد آن را می خریم » و همین شعر باعث شد که پیامبر(ص) و امام علی(ع) او را ببخشند ؛ این راه گفتم تا این نتیجه را بگیریم که ما به عنوان معلم  و شما به عنوان دانش آموز  باید سعی کنیم مطالعه داشته باشیم  و اسلام را آنچه که هست بشناسیم .

وی در پایان  به خواندن نماز تأکید نمود و گفت : نماز را تمرین کنید و اگر شما 40 روز کامل  نماز را بخوانید  حتی در و دیوار هم به شما احترام می گذارند ؛ امام حسین(ع) هم به خاطر زنده ماندن اسلام و  نماز  وارد این جریان شد و شهید گردید .مطمئن باشید  اگر با دقت نماز بخوانید  نتیجه ی آن را در « کردار ، رفتار و گفتار » و حتی  در رزق و روزی خواهید دید .سوره ی فجر که متعلق است به امام حسین(ع)  را خوب بخوانید و آن را تفسیر  کنید چون در می یابید که خداوند به امام حسین(ع) افتخار می کند .

سروان علیرضا ایمانی فرمانده سپاه ناحیه ی شهرستان شوش ضمن تقدیر و تشکر  از برگزارکنندگان همایش و عرض تبریک به مناسبت بازگشایی مدارس و هفته ی دفاع مقدس ؛ به حادثه ی تروریستی 31 شهریور در رژه ی هفته ی دفاع مقدس در اهواز اشاره کرد و گفت : این حرکت  تکفیری ها و معاندین نظام را شدیدن محکوم نموده و بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری آنها را به سزای اعمالشان خواهیم نشاند .

وی در ادامه به بصیرت حسینی اشاره کرد و خاطر نشان نمود : نیاز است شما دانش آموزان مقطع متوسطه ی اول و دوم  از هم اکنون  با این آموزه ها آشنا شوید و چه بهتر است که این بصیرت را از دوران هشت سال دفاع مقدس  یاد بگیرید ؛ موضوعی که الان  جامعه از آن تهی است و یا کمبود در این زمینه داریم  و نتوانسته ایم به خوبی معارف دفاع مقدس را به خوبی  به نسل های بعدی  انتقال دهیم ؛ همه هم سن شما بودند  که به جبهه رفتند  از 12 ساله تا 20 ساله با اتحاد و انسجامی که داشتند از کیان ایرذان دفاع نمودند .وقتی به جبهه رفتند در دانشگاهی به نام دفاع مقدس تربیت یافتند  و کشور را تا به اینجا  به سرانجام رساندند .


وی برای آشایی دقیق با بصیرت حسینی ؛ مطالعه ی سیره ی نبوی اهل بیت(ع) را با شناخت حسین زمان توصیه نمود و در این راستا گفت : باید بدانیم  در عصر غیبت امام زمان (عج)  باید از چه کسی اطاعت کنیم ؛ اگر همه ی این جمع بخواهیم وارد  یک منطقه ی نظامی  شویم باید از یک فرمانده پیروی کنیم . در حوزه های « فرهنگ ، اخلاق و مسائل دینی » باید بدانیم از چه کسی اطاعت کنیم و اگر می خواهیم  به بصیرت برسیم باید حسین زملان را کاملا بشناسیم .

سروان ایمانی سپس به تاریخچه ی جنگ در ایران اشاره کرد و اظهار نمود : هر جنگی  که رخ داد چه در جنگ های جهانی ، چه در جنگ های داخلی و حتی جنگ های قومیتی بخشی از خاک ایران تقدیم شد و آخرین بار همین سال 1350 بود که شاه خائت بحرین را  تقدیم نمود .« عثمانی ها ، روسی ها ، فرانسوی ها ، انگلیسی ها  و نازی های آلمان » از جنوب و شمال و از غرب و شرق کشور وقتی به ایران حمله کردند چه زمانی که در موضع قدرت بودیم و چه در شکست بخشی از خاک ایران را  هدیه دادیم اما مکتب امام خمینی(ره)  ورق را برگرداند و آن از هم پاشیدگی را به اتحاد و همبستگی تغییر داد ؛ آرمان ها و ارزش های ما عوض شد و جنگ به ما انسجام بخشید و با مدیریت و رهبری حضرت امام خمینی(ره)  دفاع برای ما مقدس شد ؛ خون دادن ، ایثارگری و از خودگذشتگی به نفع دیگران رونق یافت .


فرمانده ناحیه ی مقاومت بسیج شهرستان شوش افزود : جوانان برای باز کردن معبر  و روی مین رفتن از همدیگر گوی سبقت را می گرفتند  و دوست داشتند جان با ارزش خود را برای سلامتی دیگر رزمندگان نثار می کردند  و اینجاست که بصیرت حسینی کاری کرد که جوانان در طول هشت سال دفاع مقدس  اقدام عاشورایی نمودند . امام حسین(ع) مگر نمی دانست جلوی دشمن با آن همه لشکر شکست می خورد اما راهش را ادامه داد و شهید گردید تا اسلام زنده بماند  و البته گروه های اندک به خواست خدا بر گروه های کثیر غلبه کرده اند و امام حسین اگر شهید شد به خواست خدا و برای زنده ماندن دین و اسلام بود .

سروان پاسدار علیرضا ایمانی در تکمیل سخنان خود تصریح نمود : جوانانی که مثل شما بودند گفتند : « وجب به وجب این خاک مقدس است » و همانند سلطنت شاهنشاهی در ایران که همیشه در هدیه کردن خاک دست و دلبازی خود را نشان می داند ؛  حتی یک وجب ازخاک ایران را تقدیم دشمن نکردند و در همان زمان امام خمینی(ره) فرمود : « جنگ ما جنگ حق علیه باطل است  و تمام شدنی نیست ؛ جنگ فقر و ثروت است . » و از طرفی باید به این جمله ی گهربار امام راحل باید اظهار داشت : ایمان علیه رذالت از حضرت آدم تا ظهور ولیعصر(عج)  ادامه دارد و شما دانش آموزان باید این ارزش ها را حفظ کنید  تا بتوانیم  یک اقدام عاشورایی انجام داده باشیم .چگونه باید این ارزش را حفظ کنیم ؟ جواب کاملا واضح و روشن است ؛ اگر کسی به  شما گفت  چرا در سویه  می جنگید ؟ چرا از کشور عراق حمایت می کنید و با دشمن در این کشور در حال جنگ هستید ؟ چرا از حزب الله لبنان پیروی می کنید ؟ و چرا  از یمن حرف می زنید ؟ با قاطعیت بگویید « اگر این کار را نکنیم همانند اهواز  امنیت ما به خطر می افتد  و باید در همدان و اصفهان و تهران با تکفیری ها بجنگیم »؛ لذا شما باید زبان عاشورایی باشید و این می شود بصیرت حسینی و باید این بصیرت را ترویج  دهیم تا دیگر جریانی مثل اهواز پیش نیاید .


دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکرشهرستان شوش جهت روشنفکری دانش آموزان یادآور شد : دشمن  با استفاده از مزدورانی که در داخل کشور دارد  سعی بر این داشت که در کتاب های درسی نامی از رشادت های شهید محمد حسین فهمیده و یا بهنام محمدی برده نشود چون می خواهند شما دانش آموزان از درس ایثار ، شهادت و از خودگذشتگی فاصله بگیرید ، لذا باید بدانید از چه کسی اطاعت کنید ؛ ممکن است خیلی ها حرف بزنند ولی هدفشان گمراه کردن و انحراف شما نسل آینده باشد  ، پس تنها کسی که می تواند به عنوان  حسین زمان  راه مستقیم را به ما بیاموزد ،« ولایت فقیه و در رأس آن مقام معظم رهبری » است و سخنان هر فردی دیگر به فرمایشات حضرت آقا نزدیک باشد  آن را بپذیرید .

وی افزود : می گویند دانش آموزان در 13 آبان  به خیابان ها نروند  ؛ می خواهند هفته ی بسیج و هفته ی دفاعه مقدس را سرد نشان دهند لذا شما یک مبارزه در مقابل  جهل و  نادانی دارید و هر چه که معلم علوم را به شما تدریس می کند  با استفاده از این علوم  با جهل و نادانی مبارزه کنید و سعی کنید از ولنگاری  دوری کرده و از ضعف های دوران کودکی  و نوجوانی  فاصله بگیرید .شما باید سعی کنید  ایمان و معرفت را نیز همانند درس خواندن در خود تقویت کنید و اگر مسجدی در نزدیکی خانه ی شماست نماز را به صورت جماعت در مسجد بخوانید .اگر چنین باشید  می توانید به بصیرت حسینی برسید و اقدامی عاشورایی داشته باشید .


سروان ایمانی در پایان به فضای مجازی اشاره کرد و گفت : مواظب فضای مجازی باشید ، به همان اندازه ای که خوب و مفید است ؛ دو برابر و نیم  می تواند شما را منحرف کند چون  دشمن از طریق همین فضای مجازی  برای جوانان دام پهن کرده است .

در ادامه علی ظهیری سرهنگ بازنشسته ی سپاه ناحیه ی شهرستان شوش و از یادگاران هشت سال دفاع مقدس در ابتدای سخنان خود به فرازی از بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد و عنوان نمود : توصیه ی مقام معظم رهبری این است که «مقطع دفاع مقدس  را فراموش نکنید چون هر چه دارید به برکت هشت سال دفاع مقدس است »  و بی شک اتفاق اخیر در شهر اهواز نمی تواند خدشه ای به امنیت کشور وارد کند .

وی افزود : نظام مقدس جمهوری اسلامی با دست خالی در مقابل همه ی دنیا ایستاد  و با « دادن 213000 شهید ـ 320000هزار مجروح ـ 140000 هزار جانباز و 40000 هزار آزاده  » نگذاشت وجبی از خاک پاکش به دست دشمن بماند ؛ امام خمینی(ره) فرمود : « جنگ  نعمت است» ولی هیچ کس متوجه نشد و در جایی دیگر فرمود : « جنگ عقیده است و جغرافیا و مرز نمی شناسد »و همچنین در جایی دیگر فرمود : « این جنگ باعث خواهد شد که بسیج بزرگ جهان اسلام فعالیت خود را آغاز نماید » و ما دیدیم که « زینبیون پاکستان ، فاطمیون افغانستان ، حیدریون سوریه ، حشدالشعبی و جنبش نُجبای از عراق ، حزب الله لبنان و مدافعان حرم ایران » بسیج بزرگ جهان اسلام را تشکیل دادند  و دنیا متوجه شده است  که از طریق نظامی دیگر نمی توانند ضربه ای  به ایران بزنند چون  تجربه ی هشت سال جنگ  را می دانند که ایران با دست خالی در مقابل دنیای تا دندان مسلح  ؛ دشمن را به زانو درآورد و حال که ایران هر سلاحی را که دنیا فکر آن را هم نمی کند در اختیار ارتش و سپاه ایران قرار دارد ؛ لذا دشمن  حربه های جنگ نظامی را کنار گذاشته  و امروزه به جنگ نرم و جنگ اقتصادی رو آورده است .


این روایتگر هشت سال دفاع مقدس  در تکمیل سخنان خود به شاخصه های مهم  رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت : « ایمان و توکل به خدا ـ داشتن رهبری هوشمندانه و مقتدر به نام امام خمینی که پس از عزل بنی صدر به عنوان فرمانده کل قواه مدیریت جنگ را بر عهده گرفت ـ بینش و آگاهی ـ اطاعت محض از فرماندهی کل قوا ـ دنیاگریزی ـ  دعا و نیایش و راز و نیاز ـ صبر و استقامت  در مقابل کمبودها ـ ایثار و گذشت و شهادت طلبی »شاخصه هایی هستند که رزمندگان در طول هشت سال دفاع مقدس  توانستند  به پیروزی برسند و اکنون این فرهنگ جهاد ، ایثار و شهادت که برگرفته از فرهنگ عاشورایی است را باید ما به شما انتقال دهیم و شما هم به نسل های بعد از خود منقل کنید و اگر امروز این شاخصه های ویژه بر جامعه  حاکم شود  قطعا جامعه ای سالم و بیمه شده خواهیم داشت .

سرهنگ علی ظهیری یکی از فرمانده هان سپاه ناحیه ی شهرستان شوش در ادوار گذشته به چند خاطره از خاطرات خود در دوران هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و در مهمترین آنها به شهید عبدالامیر عمله اشاره کرد و تصریح نمود : وقتی که شهید عبدالامیر عمله می خواست به جبهه اعزام شود ، من مسئول ثبت نام بودم و چون این شهید والامقام خیلی کوچک بود لذا با اعزام ایشان مخالفت نمودم  ؛ خیلی گریه کرد ولی نگذاشتم احساس بر من غلبه کند و قبول نکردم تا این که برای انجام کاری رفته بودم و سردار شهید مجید بقایی در همین دبیرستان دخترانه ی داشوران که آن زمان دبیرستان پسرانه کورش بود نیروها را جمع کرده بود تا بعد از صحبت های خود به جبهه اعزام نماید ؛ وقتی که به این محل رفتم عبدالامیر عمله را در ردیف اول مشاهده نمودم  ؛ وقتی شهید عمله مرا دید نزدم آمد و گفت : «تو را به خدا قسم می دهم که حرفی نزن تا من به جبهه اعزام شود » من حرفی نزدم اما نمی دانم چه ترفندی به کار گرفته بود تا سردار شهید مجید بقایی را برای اعزام راضی کرده بود .تا این که در عملیات 25 فروردین  مجروح شده و با توجه به این که اسلحه اش بدون فشنگ بوده با همان اسلحه ی خالی هشت تکاور عراقی را اسیر می کند و اسلحه ی یکی از آنها را گرفته از ضامن خارج می کند و اسلحه ی خود را زمین گذاشته و این اسرا را به پشت جبهه انتقال می دهد .


وی در ادامه به خاطره ی دوم خود در مورد شهید عباس علی فتاحی  ؛ شهیدی از نجف آباد استان اصفهان  اشاره کرد و گفت : عباس علی تک فرزند بود و مادرش قبول نمی کرد که به جبهه برود  تا این که مادر خود را به حضرت فاطمه ی زهرا(س) قسم داد و در نتیجه مادرش اجازه داد که به جبهه بیاید ، وقتی که آمد همشهری هایش هواشو داشتند و می خواستند به خاطر تک فرزند بودنش او را  در جای راحتی بگذارند که  در برد گلوله های توپ دشمن نباشد اما عباس علی گفت : « من آمده ام که به گروه تخریب ملحق شوم » شهید خزاری از او پرسید : « آیا می دانی تخریب یعنی چه ؟ » عباس علی در پاسخ اظهار داشت : « بله  ـ تخریب چی ها اشخاصی هستند که مین برای به تله انداختن دشمن می کارند و یا مین ها را خنثی می کنند تا معبری باز کنن برای پیشروی رزمندگان در عملیات های رزمی و در برخی موارد هم به عنوان خط شکن روی می بخوابند و جان خود را نثار کنند تا رزمندگان عملیات را با موفقیت اجرا کنند . » شهید خرازی با شنیدن این توضیح کامل قبول کرد که به گروه تخریب ملحق شود  لذا در یک مأموریت وی را با یک گروه پنج نفره برای منهدم کردن پل دویرج  جلو بروند و ولی تا جایی که امکان دارد با دشمن درگیر نشوند ؛ عراقی ها متوجه شدند و درنتیجه شروع به تیراندازی کردند ؛ 4 نفر از این گروه  به عقب برگشتند و تنها عباس علی فتاحی  اسیر شد ؛ نیروها مانده بودند که بالاخره عملیات را انجام بدهند یا این که بر اثر شکنجه عباس علی عملیات را لو می دهد ؛ یکی از همشهری هایش که شناخت عمیقی به عباس علی داشت گفت : « با خیال راحت عملیات را انجام دهید چون عباس علی اگر مدام زیر شکنجه باشد محال است که عملیات را لو بدهد ؛ عملیات با موفقیت انجام شد و وقتی چند نفر از عراقی ها اسیر شدند در مورد عباس علی گفتند « به مدت دو شبانه روز وی را شکنجه دادیم ابتدا فکر کردیم که لال است اما وقتی که متوجه شدیم عمدا حرف نمی زند سر از تنش جدا کردیم و جنازه اش را زیر پل دویرج قرار دادیم .

سرهنگ ظهیری در ادامه به پایداری و مقاومت 20 نفر از رزمندگان شوشی در مقابل دشمن اشاره کرد و گفت : وقتی که عراق تا ساحل رودخانه ی کرخه جلو آمد و قصد داشت از رودخانه عبور کند که شوش را به اشغال خود درآورد و پس از آن چهار راه شوش را در اختیار بگیرد ، نیروهای سپاه از شوش در خرمشهر در حال مبارزه با دشمن بودند ولی به محض این که مطلع شدند دشمن قصد دارد وارد شوش شود بلافاصله خود را به شوش رساندند و به فرماندهی شهید زنده برادر غلامعباس قلاوند در مقابل دشمن ایستادند و در نتیجه دشمن زمین گیر شد و در همان ساحل رودخانه ی کرخه تا قبل از عملیات فتح المبین ماندگار شد .


سروان پاسدار علی اسدزاده فرماده حوزه بسیج دانش آموزی در گفت و گویی کوتاه به شوش نیوز گفت : همایش بصیرت حسینی ؛ اقدام عاشورایی همزمان با هفته ی دفاع مقدس و گرامیداشت شهدای 31 شهریور خوزستان  برای دانش آموزان مقطع متوسطه ی دوم «پیشگامان بسیجی شوش»  برگزار شد .


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست