04252024پنج شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۸۰۱۲۵3754

صدو سی و چهارمین شهد صلوات شهرستان شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 18:45 یکشنبه 25 فروردین ماه 1398 ، به همت مجمع اهل بیت و با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگرانو مدیریت ایثارگران تیپ حضرت مهدی(عج) نزسا ، صد و سی و چهارمین آیین شهد صلوات  به نیت شهدای عملیات 25 فروردین ماه 1360 در پژوهشکده ی امام محمدباقر(ع) الوان ، یکی از کمپ های اسکان سیل زدگان برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ قبل از آغاز آیین شهد صلوات ، اعضای مجمع اهل بیت با حضور در موکب هیئت عاشقان روح الله شهرستان شوش به مدیریت جمعی از پیشکسوتان رزمنده ی 8 سال دفاع مقدس که در هر وعده ی غذایی از 1000تا 1200 پرس غذای گرم را طبخ ؛ بسته بندی و به اردوگاه های اسکان سیل زدگان و یا روستاهای محاصره شده در سیل ارسال می کنند حضور یافته و عاقبت بخیری را برای این عزیزان از درگاه خداوند منان خواستار شدند .


سپس به اردوگاه اسکان سیل زدگان روستاهای «سید عباس ، بیت اکویش و شلغم » متشکل از 240 نفر در قالب 60 خانوار که در پژوهشکده ی امام محمدباقر(ع) ایجاد شده است حضور رفته و به هر نفر در این اردوگاه یک بستنی اهدا نمود .


 

اعضای مجمع اهل بیت به اتفاق علی الهایی رئیس اداره ی بنیاد شهید و امور ایثارگران ، سرهنگ پاسدارعلی ظهیری روایتگر هشت سال دفاع مقدس ، سرهنگ پاسدار علی احمدی از رزمندگان عملیات 25 فروردین 1361 و از آزادگان ، برادر پاسدار سید محسن فاضلی مدیریت ایثارگران تیپ حضرت مهدی(عج)نزسا و..... با حضور در محلی که برای برگزاری آیین شهدصلوات محیا شده بود ، این آیین را با سخنرانی سرهنگ پاسدار علی احمدی برگزار نمودند .

 

 وی در ابتدای سخنان خود از حضور مجمع اهل بیت در شهر الوان قدردانی نمود و یادآور شد : مجمع اهل بیت سوای برگزاری شهد صلوات به صورت هفتگی در منازل شهدا و یا آیه های صبر در منزل آزادگان ، رزمندگان و ایثارگران ؛ وقتی در چنین شرایطی راه دور را هم طی می کنند و از آلام مردم سیل زده کمک می کنند جای قدردانی و تشکر دارد لذا از خداوند تبارک و تعالی به حق این اعیاد شعبانیه و به حق امام حسین(ع) ان شاالله هر چه در این دنیا بخواهید اجابت شده و در آن دنیا هم عاقبت بخیر شوید .

 

سرهنگ پاسدار علی احمدی تصریح نمود : در منطقه ای بنام شهر الوان ، مرکز بخش شاوور و یا به عبارتی عبدالخان حضور یافته اید که سیل زده هستند و با مشکلات بسیار زیادی از بابت این سیل دچار شده اند ؛ هر چند که خوشبختانه تلفات جانی نداشته ایم منتهی عمق فاجعه خیلی سنگین است ؛ اگر بروید و در مناطق سیل زده از نزدیک حضور یابید به عمق فاجعه شخصا پی خواهید برد ؛ در هر صورت راضی هستیم به رضای خدا ؛ چون مهم این است  که از این آزمایش  سنگین و بزرگ بتوانیم سرافراز بیرون آئیم .

 

وی افزود : « عبدالخان ، روستا های سید عباس و شش روستای دیگر » آب رودخانه وارد خانه های آنها شده است ؛ این مناطق کاملا خالی از سکنه هستند ؛ به جز  سرپرستان خانواده ها و یا فرزندان بزرگ که در خانه ها مانده و با گرفتن چادر از هلال احمر ،  بالای پشت بام ها نگهبانی می دهند و بیش از 1200 نفر در «مدارس ، مساجد و حوزه ی علمیه » در کمپ ها اسکان داده شده اند .

 

این یادگار هشت سال دفاع مقدس در پایان بخش اول سخنان خود گفت : از ابتدای آغاز سیل در این منطقه به همراه جمعی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس تحت عنوان « موکب عاشقان روح الله» ابتدا با چند گونی برنج آغاز کردیم و خوشبختانه الان با خیل عظیم کمک های مردمی مواجه شده ایم ، روزهای اول مردم برای دریافت غذا صفی تشکیل می دادند اما ما برای حفظ شأن و عزت مردم آمدیم به هنگام آماده شدن غذا به تعداد بسته های غذا را به نمایندگان کمپ ها تحویل دادیم و آنها هم جلوی هر چادر به تعداد آماری که داشتند بین حاضرین در هر چادر تقسیم می کردند و این روش همچنان ادامه دارد .


 احمدی سپس در بخش دوم سخنان که به فرازهایی از عملیات 25 فروردین سال 1360 اشاره کرد و اظهار داشت : دقیقا 38 سال پیش در چنین روزی عملیات 25 فروردین سال 1360با رمز «یا مهدی ادرکنی(عج)»  در محور شوش اجرا شد و در واقع این عملیات در واقع اولین عملیات محدودی بود که توسط سپاه و بسیج در جبهه ی شوش اتفاق افتاد . البته قبل از این عملیات که شش ماه از جنگ سپری شده بود ؛ امکانات و تجهیزات کافی نداشتیم و حتی نیروی انسانی هم  به اندازه ی کافی نداشتیم  ، هنوز به آن صورت نیرو از  سراسر کشور به منطق جنوب  اعزام نشده بود ؛ فقط عده ای از رزمندگان شهرستان بهبهان به ما ملحق شدند و در مجموع 118 تا 120 نفر در عملیات 25 فروردین بودند که می بایست در مقابل دو گردان عراق منطقه ی «عنکوش ، زعن و شلیبیه» این عملیات را انجام دادند .

وی در ادامه به دلایل برگزاری این عملیات اشاره کرد و تصریح نمود : قبل از این عملیات ؛ چند عملیات های محدودی  توسط ارتش بدون برنامه ریزی دقیق  انجام شده بود کلا ناموفق بودند ؛ البته این را در پرانتز اضافه کنم ارتش بعد از  عزل بنی صدر از فرماندهی کل قوا ، سازماندهی شد و فداکاری های زیادی از خود در جنگ در کنار دیگر رزمندگان سپاه و بسیج از خود نشان داد چه از نظر «نیروی زمینی ، چه نیروی هوایی و هوانیوز و چه از نظر نیروی دریایی » اما آن روزهای اول جنگ به لحاظ این که تازه انقلاب به پیروزی رسیده بود ارتش آن آرایش و آمادگی جنگی را نداشت بنا بر این هر عملیاتی که در زمان بنی صدر انجام می شد همه ناموفق بودند و چون دیدگاه بنی صدر خوب نبود و می گفت : «زمین بدهیم و زمان را بخریم ، اجازه بدهیم  عراقی ها تا خرم آباد جلو بیایند  و در آنجا ما آنها را محاصره خواهیم کرد .» یعنی هر چه جلو بیایند ما مانع پیشروی آنها نشویم . یک سیاست بسیار غلط داشت و بعد از این که بنی صدر از فرماندهی کل قوا عزل گردید دیگر هیچ رئیس جمهوری به عنوان فرمانده ی کل قوا معرفی نگردید و از زمانی که حضرت امام خمینی(ره) فرمانده ای کل قوا را بر عهده گرفت هم صمیمیت و یک دلی بین ارتش و سپاه به وجود آمد و هم عملیات ها یکی پس از دیگری موفقیت آمیز بودند .

سرهنگ پاسدار علی احمدی افزود : بنی صدر  کلا با وجود سپاه مخالف بود  و به خاطر همین  وقتی سپاه برای خمپاره اندازهای خود درخواست گلوله می کرد نه  مجوزی صادر می کرد و نه به ارتش اجازه می داد که مهمات به سپاه داده شود و در نتیجه شبانه مجبور بودیم از لا به لای شیارهای عنکوش و زعن به ارتش خودمان تک بزنیم و مقداری مهمات برای خود به دست بیاوریم .

 

وی دوباره به موضوع اصلی یعنی عملیات 25 فروردین 1360 اشاره کرد و گفت : منطقه برای مدتی در سکون بود نه عراق جلو می آمد و نه ما  تحرکی داشتیم ، در منطقه ی عنکوش فاصله ی ما تا عراقی ها 100 متر بود و در بعضی مناطق این فاصله به 300 یا 400 متر می رسید ؛ هیچ تحرکی در این منطقه رخ نداد ؛ شهید حسن باقری که آن موقع طراحی عملیات ها را بر عهده داشت به همراه سردار  سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید علی نورکه در حال حاضر جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح می باشد و دیگر فرماندهان فکر خود را روی هم ریختند و به این نتیجه رسیدند که وضعیت جنگ باید عوض شود و نباید منتظر بمانیم که عراق به ما تک بزند چون در عملیات های قبل زمانی که تانک های چیفتن ارتش در جسر نادری توسط آرپی جی های عراقی مورد هدف قرار می گرفتند زمانی بود که در حال برگشت به سمت دزفول بودند .البته شرایط بسیار سخت بود  و در آن شرایط لشکر یک مکانیزه و لشکر ده زرهی عراق از ناحیه پاسگاه های فکه و شرحانی پیشروی خود را لحظه به لحظه بیشتر می کردند و در نتیجه وضعیت  عملیات ها به حالت سکون درآمده بود .

احمدی افزود : اولین جلسه ی برنامه ریزی عملیات 25 فروردین سال 1360 در پایگاه وحدتی دزفول برگزار شد در این جلسه « سردار شهید مجید بقایی ، شهید حسن باقری ، سردار سرلشکر حسن درویشی ، سردار مرتضی صفاری و تعدادی دیگر از فرماندهان » و فرماندهان ارتش و همچنین بنی صدر حضور داشتند ؛ فرماندهان سپاه توضیحات لازم را برای گرفتن مجوز عملیات ارائه دادند اما بنی صدر قبول نمی کرد تا این که به هر زحمتی که شد توانستند مجوز آغاز عملیات را بگیرند .بعد از گرفتن  مجوز با قرارگاه کربلا در اهواز که نسبت به امروزه محدودتر بود صحبت های لازم به عمل آمد و شرایط برای آغاز عملیات مهیا گردید . یک روز قبل از عملیات 25 فروردین 1360 نیروهای ما در 5 گروه 17 نفره ی رزمی و دو گروه پشتیبانی 17 نفر در مجموع 119 نفر برای عملیات آماده شدند تا در چهار محور به دشمن حمله کنند و جالب توجه این که برای اولین بار در طول جنگ از این سربندها و یا به عبارتی پیشانی بند هایی که با « الله اکبر ، یا زهرا ، یاحسین ، یا مهدی ادرکنی و... » مزین بودند بارنگ سفید و بستن آنها به بازو به خاطر این که نیروهای خودی قابل شناسایی باشند استفاده شد .

وی در ادامه به روز عملیات اشاره کرد و خاطر نشان نمود : ساعت 4 صبح روز 25 فروردین 1398 عملیات آغاز شد و حدود ساعت 5 به محل استقرار یعنی پشت تپه ها رسیدیم ، رسما عملیات با آتش سنگین از هر دو طرف آغاز شد ؛ ما نه تانک و توپی داشتیم و نه نفربر و نه ادوات سنگینی در اختیار داشتیم ولی آنها تا دندان مسلح بودند .

وی افزود : در مقطع بسیار کوتاهی که در اختیار داشتیم ؛ هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران انصافا به دادمان رسید ؛ اما ما در یکی از محورها که خود را در محاصره ی تانک های دشمن می دیدیم دست ها را روی سر گذاشتیم و « شهید عبدالامیر عمله ، شهید ناصر سرخه ، شهید علی الله لطیفی ، شهید سروان محمدرضا ربیعی » در همین محور شهید شدند . در حالی که دستهایمان روی سرمان بود فردی به نام «غلام  آل کثیر معروف به غلام جوم جوم» در دوران رژیم شاه به عراق رفته بود و «دوره ی آموزش نظامی و تاکتیک » را دیده بود ؛ در آن عملیات با گروه ما بود ؛ ناگهان غلام جوم جوم با یک قبضه آر . پی . جی 7 که از دشمن به غنیمت گرفته بود پشت سر هم دو دستگاه از تانک های دشمن را منهدم کرد و در نتیجه تانک های عراقی که جلوی ما بودند دور زدن و به تانک های پشت سرما ملحق شدند و در نتیجه ما از همان راه برگشتیم ، البته از یک طرف خستگی و از طرف این که قرار بود نیروی کمکی به ما ملحق شود ولی متأسفانه از نیروی کمکی اصلا خبری نشد وقتی که برگشتیم نزدیک اذان مغرب بود .

سرهنگ احمدی افزود : ر این عملیات ما دشمن را تا  روستای عنکوش به عقب راندیم و تپه ی 60 که خیلی معروف است و دشمن خیلی تلاش کرد تا آن را از دست ندهد ولی ما این تپه را از دست دشمن آزاد کردیم ولی به هر جهت  چون نیروهای کمکی نیامدند و ما هم خسته بودیم بعد از به شهادت رسیدن 16 نفر که 4 شهید از شهرستان بهبهان ـ یک شهید از آذربایجان و 7 شهید هم متعلق به شوش بودند که در قسمت های قبلی به نام چهار نفر از شهدا اشاره کردم و از محور های دیگر « شهید سید سکر تفاخ ـ شهید حسین فتحی زاده و شهیدی دیگر که نام آن  را فراموش کرده ام » البته پیکر پاک و مطهر شهید ناصر سرخه تا این لحظه هنوز پیدا نشده است .در نتیجه ما به همان منطقه ی قبلی برگشتیم و اما در 31 اردیبهشت 1360 را برای تکمیل عملیات 25 فروردین 1360 اجرا نمودیم که این عملیات ها اینقدر مهم بوئدن که فرماندهان  همه  بر نحوه ی انجام آنها نظارت داشتند  و باید گفت این دو عملیات  مقدمه ای برای آغاز عملیات فتح المبین بود و فتح المبین به حدی  موفقیت آمیز بود که از غنائم به دست آمده در این عملیات برای آزادسازی خرمشهر در عملیات بیت المقدس استفاده شد .

 

حاج ناصر پیوست مدیر مجمع اهل بیت ضمن قدردانی از سرهنگ پاسدار علی احمدی گفت : برای شادی روح شهدای عملیات 25 فروردین ، خصوصا هفت شهید والامقام شهرستان شوش در مجموع52000 هزار صلوات  قرائت شد.

 

اما صد و سی و چهارمین آیین شهد صلوات یک برنامه ی دیگر را هم به همراه داشت ، دختر«شهید سید زایر موسوی» یکی از سیل زدگان اسکان یافته در کمپ پژوهشکده ی امام محمد باقر(ع) بود که برگزارکنندگان شهد صلوات به همراه علی الهایی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان شوش و سرهنگ پاسدار علی ظهیری به جلوی چادر این خانواده رفته و ضمن دلجویی از آنها کارت هدیه ای از طرف بنیاد شهید و امور ایثارگران از دستان سرهنگ ظهیری به دختر «شهید سید زایر موسوی» اهدا شد .

شایان ذکر است صد و سی و پنجمین آیین شهد صلوات روز یکشنبه 1 اردیبهشت ماه 1398 مصادف با 15 شعبان 1440 هجری قمری ، روز ولادت حضرت قائم آل محمد حضرت مهدی موعود(عج)  در منزل هفتمین شهید مدافع حرم شهرستان دزفول « شهید علی سعد» واقع در شهر امام خمینی(ره) «دزآب» برگزار می شود .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست