04192024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۹۱۱3508

صد و پازدهمین آیین شهد صلوات شهرستان شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

عکس ـ رضا نیسی

ساعت 20 یکشنبه 11 آذرماه 1397 هم زمان با سالروز شهادت میرزاکوچک خان جنگلی ، به همت مجمع اهل بیت((ع) و با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان شوش و مدیریت ایثارگران تیپ حضرت مهدی(عج) ـ نزسا ، صد و پانزدهمین آیین شهد صلوات با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط سید هادی حرمشاهی در منزل شهید عالی ولی نژاد برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ عبدالامیر خنیفر مدیر اداره ی آموزش و پرورش شهرستان شوش با  عرض سلام و درود به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ، شهدای انقلاب اسلامی ؛ شهدای هشت سال دفاع مقدس ، شهدای مدافع حرم ، شهدای تروریستی و شهدای نظم و امنیت  و آرزوی طول عمر با عزت برای مقام معظم رهبری سخنان خود را آغاز نمود و در ادامه به حدیث ارزشمند حضرت امام رضا(ع) در بدو ورود  به ایران اشاره کرد و گفت : امام رضا(ع)  پس از این که یک مسیر 1500 کیلومتری را طی نمود و  وارد مشهد مقدس شد خطابه ایرانیان در اولین حدیث خود فرمود : « لا يكونُ المؤمنُ مؤمنا حتّى تكونَ فيه ثلاثُ خِصالٍ : سُنّةٌ مِن ربِّهِ ، وسُنّةٌ مِن نبيِّهِ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم ، وسنّةٌ مِن وليِّهِ عليه‏السلام ؛ فأمّا السُّنَّةٌ مِن ربّهِ فكِتْمانُ السِّرِّ ، وأمّا السُّنَّةُ مِن نبيِّه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم فمُداراةُ النّاسِ ، وأمّا السُّنَّةُ مِن وليِّهِ عليه‏السلام فالصَّبرُ في البَأْساءِ والضَّرّاءِ /// مؤمن، مؤمن واقعى نیست، مگر آن كه سه خصلت در او باشد: سنّتى از پروردگارش و سنّتى از پیامبرش و سنّتى از امامش؛ امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است؛ امّا سنّت پیغمبرش، مدارا و خوشرفتارى با مردم است؛ امّا سنّت امامش، صبر كردن در زمان تنگدستى و پریشان حالى است.»خصلت اول: رازداری انسان، خصلتی از باری‌تعالی ؛ اولین خصلتی که امام رئوف می‌فرماید، پوشاندن راز خود، به تأسی از علم غیب خدای بزرگ است؛ در باره علم غیب خدا در قرآن می‌خوانیم: «عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى‏ غَيْبِهِ أَحَدا /// او داناى غيب عالم است و هيچ كس را بر غيب خود آگاه نمى‏‌كند.» خداوند متعال، از همه ی اسرار و اتفاقات عالم مطلع است، اما با این وجود، هیچ کس از اسرار غیب او آگاه نیست. خداوند متعال، خود، رازهای بندگانش را می پوشاند و به همین دلیل بر رازداری تاکید دارد.


وی افزود : خصلت دوم: مهربانی و خوش‌خلقی مؤمن، خصلتی از پیامبر می‌دانیم که پیامبر مکرم ما حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) دارای چنان خلقی بودند که خداوند، او را حریص بر احوال مسلمین می‌داند: «لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَريصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحيمٌ ///  به يقين پيامبرى از خودتان به سوى شما آمده است كه به رنج افتادن شما بر او دشوار است، پيامبرى كه‏ به شما بسيار علاقه‏‌مند است، و به مؤمنان رئوف و مهربان است.» اگر این خصلت زیبای پیامبر اسلام (خوش‌خلقی و مهربانی) در خانواده‌های جامعه اسلامی ما پیاده شود، دیگر جای چندانی برای طلاق‌ها و انتقام‌ گیری‌ها نخواهد بود؛ اگر اخلاق نبوی در بین مسؤلان جامعه اسلامی فراگیر شود، دیگر جایی برای دعواهای جناحی و خدشه‌دار کردن یکدیگر نیست؛ مثال‌ها در این مورد فراوان است.

مدیر اداره ی آموزش و پرورش شهرستان شوش در تکمیل بخش اول سخنان خود خاطر نشان نمود : خصلت سوم: شکیبایی مؤمن به تأسی از امام خویش است ؛  یکی دیگر از خصلت‌های مورد نیاز مؤمن،  صبر و شکیبایی در مشکلات و بلاهاست. اهلبیت گرامی ما کسانی بودند که بر مصیبت‌ها و سختی‌ها صبر می‌کردند. حضرت علی(ع صبر خود را این گونه توصیف می‌کند: « فَصَبَرتُ و فی العین قَذًی، وَ فی الحَلقِ شجاً /// پس صبر کردم در حالی که گویا خار در چشم و استخوان در گلوی من مانده بود.» ما پیروان اهلبیت(ع) باید به تأسی از امامان خویش، صبر را سرلوحه کارهای خود قرار دهیم، چرا که بفرمایش مولا علی(ع) صبر به منزله سر در بدن است: «الصَّبرُ فِی الامورِ بمَنزِلَةِ الرَّأسِ مِنَ الجَسَدِ، فإذا فارَقَ الرَّأسُ الجَسَدَ فَسَدَ الجَسَدُ و إذا فارَقَ الصَّبرُ الامورَ فَسَدَتِ الامورُ ///  صبر در كارها، به منزله سر در بدن است. هم چنان كه اگر سر از بدن جدا شود، بدن فاسد می‌گردد، صبر نیز هرگاه از كارها جدا شود، كارها تباه می‌گردد.»


خنیفر در بخش دوم سخنان خود به  عملیات های بزرگ  شمال غرب ایران در هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و یادآور شد : در شمال غرب کشور بیش از 20 عملیات بزرگ و کوچک از جمله « بیت المقدس 3 الی 6 ـ کربلای 6 الی 10 ـ ظفر 7 ـ فتح 7 و 10 ، مطلع الفجر ، مسلم ابن عقیل ، والفجر10 ، محمد رسول الله و.... و از جمله نصر 8 » که دانشجوی شهید تربیت معلم  « شهید عالی ولی نژاد » در آن شربت شهادت را نوشید .

عبدالامیر خنیفر به فرازی از این عملیات اشاره کرد و تصریح نمود : در تداوم سلسله عملیاتی كه در جبهه شمال غرب انجام شد، ضرورت اجرای عملیات به منظور فراهم سازی عملیات بزرگ و گسترده در این جبهه بیش از پیش احساس می شد. به همین دلیل به رغم دشواری های موجود، عملیات نصر 8 از سوی سپاه پاسداران طراحی شد. 


مدیر اداره ی آموزش و پرورش شهرستان شوش در بخش سوم سخنان خود به سه کاریزمای مهم و برجسته ی جهان اشاره کرد و اظهار داشت :  یکی از راه های شناخت بیشتر شخصیت های بزرگ سیاسی و مذهبی، مقایسه شیوه زندگی سیاسی و به ویژه سبک مبارزه آنها با دشمن و خدماتشان به نوسازی سیاسی کشور است. این که آنها در چه زمان و تحت چه شرایطی ظهور کردند، با چه کسی یا کسانی به مبارزه برخاستند و چرا و چگونه، بعضی از مهمترین محورهای این مقایسه اند. سه نمونه از این شخصیت های بزرگ کاریزمای جهان « امام خمینی (ره) ، مائو تسه تونگ و مهانداس کارامچاند گاندی » بودند. به رغم پاره ای تفاوت های مهم میان این سه شخصیت برجسته، شباهت های زیادی بین سبک سیاسی آن سه و خدمتشان به نوسازی سیاسی ایران ، چین و هندستان وجود دارند.

وی افزود : امام خمینی(ره) رمز تمام پیروزی های ایران در دوران انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس بوده است  ؛ این کاریزمای مذهبی و دینی  تمام سخنرانی های خود را در جماران که در مجموع کمتر از 200 متر مربع بود انجام می داد  و با این عظمت پژوهشگران بین المللی بیش از 250 کتاب در مورد فضائل و خصوصیات امام خمینی(ره) به رشته ی تحریر درآورده اند در حالی که نویسندگان ایرانی فقط در مجموع 20 کتاب  در مورد امام خمینی(ره) چاپ کرده اند .


عبدالامیر خنیفر در بخش چهارم سخنان خود دانش آموزان را به عنوان نسل پنجم  دانست که هیچگونه ارتباطی با نسل اول و دوم انقلاب ندارند و در این خصوص خاطر نشان نمود : در حال حاضر با توجه به این که ما مستقیم با دانش آموزان سر و کار داریم  ، این نسل وقتی که به آنها گفته می شود در طول هشت سال دفاع مقدس 26500 شهید تقدیم کرده ایم ، هضم آن برای دانش آموزان  بسیار مشکل است  ؛ با سخنرانی و موعظه نمی توان آنها را با نسل اول و دوم نزدیک کرد بلکه با آموزه های دینی  نظیر « تولید نمایش ، اجرای سرود  و تفسیر و تدبر قرآن ، نهج البلاغه و صحیفه ی سجادیه  و... » می توان  می تواند  با آنها ارتباط برقرار کرد و شهدا را به آنها شناساند . و من از دستگاه های فرهنگی و هنری ، گروه های نمایش ، انجمن ها و کانون های فرهنگی و هنری انتظار دارم که در این بخش ها با برنامه ریزی اصولی این ارتباط بین نسل های انقلاب را فراهم نمایند .

مدیر اداره ی آموزش و پرورش شهرستان شوش در بخش پایانی سخنران خود به بخشی از عملکرد دستگاه خود از جمله « راه اندازی تعاونی مصرف فرهنگیان ، راه اندازی درمانگاه تخصصی فرهنگان تا سه ماه آینده ، انتقال پژوهش سرای هسته ای از کوی اندیشه به ساختمان امور تربیتی سابق ، انتقال ساختمان اداره ی آموزش و پرورش و...... » اشاره کرد .

حاج ناصر پیوست مدیر مجمع اهل بیت ضمن تشکر و قدردانی از عبدالامیر خنیفر مدیر اداره ی آموزش و پرورش شهرستان شوش و سید هادی حرمشاهی قاری قرآن به فرازی از زندگینامه ی شهید عالی ولی نژاد اشاره کرد و یادآور شد : شهید عالی ولی نژاد  در تاریخ 2 فروردین ماه 1345 در روستای جعفرآباد(خارکوب) از توابع شهرستان شوش  در خانواده ای مذهبی و متدین دیده به جهان گشود ؛ با شوق فراوان مقاطع  تحصیلی  را پشت سر گذاشت  تا  این که وارد دانش سرای تربیت معلم  شد و  در رشته ی ابتدائی  به  تدریس پرداخت و اوقات فراغت خود را به ورزش فوتبال رو می آورد و در تیم بهمن شوش بارها مورد توجه مربی این تیم  قرار گرفت .


وی افزود : ایشان قبل از شهادت  در مرکز تربیت معلوم باقرالعلوم اهواز به خدمت  مشغول بود  و به عضویت  نیروی بسیج درآمد و توسط سپاه پاسداران  به جبهه اعزام گردید و در عملیات های مختلفی از خود رشادت های زیادی نشان داد . و سرانجام در تاریخ 2 آزذرماه 1366 در عملیات نصر 8 در منطقه ی مأووت  بر اثر  اصابت ترکش  توپ دشمن بعثی  به شهادت رسید و پیکر پاک و مطهرش  در گلزار شهدای شوش  به خاک سپرده شد . و ما امشب در این آیین برای شادی روحش این شهید والامقام « 18538 صلوات قرائت گردید » و با احتساب « 40000 صلوات از گروه یا ضامن آهوی مشهد مقدس ـ 110 صلوات از طرف خانواده ی مرتضوی نژاد از استان خراسان رضوی ـ 1500 صلوات از طرف زائری از آستان مقدس حضرت معصومه(س) از شهر قم ـ 10000صلوات از طرف خانواده غلامی از شهرستان کرمان ـ21100 صلوات از طرف خانواده ی حاتمی از شهرستان شیراز ـ 700 صلوات از طرف خانواده ی پیشداد از خرم آباد استان لرستان ـ 500 صلوات از طرف خانواده ی افشاپور از استان گیلان ـ 2000صلوات از طرف خانواده ی قباد نژاد از شهرستان اردبیل ـ 1000 صلوات از طرف خانواده ی ایرانمنش از شهرستان سنندج ـ 3000 صلوات از طرف بازکنان گروه تئاتر میثاق از شهرستان فسای استان فارس ـ 4000 صلوات  از طرف اعضای باشگاه فرهنگی و ورزشی بهمن  شهرستان ماکو  ـ 24000 صلوات از طرف خانواده های سواری ، نصیری و صفر پور از شهرستان اهواز ـ 1400 صلوات از طرف خانواده های طرفی و سعیداوی از شهرستان سوسنگرد ـ 1000صلوات از طرف خانواده ی ابراهیمی از شهرستان ماهشهر ـ 600 صلوات از طرف خانواده عکرش از شهرستان رامشیر ـ 3000صلوات از طرف خانواده ی سواری از شهر رفیع ـ 3000صلوات از طرف خانواده های قاسمی ، پورکرم ، زلقی و محمدی از شهر دزفول ـ 20200 صلوات از طرف خانواده های شلاگه، موسوی،آهوقلندری،صادقپور،تمیمی،خیراله،فرهادی،غافلی،لطفی،فرهمند،کیهانی،شیرزاد،محمودی و غافلی از شهر میانرود ـ 53000 صلوات از طرف 500 طلبه ی خواهر از سراسر حوزه های علمیه ی استان خوزستان ـ 1000صلوات  از طرف خانواده های بیرانوند و شریعتی از شهر امام خمینی(ره) ـ 1500 صلوات از طرف خانواده های قربانی و علی محمدی از شهرک انقلاب از توابع شهرستان دزفول ـ 4400 صلوات از طرف خانواده های کرمی ، سرخه ، محبوبی ، صالحی ، سبحانی و ساعدی از اهالی کوی سلمان فارسی ـ 50200صلوات از طرف خانواده های (محتشم فر ، چنانی ، سیاح ، صندی، کرد ، کانودی، امینی ، سرهنگ اسماعیلی ، سرهنگ ظهیری و خانواده ی شهید خلف زهیری ؛ شهروندان شوشی از طریق فضای مجازی  ـ 956 صلوات از طرف خانواده ی سرخه از روستای فتح المبین و 3974 صلوات از طرف خانواده های سگوندی و دریکوندی از روستای شهید مجید یگاه(رداده) » جمعا 272778 صلوات قرائت گردید .


از دیگر برنامه های این آیین می توان به چاووش خوانی توسط « حاج کاظم محتشم فر ـ کربلایی رحیم چنانی و کربلایی حسین فرخی » اشاره کرد .


 

شایان ذکر است صد و شانزدهمین شهد صلوات  یکشنبه 18 آذرماه 1397 در منزب شهید سعید رستمی واقع در شوش ـ خیابان میثم تمار ، پلاک 93 برگزار می شود .


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست