04242024چهارشنب
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۸۰۳۰۶3880

صد و چهلمین آیین شهد صلوات شهرستان شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

عکس ـ اسماعیل آل کثیر

یکشنبه 5 خردادماه 1398 هم زمان با شب شهادت حضرت امام علی(ع) و دومین شب قدر ، به همت مجمع اهل بیت و با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران و مدیریت ایثارگران تیپ حضرت مهدی(عج)نزسا ،صد و چهلمین آیین شهد صلوات در منزل «شهید چریخ سرخه» با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط  محمود منصوری برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛حجت الاسلام  عبدالحسین چنانی مدیر حوزه ی علمیه ی  امام محمد باقر(ع) شهرستان شوش با اشاره به شب شهادت امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) و دومین شب از لیالی قدر و شب نزول قرآن ؛ عنوان نمود ؛ با توجه به عناوینی که اشاره کردم قطعا می بایست موضوع سخنرانی ام در مورد شخصیت  حضرت امام علی(ع)باشد لذا در ابتدا به سیره ی آن حضرت اشاره می کنم .

 

وی افزود : امیرالمؤمنین (ع) یک روز قبل از شهادتش به فرزندان  و صحابه اش وصیت کردو آن وصیت در تاریخ اسلام ثبت شد ؛ هرکسی در این راستا کنجاو است که امام علی(ع) چه وصیتی کرده است ؟اگر فردی همانند من بخواهد وصیت کند بیشتر به اموالش توجه می کند حتی اگر چیزی نداشته باشد مثلا می گوید این فرش به فلان فرزندم می رسد و آن قابلمه به دیگر فرزند خواهد رسید ؛ فرزندانم این کارها را انجام دهند و در نهایت می گوید حلالم کنید اما وقتی فردی وصیتنامه ی امام علی(ع) را مطالعه می کند با سایر وصیت ها متفاوت است .

 

مدیر حوزه ی علمیه ی امام محمدباقر(ع) شهرستان شوش در تکمیل سخنان خود یادآور شد : این آن چیزی است که علی پسر ابوطالب وصیت می‎کند: به وحدانیت و یگانگی خدا گواهی می‎دهد و اقرار می‎کند که محمد(ص) بنده و پیغمبر اوست، خدا او را فرستاده تا دین خود را بر دیگر ادیان پیروز گرداند. همانا نماز، عبادت، حیات و زندگانی من از آن خداست. شریکی برای او نیست، من به این امر شده‎ام و از تسلیم شدگان اویم.

 

وی افزود : امام علی(ع) به فرزندش امام حسن (ع) می فرماید: « تو و همه فرزندان و اهل بیتم و هر کس را که این نوشته من به او رسد را به امور ذیل توصیه و سفارش می‎کنم 1 ـ تقوای الهی را هرگز از یاد نبرید، کوشش کنید تا دم مرگ بر دین خدا باقی بمانید 2 ـ همه با هم به ریسمان خدا چنگ بزنید، و بر مبنای ایمان و خداشناسی متفق و متحد باشید و از تفرقه بپرهیزید، پیغمبر فرمود: اصلاح میان مردم از نماز و روزه دائم افضل است و چیزی که دین را محو می‎کند، فساد و اختلاف است 3 ـ ارحام و خویشاوندان را از یاد نبرید، صله رحم کنید که صله ی رحم حساب انسان را نزد خدا آسان می‎کند 4 ـ  خدا را! خدا را! درباره ی یتیمان، مبادا گرسنه و بی سرپرست بمانند 5 ـ خدا را! خدا را! درباره ی همسایگان، پیغمبر آن قدر سفارش همسایگان را فرمود که ما گمان کردیم می‎خواهند آنها را در ارث شریک کند 6 ـ خدا را! خدا را! درباره ی قرآن؛ مبادا دیگران در عمل کردن، بر شما پیشی گیرند 7 ـ خدا را! خدا را! درباره ی  نماز؛ نماز پایه دین شماست 8 ـ خدا را! خدا را! درباره ی کعبه، خانه خدا، مبادا حج تعطیل شود که اگر حج متروک بماند، مهلت داده نخواهد شد و دیگران شما را طعمه خود خواهند کرد 9 ـ خدا را! خدا را! درباره ی  جهاد در راه خدا، از مال و جان خود در این راه مضایقه نکنید 10 ـ خدا را! خدا را! درباره ی زکات؛ زکات آتش خشم الهی را خاموش می‎کند.

 

حجت الاسلام عبدالحسین چنانی در ادامه به ده وصیت دیگر امام علی(ع) به فرزند ارشدش حضرت امام حسن(ع) اشاره کرد و گفت « 11 ـ خدا را! خدا را! درباره ی ذریه ی  پیغمبرتان، مبادا مورد ستم قرار گیرند 12 ـ خدا را! خدا را! درباره ی  صحابه و یاران پیغمبر، رسول خدا (ص) درباره آنها سفارش کرده است 13 ـ خدا را! خدا را! درباره ی فقرا و تهیدستان، آنها را در زندگی شریک خود سازید 14 ـ خدا را! خدا را! درباه ی بردگان، که آخرین سفارش پیغمبر درباره این‌ها بود 15 ـ در انجام کاری که رضای خدا در آن است بکوشید و به سخن مردم (در صورتی که مخالف آن هستند) ترتیب اثر ندهید 16 ـ با مردم به خوشی و نیکی رفتار کنید چنانکه قرآن دستور داده است 17 ـ امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید؛ نتیجه ترک آن این است که بدان و ناپاکان بر شما مسلط خواهند شد و به شما ستم خواهند کرد، آنگاه هر چه نیکان شما دعا کنند، دعای آنها برآورده نخواهد شد 18 ـ بر شما باد که بر روابط دوستانه ی ما بین خویش بیفزایید، به یکدیگر نیکی کنید، از کناره‎گیری و قطع ارتباط و تفرقه و تشتت بپرهیزید 19 ـ کارهای خیر را به مدد یکدیگر و به اتفاق هم انجام دهید، از همکاری در مورد گناهان و چیزهایی که موجب کدورت و دشمنی می‎شود، بپرهیزید 20 ـ از خدا بترسید که جزا و کیفر خدا شدید است.»خداوند همه شما را در کنف حمایت خود محفوظ بدارد و به امت پیغمبر توفیق دهد که احترام شما «اهل بیت» و احترام پیغمبر خود را پاس بدارند. همه شما را به خدا می‎سپارم .

 

مدیر حوزه ی علمیه ی امام محمدباقر(ع) شهرستان شوش در بخش پایانی سخنان خود به شهادت حضرت امام علی(ع) اشاره کرد و تصریح نمود : .قتی که تمام اطبا از بهبودی امیرالمؤمنین(ع) قطع امید کردند و به خانواده اش خبر دادند ؛ فرزندان امام علی(ع) از کوچکی مادر را از دست داده بودند ومی دانند قرار است پدر را از دست بدهند روای می گوید «دختران امام علی؛ زینب(س) و کلثوم (س)» گوشه ای نشسته بودند و در فراق پدراشک می ریختند و گریه می کردند ، امیرالمؤمنین در آن وضعیت به دخترانش نگاه می کرد و سعی داشت که آنها را آرام کند ؛ امام حسن(ع) به پدر  فرمود :آقا اگر طاقت دیدن اشک دخترانت را نداری ؛ بگذار از شهادت امام حسین(ع) برایت بگویم ؛ آن موقعی که اباعبدالله الحسین(ع) با اهل بیت(ع) وداع کرد و رفت به میدان ودختران و زنان اباعبدالله در خیمه ها منظر بودن تا اباعبدالله برگردد ؛ مدتی گذشت و وقتی صدای شیهه ی اسب امام حسین آمد همه  با شوق این که دوباره امام حسین(ع) را ببینند به بیرون از خیام دویدند ؛ اما اسب را خونی و زخمی و بدون  سوارش دیدند لذا شروع کردند به گریه و شیون و هر کدام برای خود یک روضه ای می خواند . در تاریخ آمده است که حضرت سکینه(س) یک حرفی به اسب زد که انسان را می سوزاند « ای اسب ، می دانم که بابایم شهید شده است اما به من بگو آن لحظه ی آخری که بابام شهید شد تشنه از دنیا رفت ؟ »

 

از دیگر برنامه های صد و چهلمین آیین شهد صلوات می توان به «اقامه ی نماز جماعت به امامت  سید احمد سید معصومی رئیس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان شوش ، سینه زنی و مدیحه سرایی در وصف شهادت حضرت امام علی(ع) توسط حاج ناصر پیوست و کربلایی رحیم چنانی » اشاره کرد .

 

شایان ذکر استبا توجه به تأکید حاج ناصر پیوست مدیر مجمع اهل بیت ؛ با توجه به این که روز یکشنبه 12 خردادماه 1398به منظور سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) ،یادواره ی شهدای منطقه ی ده شهرستان شوش و شهدای مدافع حرم « شهید احمد حیاری و شهید علی سعد» به همت پایگاه مقاومت مسجد امام خمینی(ره) تحت پوشش حوزه ی مقاومت بسیج سردار سرلشکرپاسدار شهید حسن درویشی  و کانون بسیج ورزشکاران سپاه ناحیه با سخنرانی سرتیپ پاسدار عبدالفتاح اهوازیان کارشناس جبهه ی مقاومت بیداری اسلامی ؛ از فرماندهان  ارشد قرارگاه سری نصرتو از مدافعین حرم و مداحی حاج ناصر پیوست ، ورزشکار بسیجی و ولایتمدار برگزار می شود ، لذا به خاطر متمرکز شدن و حضور حداکثری پیروان « امام خمینی(ره) ، ولایت و شهادت » ، اعضای مجمع اهل بیت و شهد صلوات ساعت 21:45 در مسجد امام خمینی حضور به هم رسانند .


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست