04202024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۸۰۴۳۰3938

صدو چهل و هشتمین آیین شهد صلوات شهرستان شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 22:10 یکشنبه 30 تیرماه 1398 هم زمان با روز بزرگداشت آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی ، به همت مجمع اهل بیت و با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران و مدیریت ایثارگران تیپ حضرت مهدی(عج) ، صد وچهل و هشتمین آیین شهد صلوات با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط مرتضی حیدری آل کثیر در منزل شهید خمیس چنانی برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ حجت الاسلام قاسم ظهیری امام جماعت مسجد بقعه ی امامزاده عبدالله بن علی(ع) و دعبل خزاعی ضمن قدردانی از بانیان برگزاری سلسله برنامه های شهد صلوات ؛ سرفصل سخنان خود را به آرامش و آسایش در زندگی اختصاص داد و گفت : همه در این دنیا به دنبال آرامش و آسایش هستیم ؛ برخی این آسایش را در معنویت می دانند ، عده ای در داشتن فرزندان  خوب و شماری هم این آسایش را در داشتن مال و ثروت خلاصه می کنند در حالی که خداوند به حضرت موسی کلیم الله (ع) وحی فرستاد و فرمود:«  شش چیز در شش جا قرار داده؛ امّا مردم جای دیگر آن را طلب می کنند و هرگز موفّق نمی شوند و به آن دست نخواهند یافت.»


وی افزود : برخی از شما عزیزان که در این مراسم حضور دارید  در این دنیا «بلا ، مصیبت ، مشکلات و سختی های» زیادی را داشته اید ؛ چه در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب و چه در دوران هشت سال دفاع مقدس ، اما همه می دانیم که شب و روز در حال چرخش هستند  و این یعنی دنیا رو به جلو پیش می رود و  ما بعد از پیروزی انقلاب 40 سال را با تمام فراز و نشیب ها  پشت سر گذاشتیم و در مجموع 230 هزار شهید را تقدیم اسلام و انقلاب نمودیم ؛ به خاطر این که  الان راحت زندگی کنیم هر چند که آسایش و آرامش در این دنیای فانی وجود ندارد و بهشت  است که محل آرایش و آرامش است و سختی ندارد ولیس خداوند این بهشت را به این راحتی به هر کس نمی دهد بلکه باید سختی ها را در این دنیا  بگذراند  و از فیوضات ائمه ی اطهار(ع) خود را سیراب نماید .و شهدا که رفتند و از جان خود گذشتند بعد از ائمه ی اطهار(ع)  اشخاصی هستند که وارد بهشت می شوند .


حجت الاسلام ظهیری خاطر نشان نمود : خداوند در اولین موضوع به حضرت موسی(ع) می فرماید : « آسایش را در بهشت قرار داده است، نه در دنیا؛ ولی مردم در دنیا طلب می کنند و باهزینه زیاد به دنبالش هستند»

تنها کسانی که دنیا پرست نبودند و آسایش و آرامش را در راه رسیدن به خدا می دانستند شهدا بودند که به بهشت رسیدند  و البته چه خانواده ی شهیدی که اجازه می دهند اینگونه مراسمات در منازل آنها برگزار شود و چه آنهایی که مقدمات برگزاری را تدارک می بینند و بالاخره افرادی که درحضور می یابند هم یاد و خاطره ی شهدا را زنده نگه داشته اند ، هم راه شهدا را پیموده اند و هم کارشان دست کمی از شهادت ندارد ،اگر با خلوص نیت باشد که ان شاالله همینطور می باشد .


وی در موضوع دوم  تصریح نمود ؛ خداوند به حضرت موسی(ع) فرمود :« علم در گرسنگی به دست می آید؛ ولی مردم با شکم سیر می خواهند کسب علم کنند» یک مربی قرآن که به شاگدانش قرآن را می آموخت از نظر مال و ثروت در سطح بسیار پایینی بود و در مقابل برادری داشت که مال ثروت زیاد داشت اما با نماز میانه ای نداشت ؛ روزی این برادر ثروتمند به خانه ی بردارش رفت و گفت : این همه سرت در قرآن است چه چیزی گیرت آمده است ، بیا و از قرآن دست بکشد تا من به سر و وضع زندگی ات برسم ؛ برادرتهیدستش در پاسخ گفت : من نه تخصصش را دارم و نه ثروتش و از نظر عقیده هم زمین تا آسمان فاصله داریم، لذا من با همین دستمزد کم شاکرم ، وقتی که آن برادر ثروتمند از خانه بیرون رفت ؛ همسر مربی قرآن سر ناسازگاری را آغاز کرد تا این که روزی حضرت امام صادق(ع) به محل تدریس آن فرد تهیدست رفت و وقتی که دیدجایی برای نشستن نیست روی زمین نشست تا این که کلاس تمام شد ؛ بعد از کلاس به آن مرد فرمود : «یک هدیه به همراه مقداری پول آورده ام تا به همسرت بدهی و به او بگویی به حرف مردم کاری نداشته باشد »بی شک  در هر خانه ای که قرآن خوانده می شود از آن نور به طرف آسمان می رود .


حجت الاسلام قاسم ظهیری سپس به دست آوردن «عزت» را شب زنده داری دانست و یادآور شد : خداوند در موضوع سوم به حضرت موسی(ع) فرمود : «عزّت و  بزرگی در بیداری شب به دست می آید؛ ولی مردم در دربار سلاطین و حاکمان در جست و جوی آنند .» خداوند به مؤمنین عزت و جایگاه می دهد و شهدا مصداق بعد از ائمه ی اطهار(ع) اول هستند که سالیان سال هم اگر بگذرد باز یاد شهدا از ذهن مردم خارج نمی شود .هر جا که ما قرار می گیریم و هر نفسی که می کشیم مدیون شهدا هستیم ؛ آنها جان خود را تقدیم کردند و حتی آزادگان و جانبازان ما هم در این راه سختی ها کشیدند و در حالی که کوله باری از مشکلات را دارند تحمل می کنند و بعضا هم با آن مشکلات از دنیا می روند که ما راحت باشیم و این  عزتی است که خداوند به آنها می دهد .


وی افزود : بعد از واقعه ی عاشورای سال 66 سر عمروعاص را ذلیلانه جلوی مختار سقفی گذاشتند در حالی که وقتی سر امام حسین(ع) بر روی نیزه رفت قرآن می خواند و این یعنی مرگ با عزت بهتر است از ذلت .

امام جماعت مسجد بقعه ی امامزاده عبدالله بن علی(ع) و دعبل خزاعی در فراز چهارم به بی نیازی و قناعت اشاره کرد و اظهار نمود : خداوند به حضرت موسی فرمود « بی نیازی در قناعت کردن به دست می آید؛ امّا مردم به دنبال کسب مال فراوان هستند و هیچگاه از این راه به دست نمی آید.» چنانچه در انسان روحیه ی قناعت حکم فرما باشد به دنبال آن اثار بسیار خوبی مشاهده می شود، اما در بعد منفی ، یعنی اگر به جای قناعت ضد آن یعنی روحیه ی حرص و طمع حاکم باشد آثاری متضاد با آثار قناعت پدید می آید . شک نیست که از دیدگاه قرآن و اسلام ؛  عزت و بزرگی از آن مومنان است. قرآن  در آیه ی 8 از سوره ی منافقون می فرماید: «و لله العزه و لرسوله و للمومنین ولکن المنافقین لا یعلمون /// عزت تنها از آن خدا و رسول او و مومنان است لکن منافقان نمی دانند.» امام صادق (ع)فرمود: «إن الله تبارک و تعالی فوض إلی المومن اموره کلها و لم یفوض إلیه أن یذل نفسه ألم ترقول الله سبحانه و تعالی هیهنا: و الله العزه والرسوله وللمومنین ؛ و المومن ینبغی أن یکون عزیزا و لا یکون ذیلا /// خداوند تمام امور مومن  را به خودش واگذار کرده ولی به او اجازه نداده است که خود را ذلیل و خوار کند. مگر نمی بینی خداوند در این باره فرمود: «عزت مخصوص خدا و رسول او ومومنان است»؟ بنابراین سزاوار است مؤمن همیشه با عزت باشد و زیر بار ذلت نرود.


وی در ادامه به موضوع پنجمی که خداوند به حضرت موسی(ع) فرموده است اشاره کرد و گفت : خداوند فرمود: « ای موسی ، مقام و رفعت در فروتنی و تواضع به دست می آید؛ ولی مردم با تکبّر می خواهند آن را کسب کنند» تواضع، یکی از موضوعات علم اخلاق اسلامی است که بیشتر خصلت های پسندیده از این سرمایه بزرگ سرچشمه می گیرند. تواضع، عبارت است از شکسته نفسی که نگذارد آدمی خود را بالاتر ازدیگری ببیند و لازمه آن، رفتار و گفتاری است که دلالت بر احترام دیگران می کند. این فضیلت اخلاقی مانند دیگر صفات اخلاقی، دارای افراط و تفریط و حدوسط است. حد افراط، تکبر و حد تفریط، پذیرش ذلت و پستی و حدوسط آن تواضع است. آنچه ستایش شده است و فضیلت محسوب می شود، همان کوچکی کردن بدون پذیرش ذلت و پستی است.


حجت الاسلام شیخ قاسم ظهیری در بخش پایانی سخنان خود به اجابت دعا اشاره کرد و تصریح نمود :خداوند در فراز ششم به حضرت موسی(ع) فرمود : « مستجاب شدن دعا در خوردن غذای حلال است؛ اما مردم آن را در سر و صدای بسیار جستجو می کنند، به جایی نمی رسد .» اصلی‌ترین و مهمترین امر در آداب غذا خوردن در اسلام، بدست آوردن روزی و حلاوت لقمه حلال در سفره‌ها است. هیچ رزقی شیرین‌تر از روزی حلال نیست و این شیرینی حلاوت بخش و برکت هر سفره در خانه است. دراین گزارش قبل از هر چیز باید متذکر شد که تمامی این احادیث جزء مستحبات محسوب می گردند و اصلی ترین و مهمترین امر این است که انسان غذا و لقمه ای را که می‌خورد از راه حلال به دست آمده‌باشد و شبهه ناک نباشد. زیرا اگر لقمه حرام باشد انسان هر کدام از این مستحبات را هم انجام دهد فایده ای ندارد چون اصل را کنار گذاشته و به فرع پرداخته است. امیرالمؤمنین (ع) نیز فرمود: «لاتشربوا الماء من ثلمة الاناء و لا من عروته فان الشیطان یقعد علی العروة و الثلمة /// از شکاف و دستگیره ظرف نیاشامید که محل نشستن شیطان است».


در ادامه حاج ناصر پیوست مدیر مجمع اهل بیت(ع) با تشکر و قدردانی از مرتضی حیدری آل کثیر قاری قرآن و حجت الاسلام قاسم ظهیری سخنران جلسه ضمن اشاره به فرازی از زندگی شهید مجلس به نام گفت : برای شادی روح شهید خمیس چنانی چه در این مراسم و چه از طریق فضای مجازی از اقصی نقاط کشور در مجموع 1533300 صلوات قرائت شد .


از دیگر برنامه های این آیین می تواند به تجلیل از «مهندس محمد بهمن رئیس اداره ی صمت ، فرامز بهرامی نایب رئیس اداره ی صمت به عنوان حامی فرهنگی و از کربلایی کاظم محتشم فر ، ابوالفضل بالنده ، علی ضیایی و محمد روسی به ترتیب به عنوان سرپرست ، منشی صحنه و دو نفر از عوامل اجرایی نمایش منجلی به فرنگ می رود »توسط مدیر گروه تئاتر اندیشه شهرستان شوش اشاره کرد .


شایان ذکر است صد و چهل و نهمین شهد صلوات روز یکشنبه 6 مردادماه به مناسبت سالروز اولین برگزاری نماز جمعه در جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب به نیت پنج شهید محراب « شهيد آيت الله مدَني تبريزي ـ شهيد آيت الله محمد علي قاضي طباطبائی ـ شهيد آيت الله عبدالحسين دستغيب ، شهيد محراب آيت الله محمد صدوقي و شهيد آيت الله عطاء الله اشرفي اصفهاني » در بیت آیت الله سید محمد امام ، امام جمعه ی شهرستان شوش واقع در شوش ـ کوی فرهنگیان ـ خیابان معلم برگزار می شود .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست